• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Stark kandidat till OWG-March! Eller vad säger du @Berns? :D
685BB865-9324-4BDF-81B1-DB0E0530F9CD.jpeg
Den är jäkligt fin den där :) Klart du ska ha den på owgmarch!!

Det är snårigt på bukten som man säger och det ligger sällan något intressant där tycker jag. Vore riktigt kul att hitta en välanvänd 1521 eller ev annat märke med Squale-boett med några decennier på nacken. :)
Tack för input! Ska hålla ögonen öppna efter din Master 100.
Riktigt snårigt är det och som du säger är intressanta objekt väldigt sällsynta nuförtiden (eller löjligt överprisade). Önskar också att det fanns bättre/fler källor men man tager vad man haver, jakten är ändå halva nöjet :)

Visst är det jakten. :) Tror märket i sig är såpass micro att många entusiaster slänger sig handlöst över det som finns. Kanske är det tom en liten hajp för de frälsta?

• Like
Reactions: v0n
Barton är vääääldigt särskilt ;)

Oftast blir det via deras hemsida men ibland kan man ha tur och hitta det man söker på UKs Amazon :)

Tipsa gärna var du köper dina bartongummin!? Jag har kikat lite på dom och de har många som ser riktigt schyssta ut.
+1! Ser trevliga ut men tull, moms och särskilt postmords importhantering gör att jag väljer bort köp utanför EU om det inte är något väääldigt särskilt.
/J
https://www.amazon.de/dp/B07B5JGM9S
Fri frakt och fri retur om man köper två (eller fyller på med något annat för att nå 39 pengar). Går att hitta lite annat från Barton där också.

https://www.amazon.de/dp/B07B5JGM9S
Fri frakt och fri retur om man köper två (eller fyller på med något annat för att nå 39 pengar). Går att hitta lite annat från Barton där också.

Stort tack!! Reviewsen där är dock något avskräckande - min Squale är min beater och vill nog ha ett pålitligare band... kanske värt att pröva ett ändå för den pengen och dra sina egen slutsats. Typiskt att svart/svart är slut.

/J

EDIT: det blev ett mörkgrått och ett svart av den andra (släta) varianten - det ena råkade dock bli 22mm.. hoppas det går att lösa innan de skickas.

EDIT2: Fixat!! Återkommer med utlåtande.

Senast ändrad:
TGV edition från UK. Mycket pengar såklart...gillar inlägget och no-date annars är den väl inte jättekul, eller?
OzFSXqq.jpg

https://www.ebay.com/itm/Squale-50-...184075?hash=item216bd72acb:g:vmsAAOSw1y1eBjXy
Jag tycker att färgkombinationen är lite sådär och även om jag gillar TGV (det var han som fick mig att köpa min första Squale) så är det lite löjligt med hans family crest på tavlan. Håller med om att det är snyggt utan datum och färgen på vridringsinlägget är riktigt snygg. :)

Edit: Satan vilket överpris! :confused:

Jag tycker att färgkombinationen är lite sådär och även om jag gillar TGV (det var han som fick mig att köpa min första Squale) så är det lite löjligt med hans family crest på tavlan. Håller med om att det är snyggt utan datum och färgen på vridringsinlägget är riktigt snygg. :)

Edit: Satan vilket överpris! :confused:
Japp, den där familjegrejen känns off om man nu inte tillhör släktet förstås ;) Gillar den "avhuggna" indexen på tavlan, hade gärna sett den på andra Squales också.
Löjligt pris, hur många släpptes när det begav sig?

Med dem bilderna och info som getts i annonsen skulle jag nog vara försiktig innan eventuellt köp. Glaset ser ut att vara i safir med antireflektions-behandling, syns tydligt i den andra bilden. Nu vet jag inte hur länge Berios var aktiva med att köpa boetter från Squale och dylikt men vill tro att safirglas* kom in mycket senare. Poängen är iallafall att det finns risk för att detta är ett eventuellt ihopplock. Lättförtjänta pengar inom vintage Squale då det inte riktigt finns en tydlig röd tråd i produktionen.

/e
safirglas med denna behandling*

Senast ändrad:
Med dem bilderna och info som getts i annonsen skulle jag nog vara försiktig innan eventuellt köp. Glaset ser ut att vara i safir med antireflektions-behandling, syns tydligt i den andra bilden. Finns risk för eventuellt ihopplock..
Hade varit kul att se baksidan. Ser ut som att man filat på inlägget för att få det att passa i vridringen, det är inte helt centrerat. Jag skulle nog vilja påstå att det är ett hopplock.

Med dem bilderna och info som getts i annonsen skulle jag nog vara försiktig innan eventuellt köp. Glaset ser ut att vara i safir med antireflektions-behandling, syns tydligt i den andra bilden. Nu vet jag inte hur länge Berios var aktiva med att köpa boetter från Squale och dylikt men vill tro att safirglas kom in mycket senare. Poängen är iallafall att det finns risk för att detta är ett eventuellt ihopplock. Lättförtjänta pengar inom vintage Squale då det inte riktigt finns en tydlig röd tråd i produktionen.
Håller med, tänkte också på glaset men vet inte riktigt när det kom. Sen är det ingen bild på baklocket = varning :confused: Kan eventuellt vara gammal tavla/visare i ny boett?

Jag ställer mig frågan om ens urverket är rätt för den tidsperioden? I annonsen hänvisas det till ett 2824-2, något som jag inte läst till mig i olika annonser med mera för vintage Squale.

Hittade en gammal tråd som fortfarande verkar vara aktuell. Läs exempelvis #87
https://forums.watchuseek.com/f74/please-educate-me-about-squale-362432-9.html

/e
Svårt att verifiera såklart men bilderna är fina.. :- )

Senast ändrad:
Jag ställer mig frågan om ens urverket är rätt för den tidsperioden? I annonsen hänvisas det till ett 2824-2, något som jag inte läst till mig i olika annonser med mera för vintage Squale.

Hittade en gammal tråd som fortfarande är verkar vara aktuell. Läs exempelvis #87
https://forums.watchuseek.com/f74/please-educate-me-about-squale-362432-9.html

/e
Svårt att verifiera såklart men bilderna är fina.. :- )
Det är så svårt att veta, källor får också läsas mellan raderna för det finns liksom ingen säker fakta (igen, charmen med Squale ;))
Kan dock tänka mig att 2824 mycket väl kan vara korrekt för modellen iom att verket introducerades i början av 80-talet.
"Between 1974 and 1984
besides the above mentioned models
they began to benchmark their cases with the Characteristic 4 digits
reference numbers they continued to produce the master medium and super
but their 500 meters models
were given the reference
professional 1521"

Stort grattis! Intryck nu när det gått ett par timmar?
Jag gillar den! Känns som ett bra lyft mot den vanliga 1545an då jag inte gillar mercedes visaren. Vridningen känns tight och bra i prisklassen samt det gröna, keramiska inlägget är riktigt grymt mot den svarta tavlan! :)

Kronan skruvar in som en dröm precis som vanligt gällande de Squale jag haft tidigare. Länken är bra, spännet lite mindre bra men fortfarande helt klart OK!

- Alltsom allt riktigt bra. Grymt pang för pengen sen lite extra kul med gravyren ” One out of 50 ” :)

Det är så svårt att veta, källor får också läsas mellan raderna för det finns liksom ingen säker fakta (igen, charmen med Squale ;))
Kan dock tänka mig att 2824 mycket väl kan vara korrekt för modellen iom att verket introducerades i början av 80-talet.
"Between 1974 and 1984
besides the above mentioned models
they began to benchmark their cases with the Characteristic 4 digits
reference numbers they continued to produce the master medium and super
but their 500 meters models
were given the reference
professional 1521"
Mjo, precis. Det finns ju en viss problematik inom Squales "officiella" historia :D Sen hjälper inte heller svårigheten med att hitta information om Berios och hur länge de var aktiva. Jag hoppas mer info kommer på denna aktuella klocka.. Känslan av "för modern" försvinner inte :depressed:

Tillbaka
Topp