• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Tre små badtroll och en nöjd pappi som har dykt hela eftermiddan :happyhappy:
1ypiKPa.jpg
 
Jag har haft ett par olika Squale men har aldrig riktigt klickat med någon av dem men trots det har jag alltid varit sugen på att testa en 1521 innan jag lägger märket på hyllan. Jag har dock en extrem rep- och smutsfobi och föredrar därför blästrade boetter men då får man som bekant inte heller samma valmöjligheter när det kommer till tavelvarianter men Zackrissons Ur ska tydligen kunna erbjuda skräddarsydda lösningar och jag funderar därför på en blästrad blå 1521 fast med sunbursttavlan från den polerade. Någon måste ha tänkt tanken och gjort denna mod men jag hittar ingenting när jag googlar och tänkte kolla om någon här i tråden kanske har gjort det själv eller känner till någon annan som har gjort det? :happyhappy:
 
Jag har haft ett par olika Squale men har aldrig riktigt klickat med någon av dem men trots det har jag alltid varit sugen på att testa en 1521 innan jag lägger märket på hyllan. Jag har dock en extrem rep- och smutsfobi och föredrar därför blästrade boetter men då får man som bekant inte heller samma valmöjligheter när det kommer till tavelvarianter men Zackrissons Ur ska tydligen kunna erbjuda skräddarsydda lösningar och jag funderar därför på en blästrad blå 1521 fast med sunbursttavlan från den polerade. Någon måste ha tänkt tanken och gjort denna mod men jag hittar ingenting när jag googlar och tänkte kolla om någon här i tråden kanske har gjort det själv eller känner till någon annan som har gjort det? :happyhappy:
Jodå det är samma tavla om vi snackar blue ocean (eller är det fumetavlan du tänker på)? Det enda som skiljer är materialet i boetten mig veterligen.
Det går att skräddarsy det mesta som finns i sortimentet, klart du ska testa 1521 :)
 
Jodå det är samma i tavla om vi snackar blue ocean (eller är det fumetavlan du tänker på)? Det enda som skiljer är materialet i boetten mig veterligen.
Det går att skräddarsy det mesta som finns i sortimentet, klart du ska testa 1521 :)
Njae...? Är du säker? Så vitt jag vet så har den polerade varianten polerad chapter ring och sunbursttavla medan den blästrade versionen har matt chapter ring och matt tavla.
 
Njae...? Är du säker? Så vitt jag vet så har den polerade varianten polerad chapter ring och sunbursttavla medan den blästrade versionen har matt chapter ring och matt tavla.
Du har rätt :bag: Inte så ofta man ser den blästrade varianten. Hursomhelst går det utmärkt att plocka ihop i princip vad som önskas om vi snackar 1521
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: HSK
Du har rätt :bag: Inte så ofta man ser den blästrade varianten. Hursomhelst går det utmärkt att plocka ihop i princip vad som önskas om vi snackar 1521
Frågan är om det ser tokigt ut med sunbursttavla parat med matt chapter ring? Å andra sidan tror jag att det skär sig mer om man även sätter dit en polerad chapter ring på den blästrade modellen. Någon som vet vad ett tavelbyte kostar genom Zackrissons? :)
 
Detsamma! Självklara midsommarklockor! :cool::D
PSX_20200619_145640.jpg
Det är fantastiska sommardagar likt denna som man verkligen känner saknaden av en blå 1521 i samlingen... :(
Är det verkligen en chapter ring? Det är inte själva boetten som även är polerad alt. blästrad invändigt?
Du menar att det skulle vara en rehaut som är del av boetten snarare än att den är applicerad? Det är möjligt. Tekniskt sett så är det ju egentligen en rehaut men huruvida den är applicerad eller ej har jag faktiskt ingen aning om, jag antog bara att den var det. :bag: Om den nu inte är det så känns det rätt ovanligt i den här prisklassen? Jag skulle tro att det är rätt vanligt att man använder det som ett sätt att spara pengar i tillverkningsprocessen och att man även har mer spelrum med en applicerad "rehaut" jämfört med om den är del av boetten men jag kan ju så klart ha fel. :happyhappy:
 
Årets sommarklocka blev inte en 1521 tillslut ändå :p Maticen damp ner idag, på orange Millefiori som jag inte kom överens med. Har en del band påväg men i väntan på dem tog jag ett billigt rött ZD och slöjdade lite med kniv för att få det att passa, blev ju väldigt somrigt och bra eller vad tycker ni? :D
04B01789-5254-4693-A8A7-A94F6DC71406.jpeg
 
Årets sommarklocka blev inte en 1521 tillslut ändå :p Maticen damp ner idag, på orange Millefiori som jag inte kom överens med. Har en del band påväg men i väntan på dem tog jag ett billigt rött ZD och slöjdade lite med kniv för att få det att passa, blev ju väldigt somrigt och bra eller vad tycker ni? :D
04B01789-5254-4693-A8A7-A94F6DC71406.jpeg
Nämen va roligt, grattis! Hur tycker du den sitter, ser ju galet bra ut på bild iaf :)
 
Årets sommarklocka blev inte en 1521 tillslut ändå :p Maticen damp ner idag, på orange Millefiori som jag inte kom överens med. Har en del band påväg men i väntan på dem tog jag ett billigt rött ZD och slöjdade lite med kniv för att få det att passa, blev ju väldigt somrigt och bra eller vad tycker ni? :D
04B01789-5254-4693-A8A7-A94F6DC71406.jpeg
Sweet!:)
För en som inte är bekant med hur det såg ut från början hade din hemslöjd passerat som fabriksgjort.
Antar att du kapat på sidorna, men det kan lika gärna vara gjutskägg för den oinvigde...
 
Nämen va roligt, grattis! Hur tycker du den sitter, ser ju galet bra ut på bild iaf :)

Jotack, sitter sjukt skönt :) Både bandet och boetten. Det är dock en klocka som jag enbart kommer att bära med kortärmat så får hoppas på en lång och varm sommar. Jämfört med min 1521 tycker jag att den passar mina 19-19,5cm handleder bättre faktiskt och då är jag annars allergisk mot allt över 40mm i vanliga fall.

Sweet!:)
För en som inte är bekant med hur det såg ut från början hade din hemslöjd passerat som fabriksgjort.
Antar att du kapat på sidorna, men det kan lika gärna vara gjutskägg för den oinvigde...

Tack tack, hade nog kunnat göra det ännu bättre men jag gick bara lös med min ninjapaketöppnarkniv och dubblade längden ungefär på partiet innan klacken.
 
Årets sommarklocka blev inte en 1521 tillslut ändå :p Maticen damp ner idag, på orange Millefiori som jag inte kom överens med. Har en del band påväg men i väntan på dem tog jag ett billigt rött ZD och slöjdade lite med kniv för att få det att passa, blev ju väldigt somrigt och bra eller vad tycker ni? :D
04B01789-5254-4693-A8A7-A94F6DC71406.jpeg
Ha! Vem hade rätt? ;) Grattis till en riktigt härlig pjäs, underbar färg! :cool: Lite kräkvarning på rött band till orangea detaljer dock så det får du fixa. Vad var det du inte gillade med Millefori? :)
 
Tillbaka
Topp