• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor från Rob.E - Oli säljer klockor han inte kan leverera

Jag har inte påstått att tråden inte fyllt ett syfte. Däremot tror jag knappast att det tjänar något till att öppna upp folkets domstol i tråden med ytterligare detaljer. För att undvika jette elaka ord.
95A53111-0CAA-400A-9C06-1AC5C3F1C6D6.jpeg

...
Nu tror du att man kanske varit hård o dum, så låt mig förklara så du förstår.

Nu i februari hade det blivit 3 år!
Något som skulle vara i ”några” månader blev längre och längre.
Allt medans man va snäll och hade tålamod.
Allt medans han sålde och krängde klockor, medan man böna och bad om pengarna när de behövdes, flera månader efter angiven datum med löften om återbetalningen av pengar.

Denna tråd har uppfyllt sitt syfte, och fortsätter att göra det.
Och i den absolut snällaste och mildaste form som möjligt.

Många har suttit helt ovetandes.
Att det var fler drabbade än man trodde där många flera har lånat ut efter löften om leveranser.

Nu är det flera som fått tillbaka sina pengar, som väntat i tysthet och snällt väntat.

Så du har fel, så fel som det går!
Du tror inte vi alla har haft kontakt med personen via pm och sms utan att det har löst problemet!
 
Senast ändrad:
Radikalt förslag: Privata ärenden kan hanteras i privata meddelanden och inte hängas ut öppet på ett forum med tusentals medlemmar.
Privata ärenden hanteras dagligen i pm på klocksnack. Detta är ju dock något annat. Här har vi en medlem på KS och TTT som under åratal sålt nya klockor med rabatt och i flertalet fall inte levererat varan eller återbetalt pengarna. De drabbade har under lång tid, ibland flera år, försökt få till en lösning utan framgång. Självklart är det då angeläget att dels varna andra medlemmar för att drabbas av samma sak samt ge drabbade medlemmar råd och stöd i att få tillbaka det de betalt för något som aldrig levererades.
 
95A53111-0CAA-400A-9C06-1AC5C3F1C6D6.jpeg

...
Nu tror du att man kanske varit hård o dum, så låt mig förklara så du förstår.

Nu i februari hade det blivit 3 år!
Något som skulle vara i ”några” månader blev längre och längre.
Allt medans man va snäll och hade tålamod.
Allt medans han sålde och krängde klockor, medan man böna och bad om pengarna när de behövdes, flera månader efter angiven datum med löften om återbetalningen av pengar.

Denna tråd har uppfyllt sitt syfte, och forsätter att göra det.
Och i den absolut snällaste och mildaste form som möjligt.

Många har suttit helt ovetandes.
Att det var fler drabbade än man trodde där många flera har lånat ut efter löften om leveranser.

Nu är det flera som fått tillbaka sina pengar, som väntat i tysthet och snällt väntat.

Så du har fel, så fel som det går!
Du tror inte vi alla har haft kontakt med personen via pm och sms utan att det har löst problemet!
Jag har inte velat kladda ner tråden, men jag måste ryggdunka dig lite @sherwan då det var både bra skrivet och samtidigt något som säkert många känner är pinsamt. Att ligga ute med pengar så länge till någon, att känna sig blåst och lurad.
Jag har handlat av oli, men betalade handpenning på 10% och fick klockan levererad. Hade inga problem, men visst var det lite skumt att han hade "kontakter" i branschen, att Swish var reggad via hans tjejs mobilnummer och att han helst inte ville ha något omdöme i sin tråd då han inte ville att folk skulle tro att han gråhandlade..
Nåväl, jag hade flyt och många har säkert haft bra affärer.. men det räcker ju med en riktigt dålig för att sabba allt.
 
För sådant krävs exempelvis skriftliga* avtal för att styrka beställning, betalning mm. Låt mig gissa att sådant saknas här.

* Ja, jag VET att muntliga avtal gäller. Men jag VET också att man aldrig får rätt med enbart muntligt stöd i tvistemål.
Vad bra du vet det och bevisbördan blir såklart besvärlig vid muntliga avtal men här borde det ju finnas en korrespondens som fungerar som just det skriftligt avtal. I många fall kan det även avskräcka med att hota med Kronofogden.
 
Vad bra du vet det och bevisbördan blir såklart besvärlig vid muntliga avtal men här borde det ju finnas en korrespondens som fungerar som just det skriftligt avtal. I många fall kan det även avskräcka med att hota med Kronofogden.
Korrespondensen är inte värt ett jota. Tro mig, jag hade nick+identitet+screenshots+kontonummer på en kille jag blev lurad av för länge sedan. Det räcker inte. Du måste 1) visa att det faktiskt varit den personen som suttit framför datorn 2) bevisa att han haft medvetet uppsåt att lura dig. Att du fört över pengar och inte fått något räcker inte ens nästan.
 
Korrespondensen är inte värt ett jota. Tro mig, jag hade nick+identitet+screenshots+kontonummer på en kille jag blev lurad av för länge sedan. Det räcker inte. Du måste 1) visa att det faktiskt varit den personen som suttit framför datorn 2) bevisa att han haft medvetet uppsåt att lura dig. Att du fört över pengar och inte fått något räcker inte ens nästan.
.Det har inte framgått här hur korrespondensen sett ut och vilka villkor som har överenskommits när det gjorts beställning. Att spekulera genom att dra paralleller med det som skett här blir då tokigt.
 
.Det har inte framgått här hur korrespondensen sett ut och vilka villkor som har överenskommits när det gjorts beställning. Att spekulera genom att dra paralleller med det som skett här blir då tokigt.
Det spelar ingen egentlig roll hur korrespondensen ser ut. Antingen finns ett underskrivet skriftligt korrekt avtal eller så är det bara att lägga ner att försöka blanda in rättsväsendet i det här.
 
Korrespondensen är inte värt ett jota. Tro mig, jag hade nick+identitet+screenshots+kontonummer på en kille jag blev lurad av för länge sedan. Det räcker inte. Du måste 1) visa att det faktiskt varit den personen som suttit framför datorn 2) bevisa att han haft medvetet uppsåt att lura dig. Att du fört över pengar och inte fått något räcker inte ens nästan.
Så är det såklart, generellt. Men i detta fallet så är där betydligt mer att gå på så jag förstår inte varför man bara sutiti och väntat i flera år utan att ens kolla om de rättsliga möjligheterna.
 
Jag har inte velat kladda ner tråden, men jag måste ryggdunka dig lite @sherwan då det var både bra skrivet och samtidigt något som säkert många känner är pinsamt. Att ligga ute med pengar så länge till någon, att känna sig blåst och lurad.
Jag har handlat av oli, men betalade handpenning på 10% och fick klockan levererad. Hade inga problem, men visst var det lite skumt att han hade "kontakter" i branschen, att Swish var reggad via hans tjejs mobilnummer och att han helst inte ville ha något omdöme i sin tråd då han inte ville att folk skulle tro att han gråhandlade..
Nåväl, jag hade flyt och många har säkert haft bra affärer.. men det räcker ju med en riktigt dålig för att sabba allt.

Oh tro mig!
Känt mig lurad, dum, för snäll och arg...
Sömnlös med funderingar, alla varför, hur, vad man ska ta sig till, malandes om och om igen i hjärnan.
Skammen har varit stor, pinsamt att man blivit lurad.
Litat på löften och alla "snart" man hört.

Precis som många andra så gick det bra i början, handlade av varandra säkert 3-4 gånger utan problem, köpte och sålde klockor av varandra.

Är glad att det är över för min del, att skulden nu äntligen är löst men samtidigt ledsen, dels för andra som inväntar pengar, men även för Oli.
Hur och varför han sitter i den sitsen kan endast han svara på, men hoppas verkligen han får ordning på allt och gör rätt för sig.
I allt detta tror jag att innerst där finns en bra person som hamnat fel och låtit en liten snöboll rulla nerför backen, blivit större än förväntat och mer än han klarat av.

Angående det rättsliga, med all respekt för svensk rättsväsende, hade inte höga förhoppningar att de skulle ordna det.
Sparade allt, korrespondensen, löften, swish betalningar mm
Men även efter det var man osäker på hur det hade utspelat sig ifall det krävdes polisanmälan.
Tilliten är tyvärr inte högt när de som lurar till sig pengar kanske sitter några månader om de döms, att de kanske får ett slag på handleden eller att det läggs ner pga brist på tillräckligt med bevis eller någon skitanledning.
Allt medan motparten får en lång utdragen kamp med polis, försäkringsbolag & risken att aldrig ersättas.
I slutändan så har de drabbade oftast mindre rättigheter än de som lever rövare, tyvärr.

Se tex senaste händelse med klockan som hamnade hos pantbanken efter att en bedragare hade lurat till sig den.
De drabbade fick ingen ersättning och hoppas att de kanske får tillbaka den...
 
Jag vill dela med mig av min upplevelse med Oli. Egentligen är det en ganska kort och enkel historia.
Jag beställde två klockor och hade egentligen ingen anledning att misstro honom, men fick nys om den här tråden precis efter beställningen, så jag fick kalla fötter och bad om att ställa in affären. Sagt och gjort, Oli hävde affären och jag fick tillbaka mina pengar i sin helhet. Allt som allt tog det lite mer än 2 veckor, vilket inte känns orimligt.

När man läser en sån här tråd blir man ju både orolig och lite paranoid, men jag har blivit schysst och ärligt behandlad av säljaren genom hela processen, och jag tycker att det måste sägas till Olis fördel.
 
Jag vill dela med mig av min upplevelse med Oli. Egentligen är det en ganska kort och enkel historia.
Jag beställde två klockor och hade egentligen ingen anledning att misstro honom, men fick nys om den här tråden precis efter beställningen, så jag fick kalla fötter och bad om att ställa in affären. Sagt och gjort, Oli hävde affären och jag fick tillbaka mina pengar i sin helhet. Allt som allt tog det lite mer än 2 veckor, vilket inte känns orimligt.

När man läser en sån här tråd blir man ju både orolig och lite paranoid, men jag har blivit schysst och ärligt behandlad av säljaren genom hela processen, och jag tycker att det måste sägas till Olis fördel.
Vad könt att det löste sig för dig! :) Men det gjordes ju med bakgrund av tråden och det hade nog sett annorlunda om tråden inte skapats.
 
Jag vill dela med mig av min upplevelse med Oli. Egentligen är det en ganska kort och enkel historia.
Jag beställde två klockor och hade egentligen ingen anledning att misstro honom, men fick nys om den här tråden precis efter beställningen, så jag fick kalla fötter och bad om att ställa in affären. Sagt och gjort, Oli hävde affären och jag fick tillbaka mina pengar i sin helhet. Allt som allt tog det lite mer än 2 veckor, vilket inte känns orimligt.

När man läser en sån här tråd blir man ju både orolig och lite paranoid, men jag har blivit schysst och ärligt behandlad av säljaren genom hela processen, och jag tycker att det måste sägas till Olis fördel.
Så Oli har tagit nya beställningar efter att tråden skapats... Hmm
 
Oli dags nu att sluta leka offline och komma med en ordentlig förklaring, ursäkt, whatever, nu..
Att låta ett par st få tillbaka pengar/klocka botar inte alla andra affärer. Fy fan detta luktar så illa.

Tycker också det är förvånansvärt att vissa här väntat så länge utan att gå till Polisen.
 
Korrespondensen är inte värt ett jota. Tro mig, jag hade nick+identitet+screenshots+kontonummer på en kille jag blev lurad av för länge sedan. Det räcker inte. Du måste 1) visa att det faktiskt varit den personen som suttit framför datorn 2) bevisa att han haft medvetet uppsåt att lura dig. Att du fört över pengar och inte fått något räcker inte ens nästan.

Menar du för att åklagare ska gå vidare eller civilrättsligt?
 
Det där är OT, handlar inte om samma situation. Om Alfgren vill diskutera det han varit med om så får han göra det i en separat tråd.

Fast nu handlar det om erfarenheter om vad som gäller eller vad man kan förvänta sig att polis respektive åklagare kan hjälpa till med när någon Inte uppfyller sina åtaganden

verkar vara många bud om just detta och jag har en helt annan upplevelse av liknande händelse

Är inte det relevant för tråden? då många kanske just nu sitter och tänker att det går ändå inte att göra ngt då "jag lämnat ifrån mig pengarna frivilligt"
 
Fast nu handlar det om erfarenheter om vad som gäller eller vad man kan förvänta sig att polis respektive åklagare kan hjälpa till med när någon Inte uppfyller sina åtaganden

verkar vara många bud om just detta och jag har en helt annan upplevelse av liknande händelse

Är inte det relevant för tråden? då många kanske just nu sitter och tänker att det går ändå inte att göra ngt då "jag lämnat ifrån mig pengarna frivilligt"
Alfgren pratar om något annat som hänt honom. Vad jag säger är att råd i denna tråd ska vara kopplade till denna tråd, inte till andra saker som vi inte har insyn i.
 
Alfgren pratar om något annat som hänt honom. Vad jag säger är att råd i denna tråd ska vara kopplade till denna tråd, inte till andra saker som vi inte har insyn i.

Jag uppfattade det som råd gällande hur och om man har möjlihet att få tillbaka sina pengar

Tråden för ju delvis rörande det ämnet eller har jag läst helt fel?
 
Jag uppfattade det som råd gällande hur och om man har möjlihet att få tillbaka sina pengar

Tråden för ju delvis rörande det ämnet eller har jag läst helt fel?
Tråden rör det som redovisats i tråden. Tips relaterat till det är såklart OK. Tips som ”att gå till polisen är ingen idé” utifrån något helt annat är tragiskt men hör inte hemma här. Har du tips om vad de utsatta här kan göra så kör på. Förstår inte vad som är oklart.
 
Tråden rör det som redovisats i tråden. Tips relaterat till det är såklart OK. Tips som ”att gå till polisen är ingen idé” utifrån något helt annat är tragiskt men hör inte hemma här. Har du tips om vad de utsatta här kan göra så kör på. Förstår inte vad som är oklart.
Din inställning är en smula märklig. Det jag var med om är extremt likt vad som hänt. Betala för något som inte levereras i en affär mellan två privatpersoner. Hur tycker du att det skiljer sig från Olis affärer?

Jag är öppen för PM om nån är intreserad av fördjupning iofs.
 
Tillbaka
Topp