• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Grundfrågan du har är om du kan modifiera din 1521 med kupad safir och där är svaret ja. Du behöver inte krångla med Squale utan detta löser en kompetent urmakare åt dig :)

Men annars tror jag du blandar ihop 1521 med Matic. De senare har tvåtonsinlägg och kupad safir.
Det satt faktiskt kupat safir i förra generationens 1521, haft en serru. Inte i närheten av Matics bubbla men ändå 😉
Gissar på att det inte går att beställa längre men fråga Squale kan man alltid göra @Washihana ?

Grundfrågan du har är om du kan modifiera din 1521 med kupad safir och där är svaret ja. Du behöver inte krångla med Squale utan detta löser en kompetent urmakare åt dig :)

Men annars tror jag du blandar ihop 1521 med Matic. De senare har tvåtonsinlägg och kupad
Det satt faktiskt kupat safir i förra generationens 1521, haft en serru. Inte i närheten av Matics bubbla men ändå 😉
Gissar på att det inte går att beställa men fråga Squale kan man alltid göra @Washihana ?
Då var min killgissning inte helt off🤣🤣. Jag ska kolla med Squale för jag antar att hitta ett generiskt kanske blir svårt? Finns ingen svensk åf för Squale längre, visst är det så?

Då var min killgissning inte helt off🤣🤣. Jag ska kolla med Squale för jag antar att hitta ett generiskt kanske blir svårt? Finns ingen svensk åf för Squale längre, visst är det så?
hehe, ja gör så. Svårt med rätt mått på glas så OEM är helt klart att rekommendera. Njae, hade nog tagit det direkt med Squale 👍🏼

SQUALE + Geckota = SANT 💘

IMG_3620.jpg

Detta är väl inte en specifik Squale fråga men jag testar ändå här. Finns det nåt sätt man kan fixa detta själv? Alltså claspen (?) som inte sitter riktigt tight? Sjukt störande när det bara hänger så där. 😄

674EEDD1-5F18-47AF-9E2A-BC35C4845374.jpeg

Det är förvisso en bra idé men det är inte att bandet sitter löst utan att claspen (heter det så?) inte är riktigt tight, se bild. Det är ett störigt glapp.
C5A262D2-AC60-4237-9DCB-B59284BC8B5F.jpeg
Det där händer för att meshet viker sig vid infästningen i spännet. Det ser ut som att ditt spänne inte ligger centrerat på undersidan av handleden? Har du möjlighet att ta en bättre bild på hur det sitter?

Detta är väl inte en specifik Squale fråga men jag testar ändå här. Finns det nåt sätt man kan fixa detta själv? Alltså claspen (?) som inte sitter riktigt tight? Sjukt störande när det bara hänger så där. 😄

674EEDD1-5F18-47AF-9E2A-BC35C4845374.jpeg

Det där händer för att meshet viker sig vid infästningen i spännet. Det ser ut som att ditt spänne inte ligger centrerat på undersidan av handleden? Har du möjlighet att ta en bättre bild på hur det sitter?

@thewordfox har förvisso rätt, men det beror också på den sladdriga och rätt kassa 3-kronors claspen squale använder...

Den där claspen är helt idiotiskt utformad, får samma fenomen på min arm. Vet inte hur många gånger man lyckats riva sig själv eller dottern med den. Funderar på att fila bort överhänget men den blir nog svårt att öppna då. 🤔

Borde funka och inte heller påverka öppningen.
Men bäst är nog att byta clasp

Denna är ett hopplock av delar (dessutom relumade) men ändå kul för det priset om man vill testa en FF96. Om inget annat så kan det bli en perfekt projektklocka! 😁
https://www.ebay.com/itm/Squale-100...2349624.m46890.l49286&mkrid=707-127634-2357-0
PSX_20220216_100501.jpg
Ja, fint skick för övrigt och vintage tropicbandet är ju en bonus. Undrar om det är baklocket eller tavlan som är ursprungligt eller ingetdera🤫
Ägaren påstår den är
"rare transitional modell
Army, military" 😁
Men lite sugen är man ändå på boetten.
Edit: och den feta visaren🤜

Är sjukligt sugen på nån vintage quartz från Squale, typ 2001, 2002 eller en sån där FF96.
Är det ebay som gäller eller har ni några fler tips på vart jag kan hålla utkik?🙂

Tillbaka
Topp