• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

PSX_20200608_073545.jpg
 
Ja, den är sjukt bra och väldigt bra prissatt måste jag säga. Är ju i väldigt fint skick och med FF96-boetten. Man kan alltid byta glas men det är kanske inte så lätt att hitta ett originalglas till den. :confused:

Edit: håller med om länken, den borde de verkligen börja nytillverka!
Trodde nog den skulle gå snabbt men verkar vara kvar även idag, skynda fynda grabbar :D
Ska även bli intressant att se vad Supermaticen som ligger ute hamnar på i pris. Tror det är "fel"visare och datumet linjerar dåligt men ger ett ok helhetsintryck
https://www.ebay.com/itm/ULTRA-RARE...657026?hash=item3b48746102:g:lRYAAOSwWzJe26eE
 
Trodde nog den skulle gå snabbt men verkar vara kvar även idag, skynda fynda grabbar :D
Ska även bli intressant att se vad Supermaticen som ligger ute hamnar på i pris. Tror det är "fel"visare och datumet linjerar dåligt men ger ett ok helhetsintryck
https://www.ebay.com/itm/ULTRA-RARE...657026?hash=item3b48746102:g:lRYAAOSwWzJe26eE
Håller span på den där ska jag erkänna. Om visarna inte är rätt så måste de ha blivit utbytta för längesen för patineringen är extremt lik den på tavlan. Jag tycker ändå att den passar stilen på klockan även om jag generellt sett inte tycker om trubbiga visare. :)
 
Håller span på den där ska jag erkänna. Om visarna inte är rätt så måste de ha blivit utbytta för längesen för patineringen är extremt lik den på tavlan. Jag tycker ändå att den passar stilen på klockan även om jag generellt sett inte tycker om trubbiga visare. :)
Index kl12 "ska" vara 3/4 lumad och en nyansskillnad där som spår av re-luming (samma nyans som visarna). Även indexen 6 o 9 ser skumma ut om man jmf med min :watching:
tuPHCGn.jpg
 
Index kl12 "ska" vara 3/4 lumad och en nyansskillnad där som spår av re-luming (samma nyans som visarna). Även indexen 6 o 9 ser skumma ut om man jmf med min :watching:
tuPHCGn.jpg
Hmm, kanske men jag är inte helt övertygad. Jag tror inte att din har samma tavla som denna, det är två olika. Här är två andra som liknar den som ligger på Ebay just nu. Svårt när det inte finns så många referensobjekt men den översta har ju till och med samma visare.
89117450_200116934643069_9181769433141788604_n.jpg

b9356b09ae0d1deb6ae44542be36191b--super-dive.jpg


Edit: En till
PSX_20200608_114905.jpg
 
Senast ändrad:
Hmm, kanske men jag är inte helt övertygad. Jag tror inte att din har samma tavla som denna, det är två olika. Här är två andra som liknar den som ligger på Ebay just nu. Svårt när det inte finns så många referensobjekt men den översta har ju till och med samma visare.
89117450_200116934643069_9181769433141788604_n.jpg

b9356b09ae0d1deb6ae44542be36191b--super-dive.jpg
Nä jag är inte heller övertygad, kan ju gjorts i flera varianter även med kromade visare (who knows som vanligt haha). Den blåa var vacker :woot:
 
Nä jag är inte heller övertygad, kan ju gjorts i flera varianter även med kromade visare (who knows som vanligt haha). Den blåa var vacker :woot:
Jag tycker att det ser ut som att de följer samma standard som vissa andra modeller som också kom med båda varianterna på index. Min Squale 1515 har ju samma typ av index som din men det finns många andra som har lume hela vägen och inget rött. :)
PSX_20190920_082736.jpg


Lånade bilder:
vintage-swiss-watch-potens-diver-squale-250-supermatic-automatic-25-atmos-collectors (1).jpg

4476520b_xxl (1).jpg

97562573_273797337124580_7522243438911264759_n.jpg
 
Jag tycker att det ser ut som att de följer samma standard som vissa andra modeller som också kom med båda varianterna på index. Min Squale 1515 har ju samma typ av index som din men det finns många andra som har lume hela vägen och inget rött. :)
PSX_20190920_082736.jpg


Lånade bilder:
vintage-swiss-watch-potens-diver-squale-250-supermatic-automatic-25-atmos-collectors (1).jpg

4476520b_xxl (1).jpg

97562573_273797337124580_7522243438911264759_n.jpg
Japp det finns alla möjligheter här. Förresten, när vi ändå håller på och dregglar över gammalt mög, har du sett den här? Svindyr men sjukt ball :D
0Y4R93p.jpg

https://www.ebay.com/itm/RARE-OCEAN...UPERMATIC-ORANGE-DIAL-AUTO-WATCH/233130876093
 
Har för mig att den varianten har diskuterats förut men minns inte bakomliggande historia och funktion på rak arm :confused:
Det enda som sas då var "spring drive?" Av @MaBr ....

Säljaren svävar lite mellan att det sitter två verk i och att caset passar både och men att det sitter ett automatverk i. Var dom så fräcka att dom bara tryckte en taveldesign och använde den till både mekanisk och batteridriven?
 
Det enda som sas då var "spring drive?" Av @MaBr ....

Säljaren svävar lite mellan att det sitter två verk i och att caset passar både och men att det sitter ett automatverk i. Var dom så fräcka att dom bara tryckte en taveldesign och använde den till både mekanisk och batteridriven?
Tryggt att säljaren själv inte vet. Be om en bild på verket vettja? Squale är kända för mystiska lathetssyndrom (s.k charm) så allt är möjligt :rolleyes:
 
Någon som har en känsla/uppfattning om när Squale spottar ur sig polerade mesh från fabrik? Verkar gå utomordentligt trögt. Visst överseende med corona har jag, men ändå .. :) badsäsongen närmar sig.
Min känsla är att den asiatiska marknaden skall tillfredsställas innan vi i norr kan skatta oss lyckliga. Så, lagom till nästa isvak? ;)
 
Hej Squalistas,

efter att ha vandrat runt i detta forum sedan 2016 är jag nu beredd att göra mitt första framträdande. Jag har den senaste tiden grottat ner mig i denna tråd, och trots timmar av scrollande inte tagit igenom mig särskilt många av trådens 396 sidor. Däremot har jag lyckats kära ner mig i 1545 Micro Le. Jag ser att det finns en del annonser ute och är riktigt sugen på en. Men har samtidigt försökt hitta lite mer historia kring processen av framtagandet. Någon som kan hänvisa mig till någon slags sammanfattning eller bakgrundshistoria kring detta?

Allt gott
 
Hej Squalistas,

efter att ha vandrat runt i detta forum sedan 2016 är jag nu beredd att göra mitt första framträdande. Jag har den senaste tiden grottat ner mig i denna tråd, och trots timmar av scrollande inte tagit igenom mig särskilt många av trådens 396 sidor. Däremot har jag lyckats kära ner mig i 1545 Micro Le. Jag ser att det finns en del annonser ute och är riktigt sugen på en. Men har samtidigt försökt hitta lite mer historia kring processen av framtagandet. Någon som kan hänvisa mig till någon slags sammanfattning eller bakgrundshistoria kring detta?

Allt gott
Jaha då, den processen berättar vi så gärna om, låter @MaBr berätta för han är bra på ord och hjärnan bakom det mesta gällande just den.
Välkommen förresten, kul att du diggar Squale :)
 
Tillbaka
Topp