Äsch. Jag hade tänkt skriva en riktig recension av Pelagos 39 med bilder och allt, men inser att det går tretton såna på dussinet och att flertalet tar bilder (eller filmsnuttar) som är ljusår bättre än mina. Som sagt, Hodinkee här ovan säger nästan allt som behöver sägas. Därför struntar jag i recensionen, och nöjer med mig att slänga in mina personliga rader direkt här i tråden istället. Jag tror mig alltså ha landat i att Pelagos 39 är dykaren jag sökt i 15 år, och att den kommit för att stanna på positionen "lyxbeater" i min låda. Det här är bakgrunden.
Klockor jag provat längs vägen, som pekat i den här riktningen men inte riktigt nått ända fram: Omega SMP, Tudor Black Bay, Seiko SPB149, Sinn ezm3, Seiko Samurai titan. Och en vintage tudor snowflake 7016, som hade varit snudd på perfekt ifall den bara hade varit 55 år nyare, lite mer vattentät och lite mindre värdefull... Pelagos 42 mm har jag faktiskt aldrig ägt, men provat flera gånger ända sedan den släpptes. Den tycker jag dock hamnar i nästa viktklass, där jag även haft och gillat sinn U1, seiko tuna, doxa sub mfl - stenhårda dykare, men för stora för vardagsbruk.
Submarinerarvet: Det går inte att blunda för den här punkten. Helst av allt hade jag hittat en bortglömd 1680 "röd" i en låda efter en excentrisk onkel, men det gjorde jag aldrig. En Rolex sub var en gång i tiden en praktisk, lyxig sportklocka som en vanlig snubbe kunde köpa och slita till vardags. Idag har man sedan länge putsat upp modellen och satsat hårt på glam och glamour, gnistrande vitguldsindex och högblank keramik, väntelista och sexsiffrig prislapp - allt det där man verkligen gillar ifall man är oligark, saudier, influencer, gangstarappare eller något liknande med vanligen sparsamt intresse för klassiska äventyr. Här kommer tudor in i bilden: klockan som är idag vad en submariner var på 70-talet. Inget stekigt eller nyrikt, bara en jäkligt bra dykarklocka i hanterlig storlek för vanligt folk som köper en klocka att slita på riktigt i 50 år.
Pelagos 39 eller Black bay 58? De må se rätt lika ut, och jag förstår varför många väljer mellan dessa modeller. Och visst, de fyller samma funktion och man kan garanterat leva lycklig med vilken som helst av dem. För mig var dock valet enkelt. Jag skulle vilja hävda att Pelagos är den moderna versionen av den gamla "tooliga" submariner-arketypen, medan black bay är en snygg, modern modell som kryddats med retroinspirerade detaljer (och att rolex submariner blivit mer eller mindre irrelevant för den ursprungliga kundkretsen). Kikar man på en Pelagos (39, 42 eller fxd) invid en gammal snowflake är det som att decennierna 1980-2000 aldrig har ägt rum. Den här modellfamiljen är ett gäng kvastfeningar som ger intrycker av att ha uppstått direkt ur de gamla sextiotalsmodellerna, snarare än att vara moderna retroflirtande klockor. Det gillar jag!
200 m? Ja, det är klent. Jag hade uppskattat 300 m på tavlan.
Låset? Ja, det är vasst, stort och kantigt. Men det passar på klockan. Man vänjer sig.
I övrigt har jag bara generiska åsikter och är som sagt en medioker fotograf, så jag nöjer mig nog så här...