• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Är på jakt efter min andra klocka, och har siktat in mig på Squale. Vill ha något som jag inte behöver vara like rädd om som min GS, och
vill därför ha något i de billigare spannet och har siktat in mig på något begagnat. Då min nuvarande klocka är blå vill jag undvika den färgen på nästa. Jag har kikat på:

• Squale 1521 Militaire
  • Squale 1545 Micro LE

Squale Micro LE har fördelen att den är:

• Billigare
  • Grön (Har ofta mörk-grön på mig)
  • Lite roligare historia
  • Har en länk med 'solid end-links'
  • Har en haj på sin tavla!
  • En storlek på caset jag vet att jag trivs med.

Squale 1521 Militaire har dock fördelarna:

• Närmare Squales "designspråk"
  • Troligvis en mer välbyggd klocka
  • Saknar datum (Inget jag bryr mig om, så varför krångla till det?)
  • Helt egendesignat case som tar bort alla spår av en homege-känsla.

Vilken kommer det bli? Kommer jag lyckas köpa någon klocka trots att jag inte har en ända referens? Följ den spännande fortsättningen...
Jag har en Squale Micro LE på armen i dag. Oerhört trevlig klocka som bärs fantastiskt fint. Jag vill bara flagga för att länken till 1545-serien inte är direkt jättebra. Den duger väl men mer än så är det inte. Finishen matchar inte boetten alls, tyvärr. Däremot är själva micro-utformningen fantastisk och klockan är skitsnygg!

MEN!

Kör på 1521 Militare. Den är som du skriver mer Squale än 1545 och det är en av de bästa och bekvämaste boetterna som gjorts. Den bärs magiskt bra på armen och Militare-modellen passar ju på i princip vilket band som helst. Datum på klocka är dessutom överskattat.

Bilagor

• 1612772311166.png
    1612772311166.png
    2.8 MB · Visningar: 32
Är på jakt efter min andra klocka, och har siktat in mig på Squale. Vill ha något som jag inte behöver vara like rädd om som min GS, och
vill därför ha något i de billigare spannet och har siktat in mig på något begagnat. Då min nuvarande klocka är blå vill jag undvika den färgen på nästa. Jag har kikat på:

• Squale 1521 Militaire
  • Squale 1545 Micro LE

Squale Micro LE har fördelen att den är:

• Billigare
  • Grön (Har ofta mörk-grön på mig)
  • Lite roligare historia
  • Har en länk med 'solid end-links'
  • Har en haj på sin tavla!
  • En storlek på caset jag vet att jag trivs med.

Squale 1521 Militaire har dock fördelarna:

• Närmare Squales "designspråk"
  • Troligvis en mer välbyggd klocka
  • Saknar datum (Inget jag bryr mig om, så varför krångla till det?)
  • Helt egendesignat case som tar bort alla spår av en homege-känsla.

Vilken kommer det bli? Kommer jag lyckas köpa någon klocka trots att jag inte har en ända referens? Följ den spännande fortsättningen...
Jag håller med @thewordfox om allt och då har jag ändå varit med och designat 1545 Micro LE. 😁 1521 är Squale på riktigt och är det din första Squale så tycker jag att du ska ha en "äkta" sådan. Begagnad så kostar en 1521 oftast något mer än en 1545 men det är värt varenda krona då den är bättre på alla plan utom urverket (som är samma i båda). 1521 blir dessutom vackrare ju mer man använder den, den får personlighet och inte slitage! ☺️

Jag har en Squale Micro LE på armen i dag. Oerhört trevlig klocka som bärs fantastiskt fint. Jag vill bara flagga för att länken till 1545-serien inte är direkt jättebra. Den duger väl men mer än så är det inte. Finishen matchar inte boetten alls, tyvärr. Däremot är själva micro-utformningen fantastisk och klockan är skitsnygg!

MEN!

Kör på 1521 Militare. Den är som du skriver mer Squale än 1545 och det är en av de bästa och bekvämaste boetterna som gjorts. Den bärs magiskt bra på armen och Militare-modellen passar ju på i princip vilket band som helst. Datum på klocka är dessutom överskattat.
Jag håller med @thewordfox om allt och då har jag ändå varit med och designat 1545 Micro LE. 😁 1521 är Squale på riktigt och är det din första Squale så tycker jag att du ska ha en "äkta" sådan. Begagnad så kostar en 1521 oftast något mer än en 1545 men det är värt varenda krona då den är bättre på alla plan utom urverket (som är samma i båda). 1521 blir dessutom vackrare ju mer man använder den, den får personlighet och inte slitage! ☺️

Jag anade att detta var svaren jag skulle få! Tack! Hjärnan håller med, men hjärtat gick åt andra hållet. Det får bli en Micro nu. 1521 kommer ju inte försvinna från jorden, och det kommer finnas massor av tid framöver att bekanta sig med fler Squale.

Jag anade att detta var svaren jag skulle få! Tack! Hjärnan håller med, men hjärtat gick åt andra hållet. Det får bli en Micro nu. 1521 kommer ju inte försvinna från jorden, och det kommer finnas massor av tid framöver att bekanta sig med fler Squale.
Helt rätt inställning! 1545 är också en grym klocka så du kommer säkert att bli nöjd med den. 👌

Här är för övrigt en familjebild på mina. 😊
IMG_3191.jpg

Helt rätt inställning! 1545 är också en grym klocka så du kommer säkert att bli nöjd med den. 👌

Här är för övrigt en familjebild på mina. 😊
IMG_3191.jpg

Nice! Här kommer lite mer av mina tankar kring valet:

1. Färgen. Jag vill ha en grön klocka, men gillar av någon anledning inte helgröna 'ala-rolex-hulk'. Har surfat runt en del och hittar inte så många alternativ som är gröna utan att skrika. Har svårt att släppa kombinationen svart+grönt.

2. Det kommer verkligen gå att leka med olika band. Svart, grönt, orange. Säkert fler!

3. På något sätt känns det som om MicroLE funkar i fler situationer. Yes, 1521 är mer renodlad, men jag har en väldigt begärnasad uppsättning klockor (nu 2) och vill att de ska kunna funka i så många situationer som möjligt. Jag ser mig absolut i situationer i framtiden där 1545 är ett gränsfall vad som skulle anses en OK klocka för situationen, men 1521 skulle kännes lite för mycket som en "toolwatch".

Nice! Här kommer lite mer av mina tankar kring valet:

1. Färgen. Jag vill ha en grön klocka, men gillar av någon anledning inte helgröna 'ala-rolex-hulk'. Har surfat runt en del och hittar inte så många alternativ som är gröna utan att skrika. Har svårt att släppa kombinationen svart+grönt.

2. Det kommer verkligen gå att leka med olika band. Svart, grönt, orange. Säkert fler!

3. På något sätt känns det som om MicroLE funkar i fler situationer. Yes, 1521 är mer renodlad, men jag har en väldigt begärnasad uppsättning klockor (nu 2) och vill att de ska kunna funka i så många situationer som möjligt. Jag ser mig absolut i situationer i framtiden där 1545 är ett gränsfall vad som skulle anses en OK klocka för situationen, men 1521 skulle kännes lite för mycket som en "toolwatch".
Ferrovia kanske kan vara ett alternativ också, även om det inte är grön?

Bra pris, inspirerad av Squales Blancpain FF-modell.

Ferrovia kanske kan vara ett alternativ också, även om det inte är grön?

Bra pris, inspirerad av Squales Blancpain FF-modell.
Såg också en grön 1521 på köp o sälj just nu, kan vara det bästa av två världar?

Jag har en 1545 - dock inte Micro LE. Jag kan hålla med om att den inte är ”riktig” Squale på samma sätt som en 1521. Därmed om det är Squale du vill ha så är det i min mening en 1521 du ska köpa. Om 1521 kan jag inte säga så mycket specifikt om då jag aldrig sett en live. Jag är dock inget fan av den ”patinerade” nyansen på visare och index på militaire-klockorna. Blir lite too much.

Om det är 1545 du vill ha kan däremot följande hissar och dissar påpekas:

- Jag håller inte med ovanstående om att länken är mycket sämre än vad man kan förvänta sig för prisklassen. Något tung och klossig visst, men i min mening rätt trevlig för pengen. Solid i brist på bättre ord. Ska dock tilläggas att jag helst kör min på gummi.

- Homage. Ja visst för en halvt invigd tänker man ju submariner när man ser den (särskilt på de modeller som, likt min, har mercedesvisare). Jag tycker dock den bärs helt annorlunda och får ett annat formspråk med den gravt överdimensionerade kronan. Upplever även boettlocket som högt/tjock vilket gör att klockan bärs högre än sin antagna förlaga. Jag ska villigt erkänna att jag först köpte 1545 för att jag ville ha en beater som kändes ”bekant”. Nu när jag haft den i ca ett är känns den verkligen som en ”egen” klocka med sin plats i samlingen - inte bara för att den får jobba som beater. Väljer du dessutom en Micro LE tycker jag därför inte du ska gräma dig för mycket över homage-biten. Däremot är den fortfarande inte så egen att man tänker Squale .. tyvärr.

Av ovan framgår väl att jag i stort gillar 1545 - men allt har en baksida:

- Jag upplever att bandhornen antingen är korta eller att hålen för stiften sitter ovanligt nära boetten. Följden blir att många band - speciellt gummi - sitter jäkligt taskigt på klockan eftersom de ”kläms” mot boetten. Gäller säkert läder också men det kan man ju inte ha på dykare - hehe.

- Jag vet inte om dessa sista saker plågar andra Squaleklockor men vet att det är vanligt förekommande på 1545. Vridringen är/kan vara orimligt trög. I kombination med den polerade kanten kan den stundtals vara orubblig. Kronan kan kännas ”sladdrig” vid justering. Det som stör mig absolut mest är dock att fjädern vrids upp även i kronans innersta läge - alltså när man gängar på den igen. Attributet ”krispigt” uppdrag är så tyvärr långt ifrån sanningen man kan komma här.

Som sagt - vet inte om de sista sakerna förekommer på alla 1545 eller andra Squales men kan vara bra saker att hålla koll på under jaktens gång. Lycka till!

D69D5B34-0A89-4FBF-9C7E-C4D6783D22BF.jpeg

EDIT: pics or it didn’t happen..

/J

Senast ändrad:
Nu har jag fått min LE och haft den en dag. Några korta tankar:

• Då detta är min första mekaniska klocka (på ett tag) var den tyngre än jag väntat mig.
  • Jag valde den för jag trodde storleken skulle vara lagom, det var den! Känns varken liten eller stor på min handled.
  • Armbandet är godkänt. Lite mindre robust i känslan än min GS och de Rolex jag provat, men vad kan man begära i den prisklassen? Inget som märks när man bär klockan.
  • Förvånad över finish och kvalité på bezel, visare och tavla! Bättre än jag trodde att det skulle vara!
  • Jag var orolig för att den gröna färgen skulle vara för mörk, den är svår att fånga på bild! Men, den är trevligt grön i vanligt eller svagt dagsljus.
  • Hade föredragit no-date, men skönt att det inte är någon förstoring på glaset.
  • Var lite rädd att den orange visaren skulle kännas out of place och lite för skrikig, men jag tycker den smälter in bra och ger liv år klockan.
  • Håller med @Pippo om att kronan är sådär, men inget jag stör mig på.
  • Kommer passa bra med mina kläder som väldigt ofta är mörk-gröna!

Jag är nöjd med valet att gå Micro LE, trots några röster som rådde mig att köra på 1521. Denna kommer passa mitt live bättre och gå mer under radarn i fler sammanhang, utan att på något sätt bli tråkig! I stort väldigt nöjd. Nu finns det en Micro LE mindre ute på marknaden! Den kommer stannat hos mig.

Tack @addel som sålde klockan till mig, och alla ni på forumet som var med och designade klockan!

IMG_20210210_110536.jpg

Senast ändrad:
Nu har jag fått min LE och haft den en dag. Några korta tankar:

• Då detta är min första mekaniska klocka var den tyngre än jag väntat mig.
  • Jag valde den för jag trodde storleken skulle vara lagom, det var den! Känns varken liten eller stor på min handled.
  • Armbandet är godkänt. Lite mindre robust i känslan än min GS och de Rolex jag provat, men vad kan man begära i den prisklassen? Inget som märks när man bär klockan.
  • Förvånad över finish och kvalité på bezel, visare och tavla! Bättre än jag trodde att det skulle vara!
  • Jag var orolig för att den gröna färgen skulle vara för mörk, den är svår att fånga på bild! Men, den är trevligt grön i vanligt eller svagt dagsljus.
  • Hade föredragit no-date, men skönt att det inte är någon förstoring på glaset.
  • Var lite rädd att den orange visaren skulle kännas out of place och lite för skrikig, men jag tycker den smälter in bra och ger liv år klockan.
  • Håller med @Pippo om att kronan är sådär, men inget jag stör mig på.
  • Kommer passa bra med mina kläder som väldigt ofta är mörk-gröna!

Jag är nöjd med valet att gå Micro LE, trots några röster som rådde mig att köra på 1521. Denna kommer passa mitt live bättre och gå mer under radarn i fler sammanhang, utan att på något sätt bli tråkig! I stort väldigt nöjd. Nu finns det en Micro LE mindre ute på marknaden! Den kommer stannat hos mig.

Tack @addel som sålde klockan till mig, och alla ni på forumet som var med och designade klockan!

IMG_20210210_110536.jpg
Det var egentligen bara @MaBr som stod för designen, tacka honom! 🙂

(jag höll inte med om färgvalet men han är lite av en diktator kan man säga, fast en ganska gullig sådan förstås).

Det var egentligen bara @MaBr som stod för designen, tacka honom! 🙂

(jag höll inte med om färgvalet men han är lite av en diktator kan man säga, fast en ganska gullig sådan förstås).
Nåja, jag var inte ensam om att ta fram designen så jag kan varken titulera mig diktator eller ta åt mig äran. 😁 Färgvalet är för övrigt perfekt, finns inget att diskutera där. :pirate:

Tillbaka
Topp