• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

#bluewatchmonday osv!

IMG_20240226_175303_758.jpg

Jag är en Oriskille som nu är inne på Tudor.
Jag är på väg att köpa en BB 41 (Svart tror jag) och undrar om man bortser från hur många versioner det finns av denna?
Finns det några fördelar respektive nackdelar med respektive version?

Jag är på väg att köpa en BB 41 (Svart tror jag) och undrar om man bortser från hur många versioner det finns av denna?
Förstår inte helt vad du menar? Jag antar att du menar BB41:an som påminner om Rolex datejust? Dvs INTE dykaren med vridning?

Av den 41:an finns det väl bara två versioner?! Sen flera färger på urtavlan. Men om mitt antagande ovan är rätt så har den äldre versionen ett ETA-verk medans den nya har ett inhouseverk. Vad som anses ”bäst” råder det nog delade meningar om. Den äldre har f.ö oysterlänk medans den nyare har en typ av jubilee.

Personligen hade jag gått för den varianten som tilltalar dig mest estetiskt och inte lagt så stor vikt med ETA eller inhouse. Hoppas du hittar rätt

Förstår inte helt vad du menar? Jag antar att du menar BB41:an som påminner om Rolex datejust? Dvs INTE dykaren med vridning?

Av den 41:an finns det väl bara två versioner?! Sen flera färger på urtavlan. Men om mitt antagande ovan är rätt så har den äldre versionen ett ETA-verk medans den nya har ett inhouseverk. Vad som anses ”bäst” råder det nog delade meningar om. Den äldre har f.ö oysterlänk medans den nyare har en typ av jubilee.

Personligen hade jag gått för den varianten som tilltalar dig mest estetiskt och inte lagt så stor vikt med ETA eller inhouse. Hoppas du hittar rätt
Nej jag menar Black Bay 41 med dykring Heritage
Kan ju ta en fråga till när jag ändå håller på.
Den gamla färgen Burgundy, är den lika som dagens ”röda” bezel?
Jag tycker inte den senaste ser Burgundy ut på de bilder jag sett.

Andra generationen har lite mörkare insert och tredje generationen har mer intensiv röd färg skulle jag säga.

Väldigt många skillnader i övrigt också.

Chisholm förklarar ganska bra. Dock har han inte valt att berätta just den versionen du tittar på. Mellanversionen, dvs Heritage 41 som också är den fetaste av alla versioner:

Senast ändrad:
Ser ju snyggt ut så långt det svarta där men blir inte det där octo-spännet väldigt stort? Känns lika biffigt på baksidan handen som de senaste Tudor clasparna.
Jag tycker det funkar väldigt bra! Visst, det är ju ett ganska rejält spänne, påminner nästan lite om ett spänne som sitter på länk. Tycker dock att det ger en skön balans i vikt kontra boetten.

Personligen så tar jag det alla dagar i veckan framför vanliga naton med flärpen😅 Men smaken är ju som baken!
IMG_6929.jpeg

Tudor gör grymma klockor! Tyvärr är inte all deras modeller särskilt jämställda…
Om du har fallit för en black bay med svart vridring skulle jag rekommendera 58an över heritage 41mm alla dagar i veckan.

De har bokstavligt talat sammma specifikationer, men ändå lyckas 58an vara nästan 3mm(!) tunnare, ca 12vs15.
Det kan låta löjligt att hänga upp sig på 3mm men det är en skillnad på ungefär 20%, inget att underskatta det.

Tillbaka
Topp