• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att intresset är stort för en ny Pelagosmodell förstår jag. Äntligen en i mindre storlek. Men vid en jämförelse med den svarta suben tycker jag borstning av såväl vridring som tavla gör bort sig. Läsbarheten försämras och den påminner mer om Babsan än en en fit dykare. En klocka mer för stranddisco och nattklubb snarare än tufft liv i vatten.
Lite småmärkligt designval i mina ögon.

Så blev det Tudortorsdag igen 🙂
Tycker Tudor är trevliga och relativt prisvärda, gillar också Nymans Ur i Västerås.
MEN, 2018 köpte jag min sista Rolex (en Submariner) sedan övergav jag märket. Anledningen var att jag ogillade situationen som uppstod med sk kölistor och skenande andrahandspriser. Därefter handlade Rolexdiskussioner bara om väntetider och värdeökningar. En hype som aldrig, vad jag vet, något märke tidigare lyckats skapa i den omfattningen, bara växte.
Att Tudor nu använder ett liknande trick för att skapa brus är väl uppenbart. Man presenterar nya modeller, men låter bli att leverera enligt efterfrågan. Så nu börjar också Tudordiskussioner handla mer och mer om kölistor, väntetider och vilka som kommer att få köpa.
Det här är naturligtvis mina egna åsikter, men efter att ha hållit på med klockor sedan tiden långt före internet har jag vant mig vid att kunna skifta fokus när nåt inte känns rätt för mig.
Just nu smakar inte Tudors ”Rolex-light-strategi” så bra för mig. Tillverkar man fler än 200000 klockor per år kan man styra tillverkningen mot det som efterfrågas eller göra så här - vilket har varit mycket framgångsrikt för Rolex.
Nu fick jag gnälla av mig lite, vad tycker ni 🙂

363FDD9D-7503-47B7-AAEC-631637FB0AA7.jpeg
Håller helt med. I mitt fall drabbar det Tudor negativt eftersom mitt intresse har hunnit svalna och blickarna har vänts åt annat håll vid det laget då en AD hör av sig och erbjuder det som man en gång i tiden satte sig på en lista för att få. "Jahaaaa, den! Nu är jag med. Tack, men nej tack" blir svaret... Mig hade de fått på kroken på både en BB58:a och en BB39 S&G om de funnits på hyllan när de släpptes. Nu blev det nyss en Omega till istället... Så är det i mitt fall. Nyheter är roliga. Listor är avtändande.

Verkar som lysmassan på visarna skiljer i färgton jämfört med lysmassan på index?

Ja, nu när du säger det..🤔

Misstänker att det kan bli en nyansskillnad då visarna är målade. Eller också har det att göra med att ytorna på visarna är mer matt och index är blanka. Har jag förstått det hela rätt så är lysmassan på index inte målad utan "ingjuten". Samma som på BB Pro.

Ja, nu när du säger det..🤔

Misstänker att det kan bli en nyansskillnad då visarna är målade. Eller också har det att göra med att ytorna på visarna är mer matt och index är blanka. Har jag förstått det hela rätt så är lysmassan på index inte målad utan "ingjuten". Samma som på BB Pro.
Vet faktiskt inte vad som gör så det blir nyansskillnad. Men riktigt dåligt ifall färgtonen skiljer! Har avstått många fina Seikos just pga detta, och då har Seikoklockorna kostat en bråkdel av Pelagosen.

Kom nu på att jag sålde min 76200 just pga detta. Jag fick dessutom AD att fråga Tudor ifall det ska vara nyansskillnad, och det skulle det vara…
2272E365-222F-47B0-9A9C-E60D8077AE80.jpeg

Så blev det Tudortorsdag igen 🙂
Tycker Tudor är trevliga och relativt prisvärda, gillar också Nymans Ur i Västerås.
MEN, 2018 köpte jag min sista Rolex (en Submariner) sedan övergav jag märket. Anledningen var att jag ogillade situationen som uppstod med sk kölistor och skenande andrahandspriser. Därefter handlade Rolexdiskussioner bara om väntetider och värdeökningar. En hype som aldrig, vad jag vet, något märke tidigare lyckats skapa i den omfattningen, bara växte.
Att Tudor nu använder ett liknande trick för att skapa brus är väl uppenbart. Man presenterar nya modeller, men låter bli att leverera enligt efterfrågan. Så nu börjar också Tudordiskussioner handla mer och mer om kölistor, väntetider och vilka som kommer att få köpa.
Det här är naturligtvis mina egna åsikter, men efter att ha hållit på med klockor sedan tiden långt före internet har jag vant mig vid att kunna skifta fokus när nåt inte känns rätt för mig.
Just nu smakar inte Tudors ”Rolex-light-strategi” så bra för mig. Tillverkar man fler än 200000 klockor per år kan man styra tillverkningen mot det som efterfrågas eller göra så här - vilket har varit mycket framgångsrikt för Rolex.
Nu fick jag gnälla av mig lite, vad tycker ni 🙂
Håller med! Är det ingen annan som reagerar på att listpriset för pelagosen är 44k vs black bay 58 är 37,7? Då har också 58an gått upp rätt mycket i pris sen jag köpte en.

Vet faktiskt inte vad som gör så det blir nyansskillnad. Men riktigt dåligt ifall färgtonen skiljer! Har avstått många fina Seikos just pga detta, och då har Seikoklockorna kostat en bråkdel av Pelagosen.

Kom nu på att jag sålde min 76200 just pga detta. Jag fick dessutom AD att fråga Tudor ifall det ska vara nyansskillnad, och det skulle det vara…
2272E365-222F-47B0-9A9C-E60D8077AE80.jpeg

Samtidigt upplever jag det inte på samma vis på filmerna som finns. Det kan ju vara dom olika ytorna och ljusreflektionerna som spelar lite spratt.

Tror jag måste se den irl och då gärna på min handled🙂

Har ni några tips på vart man kan höra av sig om man vill ha en chans att prova nya Pelagos när den väl kommer hit? Vilka AD brukar få in flest Tudormodeller?

Verkar som lysmassan på visarna skiljer i färgton jämfört med lysmassan på index?
Lite fascinerad över att folk kan reagera på sådana här otroligt svårspottade små nyanser medan jag t ex nästan aldrig hört någon diskutera det faktum att BB58 irl ofta skär sig rätt påtagligt när de annars välmatchat oldtimey krämiga indexen och visarna blir lite skrikigt modernt grönaktiga då lumen aktiveras i dagsljus.

Håller med! Är det ingen annan som reagerar på att listpriset för pelagosen är 44k vs black bay 58 är 37,7? Då har också 58an gått upp rätt mycket i pris sen jag köpte en.
Det är väl rätt självklart att priserna gått upp. Att jämföra med priserna för fem år sedan är ju som att klaga på priset på mjölk för att det gått upp sedan 1950. Förutom att detta är en lyxprodukt vi pratar om.

Skulle säga att de varit billigt ijmf med tillgång och efterfrågan. Kanske de låga priserna som skapat de långa köerna?

Jag tycker Tudor gjort ett klokt kommersiellt val med nya Pelagos. Alltså att göra den mindre toolig. Det kommer attrahera en ny målgrupp för klockan. Förstår inte alls att så många tycker att dom ska ha en 42mm toolig och matt och sedan även en 39mm toolig och matt? Det om något hade varit märkligt. Att dom då profilerar den nya som något i det vardagliga livet, är också en självklarhet. En ”riktig” dykare för entusiasterna och en ”deskdiver”.

Jag skulle aldrig någonsin köpt den gamla, men är intresserad av denna. Hade den varit stål hade det varit ett garanterat köp 🙂

Jag tycker Tudor gjort ett klokt kommersiellt val med nya Pelagos. Alltså att göra den mindre toolig. Det kommer attrahera en ny målgrupp för klockan. Förstår inte alls att så många tycker att dom ska ha en 42mm toolig och matt och sedan även en 39mm toolig och matt? Det om något hade varit märkligt. Att dom då profilerar den nya som något i det vardagliga livet, är också en självklarhet. En ”riktig” dykare för entusiasterna och en ”deskdiver”.

Jag skulle aldrig någonsin köpt den gamla, men är intresserad av denna. Hade den varit stål hade det varit ett garanterat köp 🙂
Jag skulle vilja höra lite mer från er som äger en Pelagos eller annan titanklocka. Vad upplever ni för för och nackdelar vs stål? Det verkan ändå råda rätt delade meningar om detta.

Jag har aldrig ägt en titanklocka men gillar tanken av en lättare, mer matt och mörkare klocka som kanske upplevs som mer toolig och diskret. 🤷🏼‍♂️

Är väl inte annorlunda än från andra märken där priserna också ökat? En vanlig seamaster på länk listar 65 600kr idag, då känns 44 000kr ganska prisvärt enligt mig.

Sen brukar ju titan klockorna ligga lite högre jämfört med stål, så jämför vi mot den titan seamaster som finns så listar denna 104 000kr visserligen en limiterade?(osäker) Bond utgåva så kanske inte en perfekt jämförelse men du får 2,36 pelagos för denna.

Jag skulle vilja höra lite mer från er som äger en Pelagos eller annan titanklocka. Vad upplever ni för för och nackdelar vs stål? Det verkan ändå råda rätt delade meningar om detta.

Jag har aldrig ägt en titanklocka men gillar tanken av en lättare, mer matt och mörkare klocka som kanske upplevs som mer toolig och diskret. 🤷🏼‍♂️
Har aldrig upplevt några nackdelar med titan. Har ägt 5 st Pelagos genom åren. En kanonklocka och vansinnigt mycket bang for the buck.

Jag har inte ägt en uppsjö av titan, men 2-3st med och utan länk. Jag älskar känslan. Förutom att klockan är lättare och därmed skaver mindre osv, så leder materialet värme annorlunda. En stålklocka känns alltid väldigt kall när man plockar upp den på morgonen medan en titanklocka inte alls känns särskilt kall. Detta gör också att jag orkar ha länk även i minusgrader. Något jag annars drar mig för.

Smaksak såklart, men jag älskar den varma mörka färgen som Titan har jämfört med stål också. Lärde mig nyss att Grade 2 Titan lämpar sig bäst till borstning, och Grade 5 Titan bäst till polering. Därav ser man ibland varumärken blanda grader i länkar osv. Kuriosa!

Jag har inte ägt en uppsjö av titan, men 2-3st med och utan länk. Jag älskar känslan. Förutom att klockan är lättare och därmed skaver mindre osv, så leder materialet värme annorlunda. En stålklocka känns alltid väldigt kall när man plockar upp den på morgonen medan en titanklocka inte alls känns särskilt kall. Detta gör också att jag orkar ha länk även i minusgrader. Något jag annars drar mig för.

Smaksak såklart, men jag älskar den varma mörka färgen som Titan har jämfört med stål också. Lärde mig nyss att Grade 2 Titan lämpar sig bäst till borstning, och Grade 5 Titan bäst till polering. Därav ser man ibland varumärken blanda grader i länkar osv. Kuriosa!
Jag tyckte att jag hörde att Grade 2 är mer motståndskraftig mot repor? Är det något du ev har upplevt med nån av dina klockor?

Jag tyckte att jag hörde att Grade 2 är mer motståndskraftig mot repor? Är det något du ev har upplevt med nån av dina klockor?
Har tyvärr bara testat Grade 5 och 90-tals-breitling-titan haha. Grade 5 går definitivt att repa med bandstift och liknande 😅

Det låter väl rimligt dock det du säger. Rolex använder ju 904L-stål för att det är blingit och ser ut som vitguld nästan när det är polerat. Det är dock mjukt som smör i förhållande till 316L-stål. Så det är väl den närmsta jämförelsen just nu.. Grade 5 = 904L och Grade 2 = 316L.

Killgissning på hög nivå, men min ingenjörsgärna tycker det låter rimligt.

Sen tror jag att både Grade 2 och 5 går att ythärda för att tåla mer stryk. Vet att Bremont sysslar med ythärdning av titan iaf. Vill nästan minnas att Tudor nämnt det också?

EDIT: Nördade vidare lite, och Grade 5 anses ofta vara ett hårdare och mer stryktåligt material, men Grade 2 verkar ha något bättre korrosionsbeständighet, vilket trots allt kan anses viktigt i ett dykarur. Omega använder Grade 2 till NTTD-Seamastern, men bland entusiaster finns det en del snobberi kring att allt borde vara Grade 5 alltid.

Tudor själva har sagt att dom gör sina spännen av Grade 5, men länkar och boetter av Grade 2. Spännen kräver väl lite bättre hållfasthet då det är tunnt på sina ställen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp