• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej fellow Tudorentusiaster. Den här frågan har säkert avhandlats flera gånger förut men jag kunde inte hitta något bra svar när jag sökte i tråden.

Jag försöker hitta ett bra gummiband till Black Bay GMT Pepsi som är kompatibelt med länkens lås. Finns det några billigare alternativ än Rubber-B? Finns ju helt ok alternativ från 200kr med vanligt c-spänne och det känns ovärt att betala 10x pengarna för att kunna använda viklåset. Helst svart men andra alternativ kan vara aktuella också.
Tack på förhand 🙏
Ganska säker på att du inte hittar ett curved ends gummi som funkar med länkens viklås.
Kan rekommendera https://www.02straps.com/ som även finns på ebay och etsy. Hemsidan är svårnavigerad.
Om du måste ha länkens lås så får du nog gilla glappet som uppstår då det blir raka avslut mot boetten.

Nyss köpt en BB58 som kommer nästa vecka. Funderar också kring detta. Är sugen att köra Rubber B till sommaren men hade gärna sett att jag kan använda originallåset istället för buckle! Något sånt här typ

Skärmavbild 2022-09-01 kl. 16.05.36.png
Typ samma svar som ovan. Osäker om 02straps har gummi för BB58.

Vanguard (https://vanguardstraps.com/) rekommenderas för båda klockor!

Så blev det Tudortorsdag igen 🙂
Tycker Tudor är trevliga och relativt prisvärda, gillar också Nymans Ur i Västerås.
MEN, 2018 köpte jag min sista Rolex (en Submariner) sedan övergav jag märket. Anledningen var att jag ogillade situationen som uppstod med sk kölistor och skenande andrahandspriser. Därefter handlade Rolexdiskussioner bara om väntetider och värdeökningar. En hype som aldrig, vad jag vet, något märke tidigare lyckats skapa i den omfattningen, bara växte.
Att Tudor nu använder ett liknande trick för att skapa brus är väl uppenbart. Man presenterar nya modeller, men låter bli att leverera enligt efterfrågan. Så nu börjar också Tudordiskussioner handla mer och mer om kölistor, väntetider och vilka som kommer att få köpa.
Det här är naturligtvis mina egna åsikter, men efter att ha hållit på med klockor sedan tiden långt före internet har jag vant mig vid att kunna skifta fokus när nåt inte känns rätt för mig.
Just nu smakar inte Tudors ”Rolex-light-strategi” så bra för mig. Tillverkar man fler än 200000 klockor per år kan man styra tillverkningen mot det som efterfrågas eller göra så här - vilket har varit mycket framgångsrikt för Rolex.
Nu fick jag gnälla av mig lite, vad tycker ni 🙂

363FDD9D-7503-47B7-AAEC-631637FB0AA7.jpeg

Tycker Tudor är trevliga och relativt prisvärda, gillar också Nymans Ur i Västerås.
MEN, 2018 köpte jag min sista Rolex (en Submariner) sedan övergav jag märket. Anledningen var att jag ogillade situationen som uppstod med sk kölistor och skenande andrahandspriser. Därefter handlade Rolexdiskussioner bara om väntetider och värdeökningar. En hype som aldrig, vad jag vet, något märke tidigare lyckats skapa i den omfattningen, bara växte.
Att Tudor nu använder ett liknande trick för att skapa brus är väl uppenbart. Man presenterar nya modeller, men låter bli att leverera enligt efterfrågan. Så nu börjar också Tudordiskussioner handla mer och mer om kölistor, väntetider och vilka som kommer att få köpa.
Det här är naturligtvis mina egna åsikter, men efter att ha hållit på med klockor sedan tiden långt före internet har jag vant mig vid att kunna skifta fokus när nåt inte känns rätt för mig.
Just nu smakar inte Tudors ”Rolex-light-strategi” så bra för mig. Tillverkar man fler än 200000 klockor per år kan man styra tillverkningen mot det som efterfrågas eller göra så här - vilket har varit mycket framgångsrikt för Rolex.

Håller med dig fullständigt fattar inte varför det har blivit denna utveckling på fler och fler märken.

Provade lite trevliga kusiner till 58an idag.

Bilagor

• 19D70A6F-6758-4A88-94A3-0C8929D1C26D.jpeg
    19D70A6F-6758-4A88-94A3-0C8929D1C26D.jpeg
    685.1 KB · Visningar: 18
  • 6567C05B-8C1A-49AC-BF99-E0B30A9A0A95.jpeg
    6567C05B-8C1A-49AC-BF99-E0B30A9A0A95.jpeg
    743.3 KB · Visningar: 19
  • 9CE07866-B919-40CB-A4FD-61640EB824B6.jpeg
    9CE07866-B919-40CB-A4FD-61640EB824B6.jpeg
    662.6 KB · Visningar: 15
  • 5F0BA8E6-16C3-44D5-8F3D-20349C5885E4.jpeg
    5F0BA8E6-16C3-44D5-8F3D-20349C5885E4.jpeg
    758.4 KB · Visningar: 15

Instämmer till stor del. Samtidigt så för egen del (och likt många andra) så köper jag klockorna för mig själv. Det finns stora delar av Rolex bärarna som jag absolut inte vill associeras med. Men samtidigt så har de många modeller och är ett märke som jag kan uppskatta till mångt och mycket.
Javisst både Rolex och Tudor serietillverkas. Men ser man till hur de gör sina egna maskiner till tillverkningen och hur de arbetar för att säkerställa att det som tillverkas kommer ut håller en hög lägsta kvalitet så är även det något jag uppskattar.
Likaså deras modell med Tudor och hur de arbetar för att komplettera varandra både om märken och med modeller.

När det kommer till hur Tudor arbetar med sina släpp och att det skapas köbildning på de enklaste av modeller tycker jag är både tråkigt och trist. Likaså tramsigt att man släpper nya modeller när man inte klarar av att möta den befintliga efterfrågan. Modeller som FXD släpps i oerhörd begränsning etc. Men samtidigt så vill jag ge dem the benefit of a doubt med tanke på både pandemi, komponentbrist och nu andra geo politiska problem. Jag är nog beredd att ge dem lite mer tid att visa att de faktiskt klarar av ett uppswing. 🤷🏻‍♂️

Samtidigt så kan jag se det som ett i-lands problem och en ynnest att kunna njuta av klockor för priser långt över vad andra har möjlighet att göra. Men som sagt förstår frustrationen, men kommer att fortsätta köpa de klockor som jag ger mig en glädje. Visst kan det ge det ge en falsk känsla av exklusivitet, men det beror nog på vad man väljer att fokusera på. Och egentligen, vad spelar det för roll om den skänker glädje till bäraren? Det som däremot blir trist är väl de som väljer att visa upp och basunera vad de kostar och hur svåra det är att köpa.

Men som sagt, jag har alltid och kommer alltid att köpa de klockor som jag personligen får glädje av. Om det innebär en Rolex eller en Timex spelar inte så stor roll. 🙂

Edit: har alltid haft en förkärlek till Omega och äger fortfarande ett par stycken. Men med deras strategi där de kommer i överflöd och den ena limiterade modellen efter de andra plus deras ganska kraftiga prisökningar senaste åren så är det för mig mer en turn off än Rolex/Tudor just nu (sedan är Omega intressant på andra sätt både tekniskt och exempelvis hur det arbetar med extract from the archives etc. ).

Tillbaka
Topp