• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det bara jag som har denna i tråden , tycker det är en grym klocka.
3987B280-FF0D-4481-836D-8D3960724273.jpeg
7ADBC556-A323-4383-8A85-94F2658DA7F9.jpeg
Jag tror det?! Har ju provat den där hos AD några ggr men tycker den bärs lite för stort för mig?! Synd för det är ju tveklöst en av de mest prisvärda Tudors som finns idag. Förvisso inte inhouse men snudd på oförskämt billigt för vad man får. Den där i 39mm och med stavindex, då jävlar hamnar den överst på inköpslistan

Efter bara några veckor sedan förvånas jag över att jag faktiskt saknar den. Känslan när jag lade undan den var att den kanske inte var så bra utan kanske mer blir enkomt strand och sommar. Men icke..... men målet på en månad kvarstår.... 😅
C8C9FE3A-447B-4997-8401-5D9163FF120D.jpeg
Omvänd OWGM är kanske ett nytt koncept. Kan man avstå favoritklockan en hel månad? Snowflake och Serica 5303 hade varit utmaningar för mig.

Tycker de är trevliga! Hoppas på några nya modeller vid WW i år. Prisvärda helt klart.
Får hoppas på det, annars brukar de ju släppa det roliga senare under året. Men kan tänka mig (hoppas) att de tar tag i BB36:eek:rna nu så alla har samma spec som Silver & Gold versionerna. Att de inte fått t-fit ännu och att krontuben finns kvar är känns lite förlegat.

Äsch. Jag hade tänkt skriva en riktig recension av Pelagos 39 med bilder och allt, men inser att det går tretton såna på dussinet och att flertalet tar bilder (eller filmsnuttar) som är ljusår bättre än mina. Som sagt, Hodinkee här ovan säger nästan allt som behöver sägas. Därför struntar jag i recensionen, och nöjer med mig att slänga in mina personliga rader direkt här i tråden istället. Jag tror mig alltså ha landat i att Pelagos 39 är dykaren jag sökt i 15 år, och att den kommit för att stanna på positionen "lyxbeater" i min låda. Det här är bakgrunden.

Klockor jag provat längs vägen, som pekat i den här riktningen men inte riktigt nått ända fram: Omega SMP, Tudor Black Bay, Seiko SPB149, Sinn ezm3, Seiko Samurai titan. Och en vintage tudor snowflake 7016, som hade varit snudd på perfekt ifall den bara hade varit 55 år nyare, lite mer vattentät och lite mindre värdefull... Pelagos 42 mm har jag faktiskt aldrig ägt, men provat flera gånger ända sedan den släpptes. Den tycker jag dock hamnar i nästa viktklass, där jag även haft och gillat sinn U1, seiko tuna, doxa sub mfl - stenhårda dykare, men för stora för vardagsbruk.

Submarinerarvet: Det går inte att blunda för den här punkten. Helst av allt hade jag hittat en bortglömd 1680 "röd" i en låda efter en excentrisk onkel, men det gjorde jag aldrig. En Rolex sub var en gång i tiden en praktisk, lyxig sportklocka som en vanlig snubbe kunde köpa och slita till vardags. Idag har man sedan länge putsat upp modellen och satsat hårt på glitter och glamour, gnistrande vitguldsindex och högblank keramik, väntelista och sexsiffrig prislapp - allt det där man verkligen gillar ifall man är oligark, saudier, influencer, gangstarappare eller något liknande med vanligen sparsamt intresse för klassiska äventyr. Här kommer tudor in i bilden: klockan som är idag vad en submariner var på 70-talet. Inget stekigt eller nyrikt, bara en jäkligt bra dykarklocka i hanterlig storlek för vanligt folk som köper en klocka att slita på riktigt i 50 år.

Pelagos 39 eller Black bay 58? De må se rätt lika ut, och jag förstår varför många väljer mellan dessa modeller. Och visst, de fyller samma funktion och man kan garanterat leva lycklig med vilken som helst av dem. För mig var dock valet enkelt. Jag skulle vilja hävda att Pelagos är den moderna versionen av den gamla "tooliga" submariner-arketypen, medan black bay är en snygg, modern modell som kryddats med retroinspirerade detaljer (och att rolex submariner blivit mer eller mindre irrelevant för den ursprungliga kundkretsen). Kikar man på en Pelagos (39, 42 eller fxd) invid en gammal snowflake är det som att decennierna 1980-2000 aldrig har ägt rum. Den här modellfamiljen är ett gäng kvastfeningar som ger intrycker av att ha uppstått direkt ur de gamla sextiotalsmodellerna, snarare än att vara moderna retroflirtande klockor. Det gillar jag!

200 m? Ja, det är klent. Jag hade uppskattat 300 m på tavlan.

Låset? Ja, det är vasst, stort och kantigt. Men det passar på klockan. Man vänjer sig.

I övrigt har jag bara generiska åsikter och är som sagt en medioker fotograf, så jag nöjer mig nog så här...

Senast ändrad:
Som denna klocka inte tilltalat mig på bild men när jag fick testa den på leden så blev jag frälst. Inget jättefan av romerska siffror men detta är nog bannemej en ny favorit!
20230212_100935 (1).jpg
Härligt med en till i tråden så att jag inte är ensam om den, grym klocka på handleden det enda som kunde bli bättre för mig personligen är om den som @Burnman sa tidigare är att den krympte 2 mm .
Men en härlig klocka till ett oslagbart pris😍😍😍😍😍

Äsch. Jag hade tänkt skriva en riktig recension av Pelagos 39 med bilder och allt, men inser att det går tretton såna på dussinet och att flertalet tar bilder (eller filmsnuttar) som är ljusår bättre än mina. Som sagt, Hodinkee här ovan säger nästan allt som behöver sägas. Därför struntar jag i recensionen, och nöjer med mig att slänga in mina personliga rader direkt här i tråden istället. Jag tror mig alltså ha landat i att Pelagos 39 är dykaren jag sökt i 15 år, och att den kommit för att stanna på positionen "lyxbeater" i min låda. Det här är bakgrunden.

Klockor jag provat längs vägen, som pekat i den här riktningen men inte riktigt nått ända fram: Omega SMP, Tudor Black Bay, Seiko SPB149, Sinn ezm3, Seiko Samurai titan. Och en vintage tudor snowflake 7016, som hade varit snudd på perfekt ifall den bara hade varit 55 år nyare, lite mer vattentät och lite mindre värdefull... Pelagos 42 mm har jag faktiskt aldrig ägt, men provat flera gånger ända sedan den släpptes. Den tycker jag dock hamnar i nästa viktklass, där jag även haft och gillat sinn U1, seiko tuna, doxa sub mfl - stenhårda dykare, men för stora för vardagsbruk.

Submarinerarvet: Det går inte att blunda för den här punkten. Helst av allt hade jag hittat en bortglömd 1680 "röd" i en låda efter en excentrisk onkel, men det gjorde jag aldrig. En Rolex sub var en gång i tiden en praktisk, lyxig sportklocka som en vanlig snubbe kunde köpa och slita till vardags. Idag har man sedan länge putsat upp modellen och satsat hårt på glam och glamour, gnistrande vitguldsindex och högblank keramik, väntelista och sexsiffrig prislapp - allt det där man verkligen gillar ifall man är oligark, saudier, influencer, gangstarappare eller något liknande med vanligen sparsamt intresse för klassiska äventyr. Här kommer tudor in i bilden: klockan som är idag vad en submariner var på 70-talet. Inget stekigt eller nyrikt, bara en jäkligt bra dykarklocka i hanterlig storlek för vanligt folk som köper en klocka att slita på riktigt i 50 år.

Pelagos 39 eller Black bay 58? De må se rätt lika ut, och jag förstår varför många väljer mellan dessa modeller. Och visst, de fyller samma funktion och man kan garanterat leva lycklig med vilken som helst av dem. För mig var dock valet enkelt. Jag skulle vilja hävda att Pelagos är den moderna versionen av den gamla "tooliga" submariner-arketypen, medan black bay är en snygg, modern modell som kryddats med retroinspirerade detaljer (och att rolex submariner blivit mer eller mindre irrelevant för den ursprungliga kundkretsen). Kikar man på en Pelagos (39, 42 eller fxd) invid en gammal snowflake är det som att decennierna 1980-2000 aldrig har ägt rum. Den här modellfamiljen är ett gäng kvastfeningar som ger intrycker av att ha uppstått direkt ur de gamla sextiotalsmodellerna, snarare än att vara moderna retroflirtande klockor. Det gillar jag!

Låset? Ja, det är vasst, stort och kantigt. Men det passar på klockan. Man vänjer sig.

I övrigt har jag bara generiska åsikter och är som sagt en medioker fotograf, så jag nöjer mig nog så här...
Huvudet på spiken!

Gällande 200m - har det att göra med att den måste vara ett snäpp under subben?

Pelagos 39/Black Bay < Submariner
Pelagos < Seadweller

Samtidigt har Black Bay chronon bättre WR än daytonan, men den är ju också brandad lite annorlunda..

Submarinerarvet: Det går inte att blunda för den här punkten. Helst av allt hade jag hittat en bortglömd 1680 "röd" i en låda efter en excentrisk onkel, men det gjorde jag aldrig. En Rolex sub var en gång i tiden en praktisk, lyxig sportklocka som en vanlig snubbe kunde köpa och slita till vardags. Idag har man sedan länge putsat upp modellen och satsat hårt på glam och glamour, gnistrande vitguldsindex och högblank keramik, väntelista och sexsiffrig prislapp - allt det där man verkligen gillar ifall man är oligark, saudier, influencer, gangstarappare eller något liknande med vanligen sparsamt intresse för klassiska äventyr. Här kommer tudor in i bilden: klockan som är idag vad en submariner var på 70-talet. Inget stekigt eller nyrikt, bara en jäkligt bra dykarklocka i hanterlig storlek för vanligt folk som köper en klocka att slita på riktigt i 50 år.

Verkar vara en fantastisk klocka. Har inte vågat prova den. Och jag är glad att den inte fanns när jag påbörjade Tudoräventyret. För då hade jag klarat mig med bara en P39 låter det som. Tur då att det först blev en blå Pelagos (alltid gillat dykare mest/bäst), sen en NorthFlag (lyxig vardagssportklocka) och så när Rangern kom i somras fylldes även nischen "sportig lagom stor friluftsklocka att bära på land".
Men P39 kunde varit kinderägget som levererar tre klockor i en.

Senast ändrad:
Jag tror mig alltså ha landat i att Pelagos 39 är dykaren jag sökt i 15 år, och att den kommit för att stanna på positionen "lyxbeater" i min låda.
Överlag bra sammanfattat. Instämmer, har inte riktigt letat i 15år. Men helt klart en grym vardagsdykare. I mitt fall passar den in som en friluftsbeater som ska kunna klara det mesta. Att den inte väger något utan fullkomligt försvinner på handleden är ett klart plus.

Helst av allt hade jag hittat en bortglömd 1680 "röd" i en låda efter en excentrisk onkel, men det gjorde jag aldrig. En Rolex sub var en gång i tiden en praktisk, lyxig sportklocka som en vanlig snubbe kunde köpa och slita till vardags. Idag har man sedan länge putsat upp modellen och satsat hårt på glam och glamour, gnistrande vitguldsindex och högblank keramik, väntelista och sexsiffrig prislapp - allt det där man verkligen gillar ifall man är oligark, saudier, influencer, gangstarappare eller något liknande med vanligen sparsamt intresse för klassiska äventyr. Här kommer tudor in i bilden: klockan som är idag vad en submariner var på 70-talet. Inget stekigt eller nyrikt, bara en jäkligt bra dykarklocka i hanterlig storlek för vanligt folk som köper en klocka att slita på riktigt i 50 år.
Ja en "röd" hade inte varit fel. Kan förstå tankarna omkring en sub, men samtidigt så gillar jag den som modell. För egen del har jag svårt för den blänkande keramiska ringen på sub:en. Samtidigt kan jag se en charm med riktigt sliten och använd Yacht master i platinum eller rosé guld. Likt mycket annat så klär man bäst i det man trivs i. Och kan man bära upp det utan att det ser tillgjort ut så why not...... men som sagt förstår tankegången. 🙂

Pelagos 39 eller Black bay 58? De må se rätt lika ut, och jag förstår varför många väljer mellan dessa modeller. Och visst, de fyller samma funktion och man kan garanterat leva lycklig med vilken som helst av dem. För mig var dock valet enkelt. Jag skulle vilja hävda att Pelagos är den moderna versionen av den gamla "tooliga" submariner-arketypen, medan black bay är en snygg, modern modell som kryddats med retroinspirerade detaljer (och att rolex submariner blivit mer eller mindre irrelevant för den ursprungliga kundkretsen).
Instämmer helt med den "tooliga" känslan med Pelagosen och den har det som jag saknade i BB58. '58 är fina och de bärs bra. Men just den gedigna och mer robusta känslan saknade jag med 58:an där levererar Pelagosen. Ett stort plus för Pelagosen är den grövre vridringen.

Har inte riktigt förstått grejen med om den ligger på 100, 200 eller 300m. Som inaktiv hobbydykare har jag aldrig varit över ens 100m. Visst kan jag förstå att det kan vara en "grej", men det är som att säga att mina andra klockor inte är dugliga för att de endast tar 100m. 🤷🏻‍♂️

Överlag bra sammanfattat. Instämmer, har inte riktigt letat i 15år. Men helt klart en grym vardagsdykare. I mitt fall passar den in som en friluftsbeater som ska kunna klara det mesta. Att den inte väger något utan fullkomligt försvinner på handleden är ett klart plus.

Ja en "röd" hade inte varit fel. Kan förstå tankarna omkring en sub, men samtidigt så gillar jag den som modell. För egen del har jag svårt för den blänkande keramiska ringen på sub:en. Samtidigt kan jag se en charm med riktigt sliten och använd Yacht master i platinum eller rosé guld. Likt mycket annat så klär man bäst i det man trivs i. Och kan man bära upp det utan att det ser tillgjort ut så why not...... men som sagt förstår tankegången. 🙂

Instämmer helt med den "tooliga" känslan med Pelagosen och den har det som jag saknade i BB58. '58 är fina och de bärs bra. Men just den gedigna och mer robusta känslan saknade jag med 58:an där levererar Pelagosen. Ett stort plus för Pelagosen är den grövre vridringen.

Har inte riktigt förstått grejen med om den ligger på 100, 200 eller 300m. Som inaktiv hobbydykare har jag aldrig varit över ens 100m. Visst kan jag förstå att det kan vara en "grej", men det är som att säga att mina andra klockor inte är dugliga för att de endast tar 100m. 🤷🏻‍♂️
Menar du att du har dykt nästan 100meter djupt? En klocka som är resistent till 100m enligt specifikationen klarar väl inte mer än bad på sin höjd egentligen?

Menar du att du har dykt nästan 100meter djupt? En klocka som är resistent till 100m enligt specifikationen klarar väl inte mer än bad på sin höjd egentligen?
Nej har aldrig varit nere till 100m. Men har inga problem med att dra ner ett par meter med en klocka som tar 100m. Men absolut för att dyka djupare så blir det en dykare på. Däremot är steget rätt långt mellan 200m-300m att därför hänga upp sig på att klockan inte tar 300m känns rätt inte så relevant.

Verkar vara en fantastisk klocka. Har inte vågat prova den. Och jag är glad att den inte fanns när jag påbörjade Tudoräventuret. För då hade jag klarat mig med bara en P39 låter det som. Tur då att det först blev en blå Pelagos (alltid gillat dykare mest/bäst), sen en NorthFlag (lyxig vardagssportklocka) och så när Rangern kom i somras fylldes även nischen "sportig lagom stor friluftsklocka att bära på land".
Men P39 kunde varit kinderägget som levererar tre klockor i en.
Det är en sån klocka som man inte vill hitta för tidigt, en potentiell hoppydräpare! Explorer är en sån modell för mig, enormt glad att jag inte köpte en när jag började kika på klockor runt 2006. Då hade det liksom stannat där, men nu har jag fått testa allt möjligt istället och är helnöjd utan.

Huvudet på spiken!

Gällande 200m - har det att göra med att den måste vara ett snäpp under subben?

Pelagos 39/Black Bay < Submariner
Pelagos < Seadweller

Samtidigt har Black Bay chronon bättre WR än daytonan, men den är ju också brandad lite annorlunda..
Jag tror också att den ”ska” ligga under subben, men kanske ännu mer vara tydligt distanserad från 42:an?

300 eller 200 spelar ju absolut ingen roll i praktiken. Det är verkligen bara ”på tavlan” jag hade gillat ifall den hade fått samma klassificering som subben. Som iofs också hade wr 200 m när de var som bäst - kanske är det roligast att tänka att det återigen är arvet efter guldåldern vi ser :)

Nej har aldrig varit nere till 100m. Men har inga problem med att dra ner ett par meter med en klocka som tar 100m. Men absolut för att dyka djupare så blir det en dykare på. Däremot är steget rätt långt mellan 200m-300m att därför hänga upp sig på att klockan inte tar 300m känns rätt inte så relevant.
Nej okej! Ett par meter, visst, men det är nog att pusha gränsen. Lät bara på dig som att 100m var tillräckligt för att dyka med. Då förstår jag dig och jag håller med. 200 vs 300 är ju inte mycket att hänga upp sig på enligt mig heller. Men 100 vs 200 känns som en mer betydande skillnad 😊

Tillbaka
Topp