Efter blod, svett och tårar är nu min sommarklocka äntligen klar. Först trycktestades den och igår satte jag på mitt nyinköpta shark mesh.
Snabbt och lätt - trodde jag. Först det vanliga kämpandet med stiften för att få på länken. Det gick ändå snabbare än det brukar vid länkbyte och jag stoltserade ett ögonblick med att jag kanske fått lite rutin och erfarenhet.
Sedan skulle jag korta länken, vilket också kändes som en lätt uppgift. "Det är ju bara att skruva av några skruvar" tänkte jag. Men nämnda skruvar satt hårt som berget och jag pustade och stånkade i över en timme innan jag med ömmande fingrar lyckades få av dem.
Nu var jag i princip klar och skulle bara justera låset lite för att få perfekt längd. Döm om min förskräckelse när jag trycker in fjädern i låset och den plötsligt skjuts iväg. Rakt in i blomrabatten! Jag stirrar med misstro åt vad som just hände. Jag var ju i princip färdig!
Följaktligen kröp jag och min fru omkring på knä det mesta av kvällen och letade. En tillsynes hopplös uppgift löstes till slut då jag hittade stiftet under en av trallarna. Skam den som ger sig.
Bilderna nedan togs innan jag började korta länken och jag fortfarande var på gott humör.