• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Efter att ha plöjt tråden börjar jag bli lite sugen på en Tudor.
Gillar BB58 men saknar att det inte finns datum, så just nu känns Pelagos och GMT som hetaste kandidaterna men BB58 är inte utesluten.

1. Hur är det med väntetider, är det några idag eller är det bara att stiga in och köpa direkt?

2. GMT-modellen, läst om problem med datumskivan, är det något som är löst med de som sälj idag?

3. Någon som har en bild på BB58 och GMT bredvid varandra så man kan se skillnaden storleksmässigt?

4. Någon som kan posta en ws så man ser tjockleken på Pelagosen?

Tack :)

Från någon som haft både Pelagos, BB GMT & BB58 så skulle jag säga att det är lite smaksak hur dessa passar på handleden.
Då jag har ungefär 19-19,5 handleder så kändes BB58 väldigt snabbt för liten. Storleksmässigt skulle jag nog ändå vilja säga att det är den modell som Tudor lyckats bäst med pga. Lite mer slimmat case.
Pelagosen hade jag under en tid och jag gillade den verkligen! Lite toolig men väldigt lätt pga. Titanet. GMT fick jag skicka iväg 9 veckor till Tudor pga. Haveriet med datumhjulet.. enligt vad jag läst så har väl Tudor fått ordning på detta på 2021 modellerna och framåt. Men vågar inte ta gift på det..
Det är iaf den modell som jag gillade absolut minst av dessa tre pga. hur tråkig och tjock den ser ut i profil. Den är ju helt klart mycket mer topptung än tex Pelagosen då den är i stål.
Så har du handleder där 39mm ser bra ut så skulle jag satsa på en BB58. Gillar du lite större ur så är en blå Pelagos riktigt läcker :)
Bifogar lite referensbilder. Många är i referens mot en 42 mm Seamaster.

Angående eventuella väntetider så finns GMT & Pelagos och köpa direkt över disk. Min lokala handlare har även ibland BB58 tillgängliga men inte samma volym på leveranser av denna.

C2CFCF7B-712D-4D08-9486-4CEEBC196CB2.jpeg

4ABB1622-B3DA-4A27-A3EF-76F95349068B.jpeg

6A7C1514-69A4-4169-9CD9-CB4954720ACE.jpeg

E22CC08A-6AB8-4A36-BDDE-3A8784DCA384.jpeg
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Har sett ett gäng av de ”nya” snygga Pandakronograferna här på forumet. Har jag missat att det är hype på dem med långa kötider etc?? Trodde de var relativt ”lätta” att köpa hos AD!?! Frågan är verkligen seriöst ställd. Blev lite chockad och frågande när jag såg @Nicholas Berglund annons där klockan annonseras 15% över list. Lycksökare eller är det marknadspris??
Vill minnas att övriga jag sett gått/annonserats för runt 50k?!

 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
1. Hur är det med väntetider, är det några idag eller är det bara att stiga in och köpa direkt?
Vet inte om du tänkte mer på OG, men om du vill testa den blå så finns den svenska tilldelningen sedan 2020 ute på K&S nu :cool:.
Upplevede själv att den inte var så rolig på bild men den överraskar positivt när man väl ser den.

 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Har sett ett gäng av de ”nya” snygga Pandakronograferna här på forumet. Har jag missat att det är hype på dem med långa kötider etc?? Trodde de var relativt ”lätta” att köpa hos AD!?! Frågan är verkligen seriöst ställd. Blev lite chockad och frågande när jag såg @Nicholas Berglund annons där klockan annonseras 15% över list. Lycksökare eller är det marknadspris??
Vill minnas att övriga jag sett gått/annonserats för runt 50k?!

Den svarta finns oftast tillgänglig enligt AD.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Har sett ett gäng av de ”nya” snygga Pandakronograferna här på forumet. Har jag missat att det är hype på dem med långa kötider etc?? Trodde de var relativt ”lätta” att köpa hos AD!?! Frågan är verkligen seriöst ställd. Blev lite chockad och frågande när jag såg @Nicholas Berglund annons där klockan annonseras 15% över list. Lycksökare eller är det marknadspris??
Vill minnas att övriga jag sett gått/annonserats för runt 50k?!


”Hypen” påminner mycket om sommaren 2020 när Tudor släppte den blåa BB58:an och klockorna såldes på löpande band här på forumet för 42-44tkr.. 😅 jämför detta med 58:ans marknad idag som ser allt annat än förträfflig ut.
Det kommer med största sannolikhet bli samma scenario med Chrono modellen/(modellerna) över sikt då dem inte är limiterade och heller inte märken som Rolex, AP, Patek etc.
 

Been

Patek
2-Faktor
Har sett ett gäng av de ”nya” snygga Pandakronograferna här på forumet. Har jag missat att det är hype på dem med långa kötider etc?? Trodde de var relativt ”lätta” att köpa hos AD!?! Frågan är verkligen seriöst ställd. Blev lite chockad och frågande när jag såg @Nicholas Berglund annons där klockan annonseras 15% över list. Lycksökare eller är det marknadspris??
Vill minnas att övriga jag sett gått/annonserats för runt 50k?!

Har inte sett någon som gått över list här i Sverige , men ute i Europa verkar det vara kö , här i Sverige finns den ju att få tag på utan längre väntan .
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
@Been "Har inte sett någon som gått över list här i Sverige , men ute i Europa verkar det vara kö , här i Sverige finns den ju att få tag på utan längre väntan ."
Öhh..
Har också sett ett antal över list, knepig situation minst sagt när det inte är direkt kö till dem åt vissa håll. 🤔
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Vem har den i lager?
Just i denna minut måste jag ärligt säga att jag inte vet, men läget har varit att med runtringning och en smula flyt så har man kunnat hitta, givetvis med lite tålamod också.

Edit: måste tillägga att givetvis har du all rätt att lägga ut den för det pris du anser vara rätt just nu, jag tolkade frågeställningen i tråden mer som en undran över stort spann på priserna just nu och inte som ett påhopp på just din annons. Jag hoppas definitivt på att du och ev köpare blir nöjda med din affär.
 
Senast ändrad:

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Samtliga senaste 3 svarta på forumet har ju gått för 49, 49, 51(handlare) och de fem senaste vita runt 49 alla
Ja det låter rimligt.
Man var ju lite sugen på den här.
Sen är det givetvis fri prissättning och vill någon betala 60 så är väl det upp till var och en.
Men för den modellen så skulle jag ej betala över listpris i nuläget.
 

Been

Patek
2-Faktor
@Been "Har inte sett någon som gått över list här i Sverige , men ute i Europa verkar det vara kö , här i Sverige finns den ju att få tag på utan längre väntan ."
Öhh..
Du får självklart lägga ut den till vilket pris du vill och referera till Chrono24 och andra .Men om du tittar här på KS så ligger alla sålda runt 50 tusen och de två som jag känner har sålt för den summan.
Jag skulle självklart också vara glad om de är så dyra som du försöker sälja för då jag också har en.
Men om du säljer den genom Chrono24 så kanske du kan få den summan men inte här.
Men lycka till och hoppas du får det du vill ha.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Om du inte vet, varför kallar du mig en lycksökare? Fråga i rätt forum om marknadspriser eller gör lite efterforskningar.. börja med återförsäljarna för att kontrollera tillgång, greymarket, Blocket, Ebay, Tradera och Chrono24 istället för att beklaga dig över ett pris som inte passar dig och slänga skit på andra.
Tycker prissättningen är bra. Om någon är sugen på att sälja sin nu men med en lite ärligare prissättning är det bara att passa på. Den lär inte bli svårsåld med sådan konkurrens. 😉
Överlag skulle jag inte lita på just Blocket eller C24. De är notoriska för att dra upp priserna. Iaf om du ska sälja på ett klockforum bland entusiaster.
……men fin klocka och lycka till!
 

Mrlave

Omega
Aldrig förstått dom som säljer sina klockor så billig så möjligt.. fast det är klart det finns alltid dom som är desperata.

Med den attityden kanske du ska ta detta på
Flashback istället? Och sorry men en Chrono är inte riktigt en investment piece.

Anmärkningsvärt resonemang.
Det är stor skillnad på så billigt som möjligt och rimlig prissättning utifrån marknadsvärde.
Handlar nog mer om medvetenhet än just desperation i de flesta av fall, skulle jag tro.
 
Topp