• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Sugen på squale!
Nu kastar jag mig ut, utan att ha läst hela tråden... Ha tålamod med mig.

Står och väljer på 2st, kanske 3st olika.
Jag gissar att det för mig är någon slags tröstklocka eller ”poor mans rolex” ?
Men de är fina, och jag vet ju att det är fantastisk kvalité för pengarna.

Är det någon här som har beställt från Gnomon?
De jag funderar på är enligt de hänsynslöst stulna bilderna från deras hemsida.

Tacksam för lite tips och trix! :D

Först ut:
30 atmos GMT tropic
Riktigt läcker, kul med keramiskt. Gillar ”vintage stuket”.
Men tröttnar man på den beiga färgen på vridningen?
C7E3056E-04D3-4028-8CDC-5B261F72BBDE.png

Andra.
30 atmos svart.
Enklare än första, men kanske för mycket plakat?
524C9B9D-B31A-4903-B738-229C91EDF418.png
Och så denna, som jag tvekar på...
20 atmos militaire.
40mm istället för 42, osäker om mina handleder är för stora. Den kannske uppfattas som tjock?
Den snyggaste av de tre.
DC55D8D2-6E78-4D62-A4E7-CB3863A7EB7E.png

Tack för mig :)

Nummer 1 är ovanlig, nummet 3 riktigt snygg om du byter visare, se längre bak i tråden. Så om du kan är mitt råd nr 3 med modifikation. Annars nr 1. Finns en ute på köp/sälj såg jag. Testa den, passar det inte så lägg ut den igen.
Kan själv varmt rekommendera ”original” modellerna 1521 eller 60 Atmos. Bärs lite större dock.

[QUOTE="MaBr, post: 3033513, member: 17455"
Gick precis in här för att posta den! Jag gillar den men jag undrar om vridringsinlägget är mörkgrönt eller svart? Hur som helst så är det en väldigt fin tavla. :)[/QUOTE]

Svart tycker jag, men svårt att veta.

Gällande Tigern, så kör på blå, jag kommer troligtvis göra det längre fram. Klassiskt. Passar så bra.

Nästa klocka får vara vit eller grön etc, eller hur :)

Svart tycker jag, men svårt att veta.

Gällande Tigern, så kör på blå, jag kommer troligtvis göra det längre fram. Klassiskt. Passar så bra.

Nästa klocka får vara vit eller grön etc, eller hur :)
Testade att göra den ljusare och den är tyvärr svart. Hade hellre sett en grön! :sorry:

Blå är ju ett säkert kort och den blåa nyansen ser riktigt grym vass ut. :)

Sugen på squale!
Nu kastar jag mig ut, utan att ha läst hela tråden... Ha tålamod med mig.

Står och väljer på 2st, kanske 3st olika.
Jag gissar att det för mig är någon slags tröstklocka eller ”poor mans rolex” ?
Men de är fina, och jag vet ju att det är fantastisk kvalité för pengarna.

Är det någon här som har beställt från Gnomon?
De jag funderar på är enligt de hänsynslöst stulna bilderna från deras hemsida.

Tacksam för lite tips och trix! :D

Först ut:
30 atmos GMT tropic
Riktigt läcker, kul med keramiskt. Gillar ”vintage stuket”.
Men tröttnar man på den beiga färgen på vridningen?
C7E3056E-04D3-4028-8CDC-5B261F72BBDE.png

Andra.
30 atmos svart.
Enklare än första, men kanske för mycket plakat?
524C9B9D-B31A-4903-B738-229C91EDF418.png
Och så denna, som jag tvekar på...
20 atmos militaire.
40mm istället för 42, osäker om mina handleder är för stora. Den kannske uppfattas som tjock?
Den snyggaste av de tre.
DC55D8D2-6E78-4D62-A4E7-CB3863A7EB7E.png

Tack för mig :)
Jag kan varmt rekommendera Tropic. Du kommer inte att tröttna på vridringen, den är bland det bästa med klockan. Mycket snyggare i verkligheten, och färgerna varierar ganska mycket beroende på ljusförhållandena.
squale1-jpg.750495
squale7-jpg.749785

Hehe, yup. Blir även tavelbyte, tillbaka till sunburst. Vridringsinlägget gör inget för den matta tavlan i de flesta ljus tyvärr.. Och finns ju bara ett blått insert för både sunburst & matt :(
Japp, så kan det gå! Är det olika vridringsinlägg på den matta och sunburst alltså? Jag varnade dig ju för att sunburst var vinnaren, det går inte att komma ifrån. ;)

Nummer 1 är ovanlig, nummet 3 riktigt snygg om du byter visare, se längre bak i tråden. Så om du kan är mitt råd nr 3 med modifikation. Annars nr 1. Finns en ute på köp/sälj såg jag. Testa den, passar det inte så lägg ut den igen.
Kan själv varmt rekommendera ”original” modellerna 1521 eller 60 Atmos. Bärs lite större dock.

Gillar själv tropicen skarpt!
Vi får se hur det artar sig. Hur byter man smidigast visare?
Lämnar in?

Lite nyfiken på en första Squale så småningom, vilken modell bör man satsa på först? Är inget jättefan av Submariner-look-alikes så är det typ 1521 man bör titta på eller finns det andra klassiker att sätta tänderna i?

Lite nyfiken på en första Squale så småningom, vilken modell bör man satsa på först? Är inget jättefan av Submariner-look-alikes så är det typ 1521 man bör titta på eller finns det andra klassiker att sätta tänderna i?
Ska du ha en modern klocka så kör på 1521, 60 Atmos (Squale Matic) eller 2002a och ska du ha vintage så är det bara att börja gräva. :D

Kika på någon av dessa kollektioner nedan. 1521 och 2002 är de främsta klassikerna, som säljs nu, enligt mig
E6D68CC3-9D7D-4D77-80CF-B9C65ACFC8E2.png

Submariner-look alike’sen är Gnomons/Page&Cooper påfund, i samarbete med Squale. (Om jag förstått det rätt)

Lite synd ändå tänker jag, 1521 är ju en väldigt fin original design i mina ögon. Men med tanke på mängden homage modeller så lär de sälja bra.
Squale har ju erkänt själv att de bara säljer sin 1545-serie för att få företaget att gå runt. Jag förstår inte att deras 60 Atmos inte har fått mer uppmärksamhet för det är sanslöst fina klockor. :confused:

Squale har ju erkänt själv att de bara säljer sin 1545-serie för att få företaget att gå runt. Jag förstår inte att deras 60 Atmos inte har fått mer uppmärksamhet för det är sanslöst fina klockor. :confused:
Helt med dig där, en stor sorg att de säljer kopior av moderna Submariners när de har ett så rikt arv. Sedan förstår jag cash flow och företagande men släpp de klassiska modellerna i guld och plöj ned liiite för mycket pengar i marknadsföring. Riktiga Squale /Von Buren är stentuffa!

Helt med dig där, en stor sorg att de säljer kopior av moderna Submariners när de har ett så rikt arv. Sedan förstår jag cash flow och företagande men släpp de klassiska modellerna i guld och plöj ned liiite för mycket pengar i marknadsföring. Riktiga Squale /Von Buren är stentuffa!
Ärligt talat så tror jag att det handlar om 100% marknadsföring. Hade de tagit tag i den biten så tror jag att de hade sålt som smör, både 1521 och 60 Atmos, vilket hade gjort att de gick runt utan 1545-serien.

Sen klagar jag inte på deras Submariner-homager för jag har två stycken och gillar dem riktigt mycket. På sätt och vis hade jag hellre haft en Rolex men med tanke på deras rent ut sagt pissiga inställning till kunderna där man antingen får köa ihjäl sig eller betala 25-100% över list så kan de fan kamma sig och jag köper hellre en homage.

Vintage-inspirerat är värsta hypen nu och Squale har både det, en genuin historia att skylta med och dessutom för samma pris som vilket nystartat micro-brand som helst.

Jag vill påstå att 60 Atmos utan tvekan är en av de mest prisvärda vintage-inspirerade klockorna på marknaden just nu, speciellt med tanke på priset som Gripenbro säljer dem för.

Tillbaka
Topp