• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Avlutar Squaleåret med bild från förra året av min favorit Squale

20190215_131603.jpg
Underbar bild! Riktigt snyggt 😍

Såg att denna snyggingen har kommit upp

Har klickat hem en SUB39 från Italien, då ingen här på forumet ville släppa sin. Bör ha den hemma om en vecka.
Tänkte ha den på länk. Tar gärna emot input på länktyp och om det går att finna någon AM länk med curved endlinks.
Har en tanke på en Oyster liknande länk. Se bild nedan.
ABABE4C9-7631-4A75-A2A6-6E889F943194.png

Har klickat hem en SUB39 från Italien, då ingen här på forumet ville släppa sin. Bör ha den hemma om en vecka.
Tänkte ha den på länk. Tar gärna emot input på länktyp och om det går att finna någon AM länk med curved endlinks.
Har en tanke på en Oyster liknande länk. Se bild nedan.
ABABE4C9-7631-4A75-A2A6-6E889F943194.png
Kul att du lyckades få tag på en! Alltid knivigt med AM-länkar till Squale dessvärre, önskar jag hade ett bättre svar.
En snubbe på WUS lyckades klämma in ett Uncle Seiko på Giramondon men det är ju inte samma boett ☹️

Edit: Raka ändlänkar funkar såklart men hur kul är det?
KlmRI2w.jpg

Är sjukt sugen på en SUB-39 SuperBlue men kan fortfarande inte förlika mig med kronan som jag tycker är förbannat ful. Finns det någon chans att kronan från till exempel 1521 skulle passa på SUB-39 så att det blir mer likt originalet?
squale-sub-39-superblue--th.png

supersquale-1960--th.jpg

Är sjukt sugen på en SUB-39 SuperBlue men kan fortfarande inte förlika mig med kronan som jag tycker är förbannat ful. Finns det någon chans att kronan från till exempel 1521 skulle passa på SUB-39 så att det blir mer likt originalet?

supersquale-1960--th.jpg

Jag visste inte att Squale också hade en sån här "skin diver" variant. Själv har jag en Wittnauer som ser ut så här (lånad bild):
Wittnauer

Det verkar finnas många olika märken som har använt den här grundkonstruktionen. Nån som vet om det är Squale som stod för boetten till dessa?
Min är lite udda med att man "pumpar", dvs trycker in kronan, för att snabbväxla datum när man ställer in den. Möjligt att det också är en standard-feature för verken i dessa modeller.

Jag visste inte att Squale också hade en sån här "skin diver" variant. Själv har jag en Wittnauer som ser ut så här (lånad bild):
Wittnauer

Det verkar finnas många olika märken som har använt den här grundkonstruktionen. Nån som vet om det är Squale som stod för boetten till dessa?
Min är lite udda med att man "pumpar", dvs trycker in kronan, för att snabbväxla datum när man ställer in den. Möjligt att det också är en standard-feature för verken i dessa modeller.
Det var många märken som använde Squales boetter så det är inte omöjligt att din Wittnauer har en sån. Det var dock många tillverkare som gjorde liknande boetter så det är svårt att svara på.

Squale gjorde olika versioner av 1157 (som deras modell hette) genom åren så den finns i flera olika varianter.

Coolt med snabbdatum som man växlar på det viset. 👌Har ingen aning om hur vanligt det var att de hade sånt.

supersquale-1960--th.jpg
Klart det finns en chans. Mät "tuben" på bredden och höjden på 1521 och fråga någon snäll SUB39 ägare att göra det samma?
Själva kronaxeln är ju samma på Sellita och ETA.
Låter som bra tanke, tycker nog också diamantkronan är sådär helt ärligt 🤔

Klart det finns en chans. Mät "tuben" på bredden och höjden på 1521 och fråga någon snäll SUB39 ägare att göra det samma?
Själva kronaxeln är ju samma på Sellita och ETA.
Låter som bra tanke, tycker nog också diamantkronan är sådär helt ärligt 🤔
Får väl göra det när jag har bestämt mig. Man kan ju be den lokala urmakaren att sätta en annan krona men det är roligare med en som är original. Hade blivit snyggt med en från 1521 för den är så liten.

Snabba bud! Grattis, riktigt fin!:)
Kul med Squale-skinnpåsen också istället för en låda:D

edit: Någon slags länk hade gjort sig jäkligt bra på den i mitt tycke:)
Tack.
Ett läderfodral är ju klart mer användbart än en tjusig box som står längst in i klädkammaren och samlar damm.

Ja, en länk vore trevligt.
Bara undrar var jag skall börja jaga.
Kika ett par inlägg upp så ser du vad jag hade tänkt mig. Måste ju hitta ändlänkar som passar utan allt för mycket bearbetning.

Tack.
Ett läderfodral är ju klart mer användbart än en tjusig box som står längst in i klädkammaren och samlar damm.

Ja, en länk vore trevligt.
Bara undrar var jag skall börja jaga.
Kika ett par inlägg upp så ser du vad jag hade tänkt mig. Måste ju hitta ändlänkar som passar utan allt för mycket bearbetning.
Mja kan va lite knepigt med Squale och länkar. Hoppas du hittar något och postar bild(er) sen:)

Tillbaka
Topp