• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det kanske är ett medvetet designdrag? 🤔

Alltså Heritage Black Bay 41 är ju stadigt byggd som en toolig dykare skall vara i mitt tycke. BB58 är liksom många Tudor och Rolex rätt små i dimensionerna.

BB Pro är ju en 39mm dykarklocka(utan vridring) som är stadigt byggd. En möjlighet att ha en mer rejäl klocka för alla med lite mindre handleder tänker jag.

Är ju rätt ny för Tudor själv och Rolex har jag inte koll på heller men BB Pro är väl den enda robusta klockan under 41mm i båda företagens utbud?
Så kan det vara, men jag lägger nog ändå mina pengar på att det har mer att göra med hur urverket är uppbyggt eller liknande, än att attrahera en viss (och smal) målgrupp.

I mitt tycke har både tudor och rolex ett par vardera under 41mm som skulle kunna tillskrivas robusta. 😊

Alltså Heritage Black Bay 41 är ju stadigt byggd som en toolig dykare skall vara i mitt tycke. BB58 är liksom många Tudor och Rolex rätt små i dimensionerna.

BB Pro är ju en 39mm dykarklocka(utan vridring) som är stadigt byggd. En möjlighet att ha en mer rejäl klocka för alla med lite mindre handleder tänker jag.

Är ju rätt ny för Tudor själv och Rolex har jag inte koll på heller men BB Pro är väl den enda robusta klockan under 41mm i båda företagens utbud?
BB58, Rangern och P39 får väl ändå anses som robusta klockor!

Enligt ISO 6425 så är BB Pro ingen dykarklocka, om än den anses robust

BB58, Rangern och P39 får väl ändå anses som robusta klockor!

Enligt ISO 6425 så är BB Pro ingen dykarklocka, om än den anses robust

Ja alltså robusta är dom såklart ur bruksperspektiv med stöttåliga urverk och välbyggda i övrigt. Dom är dock inte så robusta i godset så att säga.

Eller overbuilt som vi säger i knivvärlden.
Dvs egentligen onödigt överdimensionerade men det ger en skön känsla i handen eller på handleden om vi snackar klockor.

P39 har jag inte prövat ännu men på 109 gram med samtliga länkar så har jag svårt att tänka mig att jag skulle uppleva den som robust på handleden. Allt under 140 gram är för mig en lätt klocka och lätta klockor känns inte robusta i mitt tycke.

Ranger är jag intresserad av just för att den är kompakt och bra till vardags och helt borstad för reptålighet. Ska bli intressant att se hur den upplevs på handleden dock.

Någon som har koll på vikten på Ranger?

- Förstår vad du menar, men PRO är en GMT och inget dykarur.

Ja alltså robusta är dom såklart ur bruksperspektiv med stöttåliga urverk och välbyggda i övrigt. Dom är dock inte så robusta i godset så att säga.

Eller overbuilt som vi säger i knivvärlden.
Dvs egentligen onödigt överdimensionerade men det ger en skön känsla i handen eller på handleden om vi snackar klockor.

P39 har jag inte prövat ännu men på 109 gram med samtliga länkar så har jag svårt att tänka mig att jag skulle uppleva den som robust på handleden. Allt under 140 gram är för mig en lätt klocka och lätta klockor känns inte robusta i mitt tycke.

Ranger är jag intresserad av just för att den är kompakt och bra till vardags och helt borstad för reptålighet. Ska bli intressant att se hur den upplevs på handleden dock.

Någon som har koll på vikten på Ranger?
Mao de är alla robusta men du är ute efter tyngden som vissa klockor levererar.

Ranger
514333DE-1DCA-49D8-BD3B-F1B6111829AE.jpeg

Om man går historiskt så är det ju en klocka för spelunking 😁
66043CB9-D9F2-4FB4-870C-A702046DD604.jpeg
Jag tror att jag har knäckt nöten med "för tjock Tudor Pro"
Alla vet mkt väl att spelunking är extremt farlig sport där man befinner sig i tighta utrymme (vardag för mig) så varje mm räknas.

Klart har vi alla varit i följande situation som bilden nedan och ja 2mm extra tjcok klocka är INTE OK :rolleyes:😑
1665308008493.png

Verklighet:

1665307652186.png

Om man går historiskt så är det ju en klocka för spelunking 😁
66043CB9-D9F2-4FB4-870C-A702046DD604.jpeg
- Helt rätt förstås! När jag för länge sedan (är ålderspensionär) tittade på Rolex variant förklarade säljaren att "GMT-visaren" bara var en tjugofyratimmarsvisare som indikerade dag eller natt för tex grottforskare. Klockan var för övrigt svårsåld då :)
Tudorvarianten är dock en "äkta" GMT.

Senast ändrad:
Fy vad jag är lack på en Tudor AD! Har inte öppnat boxen till min BB58 sedan jag köpte den 2021, men gjorde det idag och inser nu att de två länkbitarna de kortade länken med fick jag aldrig tillbaka. Jag har hört att de har hänt utomlands att AD behåller dem men aldrig i Sverige, är det någon mer som råkat ut för detta?

Fy vad jag är lack på en Tudor AD! Har inte öppnat boxen till min BB58 sedan jag köpte den 2021, men gjorde det idag och inser nu att de två länkbitarna de kortade länken med fick jag aldrig tillbaka. Jag har hört att de har hänt utomlands att AD behåller dem men aldrig i Sverige, är det någon mer som råkat ut för detta?
Aldrig råkat ut för det surt i vilket fall.

Låter jäkligt skumt. Måste ju blivit nått misstag. Tråkigt som fasen.

Behåller dom ? Det är ju din länk och dina länkbitar.
Det låter som ett misstag.

Går nog att lösa om du pratar med samma AD. Aldrig upplevt liknande.

Kan säkert vara ett misstag, faktum kvarstår att jag inte fick länkbitarna jag betalat för, men jag har lärt mig min läxa i alla fall 😖 ska ringa dem på måndag och ska bli intressant att se vad de säger.

Varför har du inte öppnat lådan på 10+ månader?
Aldrig hört att AD skulle behålla länkbitar, finns inget syfte med det. Är ju inte direkt som när de håller på certet

Varför har du inte öppnat lådan på 10+ månader?
Aldrig hört att AD skulle behålla länkbitar, finns inget syfte med det. Är ju inte direkt som när de håller på certet
Varför skulle jag göra det? Klockan ligger i klocklådan när den inte är på armen och boxen ligger under stoppad tills jag säljer klockorna. Enda anledningen till att jag tog fram den var för att jag ville jämföra BB58 boxen med min nyköpta Royals box.

Varför skulle jag göra det? Klockan ligger i klocklådan när den inte är på armen och boxen ligger under stoppad tills jag säljer klockorna. Enda anledningen till att jag tog fram den var för att jag ville jämföra BB58 boxen med min nyköpta Royals box.

Du har aldrig känt ett litet sug av att pyssla lite med all krimskrams? Alltid kul att göra ibland faktiskt.

Tänker mer: man kommer hem med klockan i lådan. Plockar fram klockan och allt annat för att vad som är i lådan och se så att det stämmer med vad man köpte…

Har svårt att se att AD har kvar länkbitarna, men har du tur så kanske de kan ordna något

Tänker mer: man kommer hem med klockan i lådan. Plockar fram klockan och allt annat för att vad som är i lådan och se så att det stämmer med vad man köpte…

Har svårt att se att AD har kvar länkbitarna, men har du tur så kanske de kan ordna något
Jo det gör jag ju visserligen och där får jag ta mitt ansvar att jag inte kollade då eller tillräckligt noga. De har garanterat inte kvar dem men vill ändå höra vad de säger. Det var inte säljaren själv som justerade länken utan det är gjorde urmakaren på plats så antar att han glömde dem när han kom ut med klockan och varken jag eller säljaren tänkte på det.

Det är inte hela världen då jag inte har några planer på att sälja den men ändå jäkligt trist att sakna 2 länkbitar. 😏

Jag brukar alltid kontrollera innehållet när jag varit hos AD.
Går ju ganska snabbt för att säkerställa så att allt är ok.
Så har du inte gjort det förut så gissar jag att du kommer göra det framledes.
Jag tror inte att vissa Tudor ADs behåller länkbitar systematiskt och det är nog troligtvis ett misstag.
Hoppas det löser sig och att ADn skakar fram dom länkbitar som saknas.

Jag brukar alltid kontrollera innehållet när jag varit hos AD.
Går ju ganska snabbt för att säkerställa så att allt är ok.
Så har du inte gjort det förut så gissar jag att du kommer göra det framledes.
Jag tror inte att vissa Tudor ADs behåller länkbitar systematiskt och det är nog troligtvis ett misstag.
Hoppas det löser sig och att ADn skakar fram dom länkbitar som saknas.
Behåller man tillräckligt många länkbitar så har man till slut en full länk 😂 Svåraste där är ju ändarna och låset - AD övertalar någon att byta till textil och behåller de tre sista bitarna 👊🏻

Trevlig kvartett i den här videon.
När jag ser dom uppradade bredvid varandra så är det nog Pro ändå som lockar mig mest.

Tillbaka
Topp