Provar sommarkläder på Matic.
![]()
Snyggt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Provar sommarkläder på Matic.
![]()
Har endast hittat ett exakt lika exemplar med Breil men okänt pris på den.Har du hittat något jämförelseexemplar? Har aldrig sett den varianten förut men vet på tok för lite om just Breil och kvarts.
hehe, kollade precis på samma tror jag... den är ju kool liksom, även om jag själv skulle önska bättre beskrivning av objektet du kikar påHar endast hittat ett exakt lika exemplar med Breil men okänt pris på den.![]()
Ja, precis den!. Förutom boetten så är ju bakelite insert och lollipop sekund coolt. Hittade även denna som referens men med lite annan tavla+visare och i lite risigare skick.hehe, kollade precis på samma tror jag... den är ju kool liksom, även om jag själv skulle önska bättre beskrivning av objektet du kikar påhttps://www.catawiki.com/sv/l/19021251-breil-manta-squale-quartz-herrar-1970-1979
Men då tror jag nog modellen är legit så sett. Tror den du kikar på har re-lumad tavla och visare om sånt är viktigtJa, precis den!. Förutom boetten så är ju bakelite insert och lollipop sekund coolt. Hittade även denna som referens men med lite annan tavla+visare och i lite risigare skick.
![]()
T som i tritium längst ner på tavlan, ta på dig läsglasögonenKlart man fårVar ska jag leta?
![]()
Är möjligt den är re-lumad men väldigt bra utfört i sådant fall och har ändå en viss patina men svårt se på bilder. Fördelen är väl att lumen inte är död i sådant fallMen då tror jag nog modellen är legit så sett. Tror den du kikar på har re-lumad tavla och visare om sånt är viktigt
Värderingen låter jag någon annan svara på för har då ingen aning. Mr Squale ( @MaBr ) vet säkert.
Ursäkta novisfråga men boetten i stort sett densamma som på 1521’an?Såg den här på ebay https://www.ebay.com/itm/RARE-Diver...2349624.m46890.l49286&mkrid=724-127637-2357-0
En stentuff Breil manta i klassiska squale caset FF96. Av bilderna att döma så ser den ut att vara i väldigt bra skick. Pvd-coatingen är ju knappt märkbart nött.
Priset känns ju spontant lite för högt men vad kan vara rimlig värdering på den här?
Det rycker i köpfingret
![]()
![]()
Hittar ingetT som i tritium längst ner på tavlan, ta på dig läsglasögonen![]()
Dom påminner om varandra men ff96 boetten är betydligt tjockare och profilen har en obruten kant där kronan sitter nedanför så att säga.Ursäkta novisfråga men boetten i stort sett densamma som på 1521’an?
Aha tack! Försöker sammanställa någon form av kronologisk ordning på dessa...i huvudetHittar inget![]()
![]()
För att dom är köttigareVarför se de här gamla dinkorna så köttiga ut jmf med de nya Sqalen. Är gammal äldst även här?
Vet inte om Breil är billigare eller dyrare än de som är Squale-märkta men de brukar ligga ute för 5-10K ungefär. Kvarts är billigare än automat generellt. Klockan ser ju okej ut men som du säger är den nog relumad (vilket inte gör mig något när det är snyggt gjort). Både Squale och MRP SA tillverkade ju den typen av boetter år diverse märken men den där är nog tillverkad av Squale. Min har T-märkning och kvarts (men ingen lume kvar).Men då tror jag nog modellen är legit så sett. Tror den du kikar på har re-lumad tavla och visare om sånt är viktigt
Värderingen låter jag någon annan svara på för har då ingen aning. Mr Squale ( @MaBr ) vet säkert.
Ah, tackar för förklaringen! Det har säkert också något med patinan på de gamla att göra skulle jag tro. Det är något väldigt tilltalande med en klocka som är genuint sliten, blek och ärrig. Man anar historien bakom så att säga…För att dom är köttigare
Vill man ha en modern tjockis finns ju galeazzi modellen.
Blev vi förresten kloka på om Squale faktisk haft egen boettillverning av dessa boetter? Och vem som ägde designen? Glömmer så fort...Vet inte om Breil är billigare eller dyrare än de som är Squale-märkta men de brukar ligga ute för 5-10K ungefär. Kvarts är billigare än automat generellt. Klockan ser ju okej ut men som du säger är den nog relumad (vilket inte gör mig något när det är snyggt gjort). Både Squale och MRP SA tillverkade ju den typen av boetter år diverse märken men den där är nog tillverkad av Squale. Min har T-märkning och kvarts (men ingen lume kvar).
![]()
Tack för inputVet inte om Breil är billigare eller dyrare än de som är Squale-märkta men de brukar ligga ute för 5-10K ungefär. Kvarts är billigare än automat generellt. Klockan ser ju okej ut men som du säger är den nog relumad (vilket inte gör mig något när det är snyggt gjort). Både Squale och MRP SA tillverkade ju den typen av boetter år diverse märken men den där är nog tillverkad av Squale. Min har T-märkning och kvarts (men ingen lume kvar).
![]()
Nej, det blev vi nog aldrig. Finns dåligt med information så det är bara gissningar utifrån vad vi har sett tidigare. Hade varit kul att få mer information men det är svårt när det finns så många hopplock och Squale är så pass låga volymer att det inte riktigt finns något att utgå ifrån.Blev vi förresten kloka på om Squale faktisk haft egen boettillverning av dessa boetter? Och vem som ägde designen? Glömmer så fort...
Ja, kanske men det är inget Squale-baklock så det kan ju bara vara att kronan är bytt. Såhär ser baksidan på min ut:Tack för inputVon büren loggan på kronan talar ju mycket för att den är squaletillverkad.
Nu gissar jag bara men det mest troliga är nog att Breil under den här tiden (70-talet) lånade in godtyckliga delar såsom boett och krona från Squale och resten med egen tillverkning för dessa 50 bars diver.Ja, kanske men det är inget Squale-baklock så det kan ju bara vara att kronan är bytt. Såhär ser baksidan på min ut:
![]()
Väldigt sannolikt och det är ju många modeller som finns motsvarande hos både Squale och Breil. Vissa är märkta med både Breil och Squale och vissa som bara är märkta med Breil.Nu gissar jag bara men det mest troliga är nog att Breil under den här tiden (70-talet) lånade in godtyckliga delar såsom boett och krona från Squale och resten med egen tillverkning för dessa 50 bars diver.
Minus vridringen påminner den lite om ett av mina kojbyggenNy GMT IGEN.
![]()
30 ATMOS Walnut GMT Ceramica - 40mm
For many years Squale made waves with their dive watches since the 1950s. They produced watches that are unfitting for jewelry stores but rather those specialized in dive watches. The latter which we Gnomon Watches fits and belonging to the professional tool watch category, nailed our long-term...www.gnomonwatches.com
oj, har de alltså gjort en homage av en Vonstock?Minus vridringen påminner den lite om ett av mina kojbyggen![]()
Grundfrågan du har är om du kan modifiera din 1521 med kupad safir och där är svaret ja. Du behöver inte krångla med Squale utan detta löser en kompetent urmakare åt digKanske har besvarats tidigare men jag gjorde min ”due diligence” och sökte faktiskt. Har sett att vissa 1521, de med tvåtons bezelinlägg, har kupade safirglas. Väldigt svag för den typen av glas och funderar på om man skulle kunna beställa ett sånt till sin vanliga 1521. Någon som har testat?