• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finns det en generell prisbild på Tudors Submariner?
Typ ovan skick

Jag tror att de börjat snudda 25k utan länk om man ska ha en fin. tex denna:
http://gripenbro.se/artiklar/watches/tudor-7.html
Jag tycker fortfarande att det är väldigt mycket klocka för pengarna. Man får ju lite känslan av en 1680 men ändå inte.

EDIT: jag menar inte att den länkade suben var "fin", det var mer ett prisexempel.

9411.jpg
En bild på min 9411/1 äter mer och mer handledstid från min Rolex sub, testade nya Pelagosen (25600TB) idag. Den blå färgen om så sjukt mycket bättre än alla bilder jag har kunnat hitta på nätet. Väldigt trevlig, kanske på gränsen för stor för mina tunna handleder dock...time will tell

Förstår det! Den där var verkligen fin. Håller med ang Pelagos också.

9411.jpg
En bild på min 9411/1 äter mer och mer handledstid från min Rolex sub, testade nya Pelagosen (25600TB) idag. Den blå färgen om så sjukt mycket bättre än alla bilder jag har kunnat hitta på nätet. Väldigt trevlig, kanske på gränsen för stor för mina tunna handleder dock...time will tell
Cool! Du menar väl 9411/0? Den är värd ett fatfont-insert btw :)

En fråga till ni kunniga tudorägare, när slutade Tudor med cyclopögat? Var det redan på 90-talet eller nu på senare hälften av 2000-talet? Tänker då i samband med att Tudor har lanserat sig lite mer som ett eget märke och inte bara rolexjunior?

Ni som har ägt både en BB och en Pelagos, vilken föredrog ni och varför?
Ägde först en Pelagos, sen en BB. Pelagosen vinner lätt i min värld. Den är så perfekt avvägd på alla punkter, innovativ, sober men ändå kaxig och en äkta tool-watch. Så vill du ha en dykare säger jag Pelagos, men om du vill ha den som enda klocka och den ska funka med kostym etc är väl BB bättre. I min värld vinner Pelagos typ över Sub men BB blir lite tråkig efter ett tag upplevde jag.

Ägde först en Pelagos, sen en BB. Pelagosen vinner lätt i min värld. Den är så perfekt avvägd på alla punkter, innovativ, sober men ändå kaxig och en äkta tool-watch. Så vill du ha en dykare säger jag Pelagos, men om du vill ha den som enda klocka och den ska funka med kostym etc är väl BB bättre. I min värld vinner Pelagos typ över Sub men BB blir lite tråkig efter ett tag upplevde jag.
BB blir inte tråkig. Iaf inte den röda :stop:

Okej, tack för svaret. Ägde tidigare en BB och gillade verkligen den, speciellt den gedigna länken och de guldiga visarna och indexen.
Är sugen på en Pelagos men i och med att jag redan har ägt en modern Tudor vill man testa något nytt.

Du nämnde att BB funkar "bättre" till kostym än en Pelagos, är det pga av storleken och titanet eller något annat?

Senast ändrad:
Ni som har ägt både en BB och en Pelagos, vilken föredrog ni och varför?
Jag kör en Black Bay Blue och en blå Pelagos för stunden. Pelagos klart med toolig och kanske inte riktigt lika all-round som BBB spontant. BBB känns mer klassisk och lite vintage som funkar till allt och är grym på alla möjliga straps, band och länk. Pelagos upplevs mer sportig och kaxig och är inte lika mkt kameleont!

Bakgrund:
Vridringen vreds utan motstånd, plockade av bezeln och då följde glas-packningen/ringen med och det lossnade som ett paket med glasringen fast i bezeln. Efter att ha satt dit bezeln och tagit bort den igen lossnade endast bezeln och glasringen satt kvar. Det visade sig då saknar friktionsbricka.

Nuläge
Har nu fått hem en friktionsbricka till att fixa vridringen. Böjer den lite lätt ich ska trycka tillbaka bezeln. Det går inte, försöker igen med samma resultat (vridringen fastnar inte helt över glasringen utan bara delvis).

Tar i med våld och då går den på men nu sitter bezeln så hårt runt glasringen att bezeln inte går att rubba, inte heller när jag trycker på vridringen. Försöker plocka av bezeln igen och då lossnar även glasring, nu har jag alltså glasring, friktionsbricka och vridring ihopsatt i ett paket. Det sitter tight.

Vad göra? jag antar att bezeln ska knäppa runt glasringen? Det verkar som att glasringenäf för stor. Kan man köpa ny lös glasring? Hittar ingen på cousinsuk.

Bakgrund:
Vridringen vreds utan motstånd, plockade av bezeln och då följde glas-packningen/ringen med och det lossnade som ett paket med glasringen fast i bezeln. Efter att ha satt dit bezeln och tagit bort den igen lossnade endast bezeln och glasringen satt kvar. Det visade sig då saknar friktionsbricka.

Nuläge
Har nu fått hem en friktionsbricka till att fixa vridringen. Böjer den lite lätt ich ska trycka tillbaka bezeln. Det går inte, försöker igen med samma resultat (vridringen fastnar inte helt över glasringen utan bara delvis).

Tar i med våld och då går den på men nu sitter bezeln så hårt runt glasringen att bezeln inte går att rubba, inte heller när jag trycker på vridringen. Försöker plocka av bezeln igen och då lossnar även glasring, nu har jag alltså glasring, friktionsbricka och vridring ihopsatt i ett paket. Det sitter tight.

Vad göra? jag antar att bezeln ska knäppa runt glasringen? Det verkar som att glasringenäf för stor. Kan man köpa ny lös glasring? Hittar ingen på cousinsuk.
ffelpost?

Bakgrund:

Nuläge

Trist! Eftersom Rolex tillverkat boetten med delar så är det bäst att låta AD fixa så du får rätt grejjer.

Bakgrund:

Nuläge

Gå till professionell urmakare och få det justerat. I värsta fall går det inte, och då får du väl köpa någon ny del.

Tillbaka
Topp