• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Den här får hänga med över helgen.

IMG_0322.jpeg


Satt och slösurfade lite igår kväll och stötte på den här konfigurationen. Man blir lite sugen men priset drar iväg en del med länken och Squales nya priser. (Nästan 20 tkr). Men snyggt är det.

IMG_0321.jpeg

IMG_0320.jpeg
 
Senast ändrad:
Den här får hänga med över helgen.

IMG_0322.jpeg


Satt och slösurfade lite igår kväll och stötte på den här konfigurationen. Man blir lite sugen men priset drar iväg en del med länken och Squales nya priser. (Nästan 20 tkr). Men snyggt är det.

IMG_0321.jpeg

IMG_0320.jpeg
Den där är helt otrolig! 😍 Lumetavlan och militairetavlan är mina absoluta favoriter - gillar no-date. Att den är helpolerad förstärker vintagekänslan. Mido Ocean Star Tribute är också helpolerad och den är grym, inte alls binging eller vräkig, bara raktigenom cool.
 
Hela familjen involverad. Det började med att Cola-flaskan välte 😀

Vi testade 50/50, 33/66 och 66/33.

Jag skulle säga 50/50 och 66% Cola + 33% Fanta var helt ok. Blir lite rundgång i hjärnan... vad var det precis drack egentligen? Cola eller Fanta?

20240707_114200 (1).jpg
20240707_114400 (1).jpg
På 80-talet fanns det Fanta BlackOrange.

Edit. Såg nu annonsen längre upp i tråden.
1000013449.jpg
1000013447.jpg
 
Senast ändrad:
Grattis till nyförvärvet! Riktigt vacker!
Tack!
Du vet hur det är, Squale har funnits i huvudet en längre tid och efter läst om historien, sett videon med Maggi och Von Burens dotter, ja då var det kört.
Så från att ha haft blästrade större klockor verkar polerade, mindre boetter och med en historia vara min nya grej.
Javisst så skulle jag gärna lägga vantarna på the real deal, vintage med andra ord men..
Med de här två sover jag bättre då jag kan lämna in dem till en bra urmakare i närheten om det skulle behövas service.
IMG_3918.jpeg
 
Senast ändrad:
Tack!
Du vet hur det är, Squale har funnits i huvudet en längre tid och efter läst om historien, sett videon med Maggi och Von Burens dotter, ja då var det kört.
Så från att ha haft blästrade större klockor verkar polerade, mindre boetter och med en historia vara min nya grej.
Javisst så skulle jag gärna lägga vantarna på the real deal, vintage med andra ord men..
Med de här två sover jag bättre då jag kan lämna in dem till en bra urmakare i närheten om det skulle behövas service.
IMG_3918.jpeg
Helt rätt! Även om tyska magisk gas och olja ändå är rätt häftigt ;-)
 
Vilken vettig urmakare som helst kan fixa den för det sitter ett ETA 2824-2 i. 👍

Edit: Om den inte dras upp av automatiken heller så är det bog ett fjäderbrott, har hänt på två av mina klockor med 2824.
Följer upp på denna - var och lämnade in den på Klockmaster Fältöversten i helgen och fick precis återkoppling. Var att fjädern hade gått av, så snart är den förhoppningsvis uppe och snurrar på armen igen 🙂
 
Följer upp på denna - var och lämnade in den på Klockmaster Fältöversten i helgen och fick precis återkoppling. Var att fjädern hade gått av, så snart är den förhoppningsvis uppe och snurrar på armen igen 🙂
Jag är fan rädd att dra upp mina automatare numera, skakar igång dem, möjligen några få långsamma vridningar i början....
 
Jag är fan rädd att dra upp mina automatare numera, skakar igång dem, möjligen några få långsamma vridningar i början....
En urmakare berättade för mig att automater inte behöver, t.o.m. inte bör dras upp manuellt. Huruvida det är korrekt vet jag inte, men jag skakar igång mina - ev. något enstaka varv för det fall de inte går igång. Sen sedvanligt brukande en hel dag för att nå önskad gångreserv.
 
Senast ändrad:
Jag är fan rädd att dra upp mina automatare numera, skakar igång dem, möjligen några få långsamma vridningar i början....

Enl vad jag förstått (efter en del läsande på nätet, jag är ej urmakare med förstahandskunskap) bör man inte vrida upp 2824 om det var länge sedan det servades. Å andra sidan är ju uppdragningen på 2824 så effektiv att det räcker med att vrida ett par varv för att få igång den, skaka lite och sätta den på handen så är man igång.
 
Enl vad jag förstått (efter en del läsande på nätet, jag är ej urmakare med förstahandskunskap) bör man inte vrida upp 2824 om det var länge sedan det servades. Å andra sidan är ju uppdragningen på 2824 så effektiv att det räcker med att vrida ett par varv för att få igång den, skaka lite och sätta den på handen så är man igång.
Köpte ju en klocka med manuellt verk, en dröm jmf med automatare. Att vrida upp den varannan dag är en fin liten meditativ stund. Kanske inte så vanligt med såna verk i dykare?
Kanske bättre att ha automat så att den inte stannar när du är nere på 28m djup?
Men jag och säkert många andra med dykare kommer kanske ner på en meters djup då och då, skulle uppskatta en manuell dykarklocka :)

Topic; Bra AR på den.
IMG_3934.jpeg
 
Köpte ju en klocka med manuellt verk, en dröm jmf med automatare. Att vrida upp den varannan dag är en fin liten meditativ stund. Kanske inte så vanligt med såna verk i dykare?
Kanske bättre att ha automat så att den inte stannar när du är nere på 28m djup?
Men jag och säkert många andra med dykare kommer kanske ner på en meters djup då och då, skulle uppskatta en manuell dykarklocka :)

Topic; Bra AR på den.
IMG_3934.jpeg

Så är väl inte alla helt förtjusta i att ha en manuell klocka med skruvad krona heller. Kan väl vara lite risk för trötta gängor i den vid såpass frekvent skruvande förmodar jag? Är i alla fall ett klagomål som dyker upp här och var i de få exempel som finns.

Edit: Trodde jag var på "mikro-tråden", här tenderar jag bara att lurka :)
 
Jag är kanske dum i huvudet men tycker att Isofrane är värda de kronor de kostar.
Har aldrig testat orginal Tropic, vilket säkert ngn i den här tråden har.
Så - är de värda 79€ eller blir jag lika happy att köpa på watchwear?

Håller helt med dig om Isofrane men Tropic-originalet är riktigt kass, köp hellre ett från Joseph Bonnie eller Wolbrook. Keepers på originalet är urusla, de bara flyttar sig hela tiden och de är klumpiga.
 
Håller helt med dig om Isofrane men Tropic-originalet är riktigt kass, köp hellre ett från Joseph Bonnie eller Wolbrook. Keepers på originalet är urusla, de bara flyttar sig hela tiden och de är klumpiga.
Märkligt då keepers på Isofrane håller weltklasse...
Tack för tipset!
Får väl ta och gynna @Feskarn med att testa ett sånt här.
 
Tillbaka
Topp