• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

SalvadorDali

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ut på tur, aldrig sur😃

20220925_154607.jpg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Andra resan nu som ”OWG på resa” (som @ArtVandelay skulle sagt).
Visst skulle en GMT komplikation vara trevligt men då skulle mycket av enkelheten med Explorern försvinna. Tror att om en 16570 skulle adderas skulle det även bli två klockor på resa igen.
#MEGA ✊
3D699E60-C156-4707-9ABB-D059705F7EBB.jpeg
Just nu i Singapore och äter Black Pepper Crab. Något jag vid senaste resan 2020 aldrig tvivlade på när det skulle hända igen när allt kändes som mörkast under pandemin.
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Andra resan nu som ”OWG på resa” (som @ArtVandelay skulle sagt).
Visst skulle en GMT komplikation vara trevligt men då skulle mycket av enkelheten med Explorern försvinna. Tror att om en 16570 skulle adderas skulle det även bli två klockor på resa igen.
#MEGA ✊
3D699E60-C156-4707-9ABB-D059705F7EBB.jpeg
Just nu i Singapore och äter Black Pepper Crab. Något jag vid senaste resan 2020 aldrig tvivlade på när det skulle hända igen när allt kändes som mörkast under pandemin.
Bra val! 😍
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Tickat i två månader i sträck. För det mesta på handleden men på helger någon/några dagar i vila. Slutat mäta upp den. Lägger den för att sussa krona upp om den ligger något före, annars tavla upp.
Förresten vad betyder MEGA som återkommer i tråden undrar en trött farbror.
21E91F91-420E-4FF3-871A-4078A7658271.jpeg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tickat i två månader i sträck. För det mesta på handleden men på helger någon/några dagar i vila. Slutat mäta upp den. Lägger den för att sussa krona upp om den ligger något före, annars tavla upp.
Förresten vad betyder MEGA som återkommer i tråden undrar en trött farbror.
21E91F91-420E-4FF3-871A-4078A7658271.jpeg

Har också undrat, killgissar på "Make Explorer/Exploring great again"?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nej, användandet av det här #MEGA barkar ur. Köp och sälj är översvämmat av Explorer 1, priserna rasar, intresset likaså och allt går att härleda till det här sne-avlade uttrycket med rötterna från Donald Trumps valkampanj.

Det ser mörkt ut.

Har också undrat, killgissar på "Make Explorer/Exploring great again"?
Rimligt. Men kräver väl samtidigt en upplevd period av ”not so great” för att riktigt funka på samma sätt som Trumpiska MAGA 🤔

Precis! så! Explorern har alltid varit bra, så hela grejen fäller krokben på sig själv. 😃
 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Tickat i två månader i sträck. För det mesta på handleden men på helger någon/några dagar i vila. Slutat mäta upp den. Lägger den för att sussa krona upp om den ligger något före, annars tavla upp.
Förresten vad betyder MEGA som återkommer i tråden undrar en trött farbror.
21E91F91-420E-4FF3-871A-4078A7658271.jpeg
Superintressant att använda sig av kunskapen om hur verket går i olika riktningar för att få klockan att hålla tiden! Såg att du skrev något om detta för ett tag sedan.
Noggrannheten på en klocka blir ju viktig först när man använder samma under längre period, särskilt om det är en automat. För min del har det blivit väldigt mycket Explorer sen jag köpte den, helt enkelt för att det är en grym klocka som passar till i princip allt 👍. Irriterar mig lite på att den går för fort, märks ju efter ett par veckor. Jag lägger alltid med tavlan upp på sängbordet eller i lådan. Har tidigare bytt klocka nästan varje dag mellan många olika och då blir det ju att ställa eftersom gångreserven ofta är slut. Hade en period med bara Speedmaster på armen under många år, men med en manuell blir det lite av en rutin att ställa klockan i samband med uppdrag.
Körde min Explorer i timegraphern nu och den går ca +2s med tavlan upp och ca -2s med kronan upp.
Kommer helt klart att lägga klockan med krona upp under natten framöver!
Stort tack för tipset!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tickat i två månader i sträck. För det mesta på handleden men på helger någon/några dagar i vila. Slutat mäta upp den. Lägger den för att sussa krona upp om den ligger något före, annars tavla upp.
Förresten vad betyder MEGA som återkommer i tråden undrar en trött farbror.
21E91F91-420E-4FF3-871A-4078A7658271.jpeg

Har också undrat, killgissar på "Make Explorer/Exploring great again"?
Återkommer från EN medlem, knappast nått vida spritt begrepp. Dessutom obegripligt. Explorer har alltid varit great förutom möjligen i 39mm versionen.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Förresten vad betyder MEGA som återkommer i tråden undrar en trött farbror.
Har också undrat, killgissar på "Make Explorer/Exploring great again"?
Rimligt. Men kräver väl samtidigt en upplevd period av ”not so great” för att riktigt funka på samma sätt som Trumpiska MAGA 🤔
Oj vilken diskussion. 😝 Givetvis är det skrivet med glimten i ögat och en anspelning på ostbågen i väst. Skrev det mest för att tråden inte får så mycket kärlek som den borde. Och som sagt, det ligger ju många ute så bara det är väl en anledning till #MEGA ✊
D5D5950D-283D-423D-B7C6-5D6A26853670.jpeg
 
Topp