• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Ingen fotokonst som MaBr med fl. men tavlan är så fantastisk att det blir snyggt till och med med mobilen.

20190215_131603.jpg
 
Senast ändrad:

Prefab

Cartier
Squale 1521 är riktigt fin. Även om jag nyss köpte mig en Omega SMPc så är jag frestad att skaffa mig en blå 1521 att ha som sommarklocka. Finns det två varianter på den blå eller fler? Matt och polerad? Tycker mig ha sett en som har en annan blå nyans också.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Squale 1521 är riktigt fin. Även om jag nyss köpte mig en Omega SMPc så är jag frestad att skaffa mig en blå 1521 att ha som sommarklocka. Finns det två varianter på den blå eller fler? Matt och polerad? Tycker mig ha sett en som har en annan blå nyans också.
De vanligaste blåa varianterna är den blanka med sunbursttavla eller den matta med matt tavla. Sen finns det lite specialvarianter samt äldre modeller som kan ha en annan blå färg. Här är några exempel:

Blank med sunburst
SQ2.JPG


Matt med matt tavla
SQ3.JPG


Fumoso (Gnomom special edition)
SQ4.JPG


Limited edition "Blu Bund" gjord i 50 ex
SQ1.JPG


Matt med blå camotavla
SQ5.JPG
 

Prefab

Cartier
Tackar för det snabba svaret! Det finns mycket expertis här har jag märkt! ;)

Camo vete fan, men hur ska man kunna välja mellan sunburst och matt?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tackar för det snabba svaret! Det finns mycket expertis här har jag märkt! ;)

Camo vete fan, men hur ska man kunna välja mellan sunburst och matt?
Det finns massor med expertis men jag räknar inte mig själv dit än, det finns så mycket att lära. :D Nu är detta min högst personliga åsikt men blank med sunburst alla dagar i veckan om du ska ha det som sommarklocka. Ni som inte håller med får gärna säga emot. :rolleyes:
 

Prefab

Cartier
Ja det kanske är så! Ska fundera på det!

Väldigt speciell klocka hur som helst. Känns retro på ett bra vis. Man blir liksom sugen att ta på sig den, hoppa in i en tidsmaskin och ta en tur längs medelhavskusten en solig dag på 60-talet.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor

Lyssna till @MaBr. Han talar den sanning.

Blank med summerburst är svårslaget, har ett härligt lyster :)
AA2A9BBD-4F89-4CD9-93E3-A521DE7EDB96.jpeg
B402D3CA-EF2C-4C88-ABE6-C042461ACD23.jpeg
4918DE97-6AC8-49D8-BE16-209413F55860.jpeg
Haha, härligt med så mycket medhåll! :D Hur många har vi här i tråden som har den matta modellen? Tycker att den är cool men har tyvärr aldrig sett den i verkligheten.

@North, det är på gränsen till kriminellt att lägga upp den typen av bilder vid den här tiden på året... :rage: Ser i alla fall helt underbart ut. :shifty:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja det kanske är så! Ska fundera på det!

Väldigt speciell klocka hur som helst. Känns retro på ett bra vis. Man blir liksom sugen att ta på sig den, hoppa in i en tidsmaskin och ta en tur längs medelhavskusten en solig dag på 60-talet.
Om jag inte förstått det fel så introducerades väl en variant av 1521-boetten redan på 60-talet. På den tiden tillverkade Squale mest boetter till andra märken.
 

Prefab

Cartier
Om jag inte förstått det fel så introducerades väl en variant av 1521-boetten redan på 60-talet. På den tiden tillverkade Squale mest boetter till andra märken.

Jo jag sitter och läser på lite här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Squale_Watches
https://www.hodinkee.com/articles/blood-in-the-water-water-in-its-blood-a-brief-history-of-squale

Hur funkar det med garantier och service o sånt då om nåt skulle skita sig? Det finns väl typ bara en återförsäljare i Sverige?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jo jag sitter och läser på lite här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Squale_Watches
https://www.hodinkee.com/articles/blood-in-the-water-water-in-its-blood-a-brief-history-of-squale

Hur funkar det med garantier och service o sånt då om nåt skulle skita sig? Det finns väl typ bara en återförsäljare i Sverige?

Ja, det stämmer att det bara finns en. Köper du från Gripenbro som driver quale.se så är det inga problem med garantier, de är ju AD. De flesta här som köpt nytt har köpt antingen från dem eller från Gnomon. Gripenbro har generellt sett bra priser men tyvärr ganska dåligt utbud. Köper du från Gnomon så får du räkna med tull och moms också eftersom de ligger utanför EU.

Är det en 1521 du är ute efter och du vill ha en ny så hade jag beställt från squale.se :)
 

Waldorf

Audemars
Jo jag sitter och läser på lite här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Squale_Watches
https://www.hodinkee.com/articles/blood-in-the-water-water-in-its-blood-a-brief-history-of-squale

Hur funkar det med garantier och service o sånt då om nåt skulle skita sig? Det finns väl typ bara en återförsäljare i Sverige?
Som @MaBr säger om garantier (vet allt!). :) Service på ETA verk är nog inget problem hos nästan alla (seriösa) urmakare, de kan dem och kan få tag på reservdelar. Tror det även gäller Sellita och ST1 då det ju i princip är kloner på ETAs.;)
 

Prefab

Cartier
Ja, det stämmer att det bara finns en. Köper du från Gripenbro som driver quale.se så är det inga problem med garantier, de är ju AD. De flesta här som köpt nytt har köpt antingen från dem eller från Gnomon. Gripenbro har generellt sett bra priser men tyvärr ganska dåligt utbud. Köper du från Gnomon så får du räkna med tull och moms också eftersom de ligger utanför EU.

Är det en 1521 du är ute efter och du vill ha en ny så hade jag beställt från squale.se :)

Ja jag tror nog att Gripenbro borde kunna fixa fram den jag vill ha. Man måste ju liksom börja med den modell som gjorde att man blev sugen..

Vi får se! Har egentligen lagt ut alldeles för mycket på klockor redan i år. Men, men.. vad ska man göra..
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja jag tror nog att Gripenbro borde kunna fixa fram den jag vill ha. Man måste ju liksom börja med den modell som gjorde att man blev sugen..

Vi får se! Har egentligen lagt ut alldeles för mycket på klockor redan i år. Men, men.. vad ska man göra..
Annars får du ha lite is i magen och hålla utkik på Köp&Sälj, det finns ju helt sinnessjuka människor som säljer sina Squale. :confused::rolleyes:
 

Prefab

Cartier
Som @MaBr säger om garantier (vet allt!). :) Service på ETA verk är nog inget problem hos nästan alla (seriösa) urmakare, de kan dem och kan få tag på reservdelar. Tror det även gäller Sellita och ST1 då det ju i princip är kloner på ETAs.;)

Nej precis, men tänkte mer på vart man skickar den eller vad man gör om man råkar ha otur med verket och det sker under garantitiden. Det kan ju bli rätt dyrt vet jag..
 
Topp