• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Här kommer en liten bild-jämförelse
20200711_171715.jpg

20200711_171735.jpg

1. Längst upp i bild en äldre version av geckotas eget mesh, notera den enklare modellen av avtagbara länkbitar
2. Nyare modell av geckotas egna variant, högre finish än nr.1
3. Samma som nr.2 fast dive-clasp
4. Staib, påminner en hel del om nr.2 och 3, men högre finish på allt.

@FreakyLeo, ditt ser ut att vara samma som nr.1 ovan... helt ok, men inte staib

Här kommer en liten bild-jämförelse
20200711_171715.jpg

20200711_171735.jpg

1. Längst upp i bild en äldre version av geckotas eget mesh, notera den enklare modellen av avtagbara länkbitar
2. Nyare modell av geckotas egna variant, högre finish än nr.1
3. Samma som nr.2 fast dive-clasp
4. Staib, påminner en hel del om nr.2 och 3, men högre finish på allt.

@FreakyLeo, ditt ser ut att vara samma som nr.1 ovan... helt ok, men inte staib
3an o 4an hade passat mig, får kika efter sånna om det inte dyker upp ett Squale snart :)

Squale gör så schyssta klockor, suktat på många fina bilder här under morgonen!

Dock funderar jag på, som novis, vilken skillnad det är mellan 1521-serien och Matic-serien (om den sistnämnda ens heter så)? Är det bara djuptåligheten och designen som förändras? Ser enl specen ut som att dom är likvärdiga i övrigt.

Dock funderar jag på, som novis, vilken skillnad det är mellan 1521-serien och Matic-serien (om den sistnämnda ens heter så)? Är det bara djuptåligheten och designen som förändras? Ser enl specen ut som att dom är likvärdiga i övrigt.
Maticen är extra allt tycker jag. Vridringsinlägg i plast med applicerade indexmarkeringar, kraftigt välvt safirglas och applicerade index på helt fantastiska tavlor. Man kan säga att Matic är en modern version av Squale Master från 60-talet.

Sen är Matic större med 42,5mm boett (44mm vridring) mot 1521ans 41mm boett (42mm vridring). Matic är två eller tre millimeter längre lug-lug också. :)
PSX_20200326_102237.jpg
PSX_20200326_102319.jpg
PSX_20200326_102254.jpg
PSX_20200326_102222.jpg
PSX_20200326_102146.jpg
PSX_20200326_102204.jpg

Allt som @MaBr sa :) Maticen har 22mm mellan luggarna också medans 1521 har 20mm. Är man brydd om historia så 1521-modellen gammal som gatan medan Maticen är ett nytt påfund. Båda är rejäla pjäser men båda bärs riktigt smått sett till diametern :)

Jag skulle inte säga att det är hårfin skillnad mellan dem, det är stor skillnad ;)

Min Matic säger godmorgon :)
B749929B-1AED-45AD-938A-886EBFF1802E.jpeg

Kul att höra! När jag först såg Matic på Squales svenska hemsida blev jag oerhört förtjust i urtavlan då den såg ut att fadea från blått till svart. Jag inbillade mig att det skulle föreställa havets mörker i nedkant och det härliga ljusblåa skimret när man precis är under ytan i överkant.

Förstod sen att urtavlan var svart och att det bara var en välplacerad reflektion :cool:

Kul att höra! När jag först såg Matic på Squales svenska hemsida blev jag oerhört förtjust i urtavlan då den såg ut att fadea från blått till svart. Jag inbillade mig att det skulle föreställa havets mörker i nedkant och det härliga ljusblåa skimret när man precis är under ytan i överkant.

Förstod sen att urtavlan var svart och att det bara var en välplacerad reflektion :cool:
Du har dock 1521 Blue Soleil eller Fumoso med den effekten. Riktigt snyggt och inte supervanligt på forumet :)
1521-Blue-Soleil-BR.jpg

Hallå alla Squalefrälsta!

Ni som sitter på en 1521 Fumoso med den schyssta tavlan och den polerade boetten, får man fråga var ni köpt dessa?

Hittar den endast på gnomon. Soleilversionen verkar finnas att få tag på hos Zackrissons ur men är mer sugen på en polerad boett!

Hade gött!

Den är jäkligt fin den tavlan. Tror det var @Silverglantz som först myntade den på en PVD. Håller med. Det hade varit riktigt najs :)
Det skulle ju sitta så jäkla bra!
Det svarta på tavlan som fadear ut mot den svarta ”chapter ringen”.
PVDn har dessutom lite diskretare vridring, siffrorna är typ grå istf silver.
Jag hade dock smackat på en saffir med lume :D

Hallå alla Squalefrälsta!

Ni som sitter på en 1521 Fumoso med den schyssta tavlan och den polerade boetten, får man fråga var ni köpt dessa?

Hittar den endast på gnomon. Soleilversionen verkar finnas att få tag på hos Zackrissons ur men är mer sugen på en polerad boett!

Hade gött!
@Zackrissonsur.se har i vanliga fall kunnat lösa detta. Vet dock att det varit problem att gå tag i dessa tavlor (när jag var sugen på denna modifikationen).

Tillbaka
Topp