• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Waldorf

Audemars
Om ni inte gillar dem, köp dem inte. Om ingen gillar dem så kommer Gnomon sluta sälja och Squale sluta tillverka dem. Eftersom de finns i sortimentet och nya modeller kommer så finns det tydligen en marknad och det är väl bra för dem som gillar dem då. Andra behöver ju inte bry sig. Inget att klaga på som jag ser det. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om ni inte gillar dem, köp dem inte. Om ingen gillar dem så kommer Gnomon sluta sälja och Squale sluta tillverka dem. Eftersom de finns i sortimentet och nya modeller kommer så finns det tydligen en marknad och det är väl bra för dem som gillar dem då. Andra behöver ju inte bry sig. Inget att klaga på som jag ser det. :)
Det ena behöver inte utesluta det andra. ;) På sätt och vis kan man förstå att de vill satsa på säkra kort som troligtvis utgör en väldigt stor del av deras intäkter men det skulle samtidigt vara roligt med lite fler vågade modeller.

De tog ju på sig uppgiften att tillverka KS-klockan i runt 50 ex så det borde inte vara några problem för dem att ta fram mindre serier med lite mer experimentell design. :)
 

Elias.A

Cartier
FD090036-501B-4683-9D98-8AEFA174C913.jpeg
 

johnz

Rolex
Just det. Ja, lite till hade de kunnat tweaka i alla fall. Även om jag mest stör mig på den enorma kronan :) Har egentligen inget mot 1545, finns ju lite historisk koppling till formen. Men föredrar de som får lite egen karaktär i form av visare, färger osv. Tycker Gnomon ändå bidragit med en del positivt, också vg klockornas utformning. Tänker då tex på alla specialversioner av 1521 med olika tavlor, osv.
 
  • Like
Reactions: M26

johnz

Rolex
Nyrelease om du vill men annars exakt min poäng. När Italienarna bestämmer vad konsumenten vill ha...City heter den f.ö :cool:
Sorry kompis men italienarna ägde inte Squale förr i tiden, märket är schweiziskt ägt fram till 2000-talet då den italienske distributören tog över. Klockan på bilden är inte alls representativ för hur klockorna ser ut därefter, gå in på https://www.squale.ch/ . Den där är ingen nyrelease så vitt jag vet utan en NOS klocka som tex svenska distributören haft på sin hemsida sen Dackefejden. Sen håller jag med om att den ser ut som en påse trasiga skridskor :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Sorry kompis men italienarna ägde inte Squale förr i tiden, märket är schweiziskt ägt fram till 2000-talet då den italienske distributören tog över. Klockan på bilden är inte alls representativ för hur klockorna ser ut därefter, gå in på https://www.squale.ch/ . Den där är ingen nyrelease så vitt jag vet utan en NOS klocka som tex svenska distributören haft på sin hemsida sen Dackefejden. Sen håller jag med om att den ser ut som en påse trasiga skridskor :)
Jo men historian har ingenting alls med min poäng att göra. Det är italienare som äger Squale i nutid och som väljer att pusha ut sånt här istället för att tillverka kreativa alternativ på sina klassiska boetter. Liksom du önskar jag inget hellre.
 
Om ni inte gillar dem, köp dem inte. Om ingen gillar dem så kommer Gnomon sluta sälja och Squale sluta tillverka dem. Eftersom de finns i sortimentet och nya modeller kommer så finns det tydligen en marknad och det är väl bra för dem som gillar dem då. Andra behöver ju inte bry sig. Inget att klaga på som jag ser det. :)

Påstod du nyss att något är bra för att det finns en marknad för det?

1 MIcK6DRrlt3mE4J8NPmvLw.jpeg


Det är klart att det i slutändan är Squale som tillverkar klockorna men om Gnomon (som som så vitt jag vet är en av deras största återförsäljare) slutade sälja 1545 skulle vi nog få se fler roliga modeller.

Man kan ju också vända på det och tänka att försäljningen av 1545 med största sannolikhet finansierar 1521 och alla andra modeller. Jag har så klart inga siffror att visa upp men jag tror att Squale skulle få det rätt svårt ekonomiskt utan 1545.

Obligatorisk "upvote" för Ron Burgundy men jag kan fortfarande inte hålla med, de trashar märket för att göra annat roligt? Som att sälja vapen till krigszoner för att finansiera mat till flyktingar.

Har egentligen inget mot 1545, finns ju lite historisk koppling till formen.

Hur har Squale en historisk koppling till en GMT eller Sub?
 

johnz

Rolex
Påstod du nyss att något är bra för att det finns en marknad för det?



Obligatorisk "upvote" för Ron Burgundy men jag kan fortfarande inte hålla med, de trashar märket för att göra annat roligt? Som att sälja vapen till krigszoner för att finansiera mat till flyktingar.



Hur har Squale en historisk koppling till en GMT eller Sub?
Det finns lite svagt koppling i boettformen till 70-tals Squales, men väldigt generiskt. Ska se om jag kan leta upp lite bilder ikväll!
 

johnz

Rolex
Påstod du nyss att något är bra för att det finns en marknad för det?



Obligatorisk "upvote" för Ron Burgundy men jag kan fortfarande inte hålla med, de trashar märket för att göra annat roligt? Som att sälja vapen till krigszoner för att finansiera mat till flyktingar.



Hur har Squale en historisk koppling till en GMT eller Sub?
Det är väl sånt här de lutar sig på när de försöker rättfärdiga 1545an.
94CD1B5D-47D6-4BFA-92D4-BE41D013B355.jpeg
FED6C3A1-C261-4AD4-BDC9-0869633020C2.jpeg
E53B7050-49DC-4D08-8304-4552DC07562C.jpeg
2EE55312-EC8A-4FB3-AD0D-7A1152D345A8.jpeg
 
Det är väl sånt här de lutar sig på när de försöker rättfärdiga 1545an.
94CD1B5D-47D6-4BFA-92D4-BE41D013B355.jpeg
FED6C3A1-C261-4AD4-BDC9-0869633020C2.jpeg
E53B7050-49DC-4D08-8304-4552DC07562C.jpeg
2EE55312-EC8A-4FB3-AD0D-7A1152D345A8.jpeg

Häftiga modeller men att luta sig mot:
"Vi har gjort boetter åt andra märken som liknade submariners om man kollar på rätt sätt under 70-talet"

Jag gnäller för mycket, jag vet. Jag tycker bara de kunde lämna subklonerna till Steinhart och jobba med egen design och en länk till 1521 istället.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ett långskott men är det någon här som känner till 1545-057? Jag stötte på denna modell när jag satt och sökte lite på Squale men hittar nästan ingen info om den. Det enda jag egentligen har kunnat hitta är ett franskt foruminlägg samt ett sju år gammalt inlägg från TTT (trodde inte ens att det existerade längre!). Det är i alla fall en NOS i stil med 1545-058 fast i helstål och med cathedralvisare och annan länk. Här ses de tillsammans:

img_2010.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ett långskott men är det någon här som känner till 1545-057? Jag stötte på denna modell när jag satt och sökte lite på Squale men hittar nästan ingen info om den. Det enda jag egentligen har kunnat hitta är ett franskt foruminlägg samt ett sju år gammalt inlägg från TTT (trodde inte ens att det existerade längre!). Det är i alla fall en NOS i stil med 1545-058 fast i helstål och med cathedralvisare och annan länk. Här ses de tillsammans:

img_2010.jpg
Jag har en i helstål men köpt begagnad utan länk och inga katedralvisare.

Med tanke på passformen ändlänkarna så tror jag inte att det är en originallänk. Jag skulle tro att den där är franken.
 
  • Like
Reactions: HSK

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Känns som att den är en 38mm variant på 1545-059 som fortfarande säljs. Har just funderat på om en sådan finns men aldrig sett.
Ett långskott men är det någon här som känner till 1545-057? Jag stötte på denna modell när jag satt och sökte lite på Squale men hittar nästan ingen info om den. Det enda jag egentligen har kunnat hitta är ett franskt foruminlägg samt ett sju år gammalt inlägg från TTT (trodde inte ens att det existerade längre!). Det är i alla fall en NOS i stil med 1545-058 fast i helstål och med cathedralvisare och annan länk. Här ses de tillsammans:

img_2010.jpg
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Franken? Tror du inte att den är legit eller är det bara länken som felade menade du? Ligger ju nära till hands att den ursprungligen kom med rasseljubilee.
Jag har en i helstål men köpt begagnad utan länk och inga katedralvisare.

Med tanke på passformen ändlänkarna så tror jag inte att det är en originallänk. Jag skulle tro att den där är franken.
 
  • Like
Reactions: HSK
Topp