• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Barsis10

Omega
Söker en länk till min Air-King 5520, 19mm bandbredd, i guld. Finns det någon som har koll på ref & endlinks?

upload_2020-8-15_8-39-3.jpeg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad har ni börjat med för vintage klocka? Har blivit väldigt intresserad av vintage på sistone men jag vågar inte släppa sargen, finns alldeles för mycket att välja på :D
En Omega Seamaster kan väl knappast bli fel?
Det är ett tryggt val att börja med. Bra andrahandsvärde och många som kan serva. Men köp något du gillar och som fungerar i din prisklass.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nackdelen med Omega är att de byter ägare mest hela tiden och används tills de slutar gå så bra och sedan säljs de vidare, så de flesta klockorna servas aldrig och blir då i mycket dåligt skick. Tissot och Certina är mekaniskt minst lika bra men mycket billigare och bra val att börjas med.

Har även sett ett antal Omega där man satt ihop delar så man har en dyr klocka att sälja men där allt är ren skrot.
 

LI0N

Panerai
Nackdelen med Omega är att de byter ägare mest hela tiden och används tills de slutar gå så bra och sedan säljs de vidare, så de flesta klockorna servas aldrig och blir då i mycket dåligt skick. Tissot och Certina är mekaniskt minst lika bra men mycket billigare och bra val att börjas med.

Har även sett ett antal Omega där man satt ihop delar så man har en dyr klocka att sälja men där allt är ren skrot.

Den känslan har jag fått! Bra exemplar är väldigt dyra. Tissot och Certina är jag så jävla grön på och jag vet helt ärligt inte om jag skulle använda en Tissot eller Certina när det finns bättre märken i lådan :D Kanske jag måste köra smart och börja med en Certina och om jag känner att jag gillar vintagekänslan får nästa bli en Heuer.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Den känslan har jag fått! Bra exemplar är väldigt dyra. Tissot och Certina är jag så jävla grön på och jag vet helt ärligt inte om jag skulle använda en Tissot eller Certina när det finns bättre märken i lådan :D Kanske jag måste köra smart och börja med en Certina och om jag känner att jag gillar vintagekänslan får nästa bli en Heuer.
Tissot och Certina vintage kan vara fina klockor med väl så bra verk. De hade med fog högt anseende på 40-50-talet. Som exempel Tissots version av det verk som sitter i Omega officer, 26,5 vilket Omega hade återkommande problem med fick Tissot ordning på och tissotversionen hade betydligt bättre rykte när det begav sig än Omegaversionen. Detta enligt urmakare verksamma på den tiden vilka jag hann träffa några innan de försvann.

Ungefär samma sak med Longines. Finishen på deras vanliga verk översteg många gången de märken som är mer framträdande idag.

Så det där med "bättre" märken har inte sällan med marknadsföring och senare tider att göra och inget man bör stirra sig blind på när det gäller vintage. Men det bra med det är att det går fortfarande att få tag på fina klockor till bra priser i bättre skick på vissa klockor med hög kvalitet eftersom inte alla begripit det där, ännu. Var inte länge sen fina Lemanior gick att få för småpengar. Ändå levererade de verk till märken folk betalar höga priser för, märkesklockornas märkesklocka och med utförande på gångverk som gjorde dem till något av urmakarnas favorit.
 

Martin Lovasz

Audemars
Den känslan har jag fått! Bra exemplar är väldigt dyra. Tissot och Certina är jag så jävla grön på och jag vet helt ärligt inte om jag skulle använda en Tissot eller Certina när det finns bättre märken i lådan :D Kanske jag måste köra smart och börja med en Certina och om jag känner att jag gillar vintagekänslan får nästa bli en Heuer.
Gå på vad du tycker är snyggt på armen och strunta i märken tills du blir biten. :)

Ett märke som smyger förbi de flesta är Viking som då är Cortebert klockor för den Svenska marknaden. De utvecklade kronografverken för Omega.

Visst finns den många fina Omegor men jag är lite less på alla dessa allt för dyra dressur.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Vad har ni börjat med för vintage klocka? Har blivit väldigt intresserad av vintage på sistone men jag vågar inte släppa sargen, finns alldeles för mycket att välja på :D
En Omega Seamaster kan väl knappast bli fel?

Jag slår ett slag för dom märkena som knappt/inte finns kvar, kostar (på Tradera) som en öl eller 2 (på ett uteställe).
Helt perfekt att prova sig fram vad man gillar i storlek/färg/form/stil/prisklass/kvalite.

Mina 3 senaste Traderaköp, till ett sammanlagt pris av 287kr. dvs 96kr/st
15976831357567251746125225105402.jpg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Jag köpte en Rolex 1500 här på forumet. Klockan hade servicebehov och det var jag fullt medveten om. Gängorna på kronan var också slut och förmodligen kronhalsen också, men eftersom den byts ut vid en service så borde det inte tillkomma något extra där. Fick följande kostnadsförslag från Rob Engström:

Urverket är i behov av service.
Två verkbryggor, datumskiva och verkbotten är skadade.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet
Balansaxeln är sliten.

Pris (inkl. moms)
Service 8 550,00
Krona 600,00
Balansaxel 1 700,00
Verkbotten 3 500,00
Automatbrygga 1 300,00
Fjäderhusbrygga 2 200,00
Datumskiva 600,00
Mellandelsboett (VALFRITT)* 13 900,00
Bakboett (VALFRITT) 1 500,00
lämnad rabatt för ej polering -500,00
Total: 33 350,00

Rent spontant känns det som mycket pengar att kosta på en Date 1500. 17 950 kr totalt. Vet ni något annat ställe som möjligtvis kan göra det till en bättre peng?
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Urmakare Kvarneberg utför en Rolex-service från 2300 danska. Svårt att säga vad det landar på, men det lär nog under alla omständigheter bli rätt mycket billigare. Dock inte säker på om han kan få tag på delar. Har aldrig skickat nån Rolex till honom.
Jag köpte en Rolex 1500 här på forumet. Klockan hade servicebehov och det var jag fullt medveten om. Gängorna på kronan var också slut och förmodligen kronhalsen också, men eftersom den byts ut vid en service så borde det inte tillkomma något extra där. Fick följande kostnadsförslag från Rob Engström:

Urverket är i behov av service.
Två verkbryggor, datumskiva och verkbotten är skadade.
Kronan måste bytas för att garantera vattentäthet
Balansaxeln är sliten.

Pris (inkl. moms)
Service 8 550,00
Krona 600,00
Balansaxel 1 700,00
Verkbotten 3 500,00
Automatbrygga 1 300,00
Fjäderhusbrygga 2 200,00
Datumskiva 600,00
Mellandelsboett (VALFRITT)* 13 900,00
Bakboett (VALFRITT) 1 500,00
lämnad rabatt för ej polering -500,00
Total: 33 350,00

Rent spontant känns det som mycket pengar att kosta på en Date 1500. 17 950 kr totalt. Vet ni något annat ställe som möjligtvis kan göra det till en bättre peng?
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag slår ett slag för dom märkena som knappt/inte finns kvar, kostar (på Tradera) som en öl eller 2 (på ett uteställe).
Helt perfekt att prova sig fram vad man gillar i storlek/färg/form/stil/prisklass/kvalite.

Mina 3 senaste Traderaköp, till ett sammanlagt pris av 287kr. dvs 96kr/st
15976831357567251746125225105402.jpg
Timexen till vänster är helgrym! Och en Enicar för det priset är ren stöld!
 

Olaa

Cartier
Den känslan har jag fått! Bra exemplar är väldigt dyra. Tissot och Certina är jag så jävla grön på och jag vet helt ärligt inte om jag skulle använda en Tissot eller Certina när det finns bättre märken i lådan :D Kanske jag måste köra smart och börja med en Certina och om jag känner att jag gillar vintagekänslan får nästa bli en Heuer.
Finns riktigt mycket kul och unikt att kolla på bland Omega Seamaster vintage, flera av deras dykare och chronografer är grymma oavsett vad du jämför mot av märken/prisklasser nya som vintage. Utmaningen men också charmen är ju att du inte kan köpa ett fint ex direkt över disk, mera att hitta en modell som tilltalar, sedan hålla koll på när och om ngt fint ex dyker upp.... Lycka till!
 

Martin Lovasz

Audemars
Timexen gick på 62kr Mora-klockan 54kr och Enicaren var "dyr" 171kr.
Det jag lärt mig av mina "billiga" Tradera spontaninköp är att jag gillar plexiglas, open 9:a (6:a), subsekund, udda modeller, och billiga priser.
Det finns så många Enicar med utslitna boetter så det är roligt att se en i bra kondition (vad jag kan se). Ett nytt plexi och den kommer lysa upp.

Jag har också mina små regler (som jag bryter mot mest hela tiden). :D
 

ittam

Audemars
Vad har ni börjat med för vintage klocka? Har blivit väldigt intresserad av vintage på sistone men jag vågar inte släppa sargen, finns alldeles för mycket att välja på :D
En Omega Seamaster kan väl knappast bli fel?
Första generationen Certina DS är ytterligare ett förslag som är värt att titta på. Pålitliga verk som ,om så skulle behöva, finns gott om delar till. Passar lika bra på jobbet som på festen...
 

LI0N

Panerai
Inte vågat klicka hem något ännu, är fortfarande traumatiserad av en tag heuer 1000 som jag köpte och visade sig vara sönder.

Om någon av er som är aktiva och kunniga vintagesamlare funderar på att gör sig av med i princip vilken klocka som helst (eller flera) för max 5k, ta gärna kontakt! :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Inte vågat klicka hem något ännu, är fortfarande traumatiserad av en tag heuer 1000 som jag köpte och visade sig vara sönder.

Om någon av er som är aktiva och kunniga vintagesamlare funderar på att gör sig av med i princip vilken klocka som helst (eller flera) för max 5k, ta gärna kontakt! :)
Bara för och göra det lite svårare, kolla på någon typ av vintage tank också, riktigt snyggt. Det är inte alla som gillar det dock...
 
Vad tror ni detta är värd och är det möjligt att man kan få en trasig klocka ifrån auktioner? Det står ju inte att den är trasig men kollar dem genom klockan innan den går till auktion?
 

Bilagor

  • 1FE60294-674B-485E-BEF4-7F19719BCF93.jpeg
    1FE60294-674B-485E-BEF4-7F19719BCF93.jpeg
    59 KB · Visningar: 3
  • BB41A26C-7501-42BC-B0F7-9524AEB4A124.jpeg
    BB41A26C-7501-42BC-B0F7-9524AEB4A124.jpeg
    114 KB · Visningar: 4
  • F7CA6ABD-9519-4ECC-B5C8-B3FFF4D4A9D6.jpeg
    F7CA6ABD-9519-4ECC-B5C8-B3FFF4D4A9D6.jpeg
    117.2 KB · Visningar: 6
Topp