• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Varför säger du tråkig? 😅
Förstår vad han menar. Tycker också den är tråkig men samtidigt det som gör den bra. Sticker inte ut på något sätt men är riktigt bra design och proportioner. Och den sitter riktigt bekvämt på handleden! Bild som jag postade tidigare idag.

IMG_2255.jpeg
 

Degnöt

Omega
2-Faktor
Är sjukt nära på att slå till på en Tudor nu.. men kan fan inte bestämma mig mellan dessa två. Sen kanske man ska ha lite is i magen å vänta på w&w🤔
1711828729548.jpeg

1711828751180.jpeg

1711828769580.jpeg
Snygga båda två! Jag själv har blivit helsåld på pelagos. Kan inte bestämma mig om det är 39mm eller vanliga jag ska ha. 39 är perfekt storlek, men den stora är ett snäpp snyggare. Älskar titan med den gråa tool watch-looken.
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Är sjukt nära på att slå till på en Tudor nu.. men kan fan inte bestämma mig mellan dessa två. Sen kanske man ska ha lite is i magen å vänta på w&w🤔
1711828729548.jpeg

1711828751180.jpeg

1711828769580.jpeg
Vet inte hur stor sannolikhet det är men kan ju hända att BB58 får sig en uppdatering på w&w. Hade nog försökt vänta eftersom det ändå inte är så långt kvar. 😁 T-fit hade ju lyft 58an en hel del.
 

Whiskwatch

Panerai
Ja T-fit och skippat fejknitarna så hade den blivit grym!
Ja det är nåt sånt jag isåfall vill vänta på. Har försökt göra en fördelar/ nackdelar lista för att underlätta för mig själv. Lutar lite mot 58an men det har egentligen bara med färgen att göra.

P39
+Titan
+Storleken
+t-fit
+Integrerade gummit som följer med

-Dyrare än 58an
-Lite lik min Submariner
-Sunbursttavla
-Keramisk bezel

BB58 Blå
+FÄRGEN
+Storleken
+Aluminium bezel
+Billigare än p39
+Vintage vibbar fast modern

-Fejknitar
-Ingen T-fit
-Kass lysmassa? Aldrig sett men hört det?
+/- avsaknad av crownguards. (Vet inte om jag gillar det eller inte) 😅
 

Degnöt

Omega
2-Faktor
Ja det är nåt sånt jag isåfall vill vänta på. Har försökt göra en fördelar/ nackdelar lista för att underlätta för mig själv. Lutar lite mot 58an men det har egentligen bara med färgen att göra.

P39
+Titan
+Storleken
+t-fit
+Integrerade gummit som följer med

-Dyrare än 58an
-Lite lik min Submariner
-Sunbursttavla
-Keramisk bezel

BB58 Blå
+FÄRGEN
+Storleken
+Aluminium bezel
+Billigare än p39
+Vintage vibbar fast modern

-Fejknitar
-Ingen T-fit
-Kass lysmassa? Aldrig sett men hört det?
+/- avsaknad av crownguards. (Vet inte om jag gillar det eller inte) 😅
Ja du sammanfattar bra, håller med. Tänk om det dyker upp en blå pelagos 39? 🤔
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
@Whiskwatch

Case A: Du vil kjøpe en P39 eller en BB58. Begge er flotte flokker - så velg en av dem.
Case B: Du vil vente til W&W. Hva er det du venter på? Hvilken klokke er det du vil Tudor skal lansere? Det er ikke sikkert Tudor lanserer en klokke du liker - så hvorfor vente? Men, hvis Tudor lanserer en klokke du liker...vil du kunne kjøpe den i 2024 eller vente til 2025 eller 2026? Når 2025 kommer; liker du den fortsatt da?

tl:dr - kjøp enten P39 eller BB58 i dag.

Å vente på "...neste modell som kanskje kan være bedre..." er det samme som å aldri kjøpe en klokke?. Hva hvis Tudor lanserer noe enda bedre under W&W 2025...? Den som venter - får aldri noe. Gå for Case A. Case B vil alltid være et fatamorgana.

_1270003.png


_1270004.png
 

Kaka8

Breitling
Ja det är nåt sånt jag isåfall vill vänta på. Har försökt göra en fördelar/ nackdelar lista för att underlätta för mig själv. Lutar lite mot 58an men det har egentligen bara med färgen att göra.

P39
+Titan
+Storleken
+t-fit
+Integrerade gummit som följer med

-Dyrare än 58an
-Lite lik min Submariner
-Sunbursttavla
-Keramisk bezel

BB58 Blå
+FÄRGEN
+Storleken
+Aluminium bezel
+Billigare än p39
+Vintage vibbar fast modern

-Fejknitar
-Ingen T-fit
-Kass lysmassa? Aldrig sett men hört det?
+/- avsaknad av crownguards. (Vet inte om jag gillar det eller inte) 😅
Välgenomtänkt lista med pros n cons.

Att lysmassan skulle vara kass på BB58 håller jag inte riktigt med faktiskt.

Jag har sedan lanseringen varit väldigt sugen på P39, men med tiden är det BB58 blå som lockar mest! Har haft en beggad men är nu inne på en ny 😊

Oavsett vad det blir för val blir det bra, det är ju två riktigt härliga klockor du velar mellan 👌
 

Whiskwatch

Panerai
@Whiskwatch

Case A: Du vil kjøpe en P39 eller en BB58. Begge er flotte flokker - så velg en av dem.
Case B: Du vil vente til W&W. Hva er det du venter på? Hvilken klokke er det du vil Tudor skal lansere? Det er ikke sikkert Tudor lanserer en klokke du liker - så hvorfor vente? Men, hvis Tudor lanserer en klokke du liker...vil du kunne kjøpe den i 2024 eller vente til 2025 eller 2026? Når 2025 kommer; liker du den fortsatt da?

tl:dr - kjøp enten P39 eller BB58 i dag.

Å vente på "...neste modell som kanskje kan være bedre..." er det samme som å aldri kjøpe en klokke?. Hva hvis Tudor lanserer noe enda bedre under W&W 2025...? Den som venter - får aldri noe. Gå for Case A. Case B vil alltid være et fatamorgana.

_1270003.png


_1270004.png
Det jag väntar på vid w&w är isåfall en bättre länk till 58an. Det lär ju inte bli 1-2 års väntetid bara för en uppdaterad länk på en i övrigt 4 år gammal klocka hoppas jag.

Släpps det en blå p39 får jag däremot tänka som du gör. Har inte den köphistoriken hos AD att kunna gå rakt in och köpa den troligtvis.

Ger därför ett alternativ C: (förutsatt att det släpps en blå p39)
Jag väntar till en av er med väletablerad kundhistorik köper den och tröttnar, sen köper jag den av er😎

Skämt å sido så blir det troligen en 58 oavsett. Stör mig på länken dock. Men man kanske vänjer sig, samt köper till en microjustering från steel reef.
 

Whiskwatch

Panerai
Välgenomtänkt lista med pros n cons.

Att lysmassan skulle vara kass på BB58 håller jag inte riktigt med faktiskt.

Jag har sedan lanseringen varit väldigt sugen på P39, men med tiden är det BB58 blå som lockar mest! Har haft en beggad men är nu inne på en ny 😊

Oavsett vad det blir för val blir det bra, det är ju två riktigt härliga klockor du velar mellan 👌
Nej jag kommer inte ihåg vart jag läst eller hört att den skulle vara dålig🤔 kan ha fått det om bakfoten.
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Lite sugen på en Tudor sub.
Är det några referenser som är mer efterfrågade än andra?
Någon specifik ref som man ska akta sig för?
Tänker kända fel som kan vara svåra att få reparerade osv.
Något annat jag behöver tänka på?
 
Lite sugen på en Tudor sub.
Är det några referenser som är mer efterfrågade än andra?
Någon specifik ref som man ska akta sig för?
Tänker kända fel som kan vara svåra att få reparerade osv.
Något annat jag behöver tänka på?
Jag tycker 79090 är bäst och fortfarande prisvärd även om en Snowflake så klart är lite ”roligare”
Standard ETA verk i så lättservat osv och inga problem med delar i övrigt.
Så kolla på skick över lag och att det är rätt länk mm
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Lite sugen på en Tudor sub.
Är det några referenser som är mer efterfrågade än andra?
Någon specifik ref som man ska akta sig för?
Tänker kända fel som kan vara svåra att få reparerade osv.
Något annat jag behöver tänka på?
Som med alla andra köp (speciellt när det gäller neo-vintage/vintage): köp säljaren i första hand. 79090 och 76100 är bägge grymma. Vill du ha något lite nättare så är 75090 (36mm) supernice. Känns som att de tre referenserna går att få tag i till hyfsade priser också, Snowflakes och no dates är inte bara ett utan flera hack upp i prisstegen generellt. Samtliga kör väl någonslags ETA verk så ska inte vara svindyrt att få det servat men ska inte ta gift på det, har dålig koll på Snowflake referenserna (men förmodar att det är ETA även där?). Överlag riktigt kul och grymma klockor, speciellt om man kan få de till schyssta priser en bra bit under storebrors motsvarighet! Dyker ju upp titt som tätt här på forumets Köp & Sälj (ligger väl nån 79090 ute nu om jag inte missminner mig - men kan vara såld).

Edit: slänger in en bild på min 75090 + 16610 från storebror!

3231FD69-438B-46D5-B3B1-4317518CAAB0.jpeg
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Jag tycker 79090 är bäst och fortfarande prisvärd även om en Snowflake så klart är lite ”roligare”
Standard ETA verk i så lättservat osv och inga problem med delar i övrigt.
Så kolla på skick över lag och att det är rätt länk mm

Som med alla andra köp (speciellt när det gäller neo-vintage/vintage): köp säljaren i första hand. 79090 och 76100 är bägge grymma. Vill du ha något lite nättare så är 75090 (36mm) supernice. Känns som att de tre referenserna går att få tag i till hyfsade priser också, Snowflakes och no dates är inte bara ett utan flera hack upp i prisstegen generellt. Samtliga kör väl någonslags ETA verk så ska inte vara svindyrt att få det servat men ska inte ta gift på det, har dålig koll på Snowflake referenserna (men förmodar att det är ETA även där?). Överlag riktigt kul och grymma klockor, speciellt om man kan få de till schyssta priser en bra bit under storebrors motsvarighet! Dyker ju upp titt som tätt här på forumets Köp & Sälj (ligger väl nån 79090 ute nu om jag inte missminner mig - men kan vara såld).

Edit: slänger in en bild på min 75090 + 16610 från storebror!
Tack för input!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det jag väntar på vid w&w är isåfall en bättre länk till 58an. Det lär ju inte bli 1-2 års väntetid bara för en uppdaterad länk på en i övrigt 4 år gammal klocka hoppas jag.

Släpps det en blå p39 får jag däremot tänka som du gör. Har inte den köphistoriken hos AD att kunna gå rakt in och köpa den troligtvis.

Ger därför ett alternativ C: (förutsatt att det släpps en blå p39)
Jag väntar till en av er med väletablerad kundhistorik köper den och tröttnar, sen köper jag den av er😎

Skämt å sido så blir det troligen en 58 oavsett. Stör mig på länken dock. Men man kanske vänjer sig, samt köper till en microjustering från steel reef.
Att det släpps en blå P39 känns tänkbart men som du säger, kommer isf att dröja ett bra tag innan du kan lägga vantarna på en.

Facelift som biltillverkarna gör varje år är väldigt ovanligt även om Omega faktiskt gjorde det med mikrojusteringen på Speedy Pro. En ny länk utan nitar med T-fit till BB58 är inget att förvänta sig alltså. Precis som att man skulle kunna välja det nya jubileet från den rosa Chronon till alla BB GMT/Chrono mfl inte heller är något att förvänta sig. Ett skäl jag kommer på är att det finns en väldans massa nya klockor ute hos handlare runt om i världen och dom skulle isf bli omoderna över en natt.

Jag har levt med fejknitarna i väl över tre år och är inte ett dugg störd av det. T-fit vore trevligt men det funkar fint ändå. Det finns trevliga alternativ som ett jubilee från Unclestraps eller Forstner till rimliga pengar om än inte med samma kvalitetskänsla som Tudors original.
 
Senast ändrad:

loevhagen

Patek
2-Faktor
Lite sugen på en Tudor sub.
Är det några referenser som är mer efterfrågade än andra?
Någon specifik ref som man ska akta sig för?
Tänker kända fel som kan vara svåra att få reparerade osv.
Något annat jag behöver tänka på?

Hvis det er en "Snowflake" du helst vil ha; ikke kjøp et alternativ.

Jeg ønsker også en Tudor Sub ("Snowflake"), men synes de har blitt for dyre. Kunne kjøpt en "vanlig Tudor Sub", men vet det er en "Snowflake" jeg egentlig vil ha. Da kjøper jeg ingen av dem (ennå).
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Lite sugen på en Tudor sub.
Är det några referenser som är mer efterfrågade än andra?
Någon specifik ref som man ska akta sig för?
Tänker kända fel som kan vara svåra att få reparerade osv.
Något annat jag behöver tänka på?
Har haft en 76100 och har en andra 79090 på ingång. Inga konstigheter, vacker, sitter bra, målade index, Rolex boett och krona, ETA-verk som funkat bra och som inte varit så dyrt att serva. Mercedesvisare eller lollipop kan du ju tänka på om det gör någon skillnad för dig.

Sen finns ju 79090 i blått vilket är häftigt, men de är lite mer ovanliga och kostar därefter. Snowflakes har ju en mer unik design, blir ett steg bort från storebrors sub vilket är skoj, skulle gå på snowflake om du gillar designen bättre och villig att betala mer.

Sen finns det lite olika länkar med vikta eller solida länkbitar - här tycker jag vikta är coolare men skramligare och dyrare i bra skick.

Skulle fokusera mest på skick, patina och pris snarare än exakt modell om du är osäker på vilken. Rundade bandhorn och bytta delar (så som visare och tavla) som inte matchar är ju inte så skoj.

Jag gillar de som har fina former och insert som nästan blivit blåa :D

Skärmbild 2024-04-01 142908.png


edit: något är fel på KS, mina bifogade bilder blir svartvita
edit2: sen kan man ju göra som @Gummo och ha de absolut coolaste vilket är rose smiley dial 🥳😍
 
Senast ändrad:
Topp