Så blev det Tudortorsdag igen
Tycker Tudor är trevliga och relativt prisvärda, gillar också Nymans Ur i Västerås.
MEN, 2018 köpte jag min sista Rolex (en Submariner) sedan övergav jag märket. Anledningen var att jag ogillade situationen som uppstod med sk kölistor och skenande andrahandspriser. Därefter handlade Rolexdiskussioner bara om väntetider och värdeökningar. En hype som aldrig, vad jag vet, något märke tidigare lyckats skapa i den omfattningen, bara växte.
Att Tudor nu använder ett liknande trick för att skapa brus är väl uppenbart. Man presenterar nya modeller, men låter bli att leverera enligt efterfrågan. Så nu börjar också Tudordiskussioner handla mer och mer om kölistor, väntetider och vilka som kommer att få köpa.
Det här är naturligtvis mina egna åsikter, men efter att ha hållit på med klockor sedan tiden långt före internet har jag vant mig vid att kunna skifta fokus när nåt inte känns rätt för mig.
Just nu smakar inte Tudors ”Rolex-light-strategi” så bra för mig. Tillverkar man fler än 200000 klockor per år kan man styra tillverkningen mot det som efterfrågas eller göra så här - vilket har varit mycket framgångsrikt för Rolex.
Nu fick jag gnälla av mig lite, vad tycker ni