• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Efter att ha kännt och klämt på den nya Pelagosen så tror jag inte den kommer försvinna ur sortimentet inom den närmaste framtiden.

Likt när den blå ’58:an kom var jag riktigt tveksam till bilderna. Men den är riktigt bra, rubber strappen är bra. Eftersom den är smalare än Pelagos OG och Black Bay GMT så sitter den riktigt följsamt på handleden.
Om man ser till hur en hel del sub bärare bär sina så är den mycket smidigare och mer diskret (för att vara en dykare).

Om man (som jag) jämförde den med ’58:an blir man så klart besviken. Men som ett schysst tool watch alternativ är det en värdig kandidat.

Instämmer med kommentarerna från @Fliegerchronograph🚁 och @Zorin att de ger intrycket av att det är ngt som skulle användas i skarpt läge är bara tramsigt. Men å andra sidan ser vi ju en hel del sub eller plo prof i kontorssammanhang likaså. 😀
D1C72675-3217-4616-8A08-6FC186487796.jpeg 52F8CA8A-E856-4AA9-B522-3BD6697A7445.jpeg 2D80EDB2-67BF-459E-BDA6-A23F780012F4.jpeg 55330E1C-57D9-46B8-979A-E5F8F09C6FFB.jpeg CF0395ED-EAEC-4583-BA96-7F13C162CBEB.jpeg
Har även jag varit å testat denna. Min upplevelse var att den satt bättre än org.pelagosen på mina 16cm handleder. Detta pga minskad tjocklek. Dock var 52mm l2l för mycket för mina handleder.

För övrig så var det en annan känsla i klicket hos vridringen på denna. Ljudet var mer ljust i jämförelse med bb58 och org. Org.Pelagosen/bb58 som jag upplever har ett mer dovt "bastant" ljud. Allt kan dock ha att göra med 60 vs 120 klick på vridringen.

Färgen är helt klar mörkare än på org. pelagosen och är mer mot bb58 blue (fast matt).

Rätt intressant reflektion runt det senaste släppet. Som jag förstått från flera AD och av det begränsade antalet bilder på klockan, så har Tudor endast skickat iväg test ex till AD.

Antar att detta främst är för att kunna styra hela värdekedjan bättre. Speciellt med ökade råvaru och logistikkostnader.
Det som däremot ska bli intressant är vilken effekt om någon detta får på gråhandlarna. Sannolikt kan inte gråisar omedelbart kunna dammsuga upp marknaden och lägga ut direkt med 100% påslag (självklart kommer det alltid att finnas undantag). Men…… i samma takt som ev gråhandlare får tag på sina kommer även privatkunder få tag på sina.
Tror inte detta kommer att eliminera gråmarknaden men det ska bli intressant att se om det kan ”jämna ut” oddsen lite.
……. att vissa AD sedan ”prioriterar kunder ibland som Satan läser bibeln” är ju en annan sak ;)

Senast ändrad:
Tycker det sammanfattar rätt bra. :) Sedan blir det skillnad med gummi eller NATO på som ligger bättre mot handleden ån länk.
Om Bandhornen är bra avvägda så lär den vara kanon på nato. Om inte blir det katastrof. Vore kul att få klämma lite. Får väl jaga Bergströms om de inte redan sålt sin lilla tilldelning.

Just denna bild är från Grand Hotel 😎 ..men det är i princip de förutsättningarna jag väljer på
Det är ju inte genomgående guld så jag hade kört på stål.

Har även jag varit å testat denna. Min upplevelse var att den satt bättre än org.pelagosen på mina 16cm handleder. Detta pga minskad tjocklek. Dock var 52mm l2l för mycket för mina handleder.

För övrig så var det en annan känsla i klicket hos vridringen på denna. Ljudet var mer ljust i jämförelse med bb58 och org. Org.Pelagosen/bb58 som jag upplever har ett mer dovt "bastant" ljud. Allt kan dock ha att göra med 60 vs 120 klick på vridringen.

Färgen är helt klar mörkare än på org. pelagosen och är mer mot bb58 blue (fast matt).
Helt olika mekanik under vridringen. Tvåvägs kräver i princip en klickboll och fjäder medan envägs innebär en spärrbricka.

Rätt intressant reflektion runt det senaste släppet. Som jag förstått från flera AD och av det begränsade antalet bilder på klockan, så har Tudor endast skickat iväg test ex till AD.

Antar att detta främst är för att kunna styra hela värdekedjan bättre. Speciellt med ökade råvaru och logistikkostnader.
Det som däremot ska bli intressant är vilken effekt om någon detta får på grå handlarna. Sannolikt kan inte gråisar omedelbart kunna dammsuga upp marknaden och lägga ut direkt med 100% påslag (självklart kommer det alltid att finnas undantag). Men…… i samma takt som ev gråhandlare får tag på sina kommer även privatkunder få tag på sina.
Tror inte detta kommer att eliminera gråmarknaden men det ska bli intressant att se om det kan ”jämna ut” oddsen lite.
……. att AD sedan ”prioriterar kunder ibland som Satan läser bibeln” är ju en annan sak ;)
Beror på stad helt klart. GBG får väldigt liten tilldelning på Tudor. Tror inte det blir problem att få tag på denna i STHLM.

Köpte du länken eller natot i efterhand? Eller fick du med båda?

Köpte först en BB58 på läder, kompletterade med en strapcodelänk.
Sen kom jag på att jag var tvungen att ha orginal så då sålde jag klockan men behöll lädret och köpte en på länk.

Hade turen att hitta ett Nato här på forumet sen så nu har jag alla kläder till klockan :)

Det korta svaret är således att jag köpte natot i efterhand;)

Kanske missat det i tråden - men är det någon som uppfattat varför nya Pelagos FXD "bara" har 200 m WR när de vanliga modellerna har 500? Det är inget praktiskt problem (särskilt inte för mig som sällan går djupare än 1,5 m) men mest nyfiken? Hittar ingen info på deras sida...kanske är det helt enkelt en konsekvens av det tunnare caset och avsaknade av gasventilen?

Nytt in i helgen :)
Har varit sugen på en blå ett bra tag nu.
Passar på att tacka Nymans i Västerås för en exemplarisk kundservice i vanlig ordning.
Nu är det bara att invänta en easylink lösning så det blir julafton på riktigt.
Kanske ska komplettera med något bra gummi eller canvas under tiden.
Trevlig helg alla Tudors!
EC740F49-BD60-4A5F-93B7-029646206E0B.jpeg
Grattis! om du är ute efter ett svart gummi så har jag ett nytt oanvänt Vanguard som jag kan sälja.

Nytt in i helgen :)
Har varit sugen på en blå ett bra tag nu.
Grattis! Riktigt härligt! Hoppas du blir nöjd! 👊
Kanske missat det i tråden - men är det någon som uppfattat varför nya Pelagos FXD "bara" har 200 m WR när de vanliga modellerna har 500? Det är inget praktiskt problem (särskilt inte för mig som sällan går djupare än 1,5 m) men mest nyfiken?
Främst är det väl för att kunna göra en smalare boett men sedan som Tudor och andra nämner så är den typen av dykare sällan nere på mer än 200m. Den ligger som sagt vansinnigt skönt över handleden. Den smalare boetten och titan gör att den ligger likt ’58:an sina 52mm till trots. :)
(postat lite bilder på föregående sida) .

Inte direkt. Ingenjören på Seiko som tog fram dykarklockor cirka 1969-2000 sa det som anledning till att 1000m klockorna alltid är i titan. Sedan har vi ju glas och bakboett som de mest utsatta delarna för tryck, de är ju mer avgörande än boetten.

Har för mig han sa 3ggr så bra, får kolla anteckningarna.

Inte direkt. Ingenjören på Seiko som tog fram dykarklockor cirka 1969-2000 sa det som anledning till att 1000m klockorna alltid är i titan. Sedan har vi ju glas och bakboett som de mest utsatta delarna för tryck, de är ju mer avgörande än boetten.

Har för mig han sa 3ggr så bra, får kolla anteckningarna.
Men du menar att om samma boett är gjord i titan och stål så kommer stålet ge upp så mycket tidigare? Hade jag ingen aning om

Är det per viktenhet eller volym?

Kanske missat det i tråden - men är det någon som uppfattat varför nya Pelagos FXD "bara" har 200 m WR när de vanliga modellerna har 500? Det är inget praktiskt problem (särskilt inte för mig som sällan går djupare än 1,5 m) men mest nyfiken? Hittar ingen info på deras sida...kanske är det helt enkelt en konsekvens av det tunnare caset och avsaknade av gasventilen?
Är väl framförallt för att den typen av militärdykare den är framtagen för / i samarbete med inte dyker djupare. Tillskillnad från den vanliga pelagosen som förmodligen är designad för sportdykare, är FXD'n designad för militärdykare(?) som inte rör sig på extrema djup där 500m eller 'helium escape valve' är nödvändigt. Att göra boetter som klarar extrema djup är ju varken svårt eller dyrt och ska inte nödvändigtvis ses som en indikation på kvalité. Sen som Deskdiver sa tillåter det även boetten av vara betydligt tunnare.

Men du menar att om samma boett är gjord i titan och stål så kommer stålet ge upp så mycket tidigare? Hade jag ingen aning om

Är det per viktenhet eller volym?
Som jag tolkade honom så tål samma klocka i titan 3ggr högre tryck än motsvarande i stål. Så utifrån volym. Förutsätter såklart att glas osv tål minst vad boetten tål.

Tillbaka
Topp