• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Längesedan denna rastades känner jag.

y4uryrun.jpg

Suck, stackars BB... Toksnygg klocka men den har ju onekligen tuff konkerrens!:)
 

Ola G

Cartier
Hej Scaramanga et al
Nej inte ännu, länken med sin fjäderbelastning är nämligen fröjd att bära med har funderat på ett orange Isofrane och det verkar vara 22mm, så då kanske Plopen får låna ut ett av sina :)

Återkommee ,med bild om jag blir färdig till det

Mvh
Ola G
 

Ebbot

Cartier
Halloj,
Är det någon som har erfarenhet av tudor ref7020 turn o graph?
Jag tycker den är sjukt snygg och bra kombo mellan dressare och lite större. (Finns en på gripenbro har jag sett)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tudor för mig är fattigmans Rolex.:meh:
Fattar ej riktigt filosofin bakom märket,varför finns de?
Kan nån förklara?
Fattigmans är kanske lite att ta i, så billiga är de inte. Men den uttalade tanken från början var att slå sig in i ett lägre prissegment. Så från början var det en budget Rolex som delade mycket med Rolex men utan bland annat Rolex urverk. Men idag är det ett självständigt märke som dock är ägt av Rolex. Tudor har idag egen design och egna utveckling team så även om det finns en tydlig ekonomisk och historisk koppling till Rolex är det idag ett eget märke. Så vad är filosofin? En premium klocka som dock inte är lika mycket premium som Rolex men mera tillgänglig för någon med mera genomsnittlig inkomst. Ett klassiskt exempel av marknadssegmentering. Om du jämför med bilindustrin så kan du se till Lexus som är en lyx Toyota men separerade i olika varumärken. Motsatsen är exempelvis BMW som har bilar som visst är dyra men endå inte för dyra för att var omöjliga för någon med normal inkomst, samtidigt har de har extremt dyra modeller men som delar varumärke.

Fattigmans argumentet är lite som att säga att de som använder Omega gör det för de inte har råd med en Rolex och de som har Rolex gör det för de inte har råd med Patek Philippe.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
1331600689064


Jag har iaf kärat ned mig i Black Bay'n... :hungry:
Då är vi två :happyhappy: Men en rolig sak med Tudor är att alla jag har träffat som äger en (nu är det väl inte allt för många) har någon form av intresse och kunskap medan jag har träffat många Omega eller Rolex ägare som inte kan ett skit om klockor eller bryr sig om något mer än att de är dyra och enligt de ger status. (inte något ont om Rolex eller Omega, har och har haft båda)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tudor för mig är fattigmans Rolex.:meh:
Fattar ej riktigt filosofin bakom märket,varför finns de?
Kan nån förklara?

Så här:

Ponera att du åker till Grand Hôtel och äter en sjuhelvetes middag på vita dukar i Matsalen hos Mathias Dahlgren. Runtomkring dig sitter silverryggarna i sina kostymer och pumorna i sina sobra fodral. Det luktar gamla pengar och det smakar ungefär som det kostar. Det är jävligt bra. Det är Rolex.

Ponera att du åker tillbaka till Grand Hôtel följande vecka. Men nu bokar du bord på Matbaren istället. Istället för de klassiska finkrogsexcesserna dricker du dansk nördöl vid ett grovt träbord med en zinklampa över, och äter en massa lustiga små rätter där krögaren tar ut svängarna till max. Men det är samma krögare. Och runtomkring sitter samma silverryggar och pumor, men de har ett snäpp softare kläder och de bullrar lite mer. Notan blir lite billigare, men det är fortfarande rätt dyrt. Och jävligt bra. Det är Tudor.

Sannolikheten att hamna bredvid ett gäng riktiga gastro-knarkare är minst lika stor på matbaren. Och även på matsalen kan vilken sibylla-glufsare som helst boka bord för att fira sin 50-årsdag.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Så här:

Ponera att du åker till Grand Hôtel och äter en sjuhelvetes middag på vita dukar i Matsalen hos Mathias Dahlgren. Runtomkring dig sitter silverryggarna i sina kostymer och pumorna i sina sobra fodral. Det luktar gamla pengar och det smakar ungefär som det kostar. Det är jävligt bra. Det är Rolex.

Ponera att du åker tillbaka till Grand Hôtel följande vecka. Men nu bokar du bord på Matbaren istället. Istället för de klassiska finkrogsexcesserna dricker du dansk nördöl vid ett grovt träbord med en zinklampa över, och äter en massa lustiga små rätter där krögaren tar ut svängarna till max. Men det är samma krögare. Och runtomkring sitter samma silverryggar och pumor, men de har ett snäpp softare kläder och de bullrar lite mer. Notan blir lite billigare, men det är fortfarande rätt dyrt. Och jävligt bra. Det är Tudor.

Sannolikheten att hamna bredvid ett gäng riktiga gastro-knarkare är minst lika stor på matbaren. Och även på matsalen kan vilken sibylla-glufsare som helst boka bord för att fira sin 50-årsdag.
Din beskrivning var roligare än min och jävligt träffsäker :woot:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej,

Jag förstår inte, varför skulle dom vara iskalla? Och vilken är inte det i så fall?

/i


Sent from my iPad using Tapatalk
Om du läser tråden längre fram så råkade frere lite olyckligt ;) kalla -90 och -00 tals Tudors för iskalla (dvs oattraktiva). Mina tre översta (2 x kronografer samt suben) är alla mellan -97 och 2000, mesans den okalla är Junbon (38mm Datejust) som är från -79.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hej,

Jag förstår inte, varför skulle dom vara iskalla? Och vilken är inte det i så fall?

/i


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja ja, det är ett gammalt uttalande som jag får äta upp ibland. Jag har sagt att jag tycker att tudors nya släpp från 90- och 00-talen (fram till pelagos) känns iskalla (som i iskall på marknaden idag). Det handlar bl a om en massa motorsportmodeller och dykare i tag heuer-stil.

Rozzy har ett fint gäng tudors från modellinjer som kom på 60- och 70-talet, men som är tillverkade på 90- och 00-talet. De är verkligen inte iskalla, tvärtom. Det finns ett inlägg någonstans i tråden där jag förklarar det.
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Så här:

Ponera att du åker till Grand Hôtel och äter en sjuhelvetes middag på vita dukar i Matsalen hos Mathias Dahlgren. Runtomkring dig sitter silverryggarna i sina kostymer och pumorna i sina sobra fodral. Det luktar gamla pengar och det smakar ungefär som det kostar. Det är jävligt bra. Det är Rolex.

Ponera att du åker tillbaka till Grand Hôtel följande vecka. Men nu bokar du bord på Matbaren istället. Istället för de klassiska finkrogsexcesserna dricker du dansk nördöl vid ett grovt träbord med en zinklampa över, och äter en massa lustiga små rätter där krögaren tar ut svängarna till max. Men det är samma krögare. Och runtomkring sitter samma silverryggar och pumor, men de har ett snäpp softare kläder och de bullrar lite mer. Notan blir lite billigare, men det är fortfarande rätt dyrt. Och jävligt bra. Det är Tudor.

Sannolikheten att hamna bredvid ett gäng riktiga gastro-knarkare är minst lika stor på matbaren. Och även på matsalen kan vilken sibylla-glufsare som helst boka bord för att fira sin 50-årsdag.

Det är den bästa liknelsen jag läst på mycket länge, alla kategorier! Väl formulerat, jag tror bestämt jag måste låna den till mitt vanliga liv. Om det är ok?
 
Topp