• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

På allmän begäran lägger jag upp lite bilder på min Squale Rambo. Lite halvdassigt skick och bandet ser ut att komma från nån generisk dykare men jäkligt ball klocka. :)
IMG_5918.JPG
IMG_5919.JPG
IMG_5920.JPG
IMG_5922.JPG
Jäklar vilken cool pjäs! Den är ju stenhård :cool: Tycker precis som @MaBr att den duger i precis det skicket den är :woot::D

Den här landade i brevlådan idag (pun intended), en Squale 1553 tillägnad de italienska fallskärmsjägarna "Folgore". Det är dock en halvsanning att det är en Squale eftersom MRP SA tillverkade i princip alla Squales kvartsur under 80-talet. Sjukt cool dock och jag hoppas att den är välkommen i tråden ändå. :oops: Jag är ganska säker på att det är Squale som har tillverkat visare och tavla medan resten som sagt är MRP SA och ETA. :)
PSX_20190617_183135.jpg

PSX_20190617_183300.jpg

PSX_20190617_183053.jpg

PSX_20190617_183229.jpg

Hej!
Jag är ny i tråden o har tidigare varit något enkelspårigt intresserad av Seiko:s utbud av klockor. Har dock blivit mer o mer besviken på det företagets riktning efter att de pensionerat SARB serien o börjat pusha 6r15 verket ”upmarket”. Nåväl till saken hör att jag tidigare hade en SKX som beatet o mer eller mindre allround klocka. Skaffade sedan en SARB017 alpinist som jag gillat väldigt mycket men som jag ändå inte känner ersätter en dykare.
Min fråga till tråden o i allmänhet är således mest en fråga om Squale 1521 o om den i det tickande verket ETA2824-2 är den lika stryktålig som Seiko SKX med det gamla 7s26? Kanske inte är en rimlig jämförelse men ändå? Min 7s26 gav upp efter en dag på skjutfältet...
Tack för en mycket intressant tråd o många härliga bilder.

Hej!
Jag är ny i tråden o har tidigare varit något enkelspårigt intresserad av Seiko:s utbud av klockor. Har dock blivit mer o mer besviken på det företagets riktning efter att de pensionerat SARB serien o börjat pusha 6r15 verket ”upmarket”. Nåväl till saken hör att jag tidigare hade en SKX som beatet o mer eller mindre allround klocka. Skaffade sedan en SARB017 alpinist som jag gillat väldigt mycket men som jag ändå inte känner ersätter en dykare.
Min fråga till tråden o i allmänhet är således mest en fråga om Squale 1521 o om den i det tickande verket ETA2824-2 är den lika stryktålig som Seiko SKX med det gamla 7s26? Kanske inte är en rimlig jämförelse men ändå? Min 7s26 gav upp efter en dag på skjutfältet...
Tack för en mycket intressant tråd o många härliga bilder.
Det är en svår jämförelse men ur ett hållbarhetsperspektiv så är väl ETA 2824 Élaboré som Squale använder lite bättre på pappret med lite mer sofistikerad stötsäkring. Tror att det spelar i samma liga som 6R15. Vad det sen innebär I verkligheten, who knows? Ska du ha en klocka som tål smällar och mycket vibrationer så skaffa en kvartsare, gärna en digital. 500kr G-shock på skjutbanan och en 1521 för allt annat! :)

Vissa kommer att säga att deras mekaniska ur håller för allt, andra har helt andra erfarenheter. Jag tror att det kokar ner till just det specifika exemplaret om jag ska vara ärlig. Hur som helst så är både 7S26 och 2824 riktigt beprövade traktorer till verk!

Annars är ju Inox kanske något för dig? :D
https://klocksnack.se/threads/i-n-o-x-den-oförstörbara-testandet-fortsätter.58435/

Tack för svaret, har gett upp att ha klockan på mig vid skjutning o kör med klockan på rakeln istället. Har funderat på en Quartz dykare ett tag med men får fundera en stund. Har som sagt gett upp lite angående Seiko o det begränsar de överkomliga dykarna något. Squale o CWC är väl de som lockar mest just nu.

Tack för svaret, har gett upp att ha klockan på mig vid skjutning o kör med klockan på rakeln istället. Har funderat på en Quartz dykare ett tag med men får fundera en stund. Har som sagt gett upp lite angående Seiko o det begränsar de överkomliga dykarna något. Squale o CWC är väl de som lockar mest just nu.
En CWC med kvarts lär ju tåla en hel del stryk så det kan kanske vara rätt för dig? Jäkligt snygga är de också! :)

Tillbaka
Topp