• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har aldrig sneglat åt Tudor innan men tycker att den nya Pelagosen är riktigt bra och skulle gärna köpa en, men blir lite fundersam när jag läser att den redan säljs för premium.
Hur brukar det se ut med tilldelning, kommer den finnas tillgänglig att handla om några månader tror ni? Hur är de på nuvarande modeller, något man kan handla över disk eller kör dem också med listor? 🙄

Har aldrig sneglat åt Tudor innan men tycker att den nya Pelagosen är riktigt bra och skulle gärna köpa en, men blir lite fundersam när jag läser att den redan säljs för premium.
Hur brukar det se ut med tilldelning, kommer den finnas tillgänglig att handla om några månader tror ni? Hur är de på nuvarande modeller, något man kan handla över disk eller kör dem också med listor? 🙄
Tja... När släpptes BB58:an? Drygt 4 år sedan? Den har man ju precis börjat kunnat få tag i utan att ha stått på lista, dock långtifrån överallt... Så nåt sånt kanske? 🤷‍♂️

Tja... När släpptes BB58:an? Drygt 4 år sedan? Den har man ju precis börjat kunnat få tag i utan att ha stått på lista, dock långtifrån överallt... Så nåt sånt kanske? 🤷‍♂️
Oj, är det så det är, då har jag inte varit uppdaterad… Tycker mig ha sett den säljas här på forumet för under listpriset, men det kanske bara varit på senare tiden. Aja, får väll lägga ett samtal och anmäla mitt intresse iallafall 😆

- Då är vi där igen, tycker det är trist att inte de som är intresserade av klockan kan köpa den i stället 😡
Instämmer med frustrationen, det är riktigt trist och just att vissa AD fortsätter med detta beteende är rätt trist. Men med sannolikhet så är det AD som såld sina visnings-ex som de fått in. Har förstått att Rolex/Tudor inte skickar ut nya om AD sålt dem. Vilket innebär att de får vänta till de får tilldelning nästa gång. Möjligt att de som lägger ut på C24 delar förtjänsten med dessa AD senare(?).

Tudor i sig är fortfarande mycket av ett entusiastmärke? Men varför har de inte nått den breda massan? Är det pga. fördomar att det är en "radhus Rolex"? Att det inte imponerar lika mycket som te x Rolex, Omega eller annat märke? Kan även tänka mig att många kunder t o m väljer Longines innan Tudor. Eller för att det helt enkelt inte finns någon tillgänglighet?

Med avsikt att provocera fram lite tankar så säg att AD får in ett par ex. som de säljer till ett par kunder(?). De når gråmarknaden och läggs ut för tramsiga summor så att det även skapas årslång kö på klockorna.
Säg att dessa AD inte skulle sälja till kunder som lägger upp till fantasipriser och skapar hype etc.? Är det då rimligare att entusiaster dammsuger upp marknaden och har "förtur" på intresselistan? I slutänden kommer ju tillgängligheten fortfarande vara begränsad. Och sedan fortsätter klockan att säljas och köpas på klockforum som en snabb-konsumtionsprodukt. 🤷🏻‍♂️
Visst prisbilden är rimligare men köbildningen och chansen att den når den vanliga konsumenten (som kanske i slutänden skulle njuta mer av klockan och de facto ha den som en "keeper") är fortfarande liten.

Men som sagt, ogillar beteendet men tycker även att det kan vara intressant att se det ur annat perspektiv ibland. 🙂

Oj, är det så det är, då har jag inte varit uppdaterad… Tycker mig ha sett den säljas här på forumet för under listpriset, men det kanske bara varit på senare tiden. Aja, får väll lägga ett samtal och anmäla mitt intresse iallafall 😆
Det är nog en god idé, då det verkar vara rätt högt tryck. Var redan ca 60 på listan hos Krons igår…så klart mer tryck än ex Rangern

Inleder lördagen med Tudor. Känns bra att vara tillbaka i Tudor-träsket måste jag säga! Ikväll byter jag dock till speedy inför uppskjutningen av Artemis 1 🤓 Går säkert åt pipan och avbryts igen..

133AFDEA-5EBB-49C7-B7B3-C90EE492DFD1.jpeg

Grattis till en fin klocka!
Såg nyss att du kan bära den med gott samvete hela kvällen också😉

Instämmer med frustrationen, det är riktigt trist och just att vissa AD fortsätter med detta beteende är rätt trist. Men med sannolikhet så är det AD som såld sina visnings-ex som de fått in. Har förstått att Rolex/Tudor inte skickar ut nya om AD sålt dem. Vilket innebär att de får vänta till de får tilldelning nästa gång. Möjligt att de som lägger ut på C24 delar förtjänsten med dessa AD senare(?).

Tudor i sig är fortfarande mycket av ett entusiastmärke? Men varför har de inte nått den breda massan? Är det pga. fördomar att det är en "radhus Rolex"? Att det inte imponerar lika mycket som te x Rolex, Omega eller annat märke? Kan även tänka mig att många kunder t o m väljer Longines innan Tudor. Eller för att det helt enkelt inte finns någon tillgänglighet?

Med avsikt att provocera fram lite tankar så säg att AD får in ett par ex. som de säljer till ett par kunder(?). De når gråmarknaden och läggs ut för tramsiga summor så att det även skapas årslång kö på klockorna.
Säg att dessa AD inte skulle sälja till kunder som lägger upp till fantasipriser och skapar hype etc.? Är det då rimligare att entusiaster dammsuger upp marknaden och har "förtur" på intresselistan? I slutänden kommer ju tillgängligheten fortfarande vara begränsad. Och sedan fortsätter klockan att säljas och köpas på klockforum som en snabb-konsumtionsprodukt. 🤷🏻‍♂️
Visst prisbilden är rimligare men köbildningen och chansen att den når den vanliga konsumenten (som kanske i slutänden skulle njuta mer av klockan och de facto ha den som en "keeper") är fortfarande liten.

Men som sagt, ogillar beteendet men tycker även att det kan vara intressant att se det ur annat perspektiv ibland. 🙂
- Om Tudor inte hade velat att den här situationen skulle uppstå hade man kunnat producera ett antal av klockan som mer motsvarade den efterfrågan man säkert kunde förutspå efter marknadspresentationen. Men nu väljer man medvetet att inte göra det och vi här förstår ju varför. Sedan är det förstås fritt att tycka vad man vill om den marknadskommunikationen 🙂

- Om Tudor inte hade velat att den här situationen skulle uppstå hade man kunnat producera ett antal av klockan som mer motsvarade den efterfrågan man säkert kunde förutspå efter marknadspresentationen. Men nu väljer man medvetet att inte göra det och vi här förstår ju varför. Sedan är det förstås fritt att tycka vad man vill om den marknadskommunikationen 🙂
Det var väl inte direkt svar på frågan? Iom att en produktionsvolym som tillgodoser större delen av efterfrågan inte känns särskillt rimligt 🙂

För att fortsätta provocera ( 😉 ), borde Tudor öka produktionen så den tillgodoser marknadsbehovet till fullo? Kommer inte det att devalvera värdet på dem? Eller ska de göra som Omega, öka priset men med ökade priser och höga säkerhetsmarginaler för att undvika förluster? Omega kan man ju te x utan problem pruta ned med 10-20% på list. AD betalar oftast i förskott för de klockor de köper in som ligger på lager? Ska då Omega gå in och täcka den förlusten för AD eller ska AD står risken? Med säkerhet kommer det en hel del riktlinjer från dem om hur de får saluföras.

Men som sagt, jag instämmer med att situationen med Tudor just nu är rätt absurd, speciellt när klockor som BB36 eller Chrono har väntetid. Sedan återstår det väl att se om det släpper på sikt. Men just nu känns det enklare att få loss en OP eller DJ än en BB58. 🤷🏻‍♂️
Sedan för att vara fair gällande Chrono så verkar ju inte direkt sammarbetet med Breitling fungerat så bra då de verkar vara orsaken till problemen där.

"Några månader" är nog optimistiskt, men några 4 år kommer det verkligen inte ta. "Kör dem också med listor", vad menar du med det? Tror inte de bunkrar upp på Tudors i kassaskåpet, men är efterfrågan större än utbudet till den specifika AD'n är det såklart att det blir en väntelista? Det gäller ju alla varumärken och nästan alla AD's.
Om du ställer dig i kö hos flertalet AD's skulle jag gissa på cirkus 6 månader. Inom ett år lär Pelagos 39 sälja för- eller under retail. Sen kan ju priserna öka på den tiden så att betala över retail om 3 månader kan vara detsamma som att betala retail om 12.

"Några månader" är nog optimistiskt, men några 4 år kommer det verkligen inte ta. "Kör dem också med listor", vad menar du med det? Tror inte de bunkrar upp på Tudors i kassaskåpet, men är efterfrågan större än utbudet till den specifika AD'n är det såklart att det blir en väntelista? Det gäller ju alla varumärken och nästan alla AD's.
Om du ställer dig i kö hos flertalet AD's skulle jag gissa på cirkus 6 månader. Inom ett år lär Pelagos 39 sälja för- eller under retail. Sen kan ju priserna öka på den tiden så att betala över retail om 3 månader kan vara detsamma som att betala retail om 12.
Instämmer med ovan. Just nu ligger mycket på intresselista. Men några månader kan det nog komma att tycka vad man vill, men känns ändå OK för min del. Har aldrig varit med om att jag på liv eller död behövt en klocka eller dyrare klocka direkt just nu. Endast framtiden kan utvisa hur marknaden kommer se ut, men som ekonomin ser ut nu tror jag att tillgängligheten kommer att öka på sikt.

God afton tudordiggare, mitt korta inlägg i all holabaloo är att visst verkar nya Pelagosen najs på många sätt, men tycker det är synd att den är så pass lågspecad gentemot sina föregångare… vilka har riktigt seriös dykarkredd. Men, men, den kommer nog bli rätt poppis som en modern desk diver, dock med en viss saknad av att ha något unikt och extra med sig… Får väl äta upp mina ord när jag själv har en om 1-2 år 😂 men för nu säger jag ”bb58 is still king”! ⭐
33233583-2F75-4301-B110-7D7BE6740606.jpeg

Edit: typos

Senast ändrad:
Ja, jag syftade specifikt på att kunna gå in till en AD, utan att ha stått på någon lista sen innan, och kunna gå därifrån med en ny BB58:a. Det har man, vad jag förstår, så sakteliga börjat kunna få göra först nu - men långt ifrån hos alla AD, snarare ett snävt fåtal. Och svårare med den svarta. De flesta AD's har ju fortfarande kö på dem. Och det har gått drygt 4 år nu sen den släpptes. Så det var endast baserat på den omständigheten som jag lite arrogant slängde ur mig att pelly39:an inte omöjligen går samma öde till mötes. Om man utesluter "listor" ur ekvationen.

Tillbaka
Topp