• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Efter ngn dag nu när jag kan jämföra har jag kommit fram till att den svarta 58:an är klart överlägsen den blå. Däremot är den blå ett grymt komplement och fyller definitivt ett syfte (så den kommer att stanna).

Framförallt upplever jag den svarta mer traditionell och färgerna, speciellt med den röd triangeln blir mer ”personlig”.

Sedan är den svarta mycket enklare att mixa med andra kläder. Nu har jag inte hunnit byta band etc. ännu. Så kommentarerna är utifrån resp på länk. Här är en jämförelse (tagna vid två olika tillfällen)

Tidigare har den blå fått mycket ros här på KS. Vilken föredrar ni?

19B45023-5892-45EC-B3FD-DBAC915F5218.jpeg
0CAF8726-442B-4559-8834-C72C1857CCFF.jpeg

.
Svaart 🖤😎
4C58B347-E64E-4CB0-A5E8-129E75F87361.jpeg

Grattis! Blev det en trisslott också? 😉

Om någon är sugen på blå BB58 så är mitt intryck att de flesta AD fått in ett par stycken nu efter årsskiftet. Så det kan vara värt att kika runt. 😉
Tackar! Nu är chansen att få en BB chrono hos AD inte likvärdigt med någon lotterivinst. Köerna är liksom avbetade nu enl expediten, faktiskt även på den vita. Men jag ville ha den svarta.

Efter ngn dag nu när jag kan jämföra har jag kommit fram till att den svarta 58:an är klart överlägsen den blå. Däremot är den blå ett grymt komplement och fyller definitivt ett syfte (så den kommer att stanna).

Framförallt upplever jag den svarta mer traditionell och färgerna, speciellt med den röd triangeln blir mer ”personlig”.

Sedan är den svarta mycket enklare att mixa med andra kläder. Nu har jag inte hunnit byta band etc. ännu. Så kommentarerna är utifrån resp på länk. Här är en jämförelse (tagna vid två olika tillfällen)

Tidigare har den blå fått mycket ros här på KS. Vilken föredrar ni?

19B45023-5892-45EC-B3FD-DBAC915F5218.jpeg
0CAF8726-442B-4559-8834-C72C1857CCFF.jpeg

.
Undrar vad folk i den normala världen skulle säga om de läste det där. 😂

bb.jpg
Synkar era visare bra? Min minutvisare är efter i förhållande till timvisaren. Är detta något som är svårt att få till bra eller bara slarv?

bb.jpg
Synkar era visare bra? Min minutvisare är efter i förhållande till timvisaren. Är detta något som är svårt att få till bra eller bara slarv?
Viss osynk kan det bli men ska vara knapt märkbart. Jag brukar störa mig på det och har skickat tillbaka flera klockor på garantin för att åtgärda detta. Varför det uppstår är för att det finns visst spel mellan kuggarna som driver visarna. Relativt lätt åtggärd för en uris men man måste ta ut verket och montera om visarna.

Har vi några som provat Tudors original Nato och kan vittna om kvalitetskänslan på dessa? Står i beaktning att beställa ett i veckan men överväger alternativ..
(Lånad bild)
70FD7E91-359D-4352-B9BD-AC585772A1A1.jpeg
Bara i butik men det car helt OK. Däremot finns det annat mer prisvärt.
Fick med en UTE från Grey Nato som är vansinnigt skön. Visserligen är de helt monokroma.

Tjena! Jag är i samma sits som @Cinamey615
Har en BB36 från 2017 som börjat sakta sig (ca -10spd). Funderar också på om det är dags för service (utan polering).
Jag kollade först med min lokala urmakare eftersom det är ett modifierat ETA-urverk som "alla urmakare kan”. Men han ville inte ta sig an jobbet. Mumlade något om att han inte hade rätt verktyg/reservdelar.
Var hade ni vänt er? Nymans, Krons, Rob? Någon annan? Garantin har gått ut kan tilläggas.
Har inte kollat om du fått svar men det där får du kollat utan kostnad hos AD iom att den är under garanti. Gå in med klocka och cert bara.

Edit: Såg nu att garanti gått ut.

Senast ändrad:
Har inte kollat om du fått svar men det där får du kollat utan kostnad hos AD iom att den är under garanti. Gå in med klocka och cert bara.
Tack för tipset. Tyvärr gäller inte garantin för min klocka. Den är som sagt från 2017 och då var garantin 2 år.
5-årsgarantin införde Tudor senare. De förlängde iofs 2-årsgarantin retroaktivt, men bara för klockor från 2018 och senare, som jag förstått det.
Hur som helst lämnade jag in den till AD häromdagen. Får se vad de säger.

Tack för tipset. Tyvärr gäller inte garantin för min klocka. Den är som sagt från 2017 och då var garantin 2 år.
5-årsgarantin införde Tudor senare. De förlängde iofs 2-årsgarantin retroaktivt, men bara för klockor från 2018 och senare, som jag förstått det.
Hur som helst lämnade jag in den till AD häromdagen. Får se vad de säger.
Jag var inne på Bergströms Gbg med min BB36 från 2016 pga att den plötsligt började gå lite konstigt. Det var början på 2021 och det ställdes inga frågor eftersom det var inom femårsgarantin. De sa också vid det tillfället att det är "på tok för tidigt för en service" så de skulle kontrollera att allt var i sin ordning och om inget var fel skulle de bara rucka den.

Tillbaka
Topp