• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Fick just hem en SSH023 och dra mig baklänges vilken kvalitet på glas, visare och index! Helt magisk! Frugan trodde att glaset saknades 😀
20210406_171940.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

Clocksauce

Cartier
Jag har nog ägt den mest vulgära referensen. 😂 SSE021
+Diamantindex
+Tack vare diashield på titan och keramikbezel så förblev klockan 100% repfri.
+Svepande kronografvisare (Om jag minns rätt
+Finns bara 1000 ex.
-- Marknadsförd som damvariant och trots detta var den blaffig som en gshock..
-- Alligatorbandet var sneakervit och såg fördjävligt ut.
-- "Snygg Gshock!"
-- MRSP: 4100$
-- Andrahandsvärde: ????
Den var i princip oflippbar.


Screenshot_20210506_013238.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja men exakt, det blev den! Kikat ett tag på Astron och efter @azcii varit igång med kameran gick det ju inte motstå😜
Den är riktigt snygg i vitt, jag hade ju den med svart tavla... den har en av mina söner nu (och är kanon nöjd). Jag tycker även den nya i titan är snygg i vitt, men även där har jag en annan färg :bag: ;)
1623176735541.png

Det enda jag tycker är lite trist med Seiko Astron är att om man jämför med Citizens motsvarighet så saknar man larm och tidtagning, men det är fortfarande trevliga klockor :cool:
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Den är riktigt snygg i vitt, jag hade ju den med svart tavla... den har en av mina söner nu (och är kanon nöjd). Jag tycker även den nya i titan är snygg i vitt, men även där har jag en annan färg :bag: ;)
1623176735541.png

Det enda jag tycker är lite trist med Seiko Astron är att om man jämför med Citizens motsvarighet så saknar man larm och tidtagning, men det är fortfarande trevliga klockor :cool:
Där ser man, förutom att ha varit sugen på en Astron så har jag haft span efter en dykare/beater med vit tavla och svart bezel. Så denna slog ju två flugor i en smäll!
Äsch inget av det där är jag ju bortakämd med från min andra klockor, så länge den visar tiden så är jag nöjd😜 Mest spänd på att få se AR-coatingen och om den är så bra som alla säger!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Där ser man, förutom att ha varit sugen på en Astron så har jag haft span efter en dykare/beater med vit tavla och svart bezel. Så denna slog ju två flugor i en smäll!
Äsch inget av det där är jag ju bortakämd med från min andra klockor, så länge den visar tiden så är jag nöjd😜 Mest spänd på att få se AR-coatingen och om den är så bra som alla säger!
Enligt Svante på KM är det inte bara AR som gör det, Seiko tog tydligen fram ett extra klart glas just för Astron då den var väldigt energikrävande. Man ville se till att så mycket ljus som möjligt når solpanelerna. Ingen aning om det är sant, men det är riktigt jäkla genomskinligt...
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Enligt Svante på KM är det inte bara AR som gör det, Seiko tog tydligen fram ett extra klart glas just för Astron då den var väldigt energikrävande. Man ville se till att så mycket ljus som möjligt når solpanelerna. Ingen aning om det är sant, men det är riktigt jäkla genomskinligt...
Jasså, vad spännande! Ser verkligen fram emot att få se det med egna ögon.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är den hemma, och nu förstår jag vad ni pratat om när ni snackat om osynligt glas! Helt otroligt ju😍 Rent kvalitetsmässigt så tycker jag nog att den slår Grand Seiko SBGN00X på fingrarna. Enda negativa jag hittar än så länge är väl att den är i största laget. Hade gärna fått vara 42-43mm för min del. Dock bärs den otroligt skönt trots storleken!
25BF8E73-3D58-4A42-AA98-D55073D7748E.jpeg
60EAAA7E-6846-42BD-B243-B548EAFB1E2E.jpeg
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Nu är den hemma, och nu förstår jag vad ni pratat om när ni snackat om osynligt glas! Helt otroligt ju😍 Rent kvalitetsmässigt så tycker jag nog att den slår Grand Seiko SBGN00X på fingrarna. Enda negativa jag hittar än så länge är väl att den är i största laget. Hade gärna fått vara 42-43mm för min del. Dock bärs den otroligt skönt trots storleken!
25BF8E73-3D58-4A42-AA98-D55073D7748E.jpeg
60EAAA7E-6846-42BD-B243-B548EAFB1E2E.jpeg
Du har haft ditt Jimmie-moment. :) Den nya generationen är snäppet mindre, tycker dom har blivit riktigt lyckade. Grattis till ett bra köp!
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du har haft ditt Jimmie-moment. :) Den nya generationen är snäppet mindre, tycker dom har blivit riktigt lyckade. Grattis till ett bra köp!
Ja jag såg det när jag läste på lite om modellen. Tyckte dock om denna mer utseendemässigt, så då får det ”kosta” 2 mm extra😁
Tusen tack!
 

acar

Omega
SeikoAstron.png

De två till vänster ska vara 39 x 11 mm och ha ring i keramik. Fin boett men timvisaren är lite väl grov. Ursäkta en okunnig fråga: Vad händer med – eller snarare inuti – dessa GPS-verk om vi går över helt till s.k. sommartid i framtiden…?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SeikoAstron.png

De två till vänster ska vara 39 x 11 mm och ha ring i keramik. Fin boett men timvisaren är lite väl grov. Ursäkta en okunnig fråga: Vad händer med – eller snarare inuti – dessa GPS-verk om vi går över helt till s.k. sommartid i framtiden…?
Vad menar du skulle hända? Ingenting förstås. Radiosynkade urverk får information om både DST och datum i samma signal som tiden. Just Astron med GPS har av någon anledning manuell DST inställning, den kan du ju i så fall bara lämna orörd
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Välkommet ändå med ssj modellerna med rena tavlor och funktionerna i sekundvisaren
*3x är samma urverk som sitter i dammodellerna på 39mm
 
Senast ändrad:

acar

Omega
Vad menar du skulle hända? Ingenting förstås. Radiosynkade urverk får information om både DST och datum i samma signal som tiden. Just Astron med GPS har av någon anledning manuell DST inställning, den kan du ju i så fall bara lämna orörd
Klumpig formulering och en okunnig fråga som sagt. Nytt försök: Hänger den här tekniken med när det blir ändringar i tidszonerna? Sådant händer ju. Finns det i signalen eller klockan? Seiko har en lista som visar vilken ”karta” med zoner som ett visst Astron-verk är kalibrerat mot.

Ja, mycket välkommet med rena tavlor och måttfulla mått. Även som tåligt HAQ-alternativ till de mer högpolerade GS/9F.
 
Topp