• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Jag har varit sugen på en länk till min Sub39 sedan dag 1, så det blir en sådan snarast, även om den klär bra i ett mesh.
26AC5303-4881-4F29-9395-39727668BE62.jpeg

Med tanke på polerade botetter och repor har jag inga problem.
Repor syns såklart väl på nåra håll men inget som stör intrycket av klockan när den används tycker jag.
(Eller dags för Specsavers kanske:))

Matic med annan repig kompis. Close up i otrevligt ljus

20220121_173229.jpg

I verkliga livet
Hyfsad trevlig ändå

20210817_182411.jpg
20210802_095319.jpg
20210628_135230.jpg
20210708_171817.jpg

Godafton önskar en nyfrälst Squalefantast🙌

Här kommer lite bilder på min 1521 Tritium!
Nyss köpt en 1545 Micro LE också 😍

Nu behöver jag bara en 39 GMT, 1521 military, Matic, 1545 Two-tone, en sån, en sån och en sån, oooch kanske en sån 😂Tråden var livsfarlig 🙈 Otroligt läckra bilder och klockor!

Bilagor

• 20220120_090814-01.jpeg
    20220120_090814-01.jpeg
    705.4 KB · Visningar: 10
  • 20220116_145450-05.jpeg
    20220116_145450-05.jpeg
    764.6 KB · Visningar: 10
  • 20220116_145524-03.jpeg
    20220116_145524-03.jpeg
    740.3 KB · Visningar: 9
  • 20220113_195256-01.jpeg
    20220113_195256-01.jpeg
    385.6 KB · Visningar: 9
Godafton önskar en nyfrälst Squalefantast🙌

Här kommer lite bilder på min 1521 Tritium!
Nyss köpt en 1545 Micro LE också 😍

Nu behöver jag bara en 39 GMT, 1521 military, Matic, 1545 Two-tone, en sån, en sån och en sån, oooch kanske en sån 😂Tråden var livsfarlig 🙈 Otroligt läckra bilder och klockor!
Underbart, du går in med helt rätt inställning i Squale-träsket! 😁 Bara på med vita Speedos och börja steka nu. 🤌

Hej! Slänger in en bild här på min 1545 med alu bezel. Kändes inte mer än rätt att hitta en passande länk till denna då den är så otroligt lik en 5-digit sub haha. Trevlig helg på er!

IMG_20220128_095021.jpg

"For the city" så ännu en fashion watch..? 🤨
Det kanske blir en parking meter så man slipper böter? 😁
Skämt åsido så säljer de en hel del fina märken och det behöver inte nödvändigtvis bli kasst även om det kanske inte blir en sann ISO-certifierad dykare.

Det kanske blir en parking meter så man slipper böter? 😁
Skämt åsido så säljer de en hel del fina märken och det behöver inte nödvändigtvis bli kasst även om det kanske inte blir en sann ISO-certifierad dykare.
Det är ju det jag är så trött på. De urvattnar hela 1521-serien när de släpper en massa konstiga versioner av den som inte är inriktade på dykning. Ska de göra något kul så hade de väl kunnat släppa lite nya färger, välvt glas, vridringsinlägg i safir, nytt visar-set med den feta minuten etc. Finns mycket man kan göra och ändå behålla värdigheten.

Ska de göra fashion watches så får de väl ta fram en ny modell som har den inriktningen istället.

Det är ju det jag är så trött på. De urvattnar hela 1521-serien när de släpper en massa konstiga versioner av den som inte är inriktade på dykning. Ska de göra något kul så hade de väl kunnat släppa lite nya färger, välvt glas, vridringsinlägg i safir, nytt visar-set med den feta minuten etc. Finns mycket man kan göra och ändå behålla värdigheten.

Ska de göra fashion watches så får de väl ta fram en ny modell som har den inriktningen istället.
Det känns som att den tiden är förbi och att den kommersiella biten har blivit viktigare än historien. Förr var det mest bara jäkligt inbitna klocknördar som fattade referenserna till deras tid som boettillverkare osv. men idag har det blivit mer av ett märke i mängden och jag tror att många som köper Squale inte känner till vad de har för arv.

Kanske var det planen hela tiden efter att Maggi tog över, att anspela på arvet och sedan utarma varumärket ? Kanske fanns det en genuin önskan om att tillverka klassiska dykarur men att de med tiden har insett att det finns stora pengar att hämta på mainstreammarknaden? Jag fattar kritiken men personligen tycker jag inte att det gör så mycket, de vill nå ut till flest potentiella kunder precis som alla andra och om deras knasiga colabs inte sålde så skulle de nog sluta tillverka dem men eftersom det gång på gång släpps nya får vi nog anta att försäljningen gått bra.

Så länge de fortfarande tillverkar "originalen" jämsides med cityinspirerade modemodeller så innebär det bara att så många som möjligt kan hitta en Squale de gillar. 🙂

Det känns som att den tiden är förbi och att den kommersiella biten har blivit viktigare än historien. Förr var det mest bara jäkligt inbitna klocknördar som fattade referenserna till deras tid som boettillverkare osv. men idag har det blivit mer av ett märke i mängden och jag tror att många som köper Squale inte känner till vad de har för arv.

Kanske var det planen hela tiden efter att Maggi tog över, att anspela på arvet och sedan utarma varumärket ? Kanske fanns det en genuin önskan om att tillverka klassiska dykarur men att de med tiden har insett att det finns stora pengar att hämta på mainstreammarknaden? Jag fattar kritiken men personligen tycker jag inte att det gör så mycket, de vill nå ut till flest potentiella kunder precis som alla andra och om deras knasiga colabs inte sålde så skulle de nog sluta tillverka dem men eftersom det gång på gång släpps nya får vi nog anta att försäljningen gått bra.

Så länge de fortfarande tillverkar "originalen" jämsides med cityinspirerade modemodeller så innebär det bara att så många som möjligt kan hitta en Squale de gillar. 🙂
Kanske men kollar du Squales hemsida är det fortfarande 100% dykare som gäller.
Colab-grejen känns separerad från övrig kärnverksamhet och får la tas för vad det är. Fast det är jäkligt snurrigt och sänder otydliga signaler, den saken är klar 🙃

• Like
Reactions: HSK
Kanske men kollar du Squales hemsida är det fortfarande 100% dykare som gäller.
Colab-grejen känns separerad från övrig kärnverksamhet och får la tas för vad det är. Fast det är jäkligt snurrigt och sänder otydliga signaler, den saken är klar 🙃
Det är allmänt känt (eller en väldigt seglevad myt?) att det till stor är deras homager som är anledningen till att de ens har överlevt och man skulle kunna vända på det och hävda att utan dessa modeklockor skulle det kanske inte finnas några "äkta" Squaledykare heller? 🙂

Jag menar bara att det ena inte nödvändigtvis behöver utesluta det andra och de kan faktiskt tillverka seriösa modeller med traditionsenliga colabs med olika dykarrelaterade varumärken samtidigt som man har andra knasiga modeller i produktutbudet som säljer av andra orsaker.

Att de inte visar upp sina storsäljare på den officiella hemsidan säger väl kanske också lite om hur den bild de vill måla upp skiljer sig från verkligheten. Skulle man saluföra blingiga citydykare och homager på den egna hemsidan skulle man tappa credd och vice versa men genom att skilja dem åt kan man tilltala olika målgrupper utan att reta upp någon.

Senast ändrad:

Hade ju varit bättre om de hade satsat på vettig marknadsföring för att komma ut till den breda massan istället, de där colab-klockorna är ju väldigt små volymer och förstör bara varumärket tycker jag. Hade de sålt tusentals av dem så hade jag förstått det men de där icke-Squale'iga klockorna är ju några hundra om året så det kan inte göra någon större skillnad.

För min del får de gärna göra colabs och fashionwatches för att tjäna extra pengar men gör det med en ny linje som har just den inriktningen. De hade ju som City-serie på 80-talet (som för övrigt var så sjukt fula) så kanske något sånt fast snyggt. Låt 1521, Matic och 2002 vara, de är ett arv som de ska förvalta med försiktig hand.

Lite Squale City för att... 🤢
e35326492fcae1d76dc4c0a548ecd942_thumb.jpg
e3320baa9606435dfa11d0bcdb7d78c7bba6595e.jpg
1613558-8d961d5baba45616927f203d4dd325fa.jpg
download.jpeg
546a3ed0-03a0-4aac-a5bb-a4b25f98f12e.jpeg

Hade ju varit bättre om de hade satsat på vettig marknadsföring för att komma ut till den breda massan istället, de där colab-klockorna är ju väldigt små volymer och förstör bara varumärket tycker jag. Hade de sålt tusentals av dem så hade jag förstått det men de där icke-Squale'iga klockorna är ju några hundra om året så det kan inte göra någon större skillnad.

För min del får de gärna göra colabs och fashionwatches för att tjäna extra pengar men gör det med en ny linje som har just den inriktningen. De hade ju som City-serie på 80-talet (som för övrigt var så sjukt fula) så kanske något sånt fast snyggt. Låt 1521, Matic och 2002 vara, de är ett arv som de ska förvalta med försiktig hand.

Lite Squale City för att... 🤢
e35326492fcae1d76dc4c0a548ecd942_thumb.jpg
e3320baa9606435dfa11d0bcdb7d78c7bba6595e.jpg
1613558-8d961d5baba45616927f203d4dd325fa.jpg
download.jpeg
546a3ed0-03a0-4aac-a5bb-a4b25f98f12e.jpeg
Fifan va fula. Tack? 😆

Det var så lite så, måste dela med mig av lidandet ju! 😁 Förstår inte hur de tänkte när de släppte de där...

För övrigt såg jag en "riktig" bild på den där nya styggelsen och den är fan ännu värre än på Gnomons produktbilder. 😭
PSX_20220130_083136.jpg
”USCH vad ful!” sa min fru när jag visade…. 😂😂😂

Tillbaka
Topp