• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Har länge suktat efter vintage rolex sub men börjar inse mer och mer att det kommer dröja innan jag kan lägga dom pengarna.
Vad har ni för erfarenhet av Tudor bb 58? Vad är ett rimligt pris för den? Har nu en oris 65 diver som jag stormtrivs med, tänker dock att bb 58 är ett fint steg upp. Eller är detta bara en dum nödlösning för att stilla ett rolexbehov?

Grundregeln är att aldrig köpa nästan för du kommer fortsätta sukta. Med det sagt är bb58 en bra väntkorv iom att andrahandsvärdet oftast är ok.
BB58 är ganska många steg upp från Orisen även om den senare också är mysig
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Spännande. Får undersöka detta. Tack för fina svar
Glöm inte att 76100 och 79090 också finns i blått, till skillnad mot Rolex Sub ifrån samma period.

0A99B84B-74FD-4ABF-A6D8-7F741A9772D2.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Funderar på att ev. sälja länken till min blåa BB58a för att köpa en Ranger-länk. Vad borde vara ett rimligt pris, typ 5k? 🤷‍♂️ Använd kanske 1v.
Ska som sagt passa rakt av. Och har du noll och inga planer på att sälja din 58:a är det väl bara köra. Jag personligen kan nog tycka 5k är ok. Men frågan är om inte jag själv hade arkiverat länken i boxen med resterande delar av fullset för ”framtiden”

Men är det 100% bekräftat att man kan köpa länken löst till Rangern?? Då kanske en annan också är intresserad 🤔
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ska som sagt passa rakt av. Och har du noll och inga planer på att sälja din 58:a är det väl bara köra. Jag personligen kan nog tycka 5k är ok. Men frågan är om inte jag själv hade arkiverat länken i boxen med resterande delar av fullset för ”framtiden”

Men är det 100% bekräftat att man kan köpa länken löst till Rangern?? Då kanske en annan också är intresserad 🤔
Nymans skulle kolla om det gick att köpa länken löst men det är inte bekräftat ännu om det är möjligt.
Men det vore grymt isf :)
Edit: Fick besked att Ranger länken ej går att köpa löst för att montera på en annan klocka enligt Tudors nuvarande regler.
Men det är klart att om man inte specifikt säger att det är till en annan klocka så kanske det går, eller så kanske dom vill ha serienr eller dylikt på en Ranger för att kunna lägga en beställning 🤷‍♂️ Spekulerar bara.
Tänker att man bör ju ex kunna komplettera med länk om man köpt sin Ranger på nato.
Får väl hoppas att BB58 byter till liknande länk framledes.
 
Senast ändrad:

Back

Vacheron
2-Faktor
Appropå San Martin. Kan deras länk passa en BB58 (eller annan modell som de är ”inspirerade” av) och då byta viklås så klart till Tudor-viklås?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Har länge suktat efter vintage rolex sub men börjar inse mer och mer att det kommer dröja innan jag kan lägga dom pengarna.
Vad har ni för erfarenhet av Tudor bb 58? Vad är ett rimligt pris för den? Har nu en oris 65 diver som jag stormtrivs med, tänker dock att bb 58 är ett fint steg upp. Eller är detta bara en dum nödlösning för att stilla ett rolexbehov?
Jag skulle absolut rekommendera att köpa en BB58 på länk i väntan på Sub.
Riktigt trevlig klocka med bra kvalitet för ca 30k. Vilket du borde få tillbaka den dagen du ska byta
upp dig.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Testade S&G idag. Måste säga att den var riktigt bra. Boetten påminner mycket om storebror utan att helt tappa identitet. Gillade även att den var tunn och inte har hängbuk som storebror :) Var dock förvånad att länken nästan inte smalnar av alls (om något?) så spännet är rätt brett. Jag tycker dock att det fungerar och ger lite sportighet.

39mm på 16,5cm handled
04EDA413-01A5-4142-94AA-15E32F0FE7DA.jpeg
84FD0579-E1AB-4564-9A8E-1734C64AA13B.jpeg
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Testade S&G idag. Måste säga att den var riktigt bra. Boetten påminner mycket om storebror utan att helt tappa identitet. Gillade även att den var tunn och inte har hängbuk som storebror :) Var dock förvånad att länken nästan inte smalnar av alls (om något?) så spännet är rätt brett. Jag tycker dock att det fungerar och ger lite sportighet.

39mm på 16,5cm handled
04EDA413-01A5-4142-94AA-15E32F0FE7DA.jpeg
84FD0579-E1AB-4564-9A8E-1734C64AA13B.jpeg
Konstigt att länken inte smalnar av!
Blir det ett köp?
 

BankAnden

Panerai
Har länge suktat efter vintage rolex sub men börjar inse mer och mer att det kommer dröja innan jag kan lägga dom pengarna.
Vad har ni för erfarenhet av Tudor bb 58? Vad är ett rimligt pris för den? Har nu en oris 65 diver som jag stormtrivs med, tänker dock att bb 58 är ett fint steg upp. Eller är detta bara en dum nödlösning för att stilla ett rolexbehov?
Tycker det är ett alldeles utmärkt alternativ att köra på, tills den dag du vill lägga pengarna på Rolex Sub.

Jag tror inte BB58 kommer stilla ditt långsiktiga sug, men som @carlmartin skriver - inte ett substitut, men en riktigt bra klocka att bära i väntan
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Har länge suktat efter vintage rolex sub men börjar inse mer och mer att det kommer dröja innan jag kan lägga dom pengarna.
Vad har ni för erfarenhet av Tudor bb 58? Vad är ett rimligt pris för den? Har nu en oris 65 diver som jag stormtrivs med, tänker dock att bb 58 är ett fint steg upp. Eller är detta bara en dum nödlösning för att stilla ett rolexbehov?
Jag skulle absolut rekommendera att köpa en BB58 på länk i väntan på Sub.
Riktigt trevlig klocka med bra kvalitet för ca 30k. Vilket du borde få tillbaka den dagen du ska byta
upp dig.
Tycker riktigt mycket om BB58'an och det är en fullt kapabel klocka. Men skulle nog inte köpta den som ett substitut. Nästan köp blir aldrig bra.
Men innan du köper en skulle jag gå förbi AD och testa den, vet inte om du testat vintage sub men de bärs väldigt olika.

Instämmer med att BB58 håller värdet hyfsat bra. Men kan ju vara värt att notera att även BB58or idag ligger på 30K när de för ett år sedan kunde säljas för mellan 33-36k (allt beroende på skick).
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag har kanske fel. Smalnar säkert av 2mm eller liknande 🤷‍♂️ Hade inget att mäta med.
Nej, inget köp ännu. Denna var reserverad åt @Burnman :p Blir förmodligen en 36mm för min del ifall jag slår till. Blir dock en Pro först :D
Så jävla sugen på att bara dra järnet förbi Västerås idag 😬
Måste kolla jobbkalendern imorgon och se när man kan göra en avstickare. Nyköping imorgon men det är ju en ganska bra bit därifrån 🙄
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Så jävla sugen på att bara dra järnet förbi Västerås idag 😬
Måste kolla jobbkalendern imorgon och se när man kan göra en avstickare. Nyköping imorgon men det är ju en ganska bra bit därifrån 🙄
Båda städer har ’Kungsgatan’.
Det enda du råkar behöva göra är att välja fel stad…
 

G.Clooney

Cartier
Testade S&G idag. Måste säga att den var riktigt bra. Boetten påminner mycket om storebror utan att helt tappa identitet. Gillade även att den var tunn och inte har hängbuk som storebror :) Var dock förvånad att länken nästan inte smalnar av alls (om något?) så spännet är rätt brett. Jag tycker dock att det fungerar och ger lite sportighet.

39mm på 16,5cm handled
04EDA413-01A5-4142-94AA-15E32F0FE7DA.jpeg
84FD0579-E1AB-4564-9A8E-1734C64AA13B.jpeg
Så jäkla läcker! Det är bara till att "burna" dit på en gång @Burnman !
 

G.Clooney

Cartier
Tanken slog mig idag faktiskt 🙄
Det är ju fan att man är nyckelkompetens på företaget och helt oumbärlig 🤣
Skämtåsido, imorgon ska jag se över kalendern rejält och försöka komma dit senast nästa vecka
Helt klart min nästa klocka. Ska bara prova mellan 39:an och 41:an nånstans först, och så får den gärna bli lite mer tillgänglig rent generellt. Lutar väl åt 39mm med tanke på @rambo_amadeus fina bilder och info om handledsomkrets. Ligger själv på 18,5 (i icke tropisk värme, förmodligen 19 just nu). 39mm är nog även lättare att skicka vidare OM man nu skulle få för sig nåt sånt trams.

Tänkte länge slå till på en Grand Seiko med ett Hi-Beat urverk. Men det får läggas på framtiden. Detta blir nästa. Klickar alla boxar, faktiskt.

Sen återstår ju frågan om champagne eller svart tavla. Förmodligen svart. Men det visuella a la i verkligheten får avgöra.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Helt klart min nästa klocka. Ska bara prova mellan 39:an och 41:an nånstans först, och så får den gärna bli lite mer tillgänglig rent generellt. Lutar väl åt 39mm med tanke på @rambo_amadeus fina bilder och info om handledsomkrets. Ligger själv på 18,5 (i icke tropisk värme, förmodligen 19 just nu). 39mm är nog även lättare att skicka vidare OM man nu skulle få för sig nåt sånt trams.

Tänkte länge slå till på en Grand Seiko med ett Hi-Beat urverk. Men det får läggas på framtiden. Detta blir nästa. Klickar alla boxar, faktiskt.

Sen återstår ju frågan om champagne eller svart tavla. Förmodligen svart. Men det visuella a la i verkligheten får avgöra.
Till 99% min också. Men lite som du är inne på vill jag testa de olika storlekarna jämte varandra och se vilken som sitter bäst irl, även om jag är väldigt övertygad om att det är just 39:an 😬

För min del är det nog lika säkert som med 39:an att jag går för svart urtavla. Men samma där, man vill ju ändå se dem bredvid varandra innan man bestämmer sig. Sen är jag väldigt övertygad om att jag kör på vanliga stavindex, MEN man vill ju även se diamantindex när man ändå är där 🤣
Haha, du hör ju 🙄
 

G.Clooney

Cartier
Till 99% min också. Men lite som du är inne på vill jag testa de olika storlekarna jämte varandra och se vilken som sitter bäst irl, även om jag är väldigt övertygad om att det är just 39:an 😬

För min del är det nog lika säkert som med 39:an att jag går för svart urtavla. Men samma där, man vill ju ändå se dem bredvid varandra innan man bestämmer sig. Sen är jag väldigt övertygad om att jag kör på vanliga stavindex, MEN man vill ju även se diamantindex när man ändå är där 🤣
Haha, du hör ju 🙄
Ja, håller med. Stavindex till 99%. Men man vill ju se det hela live. Diamantindex kommer ju även med en "tillsnofsad" urtavla, om jag förstått det hela korrekt... Hur kommer den att upplevas... Ja, jag hör själv! 😄
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Tanken slog mig idag faktiskt 🙄
Det är ju fan att man är nyckelkompetens på företaget och helt oumbärlig 🤣
Skämtåsido, imorgon ska jag se över kalendern rejält och försöka komma dit senast nästa vecka
Sökte på ”kurs i ödmjukhet, västerås” men inget dök upp 😂
Mao så får ni flytta företaget till Västerås över en dag 👍🏻👍🏻
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Har länge suktat efter vintage rolex sub men börjar inse mer och mer att det kommer dröja innan jag kan lägga dom pengarna.
Vad har ni för erfarenhet av Tudor bb 58? Vad är ett rimligt pris för den? Har nu en oris 65 diver som jag stormtrivs med, tänker dock att bb 58 är ett fint steg upp. Eller är detta bara en dum nödlösning för att stilla ett rolexbehov?
Jag kanske går emot majoriteten här nu men jag anser att en Tudor BB58 är det närmsta du kommer en vintage sub idag.

Är det plexiglas, patina, rasslig länk osv som du värderar över vattentäthet, driftsäkerhet och en stabil känsla på handleden kommer inte en BB58 stilla ditt sug. Är det dock det motsatta så är Tudor ett suveränt alternativ.

Jag suktade i flera år efter en Rolex 14060M Submariner pga hur fantastiskt klassisk och ikonisk den typ av Sub är, men så fort jag provade en BB58 kunde jag inte längre motivera en Sub och har sedan dess inte lagt en andra tanke på en 14060M. Min BB58 är min daily och den följer med på alla typer av aktiviteter och fungerar för mig som en vintage sub förmodligen gjorde för den tidens ägare också.

Hoppas det hjälper.
 

Johnnykobra

Breitling
Jag kanske går emot majoriteten här nu men jag anser att en Tudor BB58 är det närmsta du kommer en vintage sub idag.

Är det plexiglas, patina, rasslig länk osv som du värderar över vattentäthet, driftsäkerhet och en stabil känsla på handleden kommer inte en BB58 stilla ditt sug. Är det dock det motsatta så är Tudor ett suveränt alternativ.

Jag suktade i flera år efter en Rolex 14060M Submariner pga hur fantastiskt klassisk och ikonisk den typ av Sub är, men så fort jag provade en BB58 kunde jag inte längre motivera en Sub och har sedan dess inte lagt en andra tanke på en 14060M. Min BB58 är min daily och den följer med på alla typer av aktiviteter och fungerar för mig som en vintage sub förmodligen gjorde för den tidens ägare också.

Hoppas det hjälper.
Mycket bra svar! Söker det motsatta. En klocka att ha varje dag.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Testade S&G idag. Måste säga att den var riktigt bra. Boetten påminner mycket om storebror utan att helt tappa identitet. Gillade även att den var tunn och inte har hängbuk som storebror :) Var dock förvånad att länken nästan inte smalnar av alls (om något?) så spännet är rätt brett. Jag tycker dock att det fungerar och ger lite sportighet.

39mm på 16,5cm handled
04EDA413-01A5-4142-94AA-15E32F0FE7DA.jpeg
84FD0579-E1AB-4564-9A8E-1734C64AA13B.jpeg
Exakt den där i helstål hade varit ett grymt släpp. Borde landa på 35’ eller lite drygt då.
 
  • Like
Reactions: DIR
Topp