Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
På originalet som var utfärdat till tyskarna var väl hela klockan blankpolerad och den som var till Marina Militaire fanns i PVD eller blankpolerad variant. Detta är väl en homage till de två varianterna?Jag förstår hur du menar men det blir lite motstridigt när man vill anspela på ett militärt arv, framhäva ubåtstillverkning och användning under extrema förhållanden och sedan tillämpar detaljer som aldrig skulle användas inom dessa kategorier.
Sedan är jag så klart biased då jag föredrar tooligt men jag kan inte komma ifrån känslan att man tagit något som i grunden är tänkt att vara tooligt och sedan gjort mode av det. Jag kanske är överdrivet negativ och det kanske passar jättebra IRL men jag tycker ändå att det känns som ett märkligt val.
Vi får väl se om ett par veckor när de börjar dyka upp i forumet.
Dessa? Texten var alltså olika utformad på PVD och den blankpolerade?På originalet som var utfärdat till tyskarna var väl hela klockan blankpolerad och den som var till Marina Militaire fanns i PVD eller blankpolerad variant. Detta är väl en homage till de två varianterna?
Ingen aning, det är du som är Mr. Squale även om det är troget originalet tycker jag ändå att det känns fel med högpolerade detaljer på en toolig klocka men det kanske bara är jag.På originalet som var utfärdat till tyskarna var väl hela klockan blankpolerad och den som var till Marina Militaire fanns i PVD eller blankpolerad variant. Detta är väl en homage till de två varianterna?
Är det så? Eller är det du som tycker så? Genuint nyfiken"tillämpar detaljer som aldrig skulle användas inom dessa kategorier."
Precis! Kan ha varit olika generationer eller nåt. Är typ omöjligt att få vettiga svar från Squale på sånt för de har noll koll.Dessa? Texten var alltså olika utformad på PVD och den blankpolerade?
Ja jäklar, hoppas att de har den hemma!På plats och väntar att de skall återkomma efter siestan
Jag har ingen aning men jag betvivlar inte en sekund att droger var inblandat! Eller så var det bara för att de var italienare. Den nya är väl dock en fashion watch oavsett, riktiga militärer använder dykdatorer och inget annat. Jag gillar att de har gjort den polerad, det andas Squale!Ingen aning, det är du som är Mr. Squale även om det är troget originalet tycker jag ändå att det känns fel med högpolerade detaljer på en toolig klocka men det kanske bara är jag.
Man kan ju kanske ha lite mer förståelse för designvalen i en kolastinn 70-/80-talsmiljö där man experimenterade med både det ena och det andra och man får väl kanske vara glad att de åtminstone gick ifrån den blankpolerade boetten den här gången.
Tråden om Squale
Lite Matic idag tillsammans med dagens första kopp kaffe. Den stackarn har varit naken ett tag då meshet lånades ut till Aquadiven men nu har den fått tillbaka sin sexiga ringbrynja! 😁 Har sett att det finns villfarna själar (i alla fall en) som hävdar annat, men jag vet med säkerhet att...klocksnack.se
Spännande!På plats och väntar att de skall återkomma efter siestan
Nu har jag ingen militär erfarenhet men det är väl mer regel än undantag av olika orsaker (t.ex. för ökad läsbarhet, för att inte avslöja sin position p.g.a. reflektioner osv)? Jag tänker också att polerade detaljer i regel slits betydligt mer ojämnt än en blästrad dito och kan ev. leda till förvrängningar som absolut inte får påverka möjligheten att läsa av korrekt tid i en pressad situation? Bara killgissningar men jag har då aldrig hört talas om att man någonsin skulle använda sig av högpolerad utrustning i fält även om det säkert även handlar om andra orsaker som t.ex. kostnadsmässiga skäl.Är det så? Eller är det du som tycker så? Genuint nyfiken
Håller med dig i det du skriver. Känns för mig som en självklarhet att försöka vara så diskret som möjligt. Men uppenbarligen verkar dom tänkt annorlunda förr på vissa modeller? Oklart varför, var mest nyfiken om det faktiskt var så som du skrev. Killgissar även jag. Intressant oavsett.Nu har jag ingen militär erfarenhet men det är väl mer regel än undantag av olika orsaker (t.ex. för ökad läsbarhet, för att inte avslöja sin position p.g.a. reflektioner osv)? Jag tänker också att polerade detaljer i regel slits betydligt mer ojämnt än en blästrad dito och kan ev. leda till förvrängningar som absolut inte får påverka möjligheten att läsa av korrekt tid i en pressad situation? Bara killgissningar men jag har då aldrig hört talas om att man någonsin skulle använda sig av högpolerad utrustning i fält även om det säkert även handlar om andra orsaker som t.ex. kostnadsmässiga skäl.
Tittar man på tillverkare som CWC, Marathon m.fl. som faktiskt tillverkar klockor åt militären så tror jag inte att de har något polerat i sortimentet alls och även Sinns bruksklockor som EZM7/SGS är matta/blästrade och det polerade fyller ju egentligen ingen riktig funktion annat än att se snyggt ut.
Jag fortsätter killgissa att dessa klockor främst var avsedda för civilanställda/kontorsfolk.Håller med dig i det du skriver. Känns för mig som en självklarhet att försöka vara så diskret som möjligt. Men uppenbarligen verkar dom tänkt annorlunda förr på vissa modeller? Oklart varför, var mest nyfiken om det faktiskt var så som du skrev. Killgissar även jag. Intressant oavsett.
Bassängmilitärer osvJag fortsätter killgissa att dessa klockor främst var avsedda för civilanställda/kontorsfolk.
Hur gick det?På plats och väntar att de skall återkomma efter siestan
En sak jag lärde mig var att diver-bezels utan minut-markeringar används av dykare med utrustning som kan ligga i vattnet länge och som då använder tim-visaren som startpunkt.The Urban Gentry gör en ny video om Squale:
Jag skulle tro att det bara handlar om design på Matic och inget annat. Väldigt tjusigt i alla fall.En sak jag lärde mig var att diver-bezels utan minut-markeringar används av dykare med utrustning som kan ligga i vattnet länge och som då använder tim-visaren som startpunkt.
Har fortfarande inte helt förstått mig på bezlen på Matic dock, men sina två fäger och 1/4 med annorlund markeringar...
Han vågade inte bjuda på ett wristshot med lillgrisen..The Urban Gentry gör en ny video om Squale:
Jag har varit småsugen på en carbon men frågan är om de nedsänkta markeringarna på vridringen gör att det samlas damm och smuts där? Den såg i alla fall riktigt trevlig ut på svart MN!
Gillar verkligen borstningen på Marina Militare! För att knyta an till den tidigare diskussionen om matt/polerat tycker jag det passar bra med polerad vridning, lirar fint med den lilla polerade ytan på ovansidan av boetten vid borstningenThe Urban Gentry gör en ny video om Squale:
Jag beställde en Marina Militare p.g.a. FOMO och att den såg riktigt härlig ut på Gnomons produktbilder/video men tycker att den upplevs annorlunda i andra klipp, tråkigare och plattare på något vis men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.Gillar verkligen borstningen på Marina Militare! För att knyta an till den tidigare diskussionen om matt/polerat tycker jag det passar bra med polerad vridning, lirar fint med den lilla polerade ytan på ovansidan av boetten vid borstningen
Såg att den satt på ytterst snabbt, @Buddhaliscious! Såg hyfsat stor ut på hans stackars handleder
Och för att svara på @HSK tidigare fråga om carbon, så gillar jag den modellen! Ser riktigt bra ut. Hade det inte vart för nya MM kanske man skulle knipit en sådan
Samma här, den ser lite småtråkig ut på andra bilder men jag väntar också och får hem den innan jag bestämmer mig. Jag tror att den kan bli riktigt bra på ett orange Isofrane och att det lyfter hela klockan. Har också börjat snegla på den orangea carbon, den ser riktigt bra ut. Det enda jag stör mig på är vridringsinlägget som jag inte är helt såld på.Jag beställde en Marina Militare p.g.a. FOMO och att den såg riktigt härlig ut på Gnomons produktbilder/video men tycker att den upplevs annorlunda i andra klipp, tråkigare och plattare på något vis men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.
Börjar fundera på om man inte skulle avbeställa och ta en Carbon istället som jag egentligen hade tänkt från början. Den är oneklig svintuff, lättare att bära och även väldigt prisvärd sett till vad t.ex. Doxa tar för sin carbonmodell. Eller så väntar man på att få hem MM innan man tar ett förhastat beslut...
Det är nog för att den inte är helblästrad.Samma här, den ser lite småtråkig ut på andra bilder men jag väntar också och får hem den innan jag bestämmer mig. Jag tror att den kan bli riktigt bra på ett orange Isofrane och att det lyfter hela klockan. Har också börjat snegla på den orangea carbon, den ser riktigt bra ut. Det enda jag stör mig på är vridringsinlägget som jag inte är helt såld på.
Hade den varit blästrad så hade jag ärligt talat inte köpt den, haha. Jag gillar borstade och polerade boetter men tröttnar väldigt snabbt på blästrat och PVD.Det är nog för att den inte är helblästrad.
16 kvar hos Squale nu, skynda att fynda!