Mr.Chang
Guld
Mycket bra skrivet!Fattigmans är kanske lite att ta i, så billiga är de inte. Men den uttalade tanken från början var att slå sig in i ett lägre prissegment. Så från början var det en budget Rolex som delade mycket med Rolex men utan bland annat Rolex urverk. Men idag är det ett självständigt märke som dock är ägt av Rolex. Tudor har idag egen design och egna utveckling team så även om det finns en tydlig ekonomisk och historisk koppling till Rolex är det idag ett eget märke. Så vad är filosofin? En premium klocka som dock inte är lika mycket premium som Rolex men mera tillgänglig för någon med mera genomsnittlig inkomst. Ett klassiskt exempel av marknadssegmentering. Om du jämför med bilindustrin så kan du se till Lexus som är en lyx Toyota men separerade i olika varumärken. Motsatsen är exempelvis BMW som har bilar som visst är dyra men endå inte för dyra för att var omöjliga för någon med normal inkomst, samtidigt har de har extremt dyra modeller men som delar varumärke.
Fattigmans argumentet är lite som att säga att de som använder Omega gör det för de inte har råd med en Rolex och de som har Rolex gör det för de inte har råd med Patek Philippe.
Får köpa den här förklaringen då!
