• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heinz

Cartier
Glad Tudor-Torsdag! Med ny leksak som dök in idag så tänkte jag bjuda på några extra bilder 😊
5A58A726-531B-4366-8A33-A9C57E752ACA.jpeg

70E95E76-5289-48B1-9693-A31DB60DE898.jpeg

0DD548F8-2906-4310-85E7-0249B15F353B.jpeg

0C0A00B4-ECC6-46E9-B279-982D75DF8CA0.jpeg

9D8544ED-A1A3-4358-AE1D-C84C423D5AD2.jpeg

F0A1F75B-5851-4C10-AAE4-36724D611C3A.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Men jisses vad fjantigt. Båda mönstren är ju bara varianter på klassiska medaljongmönster. Och så lika varandra är de inte. Blir ju som att varumärksskydda randigt.
Måste säga att jag direkt associerade mönstret med LV när man presenterade modellerna och har full förståelse. Den andra punkten som gäller (inom immaterialrätt) är att om man som patentägare inte driver denna typ av ärenden så riskerar de att förlora patentet på sina mönster och i framtida tvister.

Sedan kan man ju fråga sig om Tudor verkligen vill åka snål-skjuts på LV(?).

Här kan man se tavlan. Det är inte bara mönstret men även färgskalan som tangerar på LV.
 
Senast ändrad:

olarsson

Cartier
2-Faktor
Måste säga att jag direkt associerade mönstret med LV när man presenterade modellerna och har full förståelse. Den andra punkten som gäller (inom immaterialrätt) är att om man som patentägare inte driver denna typ av ärenden så riskerar de att förlora patentet på sina mönster och i framtida tvister.

Sedan kan man ju fråga sig om Tudor verkligen vill åka snål-skjuts på LV(?).

Här kan man se tavlan. Det är inte bara mönstret men även färgskalan som tangerar på LV.
Är bekant med hur immaterialrätt fungerar, jobbar själv med formgivning. Och hör vad du säger, men tycker inte likheten är tillräckligt stor. Hade varit intressant att se det prövat, men nu har Tudor (om jag förstår dig rätt) vikt ner sig utan att ta fajten. Kanske förståeligt, men synd. De stora varumärkena är jobbiga att bråka med. Och synd att de inte modifierade mönstret eller tog fram ett annat. Vore kul med en sådan option.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Är bekant med hur immaterialrätt fungerar, jobbar själv med formgivning. Och hör vad du säger, men tycker inte likheten är tillräckligt stor. Hade varit intressant att se det prövat, men nu har Tudor (om jag förstår dig rätt) vikt ner sig utan att ta fajten. Kanske förståeligt, men synd. De stora varumärkena är jobbiga att bråka med. Och synd att de inte modifierade mönstret eller tog fram ett annat. Vore kul med en sådan option.
Vad jag syftade till där är ju att LV måste agera. Sedan är det ju oklart hur detta diskuterats eller drivits internt på resp. bolag eller om ens mellan parterna. Kan det ha räckt med att LV’s jurister på W&W lämnat över ett generiskt brev ang. intrång och Tudor har agerat efter det? (Det är praxis att bolag har brand representanter som delar ut denna typen av brev ganska löpande på just mässor etc. Vid extrema fall kan man även kräva att även utställningsex tas bort).

Men(!) det som inte heller är helt omöjligt är att Tudor inte fick ngn bra respons och därför tog bort produkten. Tror det senaste är det mest troliga. 🤷🏻‍♂️
 

olarsson

Cartier
2-Faktor
Vad jag syftade till där är ju att LV måste agera. Sedan är det ju oklart hur detta diskuterats eller drivits internt på resp. bolag eller om ens mellan parterna. Kan det ha räckt med att LV’s jurister på W&W lämnat över ett generiskt brev ang. intrång och Tudor har agerat efter det? (Det är praxis att bolag har brand representanter som delar ut denna typen av brev ganska löpande på just mässor etc. Vid extrema fall kan man även kräva att även utställningsex tas bort).

Men(!) det som inte heller är helt omöjligt är att Tudor inte fick ngn bra respons och därför tog bort produkten. Tror det senaste är det mest troliga. 🤷🏻‍♂️
Ja så kan det vara också såklart. Fina var de i alla fall. Minus iset. Inget is i min grogg. : )
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tackar är tyvärr hemma och jobbar
Är hemma denna helg åker ner nästa helg.
Kanske en fika då på helgen då har du kanske hunnit hämta S/G 39an
Siktar på det. Den 3:e jag förmodligen iväg (lördagen) däremot fredagen och söndagen tror jag är väldigt öppen 🤗

Ska kanske till Hallstahammar nu på torsdag i jobb, och det är ju bara ett stenkast från Västerås så prel plan är att pipa förbi då
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Röstar för polerad mittendel. Endast för att jag ogillar den borstade modellens ändlänkar.
Röstar också på polerade mittlänkar
Det var inget lätt beslut :p 2-2 mellan borstad och borstad/polerad.

Tacksam för extra input. Rösta enl nedan :)
👍 = borstad
😍 = borstad/polerad

Någon annan som är sugen på att beställa något? Kanske kunde dra ihop ett gruppköp och dela på Expressfrakten :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hade faktiskt ingen aning att det danns olika längd på natot. Trodde det var ”one size fits all” iom att man justerar i spännet.
Ställde frågan till Krons för ngt år sedan när jag tänkte beställa och fick då frågan om vilken längd jag ville ha. Sedan sålde jag klockan innan jag hann beställa.
Har för mig att det även varit diskussion omkring FXD banden ett par sidor bakåt där även de ska gå att beställa med olika längd.
 
Topp