Äntligen!!
Har delägt en häst väldigt länge nu. Han var bara 1,5 när jag såg honom första gången i hagen en väldigt snöig eftermiddag. En hingst efter spurtfantomen Quaker Jet som hag föll pladask för. Innan hans premielopp som 2 åring drog han av en rökare i 1,16 tempo 300 meter och såg ut som en rund miljon. Caaaaathing tänkte ägarkretsen och tränaren!
Sen började problemen. Han växte mycket och fick problem med svullna fram kotor. Han fick Erlichias (rättstavat?) Som är en typ av Borelia. Vi vet inte hur länge han hade det och hur mycket det påverkade honom. Han blev därmed sen och startade första gången tidigt på 4 års säsongen vill jag minnas. Han var 3a i första starten och det såg bra ut. Sen kom halsproblemen. Jag är ingen avelsfantom men jag har nu lärt mig att I hans stamtavla har han Speedy Somolli i 3 led vilket oroväckande ofta ger hästar med halsproblem. Hästen får alltså inte ordentligt med luft när han maxpresterar.
Man gör då ett första lite vanligare och enklare ingrepp så han får stå över ett par månader och tränas upp igen. Man märker att detta ingrepp inte hae gett önskat resultat så vi gör den mer avancerade operationen. Efter lång rehab och uppträning är det så dags att starta och hästen är 3 och 4a i mål men något känns fel. Han får fortfarande inte luft. Man jan väl jämföra det med att ta en löprunda och andas genom ett sugrör.
Här har större delen ägare tröttnat ovh tränaren gett upp då hästen är 5 år och inget verkar fungera. Galen som man är och kärleken till hästen som de andra vill sälja som ridhäst bestämmer jag och 3 andra att vi ger honom en chans till hos en annan tränare och kontaktar en veterinär som ska vara halsexpert nr 1.
Sagt och gjort. Hästen får en riktig Rolls Royce operation och den nya vererinären berömmer hästens lungkapacitet och säger också att bara han får luft finns det mycket potential. Rehabilitering och uppträning hos nya tränaren Carl-Otto Göransson tar ett halvår men nu är det dags! På Tisdag startar ögonstenen igen! Visserligen 1 P-21 lopp då han har för lite poäng just nu men han är tillbaka igen. Nu återstår att se hur hästen har tagit den psykiska påfrestningen att tävla utan att ha fått luft. Förhoppningen är ju såklart att hästen känner glädje och styrka att äntligen kunna jobba utan problem. Träningsgladare häst får man leta efter och nu blir det några riktigt snälla lopp för att bygga upp psyket på honom.
Jäklar va långt inlägg det blev men någon kanske orkade läsa hela iaf. Nu börjar den härliga nervositeten och spänningen krypa på än mer och mer och det finns nog inget roligare än att ha en häst till start