• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Travsnack - Tråden om trav och V75

Äntligen!!

Har delägt en häst väldigt länge nu. Han var bara 1,5 när jag såg honom första gången i hagen en väldigt snöig eftermiddag. En hingst efter spurtfantomen Quaker Jet som hag föll pladask för. Innan hans premielopp som 2 åring drog han av en rökare i 1,16 tempo 300 meter och såg ut som en rund miljon. Caaaaathing tänkte ägarkretsen och tränaren!

Sen började problemen. Han växte mycket och fick problem med svullna fram kotor. Han fick Erlichias (rättstavat?) Som är en typ av Borelia. Vi vet inte hur länge han hade det och hur mycket det påverkade honom. Han blev därmed sen och startade första gången tidigt på 4 års säsongen vill jag minnas. Han var 3a i första starten och det såg bra ut. Sen kom halsproblemen. Jag är ingen avelsfantom men jag har nu lärt mig att I hans stamtavla har han Speedy Somolli i 3 led vilket oroväckande ofta ger hästar med halsproblem. Hästen får alltså inte ordentligt med luft när han maxpresterar.

Man gör då ett första lite vanligare och enklare ingrepp så han får stå över ett par månader och tränas upp igen. Man märker att detta ingrepp inte hae gett önskat resultat så vi gör den mer avancerade operationen. Efter lång rehab och uppträning är det så dags att starta och hästen är 3 och 4a i mål men något känns fel. Han får fortfarande inte luft. Man jan väl jämföra det med att ta en löprunda och andas genom ett sugrör.

Här har större delen ägare tröttnat ovh tränaren gett upp då hästen är 5 år och inget verkar fungera. Galen som man är och kärleken till hästen som de andra vill sälja som ridhäst bestämmer jag och 3 andra att vi ger honom en chans till hos en annan tränare och kontaktar en veterinär som ska vara halsexpert nr 1.

Sagt och gjort. Hästen får en riktig Rolls Royce operation och den nya vererinären berömmer hästens lungkapacitet och säger också att bara han får luft finns det mycket potential. Rehabilitering och uppträning hos nya tränaren Carl-Otto Göransson tar ett halvår men nu är det dags! På Tisdag startar ögonstenen igen! Visserligen 1 P-21 lopp då han har för lite poäng just nu men han är tillbaka igen. Nu återstår att se hur hästen har tagit den psykiska påfrestningen att tävla utan att ha fått luft. Förhoppningen är ju såklart att hästen känner glädje och styrka att äntligen kunna jobba utan problem. Träningsgladare häst får man leta efter och nu blir det några riktigt snälla lopp för att bygga upp psyket på honom.

Jäklar va långt inlägg det blev men någon kanske orkade läsa hela iaf. Nu börjar den härliga nervositeten och spänningen krypa på än mer och mer och det finns nog inget roligare än att ha en häst till start :D
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Äntligen!!

Har delägt en häst väldigt länge nu. Han var bara 1,5 när jag såg honom första gången i hagen en väldigt snöig eftermiddag. En hingst efter spurtfantomen Quaker Jet som hag föll pladask för. Innan hans premielopp som 2 åring drog han av en rökare i 1,16 tempo 300 meter och såg ut som en rund miljon. Caaaaathing tänkte ägarkretsen och tränaren!

Sen började problemen. Han växte mycket och fick problem med svullna fram kotor. Han fick Erlichias (rättstavat?) Som är en typ av Borelia. Vi vet inte hur länge han hade det och hur mycket det påverkade honom. Han blev därmed sen och startade första gången tidigt på 4 års säsongen vill jag minnas. Han var 3a i första starten och det såg bra ut. Sen kom halsproblemen. Jag är ingen avelsfantom men jag har nu lärt mig att I hans stamtavla har han Speedy Somolli i 3 led vilket oroväckande ofta ger hästar med halsproblem. Hästen får alltså inte ordentligt med luft när han maxpresterar.

Man gör då ett första lite vanligare och enklare ingrepp så han får stå över ett par månader och tränas upp igen. Man märker att detta ingrepp inte hae gett önskat resultat så vi gör den mer avancerade operationen. Efter lång rehab och uppträning är det så dags att starta och hästen är 3 och 4a i mål men något känns fel. Han får fortfarande inte luft. Man jan väl jämföra det med att ta en löprunda och andas genom ett sugrör.

Här har större delen ägare tröttnat ovh tränaren gett upp då hästen är 5 år och inget verkar fungera. Galen som man är och kärleken till hästen som de andra vill sälja som ridhäst bestämmer jag och 3 andra att vi ger honom en chans till hos en annan tränare och kontaktar en veterinär som ska vara halsexpert nr 1.

Sagt och gjort. Hästen får en riktig Rolls Royce operation och den nya vererinären berömmer hästens lungkapacitet och säger också att bara han får luft finns det mycket potential. Rehabilitering och uppträning hos nya tränaren Carl-Otto Göransson tar ett halvår men nu är det dags! På Tisdag startar ögonstenen igen! Visserligen 1 P-21 lopp då han har för lite poäng just nu men han är tillbaka igen. Nu återstår att se hur hästen har tagit den psykiska påfrestningen att tävla utan att ha fått luft. Förhoppningen är ju såklart att hästen känner glädje och styrka att äntligen kunna jobba utan problem. Träningsgladare häst får man leta efter och nu blir det några riktigt snälla lopp för att bygga upp psyket på honom.

Jäklar va långt inlägg det blev men någon kanske orkade läsa hela iaf. Nu börjar den härliga nervositeten och spänningen krypa på än mer och mer och det finns nog inget roligare än att ha en häst till start :D
Hoppas verkligen att det går bra för honom nu och att han får luft, strongt och helt rätt av er att hålla fast vid honom :)

Dessutom är han i perfekt ålder nu ;)
 
Äntligen!!

Har delägt en häst väldigt länge nu. Han var bara 1,5 när jag såg honom första gången i hagen en väldigt snöig eftermiddag. En hingst efter spurtfantomen Quaker Jet som hag föll pladask för. Innan hans premielopp som 2 åring drog han av en rökare i 1,16 tempo 300 meter och såg ut som en rund miljon. Caaaaathing tänkte ägarkretsen och tränaren!

Sen började problemen. Han växte mycket och fick problem med svullna fram kotor. Han fick Erlichias (rättstavat?) Som är en typ av Borelia. Vi vet inte hur länge han hade det och hur mycket det påverkade honom. Han blev därmed sen och startade första gången tidigt på 4 års säsongen vill jag minnas. Han var 3a i första starten och det såg bra ut. Sen kom halsproblemen. Jag är ingen avelsfantom men jag har nu lärt mig att I hans stamtavla har han Speedy Somolli i 3 led vilket oroväckande ofta ger hästar med halsproblem. Hästen får alltså inte ordentligt med luft när han maxpresterar.

Man gör då ett första lite vanligare och enklare ingrepp så han får stå över ett par månader och tränas upp igen. Man märker att detta ingrepp inte hae gett önskat resultat så vi gör den mer avancerade operationen. Efter lång rehab och uppträning är det så dags att starta och hästen är 3 och 4a i mål men något känns fel. Han får fortfarande inte luft. Man jan väl jämföra det med att ta en löprunda och andas genom ett sugrör.

Här har större delen ägare tröttnat ovh tränaren gett upp då hästen är 5 år och inget verkar fungera. Galen som man är och kärleken till hästen som de andra vill sälja som ridhäst bestämmer jag och 3 andra att vi ger honom en chans till hos en annan tränare och kontaktar en veterinär som ska vara halsexpert nr 1.

Sagt och gjort. Hästen får en riktig Rolls Royce operation och den nya vererinären berömmer hästens lungkapacitet och säger också att bara han får luft finns det mycket potential. Rehabilitering och uppträning hos nya tränaren Carl-Otto Göransson tar ett halvår men nu är det dags! På Tisdag startar ögonstenen igen! Visserligen 1 P-21 lopp då han har för lite poäng just nu men han är tillbaka igen. Nu återstår att se hur hästen har tagit den psykiska påfrestningen att tävla utan att ha fått luft. Förhoppningen är ju såklart att hästen känner glädje och styrka att äntligen kunna jobba utan problem. Träningsgladare häst får man leta efter och nu blir det några riktigt snälla lopp för att bygga upp psyket på honom.

Jäklar va långt inlägg det blev men någon kanske orkade läsa hela iaf. Nu börjar den härliga nervositeten och spänningen krypa på än mer och mer och det finns nog inget roligare än att ha en häst till start :D
Bra kämpat.
Har sökt på "ögonstenen" och P21-lopp tisdag, men hittar inget....;)
 
Bra kämpat.
Har sökt på "ögonstenen" och P21-lopp tisdag, men hittar inget....;)


Tack! Många klockor som kunde köpts in under dessa år hahaha

Pere Magloire heter han. Han är valack nu också glömde jag nämna i den långa historian hehe

Screenshot_2016-03-04-11-38-41.png
 

Tärnan

Cartier
Äntligen!!

Har delägt en häst väldigt länge nu. Han var bara 1,5 när jag såg honom första gången i hagen en väldigt snöig eftermiddag. En hingst efter spurtfantomen Quaker Jet som hag föll pladask för. Innan hans premielopp som 2 åring drog han av en rökare i 1,16 tempo 300 meter och såg ut som en rund miljon. Caaaaathing tänkte ägarkretsen och tränaren!

Sen började problemen. Han växte mycket och fick problem med svullna fram kotor. Han fick Erlichias (rättstavat?) Som är en typ av Borelia. Vi vet inte hur länge han hade det och hur mycket det påverkade honom. Han blev därmed sen och startade första gången tidigt på 4 års säsongen vill jag minnas. Han var 3a i första starten och det såg bra ut. Sen kom halsproblemen. Jag är ingen avelsfantom men jag har nu lärt mig att I hans stamtavla har han Speedy Somolli i 3 led vilket oroväckande ofta ger hästar med halsproblem. Hästen får alltså inte ordentligt med luft när han maxpresterar.

Man gör då ett första lite vanligare och enklare ingrepp så han får stå över ett par månader och tränas upp igen. Man märker att detta ingrepp inte hae gett önskat resultat så vi gör den mer avancerade operationen. Efter lång rehab och uppträning är det så dags att starta och hästen är 3 och 4a i mål men något känns fel. Han får fortfarande inte luft. Man jan väl jämföra det med att ta en löprunda och andas genom ett sugrör.

Här har större delen ägare tröttnat ovh tränaren gett upp då hästen är 5 år och inget verkar fungera. Galen som man är och kärleken till hästen som de andra vill sälja som ridhäst bestämmer jag och 3 andra att vi ger honom en chans till hos en annan tränare och kontaktar en veterinär som ska vara halsexpert nr 1.

Sagt och gjort. Hästen får en riktig Rolls Royce operation och den nya vererinären berömmer hästens lungkapacitet och säger också att bara han får luft finns det mycket potential. Rehabilitering och uppträning hos nya tränaren Carl-Otto Göransson tar ett halvår men nu är det dags! På Tisdag startar ögonstenen igen! Visserligen 1 P-21 lopp då han har för lite poäng just nu men han är tillbaka igen. Nu återstår att se hur hästen har tagit den psykiska påfrestningen att tävla utan att ha fått luft. Förhoppningen är ju såklart att hästen känner glädje och styrka att äntligen kunna jobba utan problem. Träningsgladare häst får man leta efter och nu blir det några riktigt snälla lopp för att bygga upp psyket på honom.

Jäklar va långt inlägg det blev men någon kanske orkade läsa hela iaf. Nu börjar den härliga nervositeten och spänningen krypa på än mer och mer och det finns nog inget roligare än att ha en häst till start :D
Va kul! Hoppas på bra återuppbyggnad o många roliga stunder för er! Christoffer Eriksson upp också, inte kattskit direkt.
 
vad står P21 för egentligen?


Är inte expert i ämnet men ska försöka förklara ungefär vad det innebär.

I "vanliga" lopp sätter man gränser för vilka hästar som får vara med t.ex. ålder, kön men framförallt insprungna pengar. Hästarna samlar inte bara på sig pengar utan även startpoäng beroende på resultaten. Bra resultat ger högre poäng. Vid anmälan till lopp kommer de hästar med högst startpoäng med vilket gör att det kan bli svårt för hästar med lägre startpoäng att komma med i loppen även om de har vunnit tillräckligt med pengar för att få vara med. I P21 lopp kommer de hästarna med lägst startpoäng med först för att ge dom en chans att samla ihop poäng och därmed kunna vara med i andra lopp i framtiden.
 
Bara två på start?
Låter som spets och slut!

Hahaha exakt! Nej men hästen ska få fina lugna lopp i början för att bygga upp självförtroendet och psyket nu. Men han är rätt snabb ut och lär släppa till första bästa och sedan mysa på innerspåret och lanske få någon lucka tillslut och få avsluta med krafter över mål. Christoffer är väl dock inte känd för att vara tok defensiv men vi hoppas han ger hästen ett fint lopp. Platschans vid klaff kanske :)
 
Är inte expert i ämnet men ska försöka förklara ungefär vad det innebär.

I "vanliga" lopp sätter man gränser för vilka hästar som får vara med t.ex. ålder, kön men framförallt insprungna pengar. Hästarna samlar inte bara på sig pengar utan även startpoäng beroende på resultaten. Bra resultat ger högre poäng. Vid anmälan till lopp kommer de hästar med högst startpoäng med vilket gör att det kan bli svårt för hästar med lägre startpoäng att komma med i loppen även om de har vunnit tillräckligt med pengar för att få vara med. I P21 lopp kommer de hästarna med lägst startpoäng med först för att ge dom en chans att samla ihop poäng och därmed kunna vara med i andra lopp i framtiden.
Känns som en variant av de gamla uppsamlingsloppen.
 
Vad har ni för känsla inför dagens V75 då? Jag har ingen vidare känsla för hög utdelnkng isag då risken är väldigt stor att On Track Piraten vinner spelad till över 80% och då känns det inte som utdelnkngen sticker iväg idag. Skönt kallblodslopp idag med många fina skrällar så som Sjö Odin, storm odd eller varför inte spets och slut på nr 6 Tand Tuff om den inte hoppar bort sig?

Tror jag spikar Hero Sjöhammar i första till 24% men det är långt till spelstopp.

Har ni några funderingar?
 

Tärnan

Cartier
Hero Sjöhammar kan vara en skön spik, håller med. Det är den eller en handfull känns det som. Även om omgången kan bli favoritbetonad så kan den ändå ge 5 eller 6 siffrigt skulle jag tro. Genomgående känns det som att en handfull hästar i varje lopp kan vinna om man undantar lopp 3.
 
Hero Sjöhammar kan vara en skön spik, håller med. Det är den eller en handfull känns det som. Även omgången kan bli favoritbetonad så kan den ändå ge 5 eller 6 siffrigt skulle jag tro. Genomgående känns det som att en handfull hästar kan vinna om man undantar lopp 3.


Enkla pengar idag då :cigar:. Spets 8ch slut på Mr Vox i sista? Grym i ledningen
 

Tärnan

Cartier
Ja, Mr Vox spetsar i min värld. Älskar Scellino Luis men tror det blir problem på kortdistans. Kolla in aktionen på Scellino, vilket rörelsemönster!
 
Hmm har spelat på den förr men aldrig gett något tillbaka till mig. Är det en Nurmo häst? Det har väl varit iskallt i det stallet men man vet ju att de trollar fram formen snart, det går i cykler..


Ja det är Nurmos som tränar. Sjukt svårt att hamba rätt på hans hästar så man får nästan lira varje gång och hoppas att det går vägen tillslut. Spännande att se banan idag och hur många som vågar prova barfota idag då vintern fortfarande härhar rejält i Sundsvall va?

Håller med om Scellino! Underbar travare
 

Tärnan

Cartier
Ja det är Nurmos som tränar. Sjukt svårt att hamba rätt på hans hästar så man får nästan lira varje gång och hoppas att det går vägen tillslut. Spännande att se banan idag och hur många som vågar prova barfota idag då vintern fortfarande härhar rejält i Sundsvall va?

Håller med om Scellino! Underbar travare
Min minnesbild är att Nurmos hästar går extra bra från tidig vår och ca 2 månader, typ sent mars, april o lite av maj. Men kan svamla här
 
Kan vara värt att köra 3 spikar idag och måla rejält i resten och hoppas på några kantbollar för 5-6 siffrig utdelning. Hero sjöhammar, piraten och mr vox
 
Hur kan MT Illustrious vara spelad till 2% bara!!?

Uruselt läge såklart men det är den snabbaste och kapacitetsmässigt bästa hästen. Vinner inte ihjäl sig men det känns enklare emot idag? Är sugen på att ta en rå och spika den.

Vad säger du @Tärnan ?
 

Tärnan

Cartier
Hur kan MT Illustrious vara spelad till 2% bara!!?

Uruselt läge såklart men det är den snabbaste och kapacitetsmässigt bästa hästen. Vinner inte ihjäl sig men det känns enklare emot idag? Är sugen på att ta en rå och spika den.

Vad säger du @Tärnan ?
Jo tänkte nog ha med den, den har väl varit borta ett tag men ska kolla värmning/aktion på den och ser det bra ut så åker den med. Svårlöst lopp.
 
Topp