Välkommen in till oss, kul att du vill vara med och leka!
Riktigt kul att du har fastnat för just den modellen (som ligger mig varmt om hjärtat).
Vi var ett gäng från Micro and affordable-tråden på forumet som ville ha en egen "Micro-tråds-klocka" och efter många turer med olika tillverkare så föll valet på Squale. Vi bestämde oss för en version av Squales 1545 (mest pga att vi ville ha den affordable) och det blev att vi gjorde den i samarbete med Gnomonwatches som är AD för Squale i Singapore. Initialt så var vi fem-sex personer som tog fram designen och sen fick den som ville hoppa på tåget.
Det mesta är plockat från befintliga modeller såsom 1545 och 1521 så vi har helt enkelt gjort en kombination som inte fanns sedan tidigare. Det som är helt unikt för oss är att vi har ett runt datumfönster vilket är första någonsin på en Squale vad jag vet (trots att att vår specifikation sa fyrkantigt) och att vi har ändrat den understa loggan. Istället för 1545Y och 20 ATM så är det istället det grekiska tecknet för micro (μ).
Totalt tillverkades 50st exemplar varav 42st hamnade här på forumet, 6st såldes av Gnomon via Instagram och de två sista vet vi inte. Det spekuleras i att Squale behöll ett ex och Gnomon det andra men vem vet...
Hela specifikationen som jag knåpade ihop utifrån det vi kom överens om och som vi skickade till Squale såg ut såhär:
- Squale 1545 with 40mm case (non-GMT version)
- Oyster Bracelet
- Domed sapphire crystal without date magnifier (same as on e.g. the 1545 Militaire)
- Green bezel insert (same as on the 1545 Mint)
- Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) with custom logo
- Hands from the 60 Atmos (same as on e.g. the 6045/BLU) with steel hour and seconds hand and orange minute hand.
- Date wheel with black background and white text
Custom logo specifications:
- Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) as stated above.
- Remove "1545Y"
- Replace "20 ATM" with a μ (Greek lower case letter for mu / micro prefix).
Visarna blev ty inte de vi ville ha för det funkade inte med de applicerade indexen på tavlan.
Det här är i alla fall skissen som Squale skickade tillbaka:
Squales VD Andrea Maggi med ovan skiss! Kittlar fan fortfarande lite i magen när man ser honom med den...
Andrea godkänner att de drar igång tillverkningen:
Sen lite bilder från deras urmakeri när de monterade klockorna. Den som är uppmärksam kan se att de monterat datumhjul med fel färg så de fick göra om och göra rätt...
Till sist lite av mina egna bilder som jag tog dagen den damp ner i brevlådan.
Over and out!