• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Jag använder Google översätt för detta, så hoppas det läser okej.
Denna H Bund är en av tre gjorda i slutet av 2018/början av 2019, av Horus i Italien.
Horus var starkt involverade i Squale när de brukade vara baserade i Italien - skapade många begränsade upplagor inklusive Zecchini Bund och 2002 HEV (som hade en utskjutande ventil på 10 och samma triangel innesluten H på urtavlan).

Inte min klocka, inte mitt foto... men visar Horus HEV...
PSX_20221006_200919.jpg

SNP alert! If you don't like Squale Nerd Posts... move on.
Så eftersom jag riskerade köpet av vad jag trodde var en 1521 SuperMatte av Page & Cooper, får jag några kommentarer om att det inte är en av de 40 LE-bitarna (det var 20 blästrade och 20 blästrade med pvd-ram och kapitelring) . Så jag tog mig äntligen till att ta en bild som understryker skillnaden mellan en SuperMatte och en Satinato (standard Squale blästrad matt)...
På den här bilden är Satinato på botten och Supermatt toppen.
Om någon funderar på att söka efter en, finns det några viktiga detaljer att kontrollera. Finishen är grövre, verkar gnistra mer i direkt ljus; finishen applicerades med bezelinsats i situationen, och dess kant är något skadad av blästringen; urtavlan är något mer svart; min handfärg verkar mer levande; säljs endast 2014 så detta år bör vara på det Page & Cooper-stämplade garantikortet;
och den ska komma i den blå lådan med dubbel bredd med garantiplats.
If anyone sees one that has the pvd frame and you are not interested, please get in touch. This is on my search list.
PSX_20221009_131401.jpg
j

Senast ändrad:
Ny version på sub-39. Sub-39 Heritage - Gnomon Exclusive

Mysig 60-tals vintage. Fattas bara ett plexi vilket hade fullbordat vintage looken IMHO.
SqualeSub-39OriginaleLE-04_800x.jpg

SqualeSub-39OriginaleLEBracelet-06_600x600.jpg

Mysig 60-tals vintage. Fattas bara ett plexi vilket hade fullbordat vintage looken IMHO.

Synd att de inte ändrade bandbreddsmåttet till 20mm :/

Intressant att se en fet krona. Men förutom det känns det lite tråkigt. Skulle ha velat se större/djupare lume på timmarkörer, tjocka vita batonghänder som är lättare att se, förbättrad typografi (det kursiverade teckensnittet 🤢) och antingen inget datum eller datumfönster.

• Like
Reactions: v0n

Äntligen har de tagit bort den där jäkla flieger-kronan!

Oj, den gillade jag skarpt 🤌🏼
Om man skulle ändå...om jag bara kunde finna hajen 🤔

Intressant att se en fet krona. Men förutom det känns det lite tråkigt. Skulle ha velat se större/djupare lume på timmarkörer, tjocka vita batonghänder som är lättare att se, förbättrad typografi (det kursiverade teckensnittet 🤢) och antingen inget datum eller datumfönster.
...on the other hand, pretty good 60's aesthetics (for once) even if I agree from a "modern" practical point of view 🙂

Riktigt vass. Jag håller med dig, ett välvt plexi hade varit fint och som ngn också nämnde ovan 20mm har blivit både snyggare och mkt smidigare. När man ändå är igång och önskar sig saker så hade även en sådan där ram runt datumfönstret som var populärt på 60/70-talet också varit trevligt. Men den är fin redan som den är.

Arabic har ju ingen färg på tavlan så det borde funka fint då? 😊
SqualeSub-39BlackArabic4_600x600.jpg
Absolut, har inget emot den tavlan heller men tycker den som är på G är både cleanare och mer "rätt" rent tidstypiskt om man får säga så.
Hade köpt med med en gång om hajen hade varit där 🥴 Försöker att inte falla för "99% rätt-klockor" nuförtiden men det är fasen inte lätt när det släpps såna här små guldkorn!

Edit: Vet att jag är i minoritet men har inget emot 22mm bandbredden på SUB39, tvärtom!

Senast ändrad:
Riktigt vass. Jag håller med dig, ett välvt plexi hade varit fint och som ngn också nämnde ovan 20mm har blivit både snyggare och mkt smidigare. När man ändå är igång och önskar sig saker så hade även en sådan där ram runt datumfönstret som var populärt på 60/70-talet också varit trevligt. Men den är fin redan som den är.
Kan hålla med om datumramen skulle kunna passa alternativt inget datum alls men gillar att det är "dottar" istf sifferindex 3-6-9. Ett kupat plexi så hade det varit nära 👌.
+ Hajen hade gärna fått vara med. Hajar inte att man lämnar ett sådant karakteristiskt signum för just Squale utanför.
Är lite som att ta bort stjärnan för Mercedes.

Absolut, har inget emot den tavlan heller men tycker den som är på G är både cleanare och mer och "rätt" rent tidstypiskt om man får säga så.
Hade köpt med med en gång om hajen hade varit där 🥴 Försöker att inte falla för "99% rätt-klockor" nuförtiden men det är fasen inte lätt när det kommer släpps såna här små guldkorn!

Edit: Vet att jag är i minoritet men har inget emot 22mm bandbredden på SUB39, tvärtom!
Tycker ändå att den tavlan känns rätt tidstypisk. Det jag är skeptisk emot är att de har valt polerade visare till en svart tavla. Blir som min Aquadive där visarna knappt är synliga rakt framifrån. 🤨

Tycker ändå att den tavlan känns rätt tidstypisk. Det jag är skeptisk emot är att de har valt polerade visare till en svart tavla. Blir som min Aquadive där visarna knappt är synliga rakt framifrån. 🤨
Visst är det så! Jo håller med om den biten egentligen, blir ju än sämre synlighet under ytan men det finns väl ingen vettig människa som håller på med sånt trams ändå 👀

Tillbaka
Topp