• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Sommar beater :)
DD3DA382-DC12-4E24-B11D-A706C72629CD.jpeg

Då har jag fått min första squale en 1545 militaire från gnomon. Verkligen en fin klocka MEN på mitt ex så är det som att färgen runt lume pipen är väldigt dålig nästan "kladdig". Typ som lim/färg som runnit. Är jag för petig eller inte? Förstör lite helhetsintrycket på en annars snygg klocka. Hur är finishen där på era 1545? Bifogar en bild så får ni gärna tycka till. Även kontaktat gnomon men vet inte vad proceduren kan bli är väl inte "bara" att skicka tillbaka till USA väl?

Bilagor

• E6E7BF17-634F-4A41-83B9-F5AA4082C1D6.jpeg
    E6E7BF17-634F-4A41-83B9-F5AA4082C1D6.jpeg
    126.3 KB · Visningar: 2
Då har jag fått min första squale en 1545 militaire från gnomon. Verkligen en fin klocka MEN på mitt ex så är det som att färgen runt lume pipen är väldigt dålig nästan "kladdig". Typ som lim/färg som runnit. Är jag för petig eller inte? Förstör lite helhetsintrycket på en annars snygg klocka. Hur är finishen där på era 1545? Bifogar en bild så får ni gärna tycka till. Även kontaktat gnomon men vet inte vad proceduren kan bli är väl inte "bara" att skicka tillbaka till USA väl?
Som @John P säger så är det svårt att se på bilden men det ser inte bra ut. Gnomon brukar ha bra kundservice så de kan säkert hjälpa dig. De ligger för övrigt i Singapore, inte USA. :)

934093CF-023C-4210-9D03-C0799A0942F4.jpeg
Okej nu känner jag mig officiellt som "ny i squale gänget" med min sprillans nya 1545 militaire. Precis justerat länken själv (oerhört enkelt på denna modell) och tagit på mig klockan. Mycket nöjd med den, verkligen snygg och sitter så bra! Ang lite dålig färg kring lume pipen så fick jag svar från gnomon och de verkar hjälpsamma. Förmodligen skickar de en ny bezel insert så nu känns det mycket bättre. Ni vet hur det är man ser en detalj man stör sig på men bara man får hjälp så känns det bättre (och stör sig ev inte lika mkt). Sen får vi väl se om jag kommer orka byta bezel direkt kan ju vänta 1 år också :) inget jag vill ge mig på själv dessutom. De nämnde också att denna modellen har keramisk bezel vilket gör att markeringarna är nedgröpta så att säga till skillnad från tidigare version som hade aluminium. Vet inte hur länge de haft keramisk bezel men gillar! Nej nu ska sluta babbla istället njuta av nya klockan :)

Har googlat lite men är inte riktigt klok på det.. När har ni tänkt att byta packningen på era klockor? förutsatt ni tar det lite lugnt med flippandet.. Haha

Okej nu känner jag mig officiellt som "ny i squale gänget" med min sprillans nya 1545 militaire. Precis justerat länken själv (oerhört enkelt på denna modell) och tagit på mig klockan. Mycket nöjd med den, verkligen snygg och sitter så bra! Ang lite dålig färg kring lume pipen så fick jag svar från gnomon och de verkar hjälpsamma. Förmodligen skickar de en ny bezel insert så nu känns det mycket bättre. Ni vet hur det är man ser en detalj man stör sig på men bara man får hjälp så känns det bättre (och stör sig ev inte lika mkt). Sen får vi väl se om jag kommer orka byta bezel direkt kan ju vänta 1 år också :) inget jag vill ge mig på själv dessutom. De nämnde också att denna modellen har keramisk bezel vilket gör att markeringarna är nedgröpta så att säga till skillnad från tidigare version som hade aluminium. Vet inte hur länge de haft keramisk bezel men gillar! Nej nu ska sluta babbla istället njuta av nya klockan :)
Härligt, grattis! :happyhappy: Kul att höra att du fick så bra bemötande hos Gnomon också. Välkommen till mysiga Squale-tråden! :D

Har googlat lite men är inte riktigt klok på det.. När har ni tänkt att byta packningen på era klockor? förutsatt ni tar det lite lugnt med flippandet.. Haha
När det behövs. Jag trycktestar de klockor jag badar med och då ser man om det behövs. Annars kan man alltid göra det vid service men jag hade tryckt det oftare än så.

Mycket trevlig modell och svärdsvisare är alltid rätt. Grattis!

Ah okej! Jag har haft min lite över fyra år nu, kan va dax tycker jag? Iaf trycktesta

Och jag tyckte jag levde on the edge med inget trycktest på ~2,5 år :D Jag skulle rekommendera dig en täthetsservice istället för vanligt trycktest.. Börjar ändå närma sig rekommenderade serviceintervallet ~5 år?
Håller med @North, fyra år utan trycktest är modigt! :D Med det sagt så har pappa haft sin Citizen med 100m vattenresistens som han både badar och bastar med i över tio år och aldrig testat eller servat den. :rolleyes:

Jo, sannerligen
Vad vill du ha för typ av tavla till din?
Jag vill helst ha en likadan som jag redan har fast i bättre skick. Har dock börjat fundera på om man ska låta någon sätta dit ny lume. Har fått tips på någon som är riktigt duktig på att få det bra på vintageklockor. :)

Tillbaka
Topp