Här är lite korta reflektioner över min BB36 efter en knapp vecka.
Efter att ha läst denna tråden från A-Ö föll valet på en BB36 istället för en SS Worldtimer (den finns fortfarande kvar på listan över framtida köp
). Framför allt var det bilderna på versionen med blå urtavla och NATO eller brunt läder armband som lockade. En annan anledning var flirten med
kusinen Rolex Explorer.
Läste även många kommentarer om hur OWG kompatibel den kan vara (just detta är kört eftersom jag har ett par klockor som jag aldrig kommer att sälja. Och kan därför anpassa valet efter vad som krävs).
Efter tips här på tråden ringde jag Nymans och bad dem lägga undan en med blå och en med svart urtavla..... här kommer nu reflektionerna:
1. Den blå urtavlan är snygg men eftersom jag har klockor på både länk och de med blå tavla föll intresset på den svarta med det beiga läderarmbandet. Eftersom jag var intresserad av det bruna kändes det trist att ”ge vika” men tänkte att det var OK eftersom det ändå ska på ett NATO eller MN snart.
Efter en knapp vecka känns det beiga bandet bra mycket bättre än jag någonsin kunde hoppas på. Färgkombinationen är riktigt trevlig speciellt nu under de soliga dagarna. Ett MN band från Erika’s är beställt men mest för att klockan ska kunna vara badvänlig nu under sommaren. Till hösten åker det beiga tillbaks.
2. Flirten med explorer finns där men med urtavlan känns den precis lika ”flirtig” med Suben. Den lekfulla kombinationen av lite Explorer och Sub gör den riktigt rolig och ”till sin egen”. Det jag älskar med designen är att den inte har några kronskydd. Det ger en skön 60-tals känsla. Helheten blir därmed komplett.
3. All round känslan är jag tudelad till. Visst är den lite dressad men med vissa sportigare element. Samtidigt är den inte lika klassisk som en Reverso eller sportig som en Omega SMP. För all round känslan gillar jag Omegas AT Skyfall bättre (i kategorin all-round sportklockor).
Det övergripande intrycket är inte som med andra klockor jag köpt som varit ”WOW!”. Snarare är detta en klocka vars tjusning växer sig fram och gör känslan för den så mycket starkare.
Det som gör denna klockan till att få en given plats i lådan och på vristen är att den är lite i gränslandet till många olika kusiner men utan att någon detalj/likhet tar över. Balansen i denna klockan är fantastisk. Om någon skulle be mig nämna ett argument för att köpa den är svaret: ”den är ingenting men samtidigt så mycket”
Dubbelpostar från veckan: