• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nedräkning till helg.
IMG_1251.jpeg

Måste erkänna.
Har varit otrogen…… Känns jobbigt att erkänna. 🫣

Har haft min Sjöö Sandström WT36 hela veckan. Men nu får det vara nog.
Måste bara se till att då hem mitt Tudor gummi armband som ligger hos en kompis I Västerås. Skall bli spännande att få på.
IMG_1005.jpeg

Mitt senaste tillskott. Minisub ref. 75090.
Hade en som jag sålde för något år sen. Har saknat den sen dess. Denna är i bättre skick och det känns härligt att ha tillbaka den på handleden.

Har för mig att jag läst att den togs fram för asiatiska marknaden och att den inte blev någon riktig succé. Kan ju förklara varför de är så få. Och de som finns är oftast i Japan.
Någon som har mer info?
IMG_7525.jpeg

För ett par veckor sedan var jag på Nymans i Stockholm för att klämma på JLC Reverso Classique. Det tog tid för säljaren att hitta Classique så jag tog mig en titt på andra klockor.

Tudor, så hette klockorna jag fastnade med blicken på. Jag hade sett någon Tudor på forumet men jag, som färsking, intresserade mig bara för Rolex. Jag har dragit ur visdomständer så det finns inte så mycket att göra förutom att spela FIFA samt läsa om klockor. Så jag bestämde mig för att läsa om Tudor.

Några modeller jag fastnade för:

Tudor Sub Snowflake
Tudor Mini-Sub
Tudor Black Bay
Tudor Pelagos

Har forumets medlemmar någon erfarenhet och annat smått och gått kring Tudor i allmänhet och modellerna i synnerhet?

Känns som att Tudor är klockorna "ingen" har medan "alla" har Rolex.

Hit me!
Jag är ett stort fan av Tudor och har en Le Royer. Mycket vacker. Har även omega seamaster manuell, Longines concuest och gammal seiko. Så en härlig blandning.

Denna var inget vidare. Tavlan skär sig mot bezeln, hade passat mycket bättre på den blåa

Börjar bli trött på alla samarbeten med fotbollslag, cyklister, seglare, hockeylag osv
IMG_2147.png
Såna här specialversioner för företag, organisationer mm har ju alltid funnits men är väl bara det att vi får en bred medvetenhet om att de finns i dagens hypermedialiserade värld. Förr var det bara lite halvkassa varianter av redan existerande modeller som ingen utom de som beställde dem brydde sig om, och i bästa fall blir de lite kul kuriosa för samlare 30 år senare. Och det finns väl t.ex knappt en enda av alla miljoner Klockmärke X "F1 lag/bilmärke/F1 stjärna" collabs genom årtiondena som inte är anskrämlig och halvt osäljbar. Det är en rätt risig del av klockbranschens ekonomi, snabba pengar och marknadsföring med väldigt kort levnadstid ( i Tudors fall är ju Tiger ett lysande exempel)

Såna här specialversioner för företag, organisationer mm har ju alltid funnits men är väl bara det att vi får en bred medvetenhet om att de finns i dagens hypermedialiserade värld. Förr var det bara lite halvkassa varianter av redan existerande modeller som ingen utom de som beställde dem brydde sig om, och i bästa fall blir de lite kul kuriosa för samlare 30 år senare. Och det finns väl t.ex knappt en enda av alla miljoner Klockmärke X "F1 lag/bilmärke/F1 stjärna" collabs genom årtiondena som inte är anskrämlig och halvt osäljbar. Det är en rätt risig del av klockbranschens ekonomi, snabba pengar och marknadsföring med väldigt kort levnadstid ( i Tudors fall är ju Tiger ett lysande exempel)
Klockbranschens motsvarighet till företagsgigg. Just i Tudors fall så känns det som att dessa modeller är en stor del av varumärkets marknadsföring. Lite märkligt

Ja den såg lite udda ut, kanske ser bättre ut irl, ser ut som det går mot svart i ytterkant av tavlan?
Förresten, alla Tudor-proffs här;
Min BB ceramic behöver lite roliga band. Har funderat på ett Erikas i svart med lume-streck och svart hårdvara. Tror det blir snyggt, men $100 plus frakt avskräcker. Har googlat som en galning. RubberB har ju ett gummi anpassat för modellen, ser ok ut men också dyrt.
Finns det nån annan modell som har samma mått? Nånstans såg jag att det passar med ett curved gummi till BB 41 med 22mm om bandstiften är böjda.
Ös på med tips!

Klockbranschens motsvarighet till företagsgigg. Just i Tudors fall så känns det som att dessa modeller är en stor del av varumärkets marknadsföring. Lite märkligt
Tycker det är rätt tydligt att Tudor lite ängsligt famlar efter "sin"grej att hänga upp sin mainstream marknadsföring på utan nån större framgång. Man har en del udda val av märkesambassadörer och så skjuter man lite brett och ospecifikt på extremsporter som lite vagt passar in i deras "Born to dare" slogan . Inget av det känns så genomtänkt som det som tex Omega, Longines (och storebror Rolex för all del) håller på med.

Ja den såg lite udda ut, kanske ser bättre ut irl, ser ut som det går mot svart i ytterkant av tavlan?
Förresten, alla Tudor-proffs här;
Min BB ceramic behöver lite roliga band. Har funderat på ett Erikas i svart med lume-streck och svart hårdvara. Tror det blir snyggt, men $100 plus frakt avskräcker. Har googlat som en galning. RubberB har ju ett gummi anpassat för modellen, ser ok ut men också dyrt.
Finns det nån annan modell som har samma mått? Nånstans såg jag att det passar med ett curved gummi till BB 41 med 22mm om bandstiften är böjda.
Ös på med tips!

Den övre har jag sett, verkar kanon! Men ett stort men, till min klocka måste man ha svarta spännen på bandet. Tycker det ser fel ut med rostfritt. Väldigt få som har det.
o2 har jag aldrig stött på, intressant, ska kolla vidare där!

Tillbaka
Topp