• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Sätter mig aldrig i kläm ekonomiskt med mina klockköp. Detta har mer att göra med antal klockor, värde på samlingen (mental spärr) samt användning av samlingen.

Sen är det ju inte ovanlig vintagepjäs vi pratar om. Går ju att köpa igen om den känslan infaller :)
Jag betvivlar inte för en sekund ditt ekonomiska sinne. Menade enbart om du hade någon princip om att ny klocka ska bekostas genom att annan klocka får lämna :)

Jag betvivlar inte för en sekund ditt ekonomiska sinne. Menade enbart om du hade någon princip om att ny klocka ska bekostas genom att annan klocka får lämna :)
Lite så är det ju. Vill absolut hålla mig under 10 klockor och har lyckats banta ner samlingen ytterligare vilket var rätt befriande :)

Tog absolut inte illa upp heller om det var så du uppfattade mitt svar

Vad är kopplingen till Gnomon? Det är lite märkligt att en butik baserad i Singapore är den största och mest kända återförsäljaren för ett italienskt varumärke vars produkter tillverkas/monteras i Schweiz. Det mest logiska vore att ha ett europeiskt lager och det måste finnas någon anledning till att de har sin bas i Singapore. Skatteskäl?

Tror de säljs i eu. Gnomon lägger beställningar på speciella modeller som de får exklusivitet på. T ex gmt tropic o grodan. Det gör de på flera märken som steinhart vintage 38 mm tror jag. Eftertraktade modeller som bara säljs där. Lyckats hyfsat.

• Like
Reactions: HSK
Tror de säljs i eu. Gnomon lägger beställningar på speciella modeller som de får exklusivitet på. T ex gmt tropic o grodan. Det gör de på flera märken som steinhart vintage 38 mm tror jag. Eftertraktade modeller som bara säljs där. Lyckats hyfsat.
Jag tycker fortfarande att det är märkligt att de inte verkar bedriva någon egen försäljning och att det inte finns någon heltäckande EU-leverantör. Som du säger så verkar de mest fokusera på limiterade upplagor och udda modeller och på Squale.se (Gripenbro) är det tvärtom där man bara hittar standardmodeller istället.

Jag har googlat en del men inte lyckats hitta någon annan större återförsäljare i Europa. Känner ni till någon? Det borde rimligtvis finnas någon nätbutik i Tyskland, England eller varför inte Italien som säljer dessa udda modeller och det är märkligt att de begränsar det till enbart Singapore.

Det är kanske lite off topic men varför är klockor så stort i just Singapore? Jag tycker att det känns som att väldigt många marknadsplatser för klockor och stora återförsäljare finns i Singapore som man inte direkt är det första landet man tänker på när det kommer till klockor. Söker man på lite mer sällsynta modeller känns det som att man alltid får träff på Carousell som verkar vara deras motsvarighet till Blocket eller liknande.

Jag antar att en del av er har beställt från Gnomon förresten. Vad är era erfarenheter? Vad jag har hört ska de vara riktigt smidiga att ha att göra med med snabb leverans och rapp kommunikation från deras kundtjänst vid eventuella problem eller funderingar.

Jag antar att en del av er har beställt från Gnomon förresten. Vad är era erfarenheter? Vad jag har hört ska de vara riktigt smidiga att ha att göra med med snabb leverans och rapp kommunikation från deras kundtjänst vid eventuella problem eller funderingar.
Köpte grodan därifrån när den släpptes för ett tag sen, enda gången hittills. Leveransen fungerade bra, service har jag inte behövt nyttja men kommunikationen verkar bra.

• Like
Köpte grodan därifrån när den släpptes för ett tag sen, enda gången hittills. Leveransen fungerade bra, service har jag inte behövt nyttja men kommunikationen verkar bra.
Trevligt, det verkar som att man kan känna sig trygg när man handlar därifrån då. Jag överväger att lägga en beställning men de skickar ändå inga försändelser förrän tidigt måndag morgon svensk tid så jag har lite tid att fundera.

Vilken jag funderar på säger jag inte men jag återkommer givetvis med bilder om eller rättare sagt när köpet blir av... ;)

Jag har beställt därifrån och har precis som @kjesul bara positivt att säga. Jag har också haft kontakt med deras kundservice vid ett par tillfällen och har bara gott att säga om dem också. Rekommenderas helt klart! :)

I övrigt kan jag bara instämma i din tidigare frågeställning. Har inget bra svar på det dock, och kan också hålla med om att det är lite märkligt... Vill däremot minnas att @North besökte deras fysiska butik för ett tag sedan, och fick då någon förklaring om varför just Gnomon säljer mer Squale än Squale själva. Rätta mig om jag har fel @North :D

I Spanien, så sommarklockan med sommarskruden på. Trevlig helg!:)
959705D1-B2A6-483A-AFD1-A4EAB2935677.jpeg

Jag tycker fortfarande att det är märkligt att de inte verkar bedriva någon egen försäljning och att det inte finns någon heltäckande EU-leverantör. Som du säger så verkar de mest fokusera på limiterade upplagor och udda modeller och på Squale.se (Gripenbro) är det tvärtom där man bara hittar standardmodeller istället.

Jag har googlat en del men inte lyckats hitta någon annan större återförsäljare i Europa. Känner ni till någon? Det borde rimligtvis finnas någon nätbutik i Tyskland, England eller varför inte Italien som säljer dessa udda modeller och det är märkligt att de begränsar det till enbart Singapore.

Det är kanske lite off topic men varför är klockor så stort i just Singapore? Jag tycker att det känns som att väldigt många marknadsplatser för klockor och stora återförsäljare finns i Singapore som man inte direkt är det första landet man tänker på när det kommer till klockor. Söker man på lite mer sällsynta modeller känns det som att man alltid får träff på Carousell som verkar vara deras motsvarighet till Blocket eller liknande.
Sök på Squale.de så hittar du de Europeiska återförsäljarna. Jag tror att Squale vill vara ”seriösa” med sitt utbud här hemma, men säljer mer homage klockor i Asien (där marknaden är större för dessa) för att dryga ut kassan. Orkar du, så finns det mer att hitta längere (långt) bak i tråden.

• Like
@North besökte deras fysiska butik för ett tag sedan, och fick då någon förklaring om varför just Gnomon säljer mer Squale än Squale själva. Rätta mig om jag har fel @North :D

Jo men visst, har inte allt i huvudet nu då det var ett tag sen men vill minnas att de nämnde åtminstone att de var en av de större återförsäljarna för just Squale.

De var och är fortfarande också mycket bättre på att uppdatera aktuellt sortiment av modeller jämfört med Squale själva; deras egna hemsida visar ex. inga av de limiterade upplagor som dyker upp till och från, de skriver inte heller själva om det vilket är märkligt!

71E06860-2AB9-4D0E-8D78-39059370F73C.jpeg
75E2A384-75BC-42F4-B54D-01F717537F65.jpeg
46991BD6-EEDC-4602-923B-8E84CE29D2CF.jpeg
911F239D-0540-4A79-979C-490F19A18DC2.jpeg
Hörrni, behöver lite straptips till en av 1545orna. Skulle vilja ha både ett gummi och en jubilee, se bilder hämningslöst stulna från internetz för inspiration. Borde tex band som passar Rollesubbar funka? Är det någon som kör något kul, visa upp godsakerna!

Mycket fin! Hur lång tid tog det att få hem den fr USA? Och hur mycket extra blev det med tull och skatt?
Tror att @JayLar beställde sin från Gnomon så det är Singapore, inte USA. När jag beställde så tog det två dagar. Skickades på måndagen och var framme på onsdagen. :)

Edit: Gnomon gjorde en fuling och satte värde $80 på paketet så det blev bara några hundralappar i tull och moms. Givetvis inte okej och inget jag bad om. Verkar som att de har satt i system att göra så.

Tillbaka
Topp