• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Är sjukligt sugen på nån vintage quartz från Squale, typ 2001, 2002 eller en sån där FF96.
Är det ebay som gäller eller har ni några fler tips på vart jag kan hålla utkik?🙂
Jag brukar snoka på Italienska "Subito". Finns en hel del Squale där både nytt å vintage. Kan vara bra med ett Italienskt lexikon dock😄

Jag brukar snoka på Italienska "Subito". Finns en hel del Squale där både nytt å vintage. Kan vara bra med ett Italienskt lexikon dock😄
🤌🤌🍕🍝🤌🤌

Screenshot_20220216-110514_Firefox.jpg

Ja, fint skick för övrigt och vintage tropicbandet är ju en bonus. Undrar om det är baklocket eller tavlan som är ursprungligt eller ingetdera🤫
Ägaren påstår den är
"rare transitional modell
Army, military" 😁
Men lite sugen är man ändå på boetten.
Edit: och den feta visaren🤜
Haha, snacka om att skarva. Min gissning är att den är franken i alla fall och inte något "transitional". Svårt att säga vilket som är original av tavla/baklock och jag vet inte heller om man kan se skillnad på en 50 och 100 Atmos. Vet du @v0n?

• Like
Reactions: v0n
Haha, snacka om att skarva. Min gissning är att den är franken i alla fall och inte något "transitional". Svårt att säga vilket som är original av tavla/baklock och jag vet inte heller om man kan se skillnad på en 50 och 100 Atmos. Vet du @v0n?
Lutar också mot franken, boetten är ju 100 Atmos så man får väl anta att det är det som gäller men annars har jag ingen aning.
(fast egentligen tror jag inte den klarar ett trycktest på ens 5 Atmos så spelar mindre roll kanske 😂)

Lutar också mot franken, boetten är ju 100 Atmos så man får väl anta att det är det som gäller men annars har jag ingen aning.
(fast egentligen tror jag inte den klarar ett trycktest på ens 5 Atmos så spelar mindre roll kanske 😂)
Är du helt säker på att alla är 100 Atmos? Min FF96 har 50 Atmos både på tavlan och baklocket. Mega-franken? :eek:

Är du helt säker på att alla är 100 Atmos? Min FF96 har 50 Atmos både på tavlan och baklocket. Mega-franken? :eek:
Nä, väldigt osäker faktiskt. Tycker allt vintage efter 70-talet är superskumt med tanke på att Squale inte ens existerade efter kvartskrisen för att sedan återuppstå i början 90-tal igen 🤔

Nä, väldigt osäker faktiskt. Tycker allt vintage efter 70-talet är superskumt med tanke på att Squale inte ens existerade efter kvartskrisen för att sedan återuppstå i början 90-tal igen 🤔
Enligt deras egen hemsida så tillverkade de och släppte klockor hela vägen till slutet av 80-talet så inte så konstig eller?

Inte egenbrandade såvitt jag vet, litar inte ett skit på deras hemsida 😉 Bevisa mig fel och släng upp en 80-tals Squale vettja? 🤓
(kan givetvis ha fel, inte så ovanligt).
Kan inte svara på vad som är sant eller inte på deras hemsida men enligt dem själv så kom Tiger 88. Sen är det svårt att peka på vad som är en 80-tals-Squale eller inte då de inte har några serienummer på boetten där man kan utläsa årtalet. 🤷‍♂️
Tiger.PNG

• Like
Kan inte svara på vad som är sant eller inte på deras hemsida men enligt dem själv så kom Tiger 88. Sen är det svårt att peka på vad som är en 80-tals-Squale eller inte då de inte har några serienummer på boetten där man kan utläsa årtalet. 🤷‍♂️
Tiger.PNG
Just ja, Tigern var nog den första som kom med Maggifamiljen som ägare. Trodde den kom några år senare faktiskt så pudlar såklart,
Nä, lika flummigt som vanligt, tror inte vi kommer bli ett dugg klokare....fast vi kan ju alltid försöka? 😁

Just ja, Tigern var nog den första som kom med Maggifamiljen som ägare. Trodde den kom några år senare faktiskt så pudlar såklart,
Nä, lika flummigt som vanligt, tror inte vi kommer bli ett dugg klokare....fast vi kan ju alltid försöka? 😁
Man blir aldrig klok på Squale. När man väl har rett ut något så kommer det nya avarter som slår sönder alla teorier. Det är bara "embrace the chaos" som gäller, haha. 😁

• Like
Vad säger tråden om denna rackare? Någon form av NOS (90-tal? det är i alla fall tritium). Länken känns inte heller riktigt bekant, men så har jag också minne som en guldfisk. Gillar den skarpt, men hade gärna sett att det hade suttit ett mekaniskt verk i den.

054B2A4F-0059-40A1-97B9-97EB2821B350.jpeg
22F80521-BFCC-4A12-813D-D0F7D17A535C.jpeg
3DF3F98E-0F41-44F2-9273-181E70734153.png

Vad säger tråden om denna rackare? Någon form av NOS (90-tal? det är i alla fall tritium). Länken känns inte heller riktigt bekant, men så har jag också minne som en guldfisk. Gillar den skarpt, men hade gärna sett att det hade suttit ett mekaniskt verk i den.

054B2A4F-0059-40A1-97B9-97EB2821B350.jpeg
22F80521-BFCC-4A12-813D-D0F7D17A535C.jpeg
3DF3F98E-0F41-44F2-9273-181E70734153.png
Tror det är "samma" NOS-bygge som tvåtonaren om jag inte missminner mig, eller snarare NOS-delar från olika tidsperioder. Är den 38mm?

Tillbaka
Topp