• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

14.6mm enligt Time & Tide Watches!
Hmm drygt 2,5mm tjockare än BB58an då…

14.6mm enligt Time & Tide Watches!
Synd, då missade de lite av poängen med varför alla tjatat om en BB58 GMT. Det är ju inte för att 39mm är så mycket bättre än 41mm, snarare pga tjockleken…😢
14,6mm kommer nog upplevas riktigt mycket på en 39mm klocka.

Hmm drygt 2,5mm tjockare än BB58an då…
Synd, då missade de lite av poängen med varför alla tjatat om en BB58 GMT. Det är ju inte för att 39mm är så mycket bättre än 41mm, snarare pga tjockleken…😢
Ja väldigt synd, tror också att det kommer upplevas väldigt tjockt på en 39a...

Ska bli spännande att se kommentarer från de som provat i verkligheten för utifrån @rambo_amadeus screenshot så ser verkligen tjockleken ut att sitta i baklocket och inte mellanboetten och då kan det med lite tur göra stor skillnad på hur den bärs.

Crosspostar OWG-tråden med denna, måste lära dottern ett och annat nu med dagens släpp!

8cfdf6f0-69fe-4e62-bc3b-4847a7a16ed7-jpeg.2023822

Mycket fokus på BB Pro här och håller med om att den stack ut och var oväntad, i alla fall för mig. Man kan fråga sig vad de vill uppnå med att göra en så extremt lik variant på gamla Explorer II:an?
Men vad tycker ni om GMT:n? Har lite svårt att få ihop den där root beer -aktiga bezelfärgen med silver och guld och...njae det lirar inte, imho. Vad säger ni andra?
Jag vet vad de vill göra, sälja klockor ;)

Kommer bb36 i stål få mt5400 också? Eller vad tror ni? Jag var inne på Rob häromveckan och de hade inga inne (svarta) och hade inga planer på att ta in nya.

Fan så frustrerande! Lite autistiskt av Tudor, om man får säga så.
"Alla tjatar om GMT i 39 mm. Vi fixar det!"
"Men tjockleken då?"
"Ingen har sagt nåt så vi behåller den"

Ska bli helt otroligt intressant att höra och läsa om hur den bärs. Är den inte så tung och klumpig är det i mångt och mycket en fullträff. Framför allt är det början på en GMT-resa i rätt format (på ett sätt...). Men som nån (@Limeee?) skrev: Det är kanske inte de två mm på bredden som är det viktiga, utan snarare tjockleken...

Fan så frustrerande! Lite autistiskt av Tudor, om man får säga så.
"Alla tjatar om GMT i 39 mm. Vi fixar det!"
"Men tjockleken då?"
"Ingen har sagt nåt så vi behåller den"

Ska bli helt otroligt intressant att höra och läsa om hur den bärs. Är den inte så tung och klumpig är det i mångt och mycket en fullträff. Framför allt är det början på en GMT-resa i rätt format (på ett sätt...). Men som nån (@Limeee?) skrev: Det är kanske inte de två mm på bredden som är det viktiga, utan snarare tjockleken...
Det finns ju tydligen en tillverkningsmässig realitet också. Rolex GMTII är ju mig veterligen egentligen den enda som klämmer in ett true gmt verk i en tunn boett. Den är 12 mm, de flesta andra är i det häradet som BB Pro. Många, tex de med ETAs nya-ish GMT verk väljer lite större boett, typ 42-43 mm, för att få symmetri mellan bredd/tjocklek fastän bredden på verket gör att man absolut skulle kunna använda en mindre boett.

Det finns ju tydligen en tillverkningsmässig realitet också. Rolex GMTII är ju mig veterligen egentligen den enda som klämmer in ett true gmt verk i en tunn boett. Den är 12 mm, de flesta andra är i det häradet som BB Pro. Många, tex de med ETAs nya-ish GMT verk väljer lite större boett, typ 42-43 mm, för att få symmetri mellan bredd/tjocklek fastän bredden på verket gör att man absolut skulle kunna använda en mindre boett.
Du har helt rätt! Och det är ju orättvist att jämföra med GMT II förstås. Men när man haft den jäveln på armen är det svårt att tänka sig nåt annat gällande storlek på en GMT... Nåja, ska oavsett bli väldigt spännande att testa denna och se hur den känns! För det är mycket jag gillar med den. I princip allt utom en eller två mm...

Jag vet inte hur många av er som har testat tudor gmt 41 men jag personligen blev positivt överraskad när jag hade den runt handleden. Den känns inte alls så hög som man tror pga boettens utformning och det mesta av höjden gömmer sig under handleden. BB Pro är några mm tunnare är BB Gmt så jag tror att de kommer att bäras på samma sätt. Bild från nätet:
19C7C44B-5F26-4460-B810-EB8E4A28FFD3.jpeg

Den här var väl egentligen det enda som lockade, rätt tråkiga släpp annars…
Däremot gillade jag verkligen Pro, påminne en hel del om de gamla Explorer 2👍 Dessutom tyckte jag att jag läst någonstans att denna ska ha T-fit claspen, vilket är en stor uppgradering isåfall!
C01A3D49-7197-4956-9E68-A4ED03309E5B.jpeg

Edit: Det är T-fit enligt deras instagram
3DC58598-DAE8-46D3-BC53-64AC68EAF919.jpeg
Detta släpp var det enda som fick mig att "vakna" till...riktigt bra imho, som gav ett villhöver sug! Inte ens moderbolagets släpp gjorde något för mig denna gången :(

Mycket fokus på BB Pro här och håller med om att den stack ut och var oväntad, i alla fall för mig. Man kan fråga sig vad de vill uppnå med att göra en så extremt lik variant på gamla Explorer II:an?
Men vad tycker ni om GMT:n? Har lite svårt att få ihop den där root beer -aktiga bezelfärgen med silver och guld och...njae det lirar inte, imho. Vad säger ni andra?

Jag tyckte GMTn var väldigt intressant och sugen att prova en. Men samtidigt är det kanske inte klockan högst upp på listan. Men av dessa släpp var det den som tilltalade mig mest.

Trist att inte hela BB58-familjen fick T-fit. En span jag har, nu när BB pro släppts borde det finnas möjlighet att få tag på en clasp som även passar BB58 i stål och göra ett eget byte. Tankar kring det?

Tillbaka
Topp