• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Provar sommarkläder på Matic.
20220209_133437-01.jpeg

Snyggt!

hehe, kollade precis på samma tror jag... den är ju kool liksom, även om jag själv skulle önska bättre beskrivning av objektet du kikar på 🙂https://www.catawiki.com/sv/l/19021251-breil-manta-squale-quartz-herrar-1970-1979
Ja, precis den!. Förutom boetten så är ju bakelite insert och lollipop sekund coolt. Hittade även denna som referens men med lite annan tavla+visare och i lite risigare skick.
20201211_142811.jpg

Ja, precis den!. Förutom boetten så är ju bakelite insert och lollipop sekund coolt. Hittade även denna som referens men med lite annan tavla+visare och i lite risigare skick.
20201211_142811.jpg
Men då tror jag nog modellen är legit så sett. Tror den du kikar på har re-lumad tavla och visare om sånt är viktigt 🤓
Värderingen låter jag någon annan svara på för har då ingen aning. Mr Squale ( @MaBr ) vet säkert.

Men då tror jag nog modellen är legit så sett. Tror den du kikar på har re-lumad tavla och visare om sånt är viktigt 🤓
Värderingen låter jag någon annan svara på för har då ingen aning. Mr Squale ( @MaBr ) vet säkert.
Är möjligt den är re-lumad men väldigt bra utfört i sådant fall och har ändå en viss patina men svårt se på bilder. Fördelen är väl att lumen inte är död i sådant fall🤔
Vi inväntar Mr Squale😁

Såg den här på ebay https://www.ebay.com/itm/RARE-Diver...2349624.m46890.l49286&mkrid=724-127637-2357-0
En stentuff Breil manta i klassiska squale caset FF96. Av bilderna att döma så ser den ut att vara i väldigt bra skick. Pvd-coatingen är ju knappt märkbart nött.
Priset känns ju spontant lite för högt men vad kan vara rimlig värdering på den här?
Det rycker i köpfingret👆
Rare-Diver-Breil-Manta-Professional-50-bars-Quartz.jpg
s-l400-1.jpg
Ursäkta novisfråga men boetten i stort sett densamma som på 1521’an?

Vet inte om Breil är billigare eller dyrare än de som är Squale-märkta men de brukar ligga ute för 5-10K ungefär. Kvarts är billigare än automat generellt. Klockan ser ju okej ut men som du säger är den nog relumad (vilket inte gör mig något när det är snyggt gjort). Både Squale och MRP SA tillverkade ju den typen av boetter år diverse märken men den där är nog tillverkad av Squale. Min har T-märkning och kvarts (men ingen lume kvar).
IMG_1069.jpg

För att dom är köttigare😁
Vill man ha en modern tjockis finns ju galeazzi modellen.
Ah, tackar för förklaringen! Det har säkert också något med patinan på de gamla att göra skulle jag tro. Det är något väldigt tilltalande med en klocka som är genuint sliten, blek och ärrig. Man anar historien bakom så att säga…

Vet inte om Breil är billigare eller dyrare än de som är Squale-märkta men de brukar ligga ute för 5-10K ungefär. Kvarts är billigare än automat generellt. Klockan ser ju okej ut men som du säger är den nog relumad (vilket inte gör mig något när det är snyggt gjort). Både Squale och MRP SA tillverkade ju den typen av boetter år diverse märken men den där är nog tillverkad av Squale. Min har T-märkning och kvarts (men ingen lume kvar).
IMG_1069.jpg
Blev vi förresten kloka på om Squale faktisk haft egen boettillverning av dessa boetter? Och vem som ägde designen? Glömmer så fort...

IMG_1069.jpg
Tack för input👍 Von büren loggan på kronan talar ju mycket för att den är squaletillverkad.

Blev vi förresten kloka på om Squale faktisk haft egen boettillverning av dessa boetter? Och vem som ägde designen? Glömmer så fort...
Nej, det blev vi nog aldrig. Finns dåligt med information så det är bara gissningar utifrån vad vi har sett tidigare. Hade varit kul att få mer information men det är svårt när det finns så många hopplock och Squale är så pass låga volymer att det inte riktigt finns något att utgå ifrån.

Ja, kanske men det är inget Squale-baklock så det kan ju bara vara att kronan är bytt. Såhär ser baksidan på min ut:
IMG_1061.jpg
Nu gissar jag bara men det mest troliga är nog att Breil under den här tiden (70-talet) lånade in godtyckliga delar såsom boett och krona från Squale och resten med egen tillverkning för dessa 50 bars diver.

Nu gissar jag bara men det mest troliga är nog att Breil under den här tiden (70-talet) lånade in godtyckliga delar såsom boett och krona från Squale och resten med egen tillverkning för dessa 50 bars diver.
Väldigt sannolikt och det är ju många modeller som finns motsvarande hos både Squale och Breil. Vissa är märkta med både Breil och Squale och vissa som bara är märkta med Breil.

Squale 2002 (eller kanske 2001)
QGSwdju_d.webp

Squale 1553
BJoRhFi.jpg

Squale 2003
s-l300.jpg

Nån ny-gammal version av FF96
full

Squale Master
47756572531_a60f47cc12_b.jpg

Ny GMT IGEN.
Minus vridringen påminner den lite om ett av mina kojbyggen 🤪
gMtoMaQ.jpg

Kanske har besvarats tidigare men jag gjorde min ”due diligence” och sökte faktiskt😊. Har sett att vissa 1521, de med tvåtons bezelinlägg, har kupade safirglas. Väldigt svag för den typen av glas och funderar på om man skulle kunna beställa ett sånt till sin vanliga 1521. Någon som har testat?

• Like
Reactions: v0n
Kanske har besvarats tidigare men jag gjorde min ”due diligence” och sökte faktiskt😊. Har sett att vissa 1521, de med tvåtons bezelinlägg, har kupade safirglas. Väldigt svag för den typen av glas och funderar på om man skulle kunna beställa ett sånt till sin vanliga 1521. Någon som har testat?
Grundfrågan du har är om du kan modifiera din 1521 med kupad safir och där är svaret ja. Du behöver inte krångla med Squale utan detta löser en kompetent urmakare åt dig :)

Men annars tror jag du blandar ihop 1521 med Matic. De senare har tvåtonsinlägg och kupad safir.

Tillbaka
Topp