• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tudor från Rob.E - Oli säljer klockor han inte kan leverera

Jag är en av de "drabbade" eller hur jag ska formulera mig, känner mig inte så drabbad just nu!
Tror jag har 6-7k hos @Oli och just nu ser det ut som jag kommer få tillbaks dem i veckan om jag ska tro på hans ord och det gör jag, men får se hur jag känner efter denna vecka.
Har bara fått bra respons av @Oli där han har svarat snabbt på mina frågor och alltid varit trevlig.
Lider verkligen med de som känner sig lurade och hoppas att detta löser sig till det bästa för alla.
Sen tycker jag att det är riktigt tråkigt att detta inte kunde skötas mellan "kunder" och @Oli men värkar som vissa tyckte att det inte gick och alla måste ju få ha sina åsikter och göra som de vill.
Som jag har förstått det av @Oli så är inte TS direkt inblandad.

Senast ändrad:
Några spontana funderingar efter att ha läst igenom tråden. Är inte ute efter att få svar på mina frågor utan bara att lyfta mina tankar.
Vad ska jag ta med mig från denna tråd? Att tro det bästa om mina medmänniskor? Att misstro mina medmänniskor? Att vara försiktig när jag gör affärer, i detta fall klockköp?
Tråkigt OM "Goodguys & Badguys" delen av forumet har spelat ut sitt syfte för länge sen...

PS:
Jag är inte på något sätt drabbad. Jag har aldrig gjort affärer med @Oli .

Senast ändrad:
Jag är en av dem som ställer sig i @Oli 's hörna med bara bra erfarenheter. Tråkigt att andra har problem, orsakerna till dessa kan jag inte uttala mig om.

Jag kan dock tycka att Ts val att starta tråden och tvärhänga ut någon utan iaf en heads-up till personen det gäller är dålig stil i sann Aftonbladet-anda.
Lika mycket som att vara skyldig folk pengar?

Vill ni diskutera Tysken så kan ni göra det i någon annan tråd. 5 personer har nu skrivit i tråden att de ligger ute med pengar som Oli sagt att han ska betala tillbaka. Det är fortfarande inget som säger att dessa medlemmar är de ”cirka 5” som hört av sig till admin.

Så innan man börjar lipa om uthängningen så bör man nog läsa igenom hela tråden, uppenbarligen stämde ursprungsinlägget och det är knappast omöjligt att det finnas fler därute som Oli är skyldig pengar.

Debatter om tyskar kommer raderas.

Det som kan stöka till det för @Oli är väl om han tagit betalt för klockor i förskott med andra klockor som mellanskillnad. Blir ju troligtvis svårare att betala tillbaka då. I annat fall är det bara @yonsson s teori som kan stå emellan en direkt återbetalning.

Jag kan ju iofs tycka att ni som handlat med Oli under dessa premisser också tagit en chans/varit lite naiva.

Hoppas det löser sig för alla inblandade

Vill ni diskutera Tysken så kan ni göra det i någon annan tråd. 5 personer har nu skrivit i tråden att de ligger ute med pengar som Oli sagt att han ska betala tillbaka. Det är fortfarande inget som säger att dessa medlemmar är de ”cirka 5” som hört av sig till admin.

Så innan man börjar lipa om uthängningen så bör man nog läsa igenom hela tråden, uppenbarligen stämde ursprungsinlägget och det är knappast omöjligt att det finnas fler därute som Oli är skyldig pengar.

Debatter om tyskar kommer raderas.
Tycker det är helt rätt att tydliga oegentligheter hängs ut. Absolut inget fel med det. Däremot kanske då admin som mottagit alla anmälningar skulle ta upp ämnet i en tråd istället för "Tysken".
Tycker heller inte det spelar någon roll om det som i detta fallet tydligen är många eller som i andra fall där enbart någon eller ett fåtal som känner sig lurade och där fakta är tydliga. Lika illa kan tyckas och borde behandlas likadant dvs helt öppet tills problem är uppklarade och lösta. Det kanske kan få bort eventuella nya försök till konstigheter. Tror ingen seriös medlem är emot att rättvisa skipas och lipar över det.
Händer det mig så vet jag vem som ska hjälpa mig iallafall. Tysken.

Tycker det är helt rätt att tydliga oegentligheter hängs ut. Absolut inget fel med det. Däremot kanske då admin som mottagit alla anmälningar skulle ta upp ämnet i en tråd istället för "Tysken"
@Leben får väl svara för sig själv men det är mycket ovanligt att admin skapar trådar om affärsproblem mellan olika medlemmar, jag ser inte riktigt vitsen med varför de skulle göra det.

Det sker däremot givetvis att medlemmar på forumet PMar admin och andra och ber om råd när de får bekymmer med andra medlemmar. Dessa PM kommer logiskt oftast när en medlem ser att andra haft samma problem, exempelvis med en urmakare som tar oskäligt betalt eller oskäligt lång tid på sig. Jag har som sagt själv fått sådana PM om diverse saker men jag startar inte heller trådar om det.

Vad tysken gör och inte gör kan ju ingen annan styra, bra dock att upprepade bekymmer lyfts till ytan så de som är drabbade kan få en helhetsbild.

Köpte en klocka av Oli & det var inga problem
Allt stämde in på beskrivningen & klockan dök upp 2-3dar efter betalning.
Hade jag haft handpenning en längre tid så hade jag krävt betalning omedelbart.
Betala eller leverera efter överenskommelse,
annars är avtalet avbrutet i min Värld.

Hur mycket pengar pratat vi om totalt som ligger ute, 30.000kr x 5? Lät ju som det ju som det kunde vara upp till 10 drabbade. Nu kan det ju vara mindre summor som handpenningar, men även om så är fallet, så pratar vi om ganska stor totalsumma.

Några spontana funderingar efter att ha läst igenom tråden. Är inte ute efter att få svar på mina frågor utan bara att lyfta mina tankar.
Vad ska jag ta med mig från denna tråd? Att tro det bästa om mina medmänniskor? Att misstro mina medmänniskor? Att vara försiktig när jag gör affärer, i detta fall klockköp?
Tråkigt OM "Goodguys & Badguys" delen av forumet har spelat ut sitt syfte för länge sen...

PS:
Jag är inte på något sätt drabbad. Jag har aldrig gjort affärer med @Oli .
1: Läs badguy/goodguy tråden noga! Står att Oli strulat/segat med tillbehör, återbetalningar etc tidigare.
2: Betala inte förskott på klockor som säljaren inte redan har i näven.
3: Vänd dig till välrenommerade säljare när det gäller dyrare klockor.
4: Knalla in på en klockaffär som är auktoriserad återförsäljare för att vara säker.

Vid 17 tiden idag är mina pengar returnerade, skönt att äntligen sluta grubbla.

BCF donation :)
E5A05B98-4BC0-48E7-9F70-3C497C37411C.jpeg

Ganska allvarliga både anklagelser och eventuella brott i denna tråd, hoppas innerligt att samtliga involverade ser denna situation löst asap. Grovt bedrägeri är inte så bra för KS-andan.

Trevlig helg samtliga och se nu till att reda ut detta..

/Svanis

Ganska allvarliga både anklagelser och eventuella brott i denna tråd, hoppas innerligt att samtliga involverade ser denna situation löst asap. Grovt bedrägeri är inte så bra för KS-andan.

Trevlig helg samtliga och se nu till att reda ut detta..

/Svanis

När av patronaget godkända mellanhänder/gråhandlare kör sin grej så brukar det funka bra!

Snart 3 år, ifrån början nästan 60
Du får tacka @Tysken för att hen lyfte denna dynghög :)
Ju fler som hojtar till och skriver rakt och tydligt i bad-guy-tråden desto mindre risk att sånt här får fortgå. Kan knappast va skönt att knata runt utan klocka/cash under så lång tid. Iofs inte så mysigt att hålla på och skyffla runt en massa skulder/klockor som man inte kan lösa heller för den delen.

När av patronaget godkända mellanhänder/gråhandlare kör sin grej så brukar det funka bra!

Ja, uppenbarligen tillräckligt bra för att det inte ska bli en tråd och ett stort gäng medlemmar som oroar sig.

Jag får intrycket av att du tror tråden grundar sig i missunsamhet. Du har hittills visat noll förståelse för de som ligger ute med pengar eller saknar sina klockor.

Den här tråden är faktiskt lika bra som de gamla numera stängda trådarna om priser om man vill få en snabb uppfattning om vem man ska göra affärer med och inte.

Synd och en smula sorgligt att du är totalt faktaresistent alternativt låtsas om att det inte finns drabbade annat än stackars Oli som fått löpa galopp.

Ja, uppenbarligen tillräckligt bra för att det inte ska bli en tråd och ett stort gäng medlemmar som oroar sig.

Jag får intrycket av att du tror tråden grundar sig i missunsamhet. Du har hittills visat noll förståelse för de som ligger ute med pengar eller saknar sina klockor.

Den här tråden är faktiskt lika bra som de gamla numera stängda trådarna om priser om man vill få en snabb uppfattning om vem man ska göra affärer med.

Synd och en smula sorgligt att du är totalt faktaresistent alternativt låtsas om att det inte finns drabbade annat än stackars Oli som fått löpa galopp.

Var uttrycker jag detta? Självklart är det fullkomligt värdelöst om någon har blivit lurad (och blivit av med sina pengar). Av vad jag har läst så har dock ingen blivit av med sina pengar (däremot har det tagit en jävla tid) men å andra sidan verkar ju många nöjda (eftersom de får handla sina klockor till rabatt, avtalen mellan mellanhand och kund har jag ingen insyn i). Sen att admin (som i vanliga fall stänger denn a typ av trådar inom 2 min) verkar agera nån form av konsumentombudsman när samma typ av gråhandlande har pågått i flera år på detta forum faktiskt först nu agerar. Det är roligt.

Var uttrycker jag detta? Självklart är det fullkomligt värdelöst om någon har blivit lurad (och blivit av med sina pengar). Av vad jag har läst så har dock ingen blivit av med sina pengar (däremot har det tagit en jävla tid) men å andra sidan verkar ju många nöjda (eftersom de får handla sina klockor till rabatt, avtalen mellan mellanhand och kund har jag ingen insyn i). Sen att admin (som i vanliga fall stänger denn a typ av trådar inom 2 min) verkar agera nån form av konsumentombudsman när samma typ av gråhandlande har pågått i flera år på detta forum faktiskt först nu agerar. Det är roligt.

Vi har inte sagt något om gråhandel här.
Eller tidigare, vi har heller aldrig varit med om den här situationen tidigare och hoppas slippa det framgent.

Nej, ingenstans, (förrän nu), uttrycker du någon sympati för de drabbade och det reagerade jag på.

Det går inte att jämföra andra gråhandlarföreteelser med den här, då det inte tidigare har gått så här illa. Och om det har det utan att jag har kännedom om det men du har det, varsågod att posta! Jag är en av dem som hyser minst kärlek för den parallella handeln som sker, så allt som inte går rätt till....upp med skiten i ljuset, det tjänar alla på. Precis som att alla tjänar på att det här har vädrats offentligt. Jag tror till och med att Oli i förlängningen tjänar på det för det är omöjligt att man som människa mår bra av att ha folk som jagar en när man har tagit sig vatten över huvudet.

EDIT: En rad stavfel

Senast ändrad:
Det finns vissa saker som är lite konstiga här i tråden. Jag tycker att Oli får oförtjänt mycket skit och många ogrundade anklagelser. Det finns flera frågetecken åt alla håll tycker jag och då är ändå jag en av de som fått vänta på klocka och pengar.

Först och främst ska kommas ihåg att alla (?) som fått ett erbjudande att köpa en klocka av Oli visste att han inte hade den i handen, i alla fall i mitt fall där han förklarade att han kommer lägga en order via en branschkontakt och att det dröjer 1-3 veckor för leverans. Jag var fullt medveten om att han inte hade klockan i näven och att jag skulle få vänta på leverans. Att vänta lite extra var ett pris jag var villig att betala för att komma undan billigare i jakten på min första "riktiga klocka". Problemet här är inte att leveranstiderna var långa utan att de konstant blev längre, även om Oli förklarade att leveranser kan dröja och så vidare så kändes det ändå inte helt betryggande då man ändå satt med pengar ute och fortfarande inte visste om det skulle dröja 2 dagar till eller 5 veckor till innan leverans. Det var hela den osäkerheten som var det jobbiga.

Sen i mitt fall då det var mitt första riktiga klockköp och det gick över 3 veckor valde jag att fråga en av moderatorerna här i tråden om råd. Jag skickade ett PM till moderatorn för att fråga om det var normalt med fördröjda leveranstider (eftersom jag inte känner till branschen så bra) och ville egentligen få förklarat för mig om det var normalt eller inte med så långa leveranstider för den typen av klockor. Detta meddelandet skickade jag för att moderatorn verkade vara schysst och verkade vara en person man kan ha förtroende för. Jag skrev vidare att personen jag köpt av hade många referenser sedan 3 år tillbaka i Good & badguys och att jag inte trodde att jag blivit blåst. Moderatorn svarade mig att leveranstider kan dröja i branschen och att om jag börjar bli orolig skulle jag vara tydlig mot Oli att jag började bli orolig, det var ett bra tips som jag följde.

Det som är riktigt skumt är dock att jag efter några veckor, samma dag som Tysken startat denna tråd får ett PM från Tysken från ingenstans. Tysken skickar länk till tråden och frågar om mina erfarenheter av att göra affärer med Oli. Jag har inte berättat för någon om min deal med Oli förutom moderatorn här på forumet så det är tydligt att den enda personen som kan ha gett information till Tysken om min affär med Oli är moderatorn. Vad syftet är vet jag inte, men den saken som är säker är att Tysken antingen är moderatorn i fråga eller en vän till honom.

Jag har inget intresse för att vara med i konflikter mellan olika ADs eller vad det hela egentligen handlar om men det är tydligt att detta är något större än endast något drev mot Oli. Framförallt med tanke på Tyskens tidigare trådstart om Rob E.

Jag skyddar inte heller Olis tillvägagångssätt vid affärerna, det hade absolut kunnat skötas snyggare speciellt om han visste att leveranstiderna dröjde då han redan hade flera som väntade och ändå verkade göra nya affärer med folk. Men i slutändan svarade han alltid och försökte förklara, även om förklaringarna inte alltid kändes särskilt betryggande. Gällande frågan om att han ska tjäna pengar på affärerna eller inte tycker jag personligen är helt irrelevant och har extremt svårt att förstå varför folk hakar upp sig på den detaljen.

Det är något fulspel på gång som jag inte gillar och jag uppskattar inte heller att mina privata konversationer med en moderator läcks vidare till någon som ska använda det i syfte att smutskasta någon.

Tillbaka
Topp