• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Ja precis, ska bli kul! Kommer många bilder med den sen i fjällen :)
Fast nu när jag tänker på det vill jag ha med FL:an också....
Fan kanske får ta med en klockrulle. Kompisarna kommer tro att jag är galen.
"Vänta ska bara in i tältet och byta klocka" - o_O:banghead:
Jag tycker att det är fullt rimligt att ha med några extraklockor! Tänk så många fina bilder du kan ta på dem... ;)

Sant! Men kanske ser lite använd ut iaf :angel:
En 50 atmos pvd quartz hade ju inte suttit fel men det kan man väl drömma om att hitta.
Som sagt, våga testa! :D De är ju inte så vanliga men dyker upp då och då. Synd att Squale inte säljer kvarts längre. :(

Jag tycker att det är fullt rimligt att ha med några extraklockor! Tänk så många fina bilder du kan ta på dem... ;)

Som sagt, våga testa! :D De är ju inte så vanliga men dyker upp då och då. Synd att Squale inte säljer kvarts längre. :(
Haha hade ju varit kul men man hade ju mått dåligt hela dagarna och bara tänkt på den stackars klockan.
Edit: ja det är riktigt tråkigt att dom bara har 2? modeller.

Haha ja men fixar du det åt mig då?:p
Nu när jag tänker på det krävs det väl inte mycket mer än en spacer som håller urverket på plats då det antagligen är mindre än 2824:an, sen något som förlänger eller förkortar längden på den lilla "pinnen" som sticker upp ur urtavlan där man fäster visarna. Man kanske behöver modifiera visarna lite också för att passa nya verket. Men det är definitivt möjligt!

Hade varit en superhäftig modd. Typ göra en Squale 1521 "Sinn UX" edition som man fyller med olja.

Nu när jag tänker på det krävs det väl inte mycket mer än en spacer som håller urverket på plats då det antagligen är mindre än 2824:an, sen något som förlänger eller förkortar längden på den lilla "pinnen" som sticker upp ur urtavlan där man fäster visarna. Man kanske behöver modifiera visarna lite också för att passa nya verket. Men det är definitivt möjligt!

Hade varit en superhäftig modd. Typ göra en Squale 1521 "Sinn UX" edition som man fyller med olja.
Det kanske inte är så svårt men jag har för lite kunskap för att våga testa :(

Ja det hade varit riktigt ballt att göra något sånt :D

Haha ja jag har heller inte kunskaperna för att faktiskt göra något sådant. Men häftigt hade det varit!
Jag tänker att eftersom det är ett modernt ETA-verk så borde det finnas motsvarande i kvarts från ETA eller? Samma placering på tavelpelare och samma pinne till visarna? :)

Jag tänker att eftersom det är ett modernt ETA-verk så borde det finnas motsvarande i kvarts från ETA eller? Samma placering på tavelpelare och samma pinne till visarna? :)
Ja det borde finnas. Tänker mer på tjockleken på verket. Kvarts-verket kanske är smalare. Då behövs nog en spacer som håller urverket på plats, och även tryckt mot tavlan, eller så kanske det finns ett ETA-kvartsverk med samma dimensioner som 2824?

Ja det borde finnas. Tänker mer på tjockleken på verket. Kvarts-verket kanske är smalare. Då behövs nog en spacer som håller urverket på plats, och även tryckt mot tavlan, eller så kanske det finns ett ETA-kvartsverk med samma dimensioner som 2824?
Vet inte hur det är med dimensionerna men det verkar som att man behöver byta sekundvisaren för den pinnen är inte samma tjocklek. För övrigt verkar det som att man mer eller mindre kan byta rakt av. :)

Allt är möjligt om man har tillräckligt med :greedy:.
Jag tror att det blir både enklare och billigare att köpa verken och modda själv om jag ska vara ärlig.
Ja det kanske är bättre, vi får hitta någon bra moddare helt enkelt :D
Så är det, men jag befarar att till och med 100 exemplar skulle vara för lite för att utveckla och tillverka något sådant. Däremot om de dessutom släpper den som en permanent del av deras kollektion så skulle det nog funka.
Okej då känns det rätt svårt! Vi får hoppas på det helt enkelt :)
Sååå.. har vi några riktigt täta hajar här ute? :p
Undra vad vi pratar om för några summor/hur många man måste dra ihop för att det ska vara möjligt
Låter som vi alla får tömma spargrisen och lite till :hilarious:

Ja det kanske är bättre, vi får hitta någon bra moddare helt enkelt :D

Okej då känns det rätt svårt! Vi får hoppas på det helt enkelt :)

Låter som vi alla får tömma spargrisen och lite till :hilarious:
Haha ja jag är rädd för det ;)

Hade dock varit kul om någon duktig moddare kunde göra ett gäng till en rimlig peng :)
Vad kostar ett sjysst kvartsverk? Kan man köpa lösa delar typ boett direkt från Squale?

Haha ja jag är rädd för det ;)

Hade dock varit kul om någon duktig moddare kunde göra ett gäng till en rimlig peng :)
Vad kostar ett sjysst kvartsverk? Kan man köpa lösa delar typ boett direkt från Squale?
Billigare än mekaniska verk så klart. Vet inte exakt dock, om ett ETA 2824 kostar 150-250 EUR så kostar nog ett bra kvartsverk max 80-100 EUR, säkert närmare 50 EUR.

Tillbaka
Topp