• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förstår inte alla referenser till detta som en sk ”fadäs”. Delvisnhar Tudor varit rätt tydlig med anledningen och historiskt kan man ju se detta på andra klockor som te x milsub:en.
Ja, alltså kanske AVSTEG från #rojdykarklocka-normen är ett bättre ord!

Bara för att va tydlig, för mig spelar det ingen roll, o jag gillar nya FXDn.

2021_1111_10184700-01.jpeg
Där ligger den och väntar på mig

Har velat ett tag över nästa klockköp, när Tudor släppte nya Chronon så blev jag lite sugen på en sådan. Men då jag besökte AD för att prova den så föll jag för denna istället. Det var i somras och det har inte släppt sedan dess så då var det bara att slå till.

Aktiviteten och entusiasmen i denna tråd var nog även det en liten bidragande faktor….

233FBFC9-F819-495A-A6A1-B69F2F4DB863.jpeg

4FCD2468-B9D0-4799-8562-D2B66046A000.jpeg

EDC168ED-6535-447D-85D7-FA8548996B52.jpeg
Grattis! Riktigt fin 👍

Jo, vi är nog många som hört dig i poddarna!

här har vi alltså en kantboll! Pelagos FXD uppfyller alla krav, MEN vridningen går åt båda hållen! Den fadäsen kanske tas upp av marinsamarbetet. Vi kanske därmed kan enas om kröningen:

FXD är en #rojdykarklocka
Ok, vridringen går alltså att röra åt båda hållen? Det kände jag inte till. Då faller den tyvärr för epitetet #rojdykarklocka, oavsett samarbetet med Marine Nationale. Stenhårda, men enkla, krav från min kollega och hans erfarenhet av flerårig yrkesverksamhet i röjdykartjänst.

Som kuriosa har många klockor som utger sig för att vara flygkronografer en vridring som bara går att vrida moturs, i likhet med dykarur. Ett fatalt misstag om du frågar mig. Jag har ännu inte använt mig av hashtaggen #flygkronograf men om jag börjar är det ett grundkrav om klockan är försedd med vridring.

Alldeles oavsett det gillar jag den nya Pelagosen av tidigare nämnda orsak.

D7E7CAC0-CD5F-4987-9618-2CF878782DC0.jpeg
#flygkronograf

3560DD8D-6768-463A-9B99-0580F6DE7A80.jpeg

#rojdykarklocka

Ok, vridringen går alltså att röra åt båda hållen? Det kände jag inte till. Då faller den tyvärr för epitetet #rojdykarklocka, oavsett samarbetet med Marine Nationale. Stenhårda, men enkla, krav från min kollega och hans erfarenhet av flerårig yrkesverksamhet i röjdykartjänst.

Som kuriosa har många klockor som utger sig för att vara flygkronografer en vridring som bara går att vrida moturs, i likhet med dykarur. Ett fatalt misstag om du frågar mig. Jag har ännu inte använt mig av hashtaggen #flygkronograf men om jag börjar är det ett grundkrav om klockan är försedd med vridring.

Alldeles oavsett det gillar jag den nya Pelagosen av tidigare nämnda orsak.

D7E7CAC0-CD5F-4987-9618-2CF878782DC0.jpeg
#flygkronograf

3560DD8D-6768-463A-9B99-0580F6DE7A80.jpeg

#rojdykarklocka

Frassarna ville tydligen ha det så…

Underwater navigation consists of reaching a precise location by sea, without surfacing, by following a meticulously planned route. Divers carry out this underwater navigation in pairs, connected to one another by a strap known as a "life line", and complete a series of straight swims guided by a magnetic compass. They swim at a constant speed for a set time in each section, completing as many sections as necessary whilst timing each one exactly.

Underwater navigation entails restarting a countdown at each change of course. The anticlockwise graduation and luminescence of the bezel of this model make it easy to set up and monitor each countdown, by aligning the time set for the section to be covered on the bezel with the minute hand.

When the minute hand arrives opposite the triangle, the team changes course and the diver in charge of timing begins the next countdown. The Pelagos FXD has also been fitted with a large bezel ring, which exceeds the diameter of the case for optimum grip, even with neoprene gloves and hands that are numb from long dives in cold water.

Då får dom ha det, någon #rojdykarklocka blir det dock aldrig.

617BCD6A-0866-4B0B-B49E-800F2F9178A3.jpeg
Ja, vem som helst kan ju räkna ut att FXD’n är ett PR stunt och MN dvs Marine Nationale är ju Frankrikes motsvarighet till Svenska Flottan.
Tudor skriver ju att den är framtagen tillsammans med MNs ”combat divers” (dvs inte röjdykare specifikt)
Jag är dock väldigt skeptiskt till att t ex någon av deras attackdykare kommer slänga på sig den där i skarpt läge i denna värld av dykdatorer och svarta G-Shocks.

Ja, vem som helst kan ju räkna ut att FXD’n är ett PR stunt och MN dvs Marine Nationale är ju Frankrikes motsvarighet till Svenska Flottan.
Tudor skriver ju att den är framtagen tillsammans med MNs ”combat divers” (dvs inte röjdykare specifikt)
Jag är dock väldigt skeptiskt till att t ex någon av deras attackdykare kommer slänga på sig den där i skarpt läge.
För mig känns det mer som JLC's samarbete med Navy Seals. Dvs. ett collab där Marine Nationale varit med och tagit fram en klocka som skulle kunna fungera i skarpt läge. Men det utesluter ju inte att de använder ngt bättre i verkligheten eller att övrig personal använder sig av den. ;)

För mig känns det mer som JLC's samarbete med Navy Seals. Dvs. ett collab där Marine Nationale varit med och tagit fram en klocka som skulle kunna fungera i skarpt läge. Men det utesluter ju inte att de använder ngt bättre i verkligheten eller att övrig personal använder sig av den. ;)
Precis. Det blir dock lite töntigt när man ser releasevideon som om den skulle ingå i allas standardutrustning.
Gör sig även förmodligen bättre till uniform än under ytan iklädd neopren.

Tillbaka
Topp