• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

al3x

Omega
Vad tycker ni om den nya SSJ005J1?

Om jag fattat det rätt soldriven och klocka/datum styrd automatiskt med GPS. Men maskerad som en ”vanlig” klocka.

Jag gillar verkligen konceptet! Men finns bara en bild och hittar inte några recensioner eller pris, tror ej den har släppts i handeln.

1624361998118.png
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Vad tycker ni om den nya SSJ005J1?

Om jag fattat det rätt soldriven och klocka/datum styrd automatiskt med GPS. Men maskerad som en ”vanlig” klocka.

Jag gillar verkligen konceptet! Men finns bara en bild och hittar inte några recensioner eller pris, tror ej den har släppts i handeln.

1624361998118.png
Den ser riktigt bra ut. 39 mm, nu är de i perfekt storlek. Skulle önska en i titan också, då blir det ett tryck på köpknappen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad tycker ni om den nya SSJ005J1?

Om jag fattat det rätt soldriven och klocka/datum styrd automatiskt med GPS. Men maskerad som en ”vanlig” klocka.

Jag gillar verkligen konceptet! Men finns bara en bild och hittar inte några recensioner eller pris, tror ej den har släppts i handeln.

1624361998118.png
Jag gillar boetten, storleken är också trevlig. Svårt att säga endast ifrån bilder, men tycker tavlan ser lite ”enkel” ut. Jag vet inte hur 3x urverket fungerar, är det bara GPS synk känner jag att det finns roligare modeller som är RC…
 

acar

Omega
Vad tycker ni om den nya SSJ005J1?

Om jag fattat det rätt soldriven och klocka/datum styrd automatiskt med GPS. Men maskerad som en ”vanlig” klocka.

Jag gillar verkligen konceptet! Men finns bara en bild och hittar inte några recensioner eller pris, tror ej den har släppts i handeln.

Klart lovande (se förra sidan). Det blir spännande att se fler bilder och särskilt då vad gäller tavlan. Manualen till verket 3X22 finns här och ger en del svar.

Även de nya RC-modellerna är fina. Bredare men lättare p.g.a. titan. Helt avgörande är ju att de inte bygger så förfärligt på höjden.

Jag börjar gilla Solar! Det känns rätt på något vis. Fel tråd men ändå: Känner expertisen här till något Solar-verk (alltså utan RC/GPS, Seiko eller annan) som har separat ställbar timvisare? Redan den kombinationen skulle täcka en del praktiska behov.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Klart lovande (se förra sidan). Det blir spännande att se fler bilder och särskilt då vad gäller tavlan.**Manualen till verket 3X22 finns här och ger en del svar.

Även de nya RC-modellerna är fina. Bredare men lättare p.g.a. titan. Helt avgörande är ju att de inte bygger så förfärligt på höjden.

Jag börjar gilla Solar! Det känns rätt på något vis. Fel tråd men ändå:* Känner expertisen här till något Solar-verk (alltså utan RC/GPS, Seiko eller annan) som har separat ställbar timvisare? Redan den kombinationen skulle täcka en del praktiska behov.
*The Citizen A060 eller A010
** Om jag förstår manualen rätt så saknar 3X funktionen att klockan själv hittar rätt tidzon.
 
Senast ändrad:

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Vad tycker ni om den nya SSJ005J1?

Om jag fattat det rätt soldriven och klocka/datum styrd automatiskt med GPS. Men maskerad som en ”vanlig” klocka.

Jag gillar verkligen konceptet! Men finns bara en bild och hittar inte några recensioner eller pris, tror ej den har släppts i handeln.

1624361998118.png
Jag är såld. Inväntar irl bilder. Synd att den inte kom i titan. Men storleken och den keramika ringen är skoj. Sen quick adjust spännet är nog bekvämt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Surt när ändå funktionen finns.
Ja, riktigt surt. Jag hamnar mitt emellan att antingen ta bort en länk och ha förlängningen på max, eller att lägga till en länk och ha den på minimum, dock då med passform för när jag är som svullnast om handleden. Jag lär inte vara ensam om detta, riktig miss av Seiko
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Ja, riktigt surt. Jag hamnar mitt emellan att antingen ta bort en länk och ha förlängningen på max, eller att lägga till en länk och ha den på minimum, dock då med passform för när jag är som svullnast om handleden. Jag lär inte vara ensam om detta, riktig miss av Seiko
Är det bara två lägen på justeringen?
 

theSandySaab

Breitling
Hej Astron fans. Ny här. Söker info om seiko service man kan lita på. Har en Astron första generationen SAST019, 7x52, som ej längre laddar från solcellen. Trodde den skulle hålla längre, men har kanske legat för länge i byrålådan.
Har blivit skammad tidigare vid klockservice, dock ej Seiko och inte i Sverige.
Så har ni några rekommendationer på bra och tillförlitlig Seiko service (runt Mälardalen) tas info gärna emot.
🙏

 

Bilagor

  • B49570D2-787A-4067-81EA-1A9E323792F4.jpeg
    B49570D2-787A-4067-81EA-1A9E323792F4.jpeg
    56.6 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:

al3x

Omega
Toppen, bra fynd! Ser ännu snyggare ut på dom bilderna, än de som Seiko hade.

En märklig sak stod i manualen: "Set to the in-flight mode ( ) where the reception may influence operation of other electronics devices in an airplane, etc."

Det är väl helt ologiskt? Att ta emot en signal är ju passivt, och ingenting som kan störa utrustning i planet.
 

acar

Omega
*The Citizen A060 eller A010
** Om jag förstår manualen rätt så saknar 3X funktionen att klockan själv hittar rätt tidzon.
** Gör det något – i praktiken? Det är väl gott nog om GPS synkar tiden (enligt sidan 13 i manualen). Skillnaden mot RC blir ”bara” att täckningen är global istället för subkontinental. Eller så är det något jag inte riktigt förstår.

Apropå det så vore det intressant att få höra lite mer om hur det är att använda ett GPS-ur till vardags och/eller på resa. Är det bökigt? Funkar det felfritt? Lästips? En (bra) Solar med ställbar timvisare kan vara enklare och att föredra…

Helheten ser hur som helst bra ut på bilderna, även tavlan. Om glaset ligger lägre eller i höjd med ringen så är det stor OWG-potential (och en SBGX+SBCA-duo kan bli till salu). Keramiken är ett stort plus.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
** Gör det något – i praktiken? Det är väl gott nog om GPS synkar tiden (enligt sidan 13 i manualen). Skillnaden mot RC blir ”bara” att täckningen är global istället för subkontinental. Eller så är det något jag inte riktigt förstår.

Apropå det så vore det intressant att få höra lite mer om hur det är att använda ett GPS-ur till vardags och/eller på resa. Är det bökigt? Funkar det felfritt? Lästips? En (bra) Solar med ställbar timvisare kan vara enklare och att föredra…

Helheten ser hur som helst bra ut på bilderna, även tavlan. Om glaset ligger lägre eller i höjd med ringen så är det stor OWG-potential (och en SBGX+SBCA-duo kan bli till salu). Keramiken är ett stort plus.
GPS synkar i princip felfritt så länge du är under bar himmel, alltså bättre och snabbare än RC. Funktionen med att hitta rätt tidszon är riktigt bekväm om du reser, du behöver bara synka genom ett längre knapptryck utan att veta vilken tidszon du är i. Men handlar det bara om att man reser en timme fram eller bak kan ju funktionen kvitta. RC kan du ju alltid synka med mobilapp om du inte har täckning, plus att RC synkar även inomhus. Citizen har ju ett minst sagt gediget utbud eco drive drivna urverk med RC eller GPS, jag har mindre koll på Seikos utbud. Junghans har också soldrivet RC i sina MEGA klockor. Givetvis har du massor av Casios med soldrift och RC.
Nackdelen med GPS är att dom ofta blir både höga och stora till skillnad ifrån RC, smaksak kanske.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Hej Astron fans. Ny här. Söker info om seiko service man kan lita på. Har en Astron första generationen SAST019, 7x52, som ej längre laddar från solcellen. Trodde den skulle hålla längre, men har kanske legat för länge i byrålådan.
Har blivit skammad tidigare vid klockservice, dock ej Seiko och inte i Sverige.
Så har ni några rekommendationer på bra och tillförlitlig Seiko service (runt Mälardalen) tas info gärna emot.
🙏

Jag har skött sånt med km globen och skickat klockan när jag haft problem med andra seikos.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej Astron fans. Ny här. Söker info om seiko service man kan lita på. Har en Astron första generationen SAST019, 7x52, som ej längre laddar från solcellen. Trodde den skulle hålla längre, men har kanske legat för länge i byrålådan.
Har blivit skammad tidigare vid klockservice, dock ej Seiko och inte i Sverige.
Så har ni några rekommendationer på bra och tillförlitlig Seiko service (runt Mälardalen) tas info gärna emot.
🙏

Astron är en egen linje hos Seiko och skickas till Holland (via Optura Norge) vad jag vet. Ingen som servar i Sverige alltså. Du kan lämna den till Klockmäster så skickar dom den åt dig
 

theSandySaab

Breitling
Astron är en egen linje hos Seiko och skickas till Holland (via Optura Norge) vad jag vet. Ingen som servar i Sverige alltså. Du kan lämna den till Klockmäster så skickar dom den åt dig
Tack för info. Har en Klockmaster i närheten. Dom var väldigt flytande om kostnaden, kändes inte helt seriöst. Har blivit lurad av Tissot och Omega tidigare, vill undvika det igen. Bra med Seikos servicehemsida för beloppet specificeras för 7x52 (332usd).
Kan man hoppas det inte blir mycket dyrare härifrån?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för info. Har en Klockmaster i närheten. Dom var väldigt flytande om kostnaden, kändes inte helt seriöst. Har blivit lurad av Tissot och Omega tidigare, vill undvika det igen. Bra med Seikos servicehemsida för beloppet specificeras för 7x52 (332usd).
Kan man hoppas det inte blir mycket dyrare härifrån?
Jag har ingen aning om priser, butikens gissning är nog det närmaste man kommer. Det låter inte som det är en service som behövs, utan någon typ av felsökning och eventuell reparation? Hittade du pris på vad batteribyte (capacitor) kostar? Det jag hört om Astron är att batteriet kan ta slut efter ca 10år och ska vara enkelt att byta...
Mina egna erfarenheter av Optura Nordic/Holland är ibland de sämsta jag haft tyvärr. Om det var min klocka (och jag saknar garanti) skulle jag öppna och byta capacitor själv innan jag skickade den till dom.
 

theSandySaab

Breitling
Jag har ingen aning om priser, butikens gissning är nog det närmaste man kommer. Det låter inte som det är en service som behövs, utan någon typ av felsökning och eventuell reparation? Hittade du pris på vad batteribyte (capacitor) kostar? Det jag hört om Astron är att batteriet kan ta slut efter ca 10år och ska vara enkelt att byta...
Mina egna erfarenheter av Optura Nordic/Holland är ibland de sämsta jag haft tyvärr. Om det var min klocka (och jag saknar garanti) skulle jag öppna och byta capacitor själv innan jag skickade den till dom.
Ingen egen erfarenhet med Seiko Sverige eller Optura/Nordic. Har haft många dåliga erfarenheter med klockservice, bra endast i Schweiz och Japan där dom har yrkesstolthet och tar ansvar för sina produkter.
På Seikos amerikanska service hemsida står det klart specificerat att för 331$ byts alla packningar samt batteri, ion cell eller ackumulator efter modell. Även rengörning. Så det finns ett system, där. Men som du säger skulle jag nog helst testa själv då jag är rätt bränd från tidigare erfarenheter.
 

Bilagor

  • 061B2E49-2468-4EFD-B7C3-F166F07CBE0A.png
    061B2E49-2468-4EFD-B7C3-F166F07CBE0A.png
    100.5 KB · Visningar: 18
  • 0A0237B5-9DB6-4686-91DC-DC3BECDCA085.png
    0A0237B5-9DB6-4686-91DC-DC3BECDCA085.png
    141.5 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:

theSandySaab

Breitling
Ingen egen erfarenhet med Seiko Sverige eller Optura/Nordic. Har haft många dåliga erfarenheter med klockservice, bra endast i Schweiz och Japan där dom har yrkesstolthet och tar ansvar för sina produkter.
På Seikos amerikanska service hemsida står det klart specificerat att för 331$ byts alla packningar samt batteri, ion cell eller ackumulator efter modell. Även rengörning. Så det finns ett system, där. Men som du säger skulle jag nog helst testa själv då jag är rätt bränd från tidigare erfarenheter.
Hittade denna Seiko service bulletin S-70 som täcker Astrons eventuella laddproblem...
 

Bilagor

  • Seiko Astron S_70.png
    Seiko Astron S_70.png
    41.6 KB · Visningar: 16

theSandySaab

Breitling
Good News! :seiko:
Efter 4 dagar under min ikea led-lampa kom laddningen upp till halv, nu efter en vecka är den Full-laddad! Perfekt gps synkad, även om denna första gen tar drygt en minut. Allt är bra, och jag har lärt mig en del. Fortfarande den snyggaste Astronmodellen imho, ska nu bara hitta lite större handleder... 🤪
 

Mr A.M

Omega
2-Faktor
Seiko Astron, wow vilken klocka!

GS för mindre pengar, och ett verk som är mer komplicerat än ett 9F verk.
Man fastnar så lätt i att det här med ”uppkoppling” inte är lika mycket ”horologi” som ”autonoma verk”.
Men i och med att du egentligen inte behöver göra något med klockan förutom att använda den ”normalt”, så är det faktiskt grym teknik som är lika sofistikerade som tex ett 9F verk eller annat HQA verk.
Verket gör sitt jobb i bakgrunden utan att belasta dig som användare överhuvudtaget, inte ens med batteribyte. Det ger faktiskt en grym känsla att veta att du har den ”absolut korrekta tiden”.
Ok, skulle man gömma sig i en grotta i 1 år kanske gör att den dör, men den dagen du kravlar ur grottan så fixar klockan till sig. Men då har du nog andra problem att ta tag i🙂.

Summa summrum, ascool klocka som är mer prisvärd och ger högre kundvärde än ett 9F verk. Du får förutom sjuk mycket innovation och noggrannhet, en perpetual kalender, GMT, Dagvisning, Power reserv, aldrig behöva byta batteri mm.

Som alltid, av med länken och på med Natos🙂!
B1F597B7-BB87-4062-8B20-6DE400B18D14.jpeg
1711B2D4-897B-4133-B529-108348BB5DC2.jpeg
ECED8579-A361-4ADE-8AAB-817B58DB8F30.jpeg
366C65C1-B5E0-4372-88CC-948BB69D9E8D.jpeg
861D9976-BED0-4A49-AFEC-9CCA671D6540.jpeg
9802BDB9-B931-48F8-AF00-8D5BF13420BE.jpeg
ED59CF46-342C-49AE-888A-ABBB62D5B290.jpeg
3F933794-1B20-4805-9D51-1E1B2B2034BF.jpeg
98C113E5-7F34-4231-A549-90095E43720D.jpeg
4DEFA2F0-3A43-4275-800E-3C6DC2A9E090.jpeg
FA6D3989-6634-4A4A-A45D-386907900EE7.jpeg
25FF12C5-05F7-4DAE-B637-05A26B7B29E4.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Köpte min första Astron i dagarna.
Wow vilken klocka.

GS för mindre pengar, och ett verk som är mer komplicerat än ett 9F verk.
Man fastnar så lätt i att det här med ”uppkoppling” inte är lika mycket ”horologi” som ”autonoma verk”.
Men i och med att du egentligen inte behöver göra något med klockan förutom att använda den ”normalt”, så är det faktiskt grym teknik som är lika sofistikerade som tex ett 9F verk eller annat HQA verk.
Verket gör sitt jobb i bakgrunden utan att belasta dig som användare överhuvudtaget, inte ens med batteribyte. Det ger faktiskt en grym känsla att veta att du har den ”absolut korrekta tiden”.
Ok, skulle man gömma sig i en grotta i 1 år kanske gör att den dör, men den dagen du kravlar ur grottan så fixar klockan till sig. Men då har du nog andra problem att ta tag i🙂.

Summa summrum, ascool klocka som är mer prisvärd och ger högre kundvärde än ett 9F verk. Du får förutom sjuk mycket innovation och noggrannhet, en perpetual kalender, GMT, Dagvisning, Power reserv, aldrig behöva byta batteri mm.

Som alltid, av med länken och på med Natos🙂!
B1F597B7-BB87-4062-8B20-6DE400B18D14.jpeg
1711B2D4-897B-4133-B529-108348BB5DC2.jpeg
ECED8579-A361-4ADE-8AAB-817B58DB8F30.jpeg
366C65C1-B5E0-4372-88CC-948BB69D9E8D.jpeg
861D9976-BED0-4A49-AFEC-9CCA671D6540.jpeg
9802BDB9-B931-48F8-AF00-8D5BF13420BE.jpeg
ED59CF46-342C-49AE-888A-ABBB62D5B290.jpeg
3F933794-1B20-4805-9D51-1E1B2B2034BF.jpeg
98C113E5-7F34-4231-A549-90095E43720D.jpeg
4DEFA2F0-3A43-4275-800E-3C6DC2A9E090.jpeg
FA6D3989-6634-4A4A-A45D-386907900EE7.jpeg
25FF12C5-05F7-4DAE-B637-05A26B7B29E4.jpeg
Grattis & välkommen i klubben :)
Jag förstår att du testar band, den är väl hyfsat tung i stål? Och visst håller man med om att det är en GS med tech under skalet, riktigt fin finish :cool:
 

Mr A.M

Omega
2-Faktor
Topp