• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ny version av 60th anniversary med mörkblå tavla. Svårt att se färgen på bilderna men syns ganska tydligt i filmen. :)
squale_sub39-intenso_blu_01.jpg

squale_sub39-intenso_blu_03.jpg

Modellen är fin men 22mm bandbredd och brunfärgad lysmassa.. :(
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Blått e flått. Men insertet är svart va? Hade föredragit helblått med också blått på bezeln.. a la 1521.
Njae, tycker nog att det blivit för mycket av det goda då. Hade det varit en ljusare blå tavla hade jag nog föredragit blått vridringsinlägg men inte nu.

Modellen är fin men 22mm bandbredd och brunfärgad lysmassa.. :(
22mm är ju helt rätt för vintage-symmetrin och jag tycker att det är rätt snyggt med vintage-lume. :)
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att 42mm funkar, till och med på mina klena handleder. Håller med om att den hade varit bättre i 40mm men den bärs ändå bra. :)
42mm funkar på mig med, med ca 18cm handleder. Men det har blivit en smaksak helt enkelt, vissa klockor är perfekta i 40mm.
Bra exempel på större klockor som bärs bra är ju trådfavoriten 1521 samt Oris Aquis på 43,5mm :)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
22mm är ju helt rätt för vintage-symmetrin och jag tycker att det är rätt snyggt med vintage-lume. :)
Visserligen, problemet ligger egentligen i avsaknaden av schyssta gummiband (mitt tycke). Jag är mycket för avsmalning, tjocklek och rätt typ av gummiblandning. Squales egna t.ex. är ju bra, men de drar åt sig så mycket damm och skit, känns även ”kladdiga”, som silikon. Har försökt uppskatta dem men nu slutat använda.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
42mm funkar på mig med, med ca 18cm handleder. Men det har blivit en smaksak helt enkelt, vissa klockor är perfekta i 40mm.
Bra exempel på större klockor som bärs bra är ju trådfavoriten 1521 samt Oris Aquis på 43,5mm :)
Helt sant, är ju bara att titta på Seiko Tuna 300m som bärs riktigt bra trots 47(!)mm. 1521 är ju dock bara 41mm men vridringen är 42mm så bärs lite mindre än sina mått. :) Samma för 60 Atmos för där mäter boetten 42,5mm men vridringen är 44mm.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Visserligen, problemet ligger egentligen i avsaknaden av schyssta gummiband (mitt tycke). Jag är mycket för avsmalning, tjocklek och rätt typ av gummiblandning. Squales egna t.ex. är ju bra, men de drar åt sig så mycket damm och skit, känns även ”kladdiga”, som silikon. Har försökt uppskatta dem men nu slutat använda.
Det har jag inte alls upplevt med mina Squale-band. :confused: Har fem olika och är ganska säker på att det är olika gummiblandningar i dem så det beror kanske på vilket man har. Testa de som @Royal Straps säljer, de är sjukt bra! :)
 

Waldorf

Audemars
Jo, men 1521-boetten kramar handleden på ett helt annat sätt. Har aldrig testat en som sitter bättre. :) Frun har bra smak hör jag! :happyhappy:
Kramas är det som behövs. Har 43 mm boetter som sitter bra och 40 mm som kan kännas för stora. l2l och bandhornsvinklar...Tyvärr hör 42 mm 1545 till de för stora. Skulle varit kul att testa 40 mm gmt men varför mercedesvisaren... :)
Spiller över på mej, jag som valt henne till hustru, det måste också vara bra smak då :cool::D.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Kramas är det som behövs. Har 43 mm boetter som sitter bra och 40 mm som kan kännas för stora. l2l och bandhornsvinklar...Tyvärr hör 42 mm 1545 till de för stora. Skulle varit kul att testa 40 mm gmt men varför mercedesvisaren... :)
Spiller över på mej, jag som valt henne till hustru, det måste också vara bra smak då :cool::D.
Ja, eller som Hamilton Khaki Mechanical som är 38mm men enorm lug-lug och spikrak boett. Helt omöjligt att bära om man inte har stora armar. :confused: Håller med om att 1545-boetten bärs stort. Skyller det på Rolex... :D Haha, så kan man också se det. Min fru har också väldigt bra smak, i alla fall när det kommer till klockor. :p
 

johnz

Rolex
Ja, eller som Hamilton Khaki Mechanical som är 38mm men enorm lug-lug och spikrak boett. Helt omöjligt att bära om man inte har stora armar. :confused: Håller med om att 1545-boetten bärs stort. Skyller det på Rolex... :D Haha, så kan man också se det. Min fru har också väldigt bra smak, i alla fall när det kommer till klockor. :p
Testade en Longines LLD i 36 och tyckte den satt sämre än originalet på 42mm. Väldigt mycket handlar om proportioner. Själv upplever jag 1521an som närapå optimal dykarstorlek.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Testade en Longines LLD i 36 och tyckte den satt sämre än originalet på 42mm. Väldigt mycket handlar om proportioner. Själv upplever jag 1521an som närapå optimal dykarstorlek.
Jag tycker att de flesta dykare mellan 39-42 brukar sitta ganska bra på mig. Det är svårare med field watches som har en tendens att vara ganska raka och lång lug-lug. Kan vara att man är lite färgad för att man dras till en viss typ av boetter också.
 

Simon1

Cartier
Riktigt bra med den blästrade boetten och den svarta tavlan. :happyhappy: Vad är det för band du har på?

Tack! Det är ett canvas-band från Cheapest Nato Straps. Börjar få lite repor på ringen, men tycker det gör klockan härligare och råare.
Nu skulle man bara skaffa en blå 1521 som känns lite mer medelhavet...
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Det är ett canvas-band från Cheapest Nato Straps. Börjar få lite repor på ringen, men tycker det gör klockan härligare och råare.
Nu skulle man bara skaffa en blå 1521 som känns lite mer medelhavet...
Ser riktigt snyggt ut till den boetten tycker jag. :) Äh, repor hör ju till, kolla skicket på mitt vridringsinlägg... :p Klart att du ska ha en blå! Det ligger en ute på K&S för ett bra pris.
 
Topp