• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Meeeen, med det sagt så tycker jag också att de har gjort väldigt mycket rätt med modellen och den är superfräck med sin sandwichtavla, 120ATM-boett, feta visare osv. 😎

Jag förstår hur du menar men det blir lite motstridigt när man vill anspela på ett militärt arv, framhäva ubåtstillverkning och användning under extrema förhållanden och sedan tillämpar detaljer som aldrig skulle användas inom dessa kategorier.

Sedan är jag så klart biased då jag föredrar tooligt men jag kan inte komma ifrån känslan att man tagit något som i grunden är tänkt att vara tooligt och sedan gjort mode av det. Jag kanske är överdrivet negativ och det kanske passar jättebra IRL men jag tycker ändå att det känns som ett märkligt val. 🤷‍♂️

Vi får väl se om ett par veckor när de börjar dyka upp i forumet. 😉
På originalet som var utfärdat till tyskarna var väl hela klockan blankpolerad och den som var till Marina Militaire fanns i PVD eller blankpolerad variant. Detta är väl en homage till de två varianterna?

På originalet som var utfärdat till tyskarna var väl hela klockan blankpolerad och den som var till Marina Militaire fanns i PVD eller blankpolerad variant. Detta är väl en homage till de två varianterna?
Dessa? Texten var alltså olika utformad på PVD och den blankpolerade?
01-95.jpg

01-3.jpg

Ingen aning, det är du som är Mr. Squale 😁🤌 även om det är troget originalet tycker jag ändå att det känns fel med högpolerade detaljer på en toolig klocka men det kanske bara är jag. 🙈

Man kan ju kanske ha lite mer förståelse för designvalen i en kolastinn 70-/80-talsmiljö där man experimenterade med både det ena och det andra och man får väl kanske vara glad att de åtminstone gick ifrån den blankpolerade boetten den här gången. 😁

Dessa? Texten var alltså olika utformad på PVD och den blankpolerade?
01-95.jpg

01-3.jpg
Precis! Kan ha varit olika generationer eller nåt. Är typ omöjligt att få vettiga svar från Squale på sånt för de har noll koll. 🤨

Det intressanta är att Marina Militaire inte fanns med den boetten och det vridringsinlägget som de har använt för den nya varianten utan de användes bara i Bund-versionen som de tillverkade åt Blancpain. Den nya är typ en Bund med Marina Militaire på tavlan vilket jag finner ganska märkligt. 🤷
23984808986_5363e6e8a0_z.jpg

Ingen aning, det är du som är Mr. Squale 😁🤌 även om det är troget originalet tycker jag ändå att det känns fel med högpolerade detaljer på en toolig klocka men det kanske bara är jag. 🙈

Man kan ju kanske ha lite mer förståelse för designvalen i en kolastinn 70-/80-talsmiljö där man experimenterade med både det ena och det andra och man får väl kanske vara glad att de åtminstone gick ifrån den blankpolerade boetten den här gången. 😁

Jag har ingen aning men jag betvivlar inte en sekund att droger var inblandat! Eller så var det bara för att de var italienare. 😁 Den nya är väl dock en fashion watch oavsett, riktiga militärer använder dykdatorer och inget annat. 😊 Jag gillar att de har gjort den polerad, det andas Squale! 👌

Är det så? Eller är det du som tycker så? Genuint nyfiken
Nu har jag ingen militär erfarenhet men det är väl mer regel än undantag av olika orsaker (t.ex. för ökad läsbarhet, för att inte avslöja sin position p.g.a. reflektioner osv)? Jag tänker också att polerade detaljer i regel slits betydligt mer ojämnt än en blästrad dito och kan ev. leda till förvrängningar som absolut inte får påverka möjligheten att läsa av korrekt tid i en pressad situation? Bara killgissningar men jag har då aldrig hört talas om att man någonsin skulle använda sig av högpolerad utrustning i fält även om det säkert även handlar om andra orsaker som t.ex. kostnadsmässiga skäl.

Tittar man på tillverkare som CWC, Marathon m.fl. som faktiskt tillverkar klockor åt militären så tror jag inte att de har något polerat i sortimentet alls och även Sinns bruksklockor som EZM7/SGS är matta/blästrade och det polerade fyller ju egentligen ingen riktig funktion annat än att se snyggt ut.

Senast ändrad:
Nu har jag ingen militär erfarenhet men det är väl mer regel än undantag av olika orsaker (t.ex. för ökad läsbarhet, för att inte avslöja sin position p.g.a. reflektioner osv)? Jag tänker också att polerade detaljer i regel slits betydligt mer ojämnt än en blästrad dito och kan ev. leda till förvrängningar som absolut inte får påverka möjligheten att läsa av korrekt tid i en pressad situation? Bara killgissningar men jag har då aldrig hört talas om att man någonsin skulle använda sig av högpolerad utrustning i fält även om det säkert även handlar om andra orsaker som t.ex. kostnadsmässiga skäl.

Tittar man på tillverkare som CWC, Marathon m.fl. som faktiskt tillverkar klockor åt militären så tror jag inte att de har något polerat i sortimentet alls och även Sinns bruksklockor som EZM7/SGS är matta/blästrade och det polerade fyller ju egentligen ingen riktig funktion annat än att se snyggt ut.
Håller med dig i det du skriver. Känns för mig som en självklarhet att försöka vara så diskret som möjligt. Men uppenbarligen verkar dom tänkt annorlunda förr på vissa modeller? Oklart varför, var mest nyfiken om det faktiskt var så som du skrev. Killgissar även jag. Intressant oavsett.

Håller med dig i det du skriver. Känns för mig som en självklarhet att försöka vara så diskret som möjligt. Men uppenbarligen verkar dom tänkt annorlunda förr på vissa modeller? Oklart varför, var mest nyfiken om det faktiskt var så som du skrev. Killgissar även jag. Intressant oavsett.
Jag fortsätter killgissa att dessa klockor främst var avsedda för civilanställda/kontorsfolk. 😁

Det verkar vara många som hoppat på Marina Militare men är det någon som vågat sig på att beställa någon av de nya carbonmodellerna? 🙂

The Urban Gentry gör en ny video om Squale:

En sak jag lärde mig var att diver-bezels utan minut-markeringar används av dykare med utrustning som kan ligga i vattnet länge och som då använder tim-visaren som startpunkt.

Har fortfarande inte helt förstått mig på bezlen på Matic dock, men sina två fäger och 1/4 med annorlund markeringar...

En sak jag lärde mig var att diver-bezels utan minut-markeringar används av dykare med utrustning som kan ligga i vattnet länge och som då använder tim-visaren som startpunkt.

Har fortfarande inte helt förstått mig på bezlen på Matic dock, men sina två fäger och 1/4 med annorlund markeringar...
Jag skulle tro att det bara handlar om design på Matic och inget annat. Väldigt tjusigt i alla fall. 😊

Jag har varit småsugen på en carbon men frågan är om de nedsänkta markeringarna på vridringen gör att det samlas damm och smuts där? 🤔 Den såg i alla fall riktigt trevlig ut på svart MN!

Klickade mig förresten in på Gnomon och såg att de fortfarande hade 27st Marina Militare så de verkar ha fått en rätt skaplig tilldelning, gissningsvis minst 50st med tanke på att ett antal beställningar gjorts bara i denna tråd.

Intressant nog har Squale själva bara 22st i lager så antingen har merparten av försäljningen redan skett där eller så är de rätt generösa med tilldelningen till olika ADs.

The Urban Gentry gör en ny video om Squale:

Gillar verkligen borstningen på Marina Militare! För att knyta an till den tidigare diskussionen om matt/polerat tycker jag det passar bra med polerad vridning, lirar fint med den lilla polerade ytan på ovansidan av boetten vid borstningen 👌🏼

Såg att den satt på ytterst snabbt, @Buddhaliscious! Såg hyfsat stor ut på hans stackars handleder 😂

Och för att svara på @HSK tidigare fråga om carbon, så gillar jag den modellen! Ser riktigt bra ut. Hade det inte vart för nya MM kanske man skulle knipit en sådan 😃

Gillar verkligen borstningen på Marina Militare! För att knyta an till den tidigare diskussionen om matt/polerat tycker jag det passar bra med polerad vridning, lirar fint med den lilla polerade ytan på ovansidan av boetten vid borstningen 👌🏼

Såg att den satt på ytterst snabbt, @Buddhaliscious! Såg hyfsat stor ut på hans stackars handleder 😂

Och för att svara på @HSK tidigare fråga om carbon, så gillar jag den modellen! Ser riktigt bra ut. Hade det inte vart för nya MM kanske man skulle knipit en sådan 😃
Jag beställde en Marina Militare p.g.a. FOMO och att den såg riktigt härlig ut på Gnomons produktbilder/video men tycker att den upplevs annorlunda i andra klipp, tråkigare och plattare på något vis men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Börjar fundera på om man inte skulle avbeställa och ta en Carbon istället som jag egentligen hade tänkt från början. Den är oneklig svintuff, lättare att bära och även väldigt prisvärd sett till vad t.ex. Doxa tar för sin carbonmodell. Eller så väntar man på att få hem MM innan man tar ett förhastat beslut... 🤔

Jag beställde en Marina Militare p.g.a. FOMO och att den såg riktigt härlig ut på Gnomons produktbilder/video men tycker att den upplevs annorlunda i andra klipp, tråkigare och plattare på något vis men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Börjar fundera på om man inte skulle avbeställa och ta en Carbon istället som jag egentligen hade tänkt från början. Den är oneklig svintuff, lättare att bära och även väldigt prisvärd sett till vad t.ex. Doxa tar för sin carbonmodell. Eller så väntar man på att få hem MM innan man tar ett förhastat beslut... 🤔
Samma här, den ser lite småtråkig ut på andra bilder men jag väntar också och får hem den innan jag bestämmer mig. Jag tror att den kan bli riktigt bra på ett orange Isofrane och att det lyfter hela klockan. Har också börjat snegla på den orangea carbon, den ser riktigt bra ut. Det enda jag stör mig på är vridringsinlägget som jag inte är helt såld på.

Angående senaste FOMO-släppet sitter jag mest och surar för att hajen är väck. Ingen haj - ingen Squale :stop: (men VISARNA, vill haaa!)
Gluttar även jag mer på kolfibern som både ser intressant och prisvärd ut för vad det är.

Hoppas ni har intresseböckerna framför er och noterar, hej hej

Samma här, den ser lite småtråkig ut på andra bilder men jag väntar också och får hem den innan jag bestämmer mig. Jag tror att den kan bli riktigt bra på ett orange Isofrane och att det lyfter hela klockan. Har också börjat snegla på den orangea carbon, den ser riktigt bra ut. Det enda jag stör mig på är vridringsinlägget som jag inte är helt såld på.
Det är nog för att den inte är helblästrad. 😉
16 kvar hos Squale nu, skynda att fynda! 💸

Tillbaka
Topp