• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fredagsguld
646AFD1D-D1E3-4F02-A95E-AD4FD9DEB67C.jpeg

Hur är elasticiteten i orginal NATOT? Tänker på just hur den anpassar sig efter handleden när den te x sväller etc. Tyckte det var grymt skönt när jag testat det.
Inte så elastiskt faktiskt, det är mer som ett väldigt lyxigt ”perlonband”, behöver ej sätta den så hårt då hela paketet blir en hel del lättare och sitter still ganska bra 😊 och man kan ju alltid lossna den lätt on the fly om man vill till nästa hål! Helt enkelt en go känsla IMO.

Någon som vågar sig på en gisning kring hur vanlig och långlivad Pelagos FXD kommer att bli?

Jag syftar på produktionen och som jag förstår det så är det inte en limiterad utgåva, men kanske ändå inte en standardmodell över tid, eller vad tror ni?

Någon som vågar sig på en gisning kring hur vanlig och långlivad Pelagos FXD kommer att bli?

Jag syftar på produktionen och som jag förstår det så är det inte en limiterad utgåva, men kanske ändå inte en standardmodell över tid, eller vad tror ni?
Skulle gissa att den iaf finns kvar så länge så det inte blir hype när den väl försvinner.. nått/några år max?

Efter att ha kännt och klämt på den nya Pelagosen så tror jag inte den kommer försvinna ur sortimentet inom den närmaste framtiden.

Likt när den blå ’58:an kom var jag riktigt tveksam till bilderna. Men den är riktigt bra, rubber strappen är bra. Eftersom den är smalare än Pelagos OG och Black Bay GMT så sitter den riktigt följsamt på handleden.
Om man ser till hur en hel del sub bärare bär sina så är den mycket smidigare och mer diskret (för att vara en dykare).

Om man (som jag) jämförde den med ’58:an blir man så klart besviken. Men som ett schysst tool watch alternativ är det en värdig kandidat.

Som kuriosa har många klockor som utger sig för att vara flygkronografer en vridring som bara går att vrida moturs, i likhet med dykarur. Ett fatalt misstag om du frågar mig. Jag har ännu inte använt mig av hashtaggen #flygkronograf men om jag börjar är det ett grundkrav om klockan är försedd med vridring.
Instämmer med kommentarerna från @Fliegerchronograph🚁 och @Zorin att de ger intrycket av att det är ngt som skulle användas i skarpt läge är bara tramsigt. Men å andra sidan ser vi ju en hel del sub eller plo prof i kontorssammanhang likaså. 😀
D1C72675-3217-4616-8A08-6FC186487796.jpeg 52F8CA8A-E856-4AA9-B522-3BD6697A7445.jpeg 2D80EDB2-67BF-459E-BDA6-A23F780012F4.jpeg 55330E1C-57D9-46B8-979A-E5F8F09C6FFB.jpeg CF0395ED-EAEC-4583-BA96-7F13C162CBEB.jpeg

Senast ändrad:
Jag vill gilla FXDn men det går inte.
Utifrån alla bilder och reviews och utan att se den IRL ännu så är mina spontana tankar:

-
För stor
Fortfarande för tjock
Ful blå färg som påminner om Silja Line
Bakboett i stål
Stökigt insert med ”retrograde graduation”
Fult gummiband

+
Toolig (med lite konstig men ändå rätt ok boettform)
Titan (exkl. bakboetten då)
Grövre grooves på bezeln
Kronskydden
Fabric bandet
200m och ingen HEV

Well, kanske ändrar mig när man fått klämma på den men hade de gjort den i samma size som BB58 och i svart istället så hade jag nog blivit seriöst intresserad.

Tjock: Tjock är den väl knappast?
Bakboett i stål: Har den?
Stökigt insert: Snyggt ju!

Vad tjänar franska flottan på att samarbeta med Tudor? Gratis klockor? I så fall köp in tusentals Casio F-91 eller G-shocks.

Senast ändrad:
Tjock: Tjock är den väl knappast?
Bakboett i stål: Har den?
Stökigt insert: Snyggt ju!
Beror ju på vad man jämför med men om du dessutom räknar med bandets tjocklek som måste ligga emot bakboetten så blir den för tjock för mig.

Har läst att bakboetten är i stål på flera ställen men ej sett det bekräftat från Tudor ännu.
F770B6D7-6A10-4B2F-96FA-22C9FEE212BC.jpeg

Gällande insertet så tycker jag personligen det är skitfult men each to their own.

Senast ändrad:
Beror ju på vad man jämför med men om du dessutom räknar med bandets tjocklek som måste ligga emot bakboetten så blir den för tjock för mig.

Har läst att bakbortten är i stål på flera ställen men ej sett det bekräftat från Tudor ännu.
F770B6D7-6A10-4B2F-96FA-22C9FEE212BC.jpeg

Gällande insertet så tycker jag personligen det är skitfult men each to their own.
Blev positivt överraskad när jag testade den. Upplevde den inte som tjock. Då tycker jag 925 eller BB black är bra mkt klumpigare.

Tillbaka
Topp